טורקיה מעלה את הריבית לשיא של 20 שנה - ריבית של 30%

ארדואן שניסה לבצע מהלך לא כלכלי של הורדת ריבית בזמן של אינפלציה גבוהה - נכנע. הנגידה החדשה ממשיכה בקו של העלאות ריבית כדי להאט את האינפלציה, והיא עושה זאת באגרסיביות. זה מגיע בהמשך להחלטתה הקודמת להקפיץ את הריבית מ-17.5% ל-25%; האינפלציה במדינה - 59%
רוי שיינמן | (1)

האינפלציה בטורקיה ממשיכה להשתולל, ונגידת הבנק החדשה, חפיצה גאי, ממשיכה לנסות לתקן את הטעויות של ארדואן. השאלה כמה זמן היא תוכל להחזיק מולו. ארדואן פיטר כבר מספר נגידים של הבנק המרכזי, שהעזו לפעול בהתאם לחוקי הכלכלה ולהעלות ריבית כדי להילחם באינפלציה.

היום (חמישי) הודיע הבנק המרכזי של טורקיה על העלאת הריבית לשיעור של 30% - שיא של 20 שנה. האינפלציה בטורקיה זינקה בחודש אוגוסט לשיעור של 59% אחרי שעמדה על 48% בחודש יולי ועל 38% בחודש יוני. שיעורי הלירה הטורקית מול הדולר והיורו עולים. 

בהודעה שפרסם הבנק המרכזי נכתב "נתוני האינפלציה בחודשים יולי ואוגוסט היו מעל הצפי שלנו ולכן החלטנו על העלאת ריבית נוספת. האינפלציה בשוק השירותים כמו גם מחירי הנפט העולים מציבים סיכונים נוספים להמשך עליות המחירים ולכן החלטנו להעלות את הריבית לרמת שיא של 20 שנה. אנחנו מקווים להתחיל לראות ירידה באינפלציה במהלך שנת 2024."

ההודעה מגיעה אחרי מספר הודעות של בנקים מרכזיים אחרים - הבנק המרכזי של בריטניה החליט להשאיר את הריבית על כנה ברמה של 5.25%, בניגוד לצפי הכלכלנים שציפו להעלאה של רבע אחוז. אמש התפרסמו נתוני האינפלציה בבריטניה שהעידו על ירידה באינפלציה לרמה של 6.7%, ואחרי 14 העלאות ריבית רצופות הבנק המרכזי הבריטי עוצר, לפחות לבינתיים. הבנק המרכזי של שוויץ גם כן החליט להשאיר את הריבית ברמתה הנוכית של 1.75%. הבנק המרכזי של נורבגיה העלה את הריבית לשיעור של 4.25%. 

האינפלציה בטורקיה אומנם הייתה בירידה החל מאוקטובר 2022 מרמה של 85%, אך קפצה כאמור בין החודשים יוני ליולי של השנה מ-38% ל-48% ובאוגוסט ל-59%. המשבר הכלכלי בטורקיה והפיחות של הלירה הטורקית הוא לא דבר חדש. על רקע פרסום תוצאות הבחירות האחרונות בהן ניצח רג'יפ טאיפ ארדואן עם 52% מהקולות, הלירה הטורקית ירדה לשפל של מעל 20 לירות לדולר. לאחר בחירתו ארדואן המשיך כמנהגו בהתמודדות עם האינפלציה והוריד את הריבית ועל כך נקראו טענות רבות - באינפלציה נלחמים עם ריבית גבוהה אשר מרסנת את הכלכלה, ריבית נמוכה רק תתמרץ את המשק ותדחוף את המחירים למעלה.

ואכן ביוני האחרון מינה נשיא טורקיה ארדואן את הבנקאית לשעבר חפיצה גאי לנגידת הבנק, באיתות על מעבר מהמדיניות המוניטרית השמרנית של הורדת הריבית עם עליית שיעור האינפלציה. מאז המינוי הבנק המרכזי כבר הודיע על שלוש העלאות ריבית כולל זו האחרונה.

אחת הגורמים המשמעותיים ביותר למצבה של טורקיה הוא הגירעון המסחרי, כלומר טורקיה מייבאת הרבה יותר משהיא מייצאת. בשנים 2014 ו- 2017 טורקיה ייבאה בסכום שגבוה בכ- 55 מיליארד דולר מהסכום שבו ייצאה, וב-2016 הגירעון המסחרי עמד על 25 מיליארד דולר. כאשר מדינה נמצאת במצב כזה שנים על גבי שנים, התוצאה היא פשוט איבוד של הון.

קיראו עוד ב"גלובל"

חוסר היציבות בתקופת הבחירות גם כן תרם למצב הכלכלי העגום, משקיעים מתרחקים מחוסר יציבות כמו מאש. למרות שבעשור הראשון לשלטונו של ארדואן הכלכלה הטורקית צמחה לעיתים בקצב של 10% בשנה והייתה לאחת מ-20 הכלכלות הגדולות בעולם והגדולה ביותר מבין הבמדינות המוסלמיות. אך בגלל הפניית המשאבים בעיקר לפרויקטים של בניה (איסטנבול אפילו הייתה במקום השני בכל אירופה במספר גורדי השחקים) ללא פיתוח של תעשיות אחרות, היא נשארה תלויה מאוד בהשקעות זרות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלון 21/09/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    ראש האחים המוסלמים , זוכרים לך את המרמרה.עונש משמים לעם הטורקי שבחר בצורר המנוול.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.