וורן באפט
צילום: דניאל בלום

ברקשייר עלולה להתחייב בתשלומי מס במיליארדים עקב חוקי המס החדשים

עד כה לא שילמה החברה מס בגין רווחים לא ממומשים, ואלו הצטברו למליארדים רבים, אולם בעקבות חוקי המס החדשים בעקבות החוק להורדת האינפלציה תחויב החברה במינימום של 15% מס על הרווח, כולל כזה מרווחים לא ממומשים
גיא טל | (5)

אסטרטגיית ההשקעה של וורן באפט וחברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A שבניהולו כוללת ניתוח מעמיק של חברות שבסופו קונה האורקל מאומהה את מניות החברה כשטווח ההשקעה המועדף הוא לנצח. לעיתים הוא אכן מוכר בסופו של דבר (רק לאחרונה נפטר ממניות וריזון VERIZON , ולפני מספר חודשים ממניות טבע -1.91% ). 

האסטרטגיה הזו מונעת ממנו תשלום מס על רווחים לאורך שנים ארוכות מאד, והרווחים המצטברים בהשקעות הללו הo עצומים. ברקשייר מתחייבת במס רק כשהיא מממשת את  ההשקעה, דבר, שכאמור, עשוי לא לקרות לעולם. וכך מצטברים הרווחים הלא ממומשים לסכומים שהם מעל ומעבר לסכום הרכישה הראשונית, כשהחברות בעלות המותג החזק והחפיר העמוק בהן משקיע באפט מכפילות את ערכן כל כמה שנים. 

"הזמן הוא חברם של העסקים הטובים" כתב באפט למשקיעים בשנת 2011. בין השאר הוא התכוון להשקעתו בחברת קוקה קולה COCA COLA שהניבה לו רווחים של פי 19 על ההשקעה, מלבד דיבידנד שנתי שמכסה את העלות של ההשקעה ההתחלתית - 1.3 מיליארד דולר - כל שנתיים. השקעתו בבנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA שהחלה בשנת 2011, הניבה לו עד כה רווחים של פי 3. הרווחים הלא ממומשים בשתי ההשקעות הללו נכון לתחילת השנה היו 59 מיליארד דולר. על ההשקעה החדשה יותר, אפל APPLE , הם עומדים על 120 מיליארד דולר. סך הכל עמדו הרווחים הלא ממומשים של ברקשייר בסוף שנת המס הקודמת על סכום של 245 מיליארד דולר, רוב הסכום מיוחס  להשקעה באפל, קוקה קולה, אמריקן אקספרס AMERICAN EXPRESS ובנק אוף אמריקה. 

אמנם ייתכן שהמצב ישתנה בקרוב בעקבות חוקי המס החדשים במסגרת החוקים למלחמה באינפלציה שהעביר הממשל לאחרונה. על פי החוק החדש החל משנת 2023 יחויבו החברות בעלות רווחים שנתיים של מעל מיליארד דולר  במס מינמום של 15% על הרווח הנקי. לדוגמה, בשנת 2021 היו הרווחים הלא ממומשים של ברקשייר בגובה 58.6 מיליארד דולר עליהם לא שילמה ברקשייר אפילו דולר אחד. אילו החוק היה קיים בשנה הזו הייתה ברקשייר משלמת קרוב ל-9 מיליארד דולר מס. 

יחד עם זאת הכללים החדשים מסובכים וייתכן שיהיו שנים שברקשייר לא תשלם כלל מהמס החדש עקב תשלומי מיסים על הרווחים האחרים שלה, בשנים אחרות היא תשלם, כאמור, מיליארדים רבים. מרטין סוליבאן, מומחה מיסים העריך שעל רווחי 2018 עד 2021 הייתה ברקשייר משלמת מס שנתי ממוצע של 3.2 מיליארד דולר. 

בשנים האחרונות הציגה ברקשיייר תוצאות מאד תנודתיות עקב התלות שלה בביצועי שוק ההון, לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP). באפט המליץ למשקיעים להתעלם מהתנודתיות הזו ולהתרכז ברווח התפעולי שמשקף בצורה טובה יותר את פעילות החברה. כך ברבעון השני הפסידה ברקשייר 44 מיליארד דולר אך הרווח התפעולי לאחר מס הסתכם ב-9.3 מיליארד דולר. את מרבית ההפסדים החזירה החברה בחודש יולי בו נרשמו עליות מרשימות בשווקים. התנודתיות הזו, אם כן, הייתה כמעט חסרת משמעות בטווח הארוך, אך כעת תהיה לה משמעות לענייני מס. 

לקריאה נוספת:

>>> בחוץ סוער: זמן טוב להתעמק במניה הרגועה בעולם עם המנהלים הכי אופטימיים

קיראו עוד ב"גלובל"

>>>הרכישות של באפט ברבעון האחרון: עוד אפל ושברון, ומה עוד?

>>> ההשקעה החדשה של באפט: בנק מקוון שנמצא במומנטום שלילי ונסחר בזול

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רענני ותיק 23/08/2022 11:06
    הגב לתגובה זו
    באפט מתלונן כל הזמן שאינו משלם די מיסים, ושהמזכירה שלו משלמת יותר ממנו. אז עכשיו זו הזדמנות בשבילו להוכיח שהוא עומד מאחורי המילים שלו, ולא ינסה להפעיל את צבא רואי החשבון שלו בכדי להפחית את המיסוי.
  • 2.
    רק מהשכירים לוקחים את המס מיד אז עדיף להיות חב' בורסאית (ל"ת)
    תש 23/08/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
  • זה כסף שכבר שולם עליו מס (ל"ת)
    אא 23/08/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טרזן 23/08/2022 10:14
    הגב לתגובה זו
    גם B.H לא תהיה קיימת עד 2029!! או שתעמוד על בין חמישית לעשירית שוויה דהיום.
  • ואצלנו מדינה גונבת אותנו - 25% מס על רווחים (ל"ת)
    אני 23/08/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.