להעלות מסים או לא להעלות? זאת התשובה של יורם גבאי
דוח מינהל הכנסות המדינה פורסם השבוע על ידי הכלכלנית הראשית באוצר, בעניינן של 2019-2020. אנחנו כזכור נמצאים כבר במרץ 22'. "העדכון לשנה שאחרי יהיה שנטל המס, סך כל המסים הכולל, קצת עלה ב-2021 בעוד בערך 1% תוצר, שכן קצב עליית ההכנסות ממסים ב-21' היה גבוה מקצב הצמיחה הכלכלית", אומר יורם גבאי, ראש מינהל הכנסות המדינה המיתולוגי, אחר כך פעיל בשוק הפיננסי ומחבר הספר "חברת השפע בלא רווחה ובלא שלום". "ב-22', בקצב הצמיחה הנוכחי וקצב גידול ההכנסות ממסים הנוכחי, אני מניח שנטל המס יישמר. הצמיחה בשנת 21' היתה אדירה אבל קצת מתמתנת ב-22', וממילא גם קצב גידול ההכנסות ממסים יתמתן".
- למה מצד אחד נטל המס הכולל בישראל הוא בינוני, קצת נמוך מממוצע המדינות המפותחות, אבל הציבור, אנחנו, מרגישים עול מסים כבד במיוחד?
גבאי: "זה נובע מהרכב המסים בישראל. במס הכנסה, כולל ביטוח לאומי ומס בריאות - שיעור המס על יותר מ-60% מהאוכלוסייה הוא אפסי. קטן מאוד, שכן 50% משתכרים מתחת לסף המס ומשלמים סכומים נמוכים מאוד, ביחס לעולם, לביטוח לאומי ומס בריאות".
- ומעמד הביניים?
- "מי שמשתכר מ-15,000 שקל ברוטו ומעלה שיעור המס השולי שלו עולה למעשה ל-43% ובתוספת הפרשות החובה לפנסיה זה מתקרב ל-50%. למעשה על כל 100 שקל שמרוויח זה שבתלוש שלו מעל 15,000, הוא משלם 50% מס. זה כולל כאמור מסי הכנסה והפרשות חובה לפנסיה, ביטוח בריאות, ביטוח לאומי. מכאן, שבהשוואה בינלאומית המס שהמעמד הבינוני והבינוני-מבוסס בישראל משלם הוא הגבוה ביותר בעולם המפותח, כולל מדינות צפון אירופה. זה נכון עד להכנסה של 45,000 שקל, שאז המס מגיע ל-47% מס שולי ועוד 6%-5% הפרשות חובה לפנסיה. גם זה הכי גבוה בעולם. בנוסף יש אצלנו גם מס יסף להכנסות גבוהות במיוחד שמתייחסות למאיון מאוד עליון".
"יותר מ-2 מיליון מהם משלמים מס אפסי אם בכלל. 1-1.5 מיליון משלמים מס ישיר כבד, ולכן הם מרגישים עול כבד. בקבוצה הזו נמצאים רוב אנשי המקצוע פרט לעובדים סוציאליים, מורים ואולי מקצועות נוספים, בגילאי 35 ומעלה. מדובר באנשי שירות המדינה בדרגות ביניים ומעלה, הפיננסים, הביטוח, הייטק, אקדמיה, בריאות – כל הרופאים נמצאים שם אבל אנשי המקצועות הרפואיים האחרים – פחות".
- אז הלחץ הכבד הוא על 1.5 מיליון עם מס שולי כבד.
- מי נהנה ממס נמוך?
- אומרים שזה מחיר הצמיחה ופיתוח מפעלים בפריפריה.
- אצלנו יש גם עול כבד של מסים עקיפים.
- בישראל יש פטור ממע"מ לירקות ופירות.
- כאשר דוח האוצר מצהיר שנטל המס בישראל נמוך ביחס ל-OECD האם זו הכנה פסיכולוגית להעלאות מס מתוכננות?
- אבל כמעט כל שנה מספרים שמגויסים עוד ועוד שוטרים.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- בריטניה רוצה להטיל מס על עשירים שמהגרים ממנה, ומה המצב בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- אז כן עוד מסים או לא?.
"קצב עליית רמת החיים בצריכה הפרטית עולה במהירות אבל השירותים הציבוריים-ממשלתיים שאנחנו מקבלים בירידה, ולכן יש היגיון במדיניות שתעלה במידה מסוימת את ההכנסות ממסים".
- איך תבטיח שההעלאות האלה לא ייבלעו בתוספות שכר לאותו מעמד בינוני-גבוה?
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל
תקרת הגרעון בשנת 2026 תהיה בשיעור של 3.9% מהתוצר
אושר בממשלה התקציב לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל. מדובר על גירעון של 3.9%, בהחלט סביר. התקציב, מסבירים באוצר, נועד להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ואחריות בצד הוצאות הממשלה, לאחר שלוש שנים של תקציבי מלחמה בהן הכלכלה הישראלית תמכה את המערכה הבטחונית.
במסגרת התכנית הכלכלית תהיה הפתחה במס הכנסה בדרך של ריווח מדרגות המס. תקציב משרד הביטחון יגדל באופן משמעותי על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להתמודד עם האיומים הנשקפים, והוא יעמוד על סך 112 מליארד ש"ח. ערב המלחמה עמד תקציב הבטחון על 65 מליארד ש"ח.
השרים אישרו את הרפורמה בענף החלב שנועדה להתמודד עם המונופולים הגדולים השולטים בשוק החלב ולהביא להוזלת החלב והגבינות.
עוד מקצה התקציב תוספת משאבים משמעותית לשורת נושאים בעלי חשיבות ציבורית וכלכלית עליונה, ובהם הקצאה של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח לתוכנית לקידום הבינה המלאכותית במשק והטמעתה במשרדי הממשלה, ונושאים רבים נוספים להרחבת ההשקעה בתשתיות והאצת הצמיחה במשק.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין הרפורמות הנכללות במסגרת התכנית הכלכלית תקודם חבילת צעדים בתחום הפיננסי, החלת מס רכוש על קרקעות פרטיות פנויות שאינן חקלאיות, וכן חבילת תיקוני חקיקה להאצת פרוייקטים של תשתיות לאומיות.
