הרכבת הקלה
צילום: יחצ

דן ודניה סיבוס זכו במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

עם הפעלת הקו הכחול, רשת הרכבות הקלות הירושלמית, הכוללת גם את הקו האדום והקו הירוק תהווה פתרון תחבורתי מתקדם. מנכ"ל קבוצת דניה רונן גינזבורג אמר "מדובר בפרויקט תחבורתי לאומי מהמעלה הראשונה. פרויקט זה הינו חלק מהגשמת האסטרטגיה עליה הצהירה דניה כבר במועד הנפקתה"

עדן ספיר | (1)

פרויקט הקו הכחול בירושלים הינו הפרויקט המורכב ביותר שמבוצע בירושלים עד כה והוא יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership). במסגרת זו, חברת Jtrain ltd, חברה ייעודית שהוקמה לטובת הפרויקט והינה בבעלות משותפת של חברת דניה סיבוס 0% , חברת דן וחברת COMSA הספרדית, תקים, תתפעל, תתחזק ותממן את הפרויקט. החברה תפעיל את קווי הרכבת לתקופה של 7 שנים עם אופציה ל-18 שנים נוספות ותתחזק את הרשת למשך 25 שנה. עבודות תכנון הקו הכחול יחלו במהלך השנה הקרובה והפעלת הקו תבוצע בהדרגה החל משנת 2028 ועד להפעלה מלאה ב-2030.

 

פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר. הקו הכחול יכלול מקטע תת קרקעי באורך 2 קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו 3 תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו.  כמו כן יוקם מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל צי של 66 רכבות חדשות תוצרת PESA הפולנית.

 

בדומה לפרויקט ה-JNET ובמטרה לצמצם את ההפרעה לתושבי העיר ולבעלי העסקים בזמן עבודות הזכיין, המדינה ועיריית ירושלים כבר החלו בביצוע עבודות הכנה מקיפות לקראת הנחת המסילות, באמצעות חברת מוריה.

הרכבת הקלה בירושלים. צילום: ביגיהרכבת הקלה בירושלים. צילום: ביגי 

הניסיון המצטבר בהצלחת הקו האדום בירושלים, הפועל בהצלחה כבר למעלה מעשור, מוכיח כי הקו הכחול יקדם ביתר שאת צמצום של שימוש ברכבים פרטיים, ייצר העדפה לתחבורה ציבורית, וכמובן יוביל לשיפור מהותי של איכות הסביבה ושדרוג המרחב העירוני.

 

עם הפעלת הקו הכחול, רשת הרכבות הקלות הירושלמית, הכוללת גם את הקו האדום והקו הירוק (J-NET) תהווה פתרון תחבורתי מתקדם, ובכך היא תוביל שדרוג ושיפור מהותי במטרופולין ירושלים, ותאפשר לתושבי העיר ולמבקרים המגיעים בשעריה ליהנות ממערכת תחבורתית חכמה ומקושרת, המצטיינת בנגישות, זמינות, נוחות ואמינות.

 

הפרויקט הובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד-דקר.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "מדובר באבן דרך משמעותית נוספת, בהקמת רשת הרכבות הקלות שתחבר את מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, בקלות ובנוחות. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד האוצר לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת גילה, דרך תלפיות, המושבה הגרמנית ועד שכונת רמות. המהפך התחבורתי בירושלים, בעיצומו, הן בדרכים המובילות אליה והן בתוך העיר. רשת קווי הרכבת הקלה המוקמים בימים אלה בירושלים, תהפוך את מערך התחבורה בעיר למהיר, הנוח והמתקדם ביותר בישראל".

שרת התחבורה מירי רגב: "הדרך שבה אנו מקדמים במרץ את הארכת הקו האדום, הקו הירוק וכעת את הקו הכחול, מלמדת על העשייה ועל המחויבות שלנו במשרד התחבורה להובלת רשת הרכבות הקלות בירושלים ואת החשיבות שאנו מעניקים ליצירת מציאות תחבורתית פורצת דרך בבירת ישראל. העניין שעורר המכרז בקרב החברות המובילות בעולם בתחום הרכבות הקלות מוכיח שוב את האמון שהתעשייה רוחשת לישראל בכלל ולפרויקט זה בפרט. יחד עם הצוותים במשרד התחבורה נמשיך להוביל את הפרויקט הלאומי הזה ולהפוך את ירושלים למובילה בתחום התחבורה הציבורית".

מנכ"ל קבוצת דניה רונן גינזבורג: "אנו שמחים מאוד על בחירתה של הוועדה בדניה ובדן, יחד עם שותפינו הנוספים, כזוכה במכרז הזכייני של הקו הכחול. מדובר בפרויקט תחבורתי לאומי מהמעלה הראשונה ודניה גאה לקחת חלק בהקמתם של מגה-פרויקטים אלה. פרויקט זה הינו חלק מהגשמת האסטרטגיה עליה הצהירה דניה כבר במועד הנפקתה, להרחיב את פעילותה גם לפרוייקטי PPP בשיתוף המדינה, ומצטרף לשורה של פרויקטים מסוג זה בהם החברה לוקחת חלק, כגון פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן ופרויקט 431. בכוונתה של דניה להמשיך בקו זה, ולהביא לידי ביטוי את יכולותיה הגבוהות בתכנון, הקמה וניהול של מגה-פרויקטים, תוך שהיא נשענת על איתנותה הפיננסית הגבוהה. אנו בטוחים שיחד עם שותפינו בדן, נצלח את הפרויקט על הצד הטוב ביותר לרווחת הציבור כולו".

אופיר קרני, מנכ"ל דן: ״אני גאה שחברת דן הפכה בשנים האחרונות מחברת התחבורה הציבורית המובילה במטרופולין תל אביב, שמובילה כיום גם את מהפכת חשמול התחבורה הציבורית במטרופולין, לחברת התשתיות והתחבורה המובילה בישראל, לאחר זכייתה במכרזים להפעלת הפרויקטים המרכזיים והמורכבים בתחום: הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א, הקמת והפעלת הנתיבים המהירים, וכעת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים".

אופיר קרני. מנכ

אופיר קרני. מנכ"ל דן. צילום: יהונתן בלום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שירי 21/09/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
    זה מובן מאליו-לא יישארו בכלל כבישים בירושלים...
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.