המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

ירידות שערים מתונות: הדאו ירד ב-0.5%, הביטקוין איבד 8%

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים מתונות, והציג יום שלישי ברציפות של ירידות. ה-S&P500 ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ננעל ביציבות, מנגד מדד ה-VIX (מדד הפחד) קפץ ב-7%.

הבועה מתפוצצת? המטבע הקריפטוגרפי הגדול בעולם  BITCOIN 1.25%   התרסק בעקבות דיווחים על הגבלות על עסקאות של מטבעות קריפטוגרפיים בסין. גם מטבע הקריפטו השני בגדולו בעולם האתריום  ​ETHEREUM  צנח אחרי שרק לאחרונה חצה את ה-4,000 דולר (להרחבה).

הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב) פרסם הערב את הפרוטוקול של פגישת בכירי הבנק שהתקיימה באפריל. במסגרתו הסכימו הנוכחים, כי עלייה חזקה בפעילות הכלכלית תצדיק דיונים על הידוק המדיניות המוניטרית. הפגישה התרחשה לפני שפורסם דוח התעסוקה, ששיקף תוספת של 266 אלך משרות בלבד (הרבה מתחת לתחזית) מה שהופך את הפרוטוקול לפחות רלוונטי (לכתבה המלאה).

אמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים שהתחזקו לקראת הסגירה: הנאסד"ק נפל ב-0.5%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.8% וה-S&P 500 נחלש ב-0.85%.

מאקרו

אחרי שעמד בשבוע שעבר על הסגולה שבסבלנות, היום, מסמן זיו סגל 5 גרפים של הזדמנויות טכניות אותן ניתן לנצל במהירות (להרחבה). 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0%                            

                                                              

דאו ג'ונס 0.6%                            

                                                               

נאסד"ק 0.22%                                                                                   

קיראו עוד ב"גלובל"

BITCOIN 1.25%             

 

     

    מאקרו

    האם ענף התעופה מתחיל להמריא? והאם זה הזמן להשקיע בתחום? חברות התעופה עברו מרווחים של מיליארדי דולרים להפסדים של יותר מ-120 מיליארד דולר. עם היציאה מהקורונה כדאי להסתכל על הענף מקרוב; מהם מדדי הביצוע הייחודיים לענף זה? כיצד ניתן לנתחם ולמצוא תובנות בשלל הדיווחים הפיננסיים? (להרחבה).

    הרבה כסף יזרום למעגל הצריכה בארה"ב - מי הסקטורים שירוויחו? כלכלת ארצות הברית הולכת לצמוח ובגדול בשנתיים שלוש הקרובות. לא רק החיסונים יחזירו אותה למסלול, אלא גם הרבה כסף שמחכה כבר מעל שנה, מתודלק ברצון של האמריקאים לפצות את עצמם על השנה הקשה (להרחבה).

    החשש הגדול של השווקים הוא עדיין אינפלציה וזה גם מה שהוריד את המדדים בשבוע שעבר. הנאסד"ק אומנם טיפס ביום שישי ב-2.3%, אבל זה הגיע אחרי שבוע של ירידות חדות בעקבות נתוני אינפלציה גבוהים מן המצופה - ברמה של 4.2%, הגבוהים ביותר זה 12 שנה.

    מניות במרכז

    התאגיד השמיני בגודלו בארה"ב TARGET CORP עקף את תחזיות האנליסטים ביחס לרבעון הראשון של 2021 והמניה מזנקת במסחר המוקדם ב-6%. המכירות זינקו ב-22%, בהשוואה לגידול של כ-10% ברבעון המקביל, המכירות המקוונות עלו ב -50% והאטו את הצמיחה של 141% בשנה שעברה (לכתבה המלאה).

    מי שסובלת מהירידה בערכו של הביטקוין היא יצרנית הרכבים החשמליים  TESLA INC לאחר שזו השהתה את האפשרות לרכוש רכבים באמצעותו עקב הזיהום שכלול בתהליך הייצור שלו המכונה "כרייה". אך הצהירה כי היא עדיין מחזיקה במטבע (לכתבה המלאה).

    עסקת המכירה של פעילות המדיה של תאגיד התקשורת AT&T INC לDISCOVERY INC צפוי להותיר את משקעיה של הראשונה עם דיבידנד נמוך בחצי - אך מנגד גם עם הפחתה ברמות המינוף (להרחבה).

    נגד איזו מניה יש שורטים בהיקף 22.5 מיליארד דולר? השוק מהמר הכי הרבה נגד מניות ה-FAANG למרות שהחברה שמובילה בפוזיציות היא בכלל חברת רכבים (לכתבה המלאה).

    HOME DEPOT החברה עדיין נהנית מטרנד השיפוצים ועיצוב הבית שקיבל דחיפה מימי הסגר בצל הקורונה, וכך ניפצה את התחזיות לרבעון הראשון של 2021: הציגה רווח של 3.86 דולר למניה על הכנסות של 37.5 מיליארד דולר. הצפי בשוק היה לרווח של 3.06 דולר למניה על הכנסות של 34.9 מיליארד דולר.

