האם צים הופכת למניה דפנסיבית? מה צפוי בהמשך
חברת צים היא כיום החברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם - ונסחרת במכפיל רווח של קצת יותר מ-2, ומכפיל הכנסות של 0.7. אין דברים כאלה בשוק. ברבעון השלישי של 2021 דיווחה החברה על הכנסות של 3.14 מיליארד דולר, הרבה מעל ה-2.77 מיליארד שצפו האנליסטים. הרווח למניה עמד על 12.16 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים ל-9.25 בלבד.
שורת הרווח למניה פה מעניינת במיוחד. 12.16 דולר למניה ברבעון הם רווח שנתי למניה של כ-49 דולר, אם הרווחים ימשיכו בקצב דומה. מחיר המניה הוא כיום 59 דולר למניה. המשמעות: בתוך חמישה רבעונים בלבד החברה עשויה לרשום רווח נקי של יותר מכל השווי שלה! החברה אף הכריזה על מדיניות חלוקת דיבידנדים של 30% עד 50% מהרווח השנתי. כלומר המשקיעים עשויים לקבל בשנתיים הקרובות את כל ערך החברה כמזומן בדיבידנד, אם המצב יימשך כפי שהוא כעת.
כנראה שרווח של 4 מיליארד דולר בשנה לא יחזור על עצמו, אבל רווח של 2-3 מיליארד דולר בהחלט סביר. כך גם צופים האנליסטים שחוזים לחברה בשנת 2022 רווח למניה של 24 דולר (הרחבה בהמשך).
האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד?
השאלה הגדולה כמובן, שייתכן שמסבירה את התמחור הנמוך במיוחד, היא האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד. הסיבה לתוצאות המעולות היא 99% מזל - ההתייקרות החדה במחירי התובלה הימית. דמי השילוח הימי עלו ב-174% לעומת השנה הקודמת ועמדו על 3226 דולר. הסיבות לעליית המחירים הן משבר האספקה ועליית הביקוש לסחורות ולשילוח בעקבות הסיבוכים בשוק שיצרה הקורונה. הערכות השוק היו שאלו שיבושים זמניים ושהמחירים יחזרו לרדת בקרוב. בנוסף נוצר בחודשים האחרונים לחץ על מחירי האנרגיה כשהנפט חוזר להיסחר ברמות שיא שלא נראו מאז שנת 2014 ועומדים על 87 דולר לחבית גולמית WTI ו-90 דולר לחבית ברנט, מה שאמור ללחוץ את צד ההוצאות בחברה.
- מניות דפנסיביות - מהן והאם כדאי להשקיע בהן כיום
- ארה"ב נכנסת לשנת בחירות: מה ההשפעה על הפד ועל שוק המניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך נראה שלא מדובר עדיין בנתונים שישפיעו מהותית לרעה על צים. מחיר הנפט אמנם עולה, אך לא לרמה שתסכן באופן מהותי את רווחיה של צים, שהרוויחה יפה גם במחירים של מעל 70 דולר. בינתיים נפח הפעילות של החברה עולה. היא הודיעה על השקת קו חדש, ואף חוכרת ספינות נוספות. מחירי התובלה הימית לעומת זאת לא מפסיקים לעלות. מדד מחירי ההובלה הימית הגיע לשיא בספטמבר, מאז החל לרדת עד תחילת דצמבר, אך אז השתנתה המגמה שוב, וכעת המחירים שוב עומדים על אזורי רמות המחירים של ספטמבר. אם התוצאות המעולות של הרבעון השלישי משקפות את המחירים של יולי עד ספטמבר, הרי שהמחירים הממוצעים ברבעון שעליו תדווח החברה בקרוב, זה של אוקטובר עד דצמבר, לא יהיו נמוכים יותר וצפויות תוצאות דומות. התוצאות של הרבעון הנוכחי שפותח את שנת 2022 עשויים להיות אפילו טובים יותר בשורת ההכנסות.
מה צופים האנליסטים?
