אלכס קרפ מנכל פלנטיר
צילום: Youtube/Palantir
דוחות

פלנטיר הכתה את הצפי להכנסות אבל פספסה ברווחים; יורדת 10% בטרום

החברה דיווחה על הפסד של 0.02 ד' למניה על מכירות של 433 מיליון דולר, זאת לעומת צפי השוק שעמד על רווח של 0.04 ד' על מכירות של 418 מ' ד'. עבור הרבעון הראשון צופה החברה הכנסות של 443 מ' ד' ומעל לצפי השוק
תומר אמן |

חברת הטכנולוגיה PALANTIR TECHNOLOGIES (סימול: PLTR) העוסקת באנליטיקה של ביג-דאטה יורדת בשעה זו 10% בטרום מסחר בוול-סטריט וזאת לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים. החברה דיווחה כי הפסידה 0.02 דולר למניה על מכירות של 433 מיליון דולר (גידול של 34% אשתקד). מדובר בנתונים שהכו את צפי האנליסטים עבור השורה העליונה אך פספסו את השורה התחתונה כשאלו ציפו לרווח של 0.04 דולר למניה על הכנסות של 418 מיליון דולר. 

מעבר לפספוס שורת הרווח, קיימת סיבה נוספת לנפילת החברה בשעה זו במסחר. בכל השנה שעברה דיווחה החברה על רווחיות תפעולית של 31.8%, כאשר ברבעון הזה דיווחה על רווח תפעולי של 28.7%. הרווחיות התפעולית של פלטניר צפויה להסתכם בסוף הרבעון הנוכחי בכ-23%. מדובר בירידה של קרוב ל-10% וכזו שאומרת דבר אחד - החברה מאבדת צמיחה. 

פלאוטון היא חברת צמיחה, זה מה שהיא עושה, וכשחברה מהסוג הזה מאבדת את הצמיחה היא נענשת, כפי שמראה לנו השוק ברגעים אלו ממש. 

החברה דיווחה על הפסד נקי של 156.2 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה אז הסתכם ההפסד בכ-148.3 מיליון דולר. כמו כן דיווחה החברה על גידול של 26% בהכנסות שנבעו מרכישות על ידי הממשל האמריקאי וגידול של 47% נוספים שנבעו מרכישות על ידי הציבור האמריקאי עצמו. החברה דיווחה על תוספת של 34 לקוחות חדשים ברבעון. 

ומה בהמשך?

החברה צופה הכנסות של כ-443 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022, כמה מיליוני דולרים בודדים מעל צפי האנליסטים שעומד כעת על 439 מיליון דולר. החברה צופה רווח תפעולי של 27% עבור כל השנה הקרובה. 

פלנטיר מדווחת על תוצאות הרבעון בסמוך להשקעותיה הגוברות בחברות הספאק וכן בגיוסי ההון של החברות איתן הן מתמזגות וזאת על מנת לרכוש את אותן חברות, כך על פי הדיווח. 

המוצר של פלנטיר נמצא בשימוש של חברות ממשלתיות רבות ובייחוד על ידי זו של ממשלת ארצות הברית כאשר אלו משתמשות בו לצורך איסוף של מידע מודיעיני, לוחמה בטרור ולשימושים צבאיים. כמו כן מתכננת החברה להתרחב אל תחומי ביטוח הבריאות, האנרגיה ותעשיות הייצור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.