ג׳נט ילן שרת האוצר האמריקאית
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק , סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

מחר יוצג תקציב ארה"ב וג'נט ילן קוראת להגדיל את הוצאות הממשל

יום לפני שהנשיא ביידן יציג את התקציב של ארה"ב, שמוערך בהיקף של 6 טריליון דולר, שרת האוצר האמריקאית אמרה היום לחברי הקונגרס כי מבחינת הוצאות הממשלה הם "חיים בשנת 2010" ואמרה כי שוק העבודה יחזור ב-2022 לרמה של לפני המגפה 
ארז ליבנה | (8)

מחר צפוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להציג את התקציב הראשון של כהונתו בהיקף של 6 טריליון דולר ל-2022, שיכלול גם את התוכנית בהיקף ש 2.3 טריליון דולר להשקעה בתשתיות, 1.8 טריליון לחינוך וסיוע למשפחות ו-1.5 טריליון דולר לטיפול בשוק הדיור, שינויי אקלים והגדלת שירותי הבריאות. ביידן רוצה לממן את התוכנית שלו באמצעות העלאת מיסים, כשהגירעון בתקציב ביחס לתמ"ג צפוי לרדת מ-16.7 מהתמ"ג ב-2021 ל-7.8% ב-2022.

 

אבל למרות החששות הכבדים של השוק מאינפלציה בשל התהליך היציאה המואץ של הכלכלה האמריקאית ממשבר הקורונה והבעיות שנוצרו עקב המשבר בשרשרת האספקה העולמית, יחד עם המחסור במוליכים למחצה, שרת האוצר האמריקאית ונשיאת הפד' לשעבר, ג'נט ילן, לא מודאגת וקראה למחוקקים האמריקאים להגדיל את ההוצאות הממשלתיות.

 

"בהתאמה לאינפלציה, ההוצאות הממשלתיות בסטגנציה כבר 11 שנים", אמרה ילן לחברי הקונגרס בוועדת הכספים וביקשה מהם להגדיל את ההוצאות הממשלתיות. "הצוות שלנו עשה עבודת חיל בכדי ליישם את התוכניות עם המשאבים הנמצאים ברשותינו, אבל לא נוכל להמשיך להיות משרתי ההתאוששות ולהתמודד עם בעיות נוספות שהקונגרס יציב לפנינו בשנים הקרובות עם תקציב שעוצב עבור 2010", הוסיפה.  

 

ילן גם ביקשה להגדיל את התקציב של משרדה, כולל 13 מיליארד דולר למס הכנסה האמריקאי, כדי שיוכלו לעקוב ביתר שאת נגד פשעים כלכליים, פיתוח פרויקטים קהילתיים ולתפוס מעלימי מס וציינה שחלק ניכר מהתקציבים קוצצו ב-20% ויותר מאז 2016.

 

"המהירות והעוצמה של ההתאוששות שלנו, וגם של הכלכלה בטווח הארוך, תלויה במשרד אוצר עם מימון מלא", המשיכה.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 29/05/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    העולם הפך כ"כ תומך במטרות .....עד המפולת
  • 5.
    שרה 29/05/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    היה שר אוצר היה מערך מאוד כי קיצץ בתקציב וכהונתו היתה יציבה ,היום העולם פשוט השתגע,מה איכפת לפרופ' ילן היא לא תשלם את חובות העתיד הבלתי ניגמרים
  • 4.
    איציק 28/05/2021 19:09
    הגב לתגובה זו
    את קריסת הבורסות.יעשו הכל כדי למנוע.אפילו במחיר שריפת הדורות הבאים.ממציאים חוקים חדשים לכלכלה.כל מה שלמדנו באוניברסיטה לא שווה כלום.
  • 3.
    רבקה 28/05/2021 11:22
    הגב לתגובה זו
    לארה"ב יש חובות עתק, אבל זה לא מפריע לילן להודיע שצריך להוציא עוד כסף. הם כנראה לא יפסיקו ליצור דולרים עד שהדולר פשוט יקרוס. כל מטבעות הפיאט בדרך לתחתית. ממש תודה לבנקים המרכזיים, ולאנשים כמו ילן.
  • לרון 29/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לכן,ידיעתכן הכלכלית בסלע
  • 2.
    אחד 28/05/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    החוב צומח בטירוף, והיא מדברת כאילו רמת ההוצאות הממשלתית נמוכה
  • 1.
    רבקה 27/05/2021 22:09
    הגב לתגובה זו
    בלתי יאמן! מעניין אם היא מאמינה למה שהיא אומרת!
  • לרון 29/05/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    שהיא לא,הכל היום פוליטי ולא מוניטרי,ולהזכירכם/ן כמו שהשמאלנים מדגישים,בנקים מרכזיים אמונים קודם כל על ריבית ואינפלציה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.