המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

ירידות שערים מתונות: הדאו ירד ב-0.5%, הביטקוין איבד 8%

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים מתונות, והציג יום שלישי ברציפות של ירידות. ה-S&P500 ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ננעל ביציבות, מנגד מדד ה-VIX (מדד הפחד) קפץ ב-7%.

הבועה מתפוצצת? המטבע הקריפטוגרפי הגדול בעולם  BITCOIN 1.56%   התרסק בעקבות דיווחים על הגבלות על עסקאות של מטבעות קריפטוגרפיים בסין. גם מטבע הקריפטו השני בגדולו בעולם האתריום  ​ETHEREUM  צנח אחרי שרק לאחרונה חצה את ה-4,000 דולר (להרחבה).

הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב) פרסם הערב את הפרוטוקול של פגישת בכירי הבנק שהתקיימה באפריל. במסגרתו הסכימו הנוכחים, כי עלייה חזקה בפעילות הכלכלית תצדיק דיונים על הידוק המדיניות המוניטרית. הפגישה התרחשה לפני שפורסם דוח התעסוקה, ששיקף תוספת של 266 אלך משרות בלבד (הרבה מתחת לתחזית) מה שהופך את הפרוטוקול לפחות רלוונטי (לכתבה המלאה).

אמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים שהתחזקו לקראת הסגירה: הנאסד"ק נפל ב-0.5%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.8% וה-S&P 500 נחלש ב-0.85%.

מאקרו

אחרי שעמד בשבוע שעבר על הסגולה שבסבלנות, היום, מסמן זיו סגל 5 גרפים של הזדמנויות טכניות אותן ניתן לנצל במהירות (להרחבה). 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                            

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%                            

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                                   

קיראו עוד ב"גלובל"

BITCOIN 1.56%             

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו

האם ענף התעופה מתחיל להמריא? והאם זה הזמן להשקיע בתחום? חברות התעופה עברו מרווחים של מיליארדי דולרים להפסדים של יותר מ-120 מיליארד דולר. עם היציאה מהקורונה כדאי להסתכל על הענף מקרוב; מהם מדדי הביצוע הייחודיים לענף זה? כיצד ניתן לנתחם ולמצוא תובנות בשלל הדיווחים הפיננסיים? (להרחבה).

הרבה כסף יזרום למעגל הצריכה בארה"ב - מי הסקטורים שירוויחו? כלכלת ארצות הברית הולכת לצמוח ובגדול בשנתיים שלוש הקרובות. לא רק החיסונים יחזירו אותה למסלול, אלא גם הרבה כסף שמחכה כבר מעל שנה, מתודלק ברצון של האמריקאים לפצות את עצמם על השנה הקשה (להרחבה).

החשש הגדול של השווקים הוא עדיין אינפלציה וזה גם מה שהוריד את המדדים בשבוע שעבר. הנאסד"ק אומנם טיפס ביום שישי ב-2.3%, אבל זה הגיע אחרי שבוע של ירידות חדות בעקבות נתוני אינפלציה גבוהים מן המצופה - ברמה של 4.2%, הגבוהים ביותר זה 12 שנה.

מניות במרכז

התאגיד השמיני בגודלו בארה"ב TARGET CORP עקף את תחזיות האנליסטים ביחס לרבעון הראשון של 2021 והמניה מזנקת במסחר המוקדם ב-6%. המכירות זינקו ב-22%, בהשוואה לגידול של כ-10% ברבעון המקביל, המכירות המקוונות עלו ב -50% והאטו את הצמיחה של 141% בשנה שעברה (לכתבה המלאה).

מי שסובלת מהירידה בערכו של הביטקוין היא יצרנית הרכבים החשמליים  TESLA INC לאחר שזו השהתה את האפשרות לרכוש רכבים באמצעותו עקב הזיהום שכלול בתהליך הייצור שלו המכונה "כרייה". אך הצהירה כי היא עדיין מחזיקה במטבע (לכתבה המלאה).

עסקת המכירה של פעילות המדיה של תאגיד התקשורת AT&T INC לDISCOVERY INC צפוי להותיר את משקעיה של הראשונה עם דיבידנד נמוך בחצי - אך מנגד גם עם הפחתה ברמות המינוף (להרחבה).

נגד איזו מניה יש שורטים בהיקף 22.5 מיליארד דולר? השוק מהמר הכי הרבה נגד מניות ה-FAANG למרות שהחברה שמובילה בפוזיציות היא בכלל חברת רכבים (לכתבה המלאה).

HOME DEPOT החברה עדיין נהנית מטרנד השיפוצים ועיצוב הבית שקיבל דחיפה מימי הסגר בצל הקורונה, וכך ניפצה את התחזיות לרבעון הראשון של 2021: הציגה רווח של 3.86 דולר למניה על הכנסות של 37.5 מיליארד דולר. הצפי בשוק היה לרווח של 3.06 דולר למניה על הכנסות של 34.9 מיליארד דולר.

