חדרה מתחדשת: אושרה תוכנית להקמת שכונה בסמוך לכביש 4
הוועדה המחוזית חיפה אישרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במרכז חדרה בסמוך לכביש 4, תחנת הרכבת ושכונת בית"ר, בשטח של כ-800 דונם שתכלול 4,650 יחידות דיור במבני מגורים בני 7-21 קומות, כ-160 דונם עבור מבני ציבור, 31,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-160 דונם של שטחים פתוחים. זאת בנוסף לתוכנית נוספת למרכז העיר, בה אושרה הקמת 400 יחידות דיור, שטחי ציבור ומסחר ושטח ציבורי פתוח על שטח של כ-7.5 דונם.
מתוך כלל יחידות הדיור, 1,162 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, 250 יחידות דיור יוקצו עבור דיור מוגן ו-250 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר השגה. לאורך רחוב יהודי פקיעין, מתוכננים מבנים מעורבי שימושים של 23-24 קומות הכוללים מגורים, תעסוקה ומסחר ושטחים למוסדות ציבור (לדוגמה גני ילדים בקומת קרקע); בדופן התוכנית הצמודה לכביש 4, מתוכננים מבנים למסחר ותעסוקה של 7-8 קומות; מסביב לפארק המרכזי מתוכננים מבני מגורים של 13-14 קומות; שאר חלקי התוכנית הבינוי הוא בנייה נמוכה יותר של 7-10 קומות. כמו כן, התוכנית כוללת כ-320 דונם של שטחים פתוחים ושטחי ציבור, מתוכם כ-45 דונם יוקצו עבור הקמת פארק ציבורי במרכז התוכנית שטחי ציבור שייתנו מענה הן לצורכי השכונה והן 160 דונם לתוכניות התחדשות עירונית המקודמות באזור, בהם קריית חינוך חדשה, בתי כנסת, גנים ומעונות יום, מועדון נוער ועוד. שטח התוכנית נקבע כשטח לפיתוח בתוכנית המתאר הכוללנית של העיר (חד/2020) ובתוכנית המתאר המחוזית. בהיבט התחבורתי, התוכנית מציעה הקמת שני צירים ראשיים הכוללים נתיב תחבורה ציבורית, שאחד מהם יתחבר לתחנת הרכבת. בנוסף, מוצע חיבור חדש לכביש 4 בדרום התוכנית שישפר את הכניסות והיציאות מהשכונה.
כמו כן, התוכנית שמה דגש על שמירת שטחים פתוחים, ובהתאם לכך כוללת הקמת רצועה ירוקה שתהווה חיץ בין השכונה לבין ליער חדרה, המהווה אתר נוף תרבות של ראשית המושבה בחדרה, לטובת פנאי ונופש עבור התושבים. בנוסף, לאחר תיאום עם קק"ל, נקבעו הוראות להבטחת הזרמת מי נגר לכיוון היער (שצריך אותם לבריכות החורף ושטחי ההצפה שלו), תוך שמירה על איכות גבוהה של המים. התוכנית הוכנה בשיתוף פעולה בין בעלי הקרקע הרבים במתחם ותוך תיאום בין גופים ורשויות שונות כמו קק"ל, רשות הניקוז, נתיבי ישראל ועוד.
מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד: "מדובר בשכונה חדשה המבוססת על מדיניות מינהל התכנון לחיזוק עירוניות, וכוללת עירוב שימושים, רשת רחובות, קרבה לשטחי ציבור, צפיפות גבוהה ועוד, הממשיכה את מרכז העיר לכיוון מערב, תוך חיבור השכונה החדשה אל תחנת הרכבת. התוכנית שומרת על חיץ ירוק בין השכונה המוצעת ליער חדרה הסמוך, שהשטחים המוצפים בו בחורף ייהנו מהזרמת מים נקיים. בנוסף, התוכנית מקצה שטחים רבים לצרכי ציבור שנועדו לסייע ולתמוך בתהליכי התחדשות עירונית המתרחשים במרכז העיר".
- הרווח השקט של מיליוני אנשים וכל מה שצריך לדעת על המס עליו - היטל השבחה
- חריש - המחירים נוחים אבל העסקים בורחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.טל 22/04/2021 16:25הגב לתגובה זוככה ימותו יותר אנשים .. ליד הכביש
- 2.עובדות בשטח 22/04/2021 12:54הגב לתגובה זומחריבי שטחים ירוקים ואיכות לחיי זיהום וצפיפות אוכלוסין בעבור בצע בצע בצע שלמונים
- 1.גר בחדרה 21/04/2021 11:48הגב לתגובה זוזהו אני מבין עריית חדרה רוצה לגמרי לחסל את העיר,ולא אכפת מהתושבים שלאאא רוצים עוד בנייה
- בן 21/04/2021 15:20הגב לתגובה זואיך זה רלבנטי לשאר התושבים? אין תחרות על משאבים קיימים. שכונה חדשה =הכל חדש
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