האנליסטים צופים שבדיווח הקרוב (דוחות דצמבר 2021) ההכנסות של צים יעמדו על 3.24 מיליארד דולר, ובזה שאחריו - זה שמתייחס לביצועי הרבעון הראשון של שנת 2022, כלומר החודשים הנוכחיים, הן ירדו מעט ל-3.2 מיליארד דולר. אם כי ייתכן שלפחות חלק מהם טרם עדכנו את התחזיות, שכן מחירי התובלה הימית הנוכחיים לא משקפים ירידה בהכנסות. ביחס לשנת 2022 כולה הם מצפים להכנסות של 9.55 מיליארד דולר.
צפי האנליסטים לרווחי 2022 עומד על 24 דולר למניה, כלומר כ-3 מיליארד דולר לחברה. לפי מדיניות החברה המוצהרת רווחים אלו יניבו דיבידנד של 0.9-1.5 מיליארד דולר, וזאת כאשר שווי השוק של החברה כולה הוא 7 מיליארד דולר - ורק נזכיר שלפני שנה היא הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האם צים הופכת להיות מניה דפנסיבית?
בנתונים הנוכחים צים מתקרבת להגדרה של "מניה דפנסיבית". היא מספקת שירות נצרך, בשוק חזק עם תזרים מזומנים חזק ונסחרת במחיר נמוך במיוחד. בימים כאלה של שווקים תנודתיים במיוחד - החשיבות של מניות דפנסיביות עולה, שכן גם אם תהיינה ירידות חדות, צים עדיין תמשיך ליהנות ממחירי התובלה הגבוהים. כלומר, לכאורה נכון לעכשיו אין סיבה למניית צים לרדת יותר מדי, אבל כן ניתן לצפות לאפסייד מסוים על רקע הדיבידנד והמכפיל הנמוך באופן קיצוני.
לקריאה נוספת:
>>> צים בעין הסערה - הסיפור האמיתי; אלי גליקמן צודק! ברור שהוא רוצה להקטין מס
>>> איך אפשר להרוויח מהמשבר בשרשרת האספקה העולמית?
>>> מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר
אלא שהחגיגה לא תימשך לנצח - מחירי התובלה ירדו ואיתם הרווחים של צים
עד מתי תימשך החגיגה בצים עם רווחים פנומנליים ודיבידנדים מרקיעי שחקים? שינוי מצב השוק צפוי להשפיע על הכנסות החברה, כאשר צריך לזכור שלפני הקורונה צים רשמה הפסדים שנה אחרי שנה, כך שבכלל לא מדובר על תרחיש מופרך. ישנם כמה אופנים כיצד דבר כזה יכול להתרחש:
ייתכן שבתקופה הקרובה יחזרו מחירי התובלה הימית לרדת לרמות קונבנציונליות יותר עקב חזרה לפעילות נורמלית ברחבי העולם. במסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאואל, יו"ר הבנק הפדרלי, אמש לאחר הכרזת הריבית הוא אמר כי הוא צופה שחלק מבעיות שרשרת האספקה יפתרו בשנה הקרובה. לשאלת אחד הכתבים הוא השיב שהוא לא חושב שכל הבעיות יפתרו אבל כן מאמין שהמצב ישתפר בקרוב. התפתחות כזו כמובן תחזיר את מחירי ההובלה למחירים נמוכים יותר, ואת צים לרמות רווחים מקובלות יותר גם בשנת 2022.
אולם יתכן תרחיש פסימי יותר לשווקים באופן כללי שעלול להשפיע גם על הכנסות צים. מצב בו הירידות בשוק המניות, עליית האינפלציה והריבית בעקבותיה או התפשטות האומיקרון ישפיעו על הביקושים הראליים כי הפעילות הכלכלית הריאלית תואט. במקרה של מיתון עולמי כזה - יפחת הביקוש להובלה ימית והמחירים יירדו, לא בגלל "חזרה לנורמליות" אלא דווקא בגלל מצב לא נורמלי של האטה עולמית.
מניה דפנסיבית לא מתנהגת אחרת לחלוטין מהשוק - היא יורדת כשכל השוק נופל, אבל היא יורדת פחות. האם צים תתגלה כמניה דפנסיבית בשנים הקרובות?