ענקית האינטרנט הסינית המכונה "הגוגל של סין" BAIDU.COM עקפה גם כן את תחזיות האנליסטים עם הכנסות בסך 28.1 מיליארד יואן (4.4 מיליארד דולר), מול תחזית הקונצנזוס שהייתה 27.3 מיליארד יואן. מדובר בצמיחה של 25% על פני רבעון מקביל. הרווח הסתכם ב-25.7 מיליארד יואן בחסות עליית שווי נכסים להשקעה לטווח ארוך של החברה. בבאידו סיפקו תחזית הכנסות של 29.7-32.5 מיליארד יואן לרבעון השני, בעוד האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 30.2 מיליארד יואן (לכתבה המלאה).

PALANTIR TECHNOLOGIES  חברת הדאטה-מיינינג של פיטר ת'יל עלתה במסחר בלא שהוציאה הודעה כלשהי. לפי מסמכים שהגישה הפמילי אופיס המנהלת את השקעותיו של המיליארדר סטנלי דרקנמילר, היא רכשה 5.9 מיליון מניות של פלנטיר ב-139 מיליון דולר.

PLUG POWER INC  החברה המפתחת תאי דלק מבוססי מימן עבור רכבים עלתה היום גם כן. פלאג פאוור לא הוציאה דיווח כלשהו, אך ייתכן שהסיבה לעלייה היא התבטאות נוספת מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על תמיכתו באנרגיה ירוקה, הפעם בסיור שערך במתקן של יצרנית הרכב פורד.

מניית חברת הבינה המלאכותית C3 AI (סימול: AI) התחזקה ללא סיבה נראית לעין.

החברה AGENUS (סימול: AGEN) תקבל 1.38 מיליארד דולר מיצרנית התרופות  BRISTOL-MYERS SQUIBB  כדי שזו תמסחר ותפתח את הטיפול הניסיוני שלה לסרטן. בריסטול מאיירס תשאף להשתמש בפיתוח גם עבור טיפולים אימונו-אונקולוגיים משלה, לרבות כאלה נגד גידולים שאינם קטנים של סרטן ריאות - שהם 85% ממקרי סרטן הריאות בעולם.

AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC  רשת בתי הקולנוע עלתה מעט לאחר שבטרום המסחר קפצה, וזאת ללא שהוציאה דיווח רלוונטי. בשוק מדברים פעם נוספת על חזרה של "מניות המים", דוגמת AMC,  GAMESTOP CORP  ונוספות.

שלד הספאק TPG PACE BENEFICIAL FINANCE CORP  יקלוט את פעילות חברת הטענת הרכבים החשמליים ChargePoint. לשלד אם כן אין פעילות אבל כחברה ציבורית פרסם היום את דוחותיו, בהם הציג רווח של 2.35 דולר למניה. בקופת השלד מזומנים בסך 2.1 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון.

ישראליות בוול סטריט

חברת ההובלה הימית  צים  הכתה את התחזיות ברבעון הראשון של השנה,  לאחר שדיווחה על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה. זאת לצד הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאץ מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

חברת  איתמר המפתחת מכשירי אבחון וטיפול בהפרעות נשימה עוקפת את התחזיות: ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-11.97 מיליון דולר לעומת הצפי בשוק שהיה ל-11.11 מיליון דולר (להרחבה).

חברת תאת טכנולוגיות  תאת טכנו 3.15% (סימול:TATT) הישראלית, המייצרת אבזרי תעופה לתעופה האזרחית והצבאית, מדווחת על שיתוף פעולה עם חברת לופטהנזה טכניק שנזן (חברת בת של חברת התעופה לופטהנזה). במסגרת שיתוף הפעולה החברות יקימו מתקן תיקונים בסין לתחזוקה, תיקון ושיפוץ של רכיבי מטוסים, המתקן יתמוך במפעילים באזור אסיה פסיפיק (להרחבה).

חברת ההדמייה ננוקס קפצה אתמול במסחר בוול סטריט מבלי דיווח כלשהו שיביא לעלייה. באחרונה החברה דיווחה עם פרסום דוחותיה הכספיים על עיכובים בקבלת החלקים המרכזיים למכשיר הדגל שלה וכי היא לא תעמוד ביעד שהציבה לספק 1,000 מכשירים עד הרבעון הראשון בשנה הבאה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מייק1 19/05/2021 23:07
    הגב לתגובה זו
    הירידה בנסדק מתאפסת. השוק מתאושש.
  • 3.
    מניות מדד תל אביב טכנולוגיה תעלנה במהלך השנה עשרות אחוז (ל"ת)
    תמיר 19/05/2021 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנטיוכוס 19/05/2021 16:57
    הגב לתגובה זו
    גם כשהיינו צעירים קראנו לסטלה בשם סטלה המגמרת והמבין יבין
  • 1.
    כמו שצריך....חזק מהיר ולא אלגנטי (ל"ת)
    איצ100 19/05/2021 16:29
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.