    ענקית האינטרנט הסינית המכונה "הגוגל של סין" BAIDU.COM עקפה גם כן את תחזיות האנליסטים עם הכנסות בסך 28.1 מיליארד יואן (4.4 מיליארד דולר), מול תחזית הקונצנזוס שהייתה 27.3 מיליארד יואן. מדובר בצמיחה של 25% על פני רבעון מקביל. הרווח הסתכם ב-25.7 מיליארד יואן בחסות עליית שווי נכסים להשקעה לטווח ארוך של החברה. בבאידו סיפקו תחזית הכנסות של 29.7-32.5 מיליארד יואן לרבעון השני, בעוד האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 30.2 מיליארד יואן (לכתבה המלאה).

    PALANTIR TECHNOLOGIES  חברת הדאטה-מיינינג של פיטר ת'יל עלתה במסחר בלא שהוציאה הודעה כלשהי. לפי מסמכים שהגישה הפמילי אופיס המנהלת את השקעותיו של המיליארדר סטנלי דרקנמילר, היא רכשה 5.9 מיליון מניות של פלנטיר ב-139 מיליון דולר.

    PLUG POWER INC  החברה המפתחת תאי דלק מבוססי מימן עבור רכבים עלתה היום גם כן. פלאג פאוור לא הוציאה דיווח כלשהו, אך ייתכן שהסיבה לעלייה היא התבטאות נוספת מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על תמיכתו באנרגיה ירוקה, הפעם בסיור שערך במתקן של יצרנית הרכב פורד.

    מניית חברת הבינה המלאכותית C3 AI (סימול: AI) התחזקה ללא סיבה נראית לעין.

    החברה AGENUS (סימול: AGEN) תקבל 1.38 מיליארד דולר מיצרנית התרופות  BRISTOL-MYERS SQUIBB  כדי שזו תמסחר ותפתח את הטיפול הניסיוני שלה לסרטן. בריסטול מאיירס תשאף להשתמש בפיתוח גם עבור טיפולים אימונו-אונקולוגיים משלה, לרבות כאלה נגד גידולים שאינם קטנים של סרטן ריאות - שהם 85% ממקרי סרטן הריאות בעולם.

    AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC  רשת בתי הקולנוע עלתה מעט לאחר שבטרום המסחר קפצה, וזאת ללא שהוציאה דיווח רלוונטי. בשוק מדברים פעם נוספת על חזרה של "מניות המים", דוגמת AMC,  GAMESTOP CORP  ונוספות.

    שלד הספאק TPG PACE BENEFICIAL FINANCE CORP  יקלוט את פעילות חברת הטענת הרכבים החשמליים ChargePoint. לשלד אם כן אין פעילות אבל כחברה ציבורית פרסם היום את דוחותיו, בהם הציג רווח של 2.35 דולר למניה. בקופת השלד מזומנים בסך 2.1 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון.

    ישראליות בוול סטריט

    חברת ההובלה הימית  צים  הכתה את התחזיות ברבעון הראשון של השנה,  לאחר שדיווחה על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה. זאת לצד הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאץ מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

    חברת  איתמר המפתחת מכשירי אבחון וטיפול בהפרעות נשימה עוקפת את התחזיות: ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-11.97 מיליון דולר לעומת הצפי בשוק שהיה ל-11.11 מיליון דולר (להרחבה).

    חברת תאת טכנולוגיות  תאת טכנו 0.28% (סימול:TATT) הישראלית, המייצרת אבזרי תעופה לתעופה האזרחית והצבאית, מדווחת על שיתוף פעולה עם חברת לופטהנזה טכניק שנזן (חברת בת של חברת התעופה לופטהנזה). במסגרת שיתוף הפעולה החברות יקימו מתקן תיקונים בסין לתחזוקה, תיקון ושיפוץ של רכיבי מטוסים, המתקן יתמוך במפעילים באזור אסיה פסיפיק (להרחבה).

    חברת ההדמייה ננוקס קפצה אתמול במסחר בוול סטריט מבלי דיווח כלשהו שיביא לעלייה. באחרונה החברה דיווחה עם פרסום דוחותיה הכספיים על עיכובים בקבלת החלקים המרכזיים למכשיר הדגל שלה וכי היא לא תעמוד ביעד שהציבה לספק 1,000 מכשירים עד הרבעון הראשון בשנה הבאה (לכתבה המלאה).

    תגובות לכתבה(4):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 4.
      מייק1 19/05/2021 23:07
      הגב לתגובה זו
      הירידה בנסדק מתאפסת. השוק מתאושש.
    • 3.
      מניות מדד תל אביב טכנולוגיה תעלנה במהלך השנה עשרות אחוז (ל"ת)
      תמיר 19/05/2021 18:34
      הגב לתגובה זו
    • 2.
      אנטיוכוס 19/05/2021 16:57
      הגב לתגובה זו
      גם כשהיינו צעירים קראנו לסטלה בשם סטלה המגמרת והמבין יבין
    • 1.
      כמו שצריך....חזק מהיר ולא אלגנטי (ל"ת)
      איצ100 19/05/2021 16:29
      הגב לתגובה זו
    טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

    טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

    ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

    רן קידר |
    נושאים בכתבה טויוטה

    ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

    ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

    הגורם הסיני 

    עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

    הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

    מגמה מעורבת בשאר העולם

    בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

    ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

    טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

    מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

    מנדי הניג |
    נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

    טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

    התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

    דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

    דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

    בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

    המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.