קריסטלינה גיאורגייבה  קרן המטבע
צילום: IMF

קרן המטבע הבינלאומית מורידה את תחזית הצמיחה העולמית: "הגרוע מכל עוד לפנינו"

בקרן צופים צמיחה של 2.7% בשנה הבאה וכי האינפלציה תרד בשנה הבאה ל-6.5% ועוד שנתיים ל-4.1%: "עבור אנשים רבים שנת 2023 תרגיש כמו מיתון". אומדן התמ"ג נותר על 3.2%, ירידה לעומת 6% בשנת 2021
נתנאל אריאל | (8)

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מורידה את תחזית הצמיחה שלה וצופה צמיחה של 2.7% בשנת 2023, ירידה לעומת 2.9% בתחזית הקודמת. רשמית אלה לא מספרים של מיתון אבל בקרן אומרים כי "שנת 2023 תרגיש כמו מיתון עבור מיליונים ברחבי העולם". על פי הקרן, חוץ מאשר משבר הסאב פריים ב-2008 ושיא מגיפת הקורונה, למעשה זו צפויה להיות הצמיחה הנמוכה ביותר מאז שנת 2001, או 21 שנים.

אפשר היה לנחש את הורדת הצמיחה הנוכחית כבר בתחזית הקודמת שפרסמה הקרן בחודש יוני. אז אמרה מנהלת הקרן קריסטלינה גיאורגייבה שלמרות שזה אפשרי, יהיה קשה להימנע ממיתון.

קרן המטבע הבינלאומית צופה שהאינפלציה העולמית תגיע לשיא בסוף 2022, עליה מ-4.7% בשנת 2021 ל-8.8% בסוף השנה, וכי היא "תישאר גבוה יותר מהצפוי". האינפלציה העולמית תרד ככל הנראה ל-6.5% בשנת 2023 ול-4.1% עד 2024. הסוכנות ציינה את הידוק המדיניות המוניטרית ברחבי העולם (העלאות הריבית) שמתבצעות בעולם בכדי להילחם באינפלציה ואת "התיסוף העוצמתי" של הדולר האמריקני מול מטבעות אחרים כגורמים לכך. העלאות הריבית וכן העלאות הריבית שצפויות להמשיך בעולם, פוגעות בביקושים אבל הן הכרחיות כדי לעצור את האינפלציה הגבוהה, אבל יש לזה מחיר - פגיעה בכלכלה וגלישה להאטה ואף מיתון.

קריאה נוספת: מיתון הוא לא סוף העולם, במיוחד אם הוא זמני

איך האטת הצמיחה תתחלק בין מדינות העולם?

בקרן צופים שיותר משליש מהכלכלה העולמית תראה שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית - ההגדרה הרשמית למיתון - בעוד שלוש הכלכלות הגדולות בעולם שהן ארה"ב האיחוד האירופי וסין "ימשיכו להאט" כך נכתב בדוח.

בשווקים המתעוררים והכלכלות המתפתחות צופים קרן שהזעזועים של שנת 2022 "יפתחו מחדש פצעים כלכליים שנרפאו רק בחלקם בעקבות הקורונה".

מה גורם להורדת תחזיות הצמיחה?

שלושה אירועים מרכזיים פוגעים בצמיחה על פי הקרן: מלחמת רוסיה אוקראינה, יוקר המחיה (האינפלציה) וההאטה הכלכלית של סין. יחד, הם יוצרים תקופה "הפכפכה" מבחינה כלכלית, גיאופוליטית ואקולוגית.

קיראו עוד ב"גלובל"

לדברי הקרן, המלחמה באוקראינה ממשיכה "לערער בעוצמה את הכלכלה העולמית", כשהשפעותיה גורמות למשבר אנרגיה "חמור" באירופה, יחד עם הרס באוקראינה עצמה. מחירי הגז הטבעי זינקו יותר מפי ארבעה ביחס לשנת 2021.

לגבי סין אומרים בקרן - "מדיניות אפס קורונה של סין והסגרים" פוגעים בכלכלה הסינית. - ממשיכים להפריע לכלכלתה. שוק הנדל"ן הסיני מהווה כחמישית מכלכלת סין, וככל ששוק הנדל"ן הסיני בבעיה - זה ישפיע החוצה על העולם.

בקרן מזהירים עוד כי הכלכלה העולמית כעת "שברירית" וכי גם הסיכון לטעויות במדיניות המוניטרית מצד הבנקים המרכזיים, או מדיניות פיסקאלית שגויה של ממשלות בעולם "עלה בחדות" והבורסות מראות "סימני לחץ".

עוד מזהירים בקרן כי החורף הקרוב הולך להיות מאתגר אבל זה לא הסוף: לדבריהם "שנת 2023 תהיה כנראה גרועה יותר". משבר האנרגיה הם מציינים "אינו זעזוע חולף". אבל תהיה לכך השלכה חיובית בהמשך - "ההתאמה מחדש הגיאופוליטית של אספקת האנרגיה בעקבות מלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה היא רחבה וקבועה", כלומר העולם יסתמך פחות על רוסיה בעתיד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עולם ליצנים 11/10/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    פסיכופתים מנהלים את האנושות
  • לילי 12/10/2022 07:03
    הגב לתגובה זו
    פירסום ציפיות לאינפלציה גבוהה מלבה את האינפלציה .
  • איש 11/10/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    מעין לא חכמה במיוחד..ומה זה פסיכופט?
  • 4.
    חיים 11/10/2022 17:27
    הגב לתגובה זו
    הם בעצמם הגורמים ל"מיתון" ולשפל שיגיע
  • 3.
    תמים 11/10/2022 17:11
    הגב לתגובה זו
    בעתיד הכול טוב.
  • האם באמת בעתיד הכל טוב...אתה בטוח..ואם לא או רק חלק? (ל"ת)
    אתה באמת תמים 11/10/2022 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תמים 11/10/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
    בולגריה קריסטלינה גאורגייבה, ראש קרן המטבע העולמית??? תמוה, לא מובן.
  • 1.
    אבל אצלנו זה אחרת :) (ל"ת)
    ערן 11/10/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.