- 10.אני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרו 30/01/2022 08:37הגב לתגובה זואני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרובים צים תמשיך להרויח ולהרויח בגדול, כי אנחנו רואים שהקורונה נשארת וישנם הרבה אבל הרבה הזמנות לחוצות להכול במחירי בלי הכרה רק רוצים סחורה בכול העולם, אני מאמין כשהסוחרים ״הגדולים״ יבינו שישנה כאן בוננזה שמדפיסה כסף אבל המון כסף המניה תגיע לשערים להארכתי של 650 בהליכה, אין ספק תסתכלו על מנית טסלה שווה בערך טריליון ומייצרים אותם רווחים ומנית צים שווה שמונה (8) מיליארד זה נראה לכם נורמאלי, זמנים יגידו רק סבלנות, למען ההגינות והיושר אני בפנים ובגדולללללללל, ב ה צ ל ח ה
- 9.לילי 29/01/2022 10:03הגב לתגובה זומניית צים עלתה במשבר האחרון . אך אין ודאות מה יהיו מחירי התובלה במשבר הבא . סביר להניח שאחרי עלייה חדה נראה תיקון או ירידה חדה . אף אחד לא יודע בוודאות .
- רפי 29/01/2022 14:54הגב לתגובה זואיפב בדיוק רכבת הרים?
- 8.סוחר נוסטרו 29/01/2022 10:00הגב לתגובה זוגג שנה... כמי שמחזיק במניה אני עם אצבע על הדופק יום יום זו לא השקעה פשוטה.החברה כרגע מחזקת את הפעילות שלה במזרח על ידי קווים ואוניות וגם משקיעה באוטומציה של תהליכים משרדיים יקרים שקשורים בהובלה (פלנינג)מדד עולמי של שילוח קונטיינר 40 פוט עומד כרגע על 9600 דולר, ב4000 דולר החברה תהיה שווה מיליארד בקושי...למי שיש עצבים חזקים וזמן לעקוב יכול בשנה הקרובה להשקיע בה אבל שוב, חובה לשים לב למצב הספנות העולמית ואילו כוללים בעיקר:מחירי שילוחרגולציה בתחומי זיהום אוויר וים (רגולציה מחמירה מועילה למחירי השילוח שכן חברות קטנות נעלמות קליל בגללה)מצב כוח העבודה בנמליםהשתלטות של חברות מתחרות עם קווים ואוניותסדכ אוניות עולמי, כניסה ויציאת משירות (זמן חיים של אוניה)ייצור אוניות חדשות ומצב המספנות - כרגע בעצירה יחסיתמחירי הברזל והנפט.בהצלחה
- 7.נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זונראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
- 6.נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זונראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
- 5.חבל שאתם לא מעלים ומוחקים תגובות (ל"ת)רפי 28/01/2022 15:22הגב לתגובה זו
- 4.החברה עלתה בזכות הקורונה, ותרד כשהקורונה תדעך (ל"ת)יוסי 28/01/2022 13:02הגב לתגובה זו
- 3.מה יקרה למניה שמחירי התובלה ירדו??? (ל"ת)28/01/2022 11:52הגב לתגובה זו
- 2.יצחק 28/01/2022 09:33הגב לתגובה זוביצועי החברה מצוינים והיא ברך כלל עולה גם שהשוק יורד. מדד הנאסדק ירד 16% משיאו ואילו מניית צים נמצאת בשיא של כל הזמנים
- 1.למכור לא שווה כלום 27/01/2022 20:58הגב לתגובה זולמכור לא שווה כלום
- כלכלן 28/01/2022 14:16הגב לתגובה זובלי להעליב...
- למה? 28/01/2022 07:24הגב לתגובה זונראה שפשוט לא הצלחת לתפוס במחיר נמוך יותר... גם עכשיו זה זיל הזול
- עידן 27/01/2022 21:18הגב לתגובה זוהחברה תגיע לשווי הרבה יותר גדול.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
