דובים ושוורים וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

ערב תנודתי: הנאסד"ק נסגר במאוזן, הדאו עלה ב-1.45%

המשקיעים הראו ביקושים טובים באופן יחסי ל-38 מיליארד דולר באג״ח ארה״ב ל-10 שנים: המסחר התנהל באווירה אופטימית בשל נתונים חיוביים שפרסם משרד הכלכלה האמריקאי, שהראה שהמחירים לצרכן עלו בצורה פחותה מהצפי

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים של עד 1.2% בהובלת הנאסד"ק, אך תיקן כלפי מטה ונסגר סטטי לאחר מסחר תנודתי. האופטימיות בשווקים נבעה מנתונים שפרסם משרד הכלכלה האמריקאי שקבע כי מדד המחירים לצרכן עלה רק ב-1.3%, מה שהרגיע את החששות לגבי העלייה המהירה באינפלציה. 

למרות שמרבית סוחרי המניות אינם מתעניינים לרוב מה קורה בשוק האג"ח, התיקונים של החודש האחרון, בחסות העלייה המהירה בתשואה לפידיון על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי שגרם לשוק לחשוש מעלייה באינפלציה, הובילה לכך שכל עיני השוק נשואות למכרז שהתקיים הערב.  התשואה במרכז נסגרה על רמה של 1.523% לעומת 1.155% בחודש הקודם, אך לא חצתה את רמת ה-1.6%.״Bid to Cover״, כמה ביקוש היה לכל דולר שהונפק- היחס גבוה יותר כך הביקוש חזק יותר. המרכז הערב הסתיים ביחס של 2.38, נמוך במעט מהממוצע השנתי של 2.42, אך הרבה מעל נתון השפל של 2.04. (לכתבה המלאה)

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%              

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%              

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                        

BITCOIN -0.27%  

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות במרכז

דוחות:  AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC ORACLE CORP

השם החם בתחום המשחקים, רובולוקס (סימול:RBLX) החלה את דרכה עם זינוק של 63% בפתיחת הסחר- אפילו החברה לא העזה לחלום על כך. רובולוקס הונפקה במחיר של 45 דולר למניה המשקף שווי של כ-29 מיליארד דולר, ונכון לרגעים אלו החברה נסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר. (לכתבה המלאה) המניה סגרה בעליה של 54% ובמחיר של 69.5 דולר.

 

מניית אפל APPLE (סימול:AAPL) דיווחה כי תצמצם את ייצורו של האייפון 12 מיני ב-50% בשנה הקרובה. עם זאת, החברה הודיעה כי תפתח מחדש את חנויותיה ברחבי ארה"ב

 

מנייתה של ספקית התוכנה אקסלה EXELA TECHNOLOGIES INC (סימול:XELA) נפלה ב-9.5% לאחר שאתמול עלתה בכמעט 180%, בשל עסקה שעליה חתמה עם ספק שירותי בריאות אמריקאי בהיקף של 90 מיליון דולר.

 

מניית ג'נרל אלקטריק GENERAL ELEC (סימול:GE) מרכזת עניין בימים האחרונים לאחר שסוכמה סופית העסקה עם חברת איירקאפ AERCAP HOLDINGS (סימול:AER) האירית, למיזוג חטיבת הליסינג של החברה. (לכתבה המלאה)

 

יצרנית התרופות אלי לילי LILLY ELI & CO (סימול:LLY) מדווחת כי בניסוי שלב 3 בתרופה שפיתחה החברה נגד הקורונה, ב-87% מהמקרים ירד הסיכון לאשפוז וסכנת חיים

ישראליות בוול סטריט

בכל קנה מידה, ישראלי או בינ"ל, סייברארק סייבר ארק    שנסחרת בוול סטריט ב-5.6 מיליארד דולר,  היא סיפור הצלחה. מנכ"ל סייברארק אודי מוקדי מסביר על האסטרטגיה החדשה של החברה, על השינוי המודל העסקי  (והבטן הצפויה בהכנסות), מנועי הצמיחה העתידיים, תעשיית הסייבר המקומית ועל הפריצה לסולארווינד. (לראיון המלא)

מניית  סאפיינס 0.71%  הדואלית קיבלה אפסייד של כ-26% מפועלים שוקי הון, שמעלים את מחיר היעד למניה מ-33 ל-40 דולר ונותנים לה המלצת תשואת יתר (לכתבה המלאה).

חברת הלווין הדואלית  גילת (US)  דיווחה כי חתמה על הסכם עם חברת הלווין Telespazio לספק רשת לוויין ואלפי טרמינלי VSAT למפעלי האנרגיה של חברת האנרגיה הפרטית הגדולה בברזיל. גילת תתמוך במפעלי אנרגיה באזורים מרוחקים במדינה ותספק עבורם את היכולת לתעדף יישומים חיוניים. (לכתבה המלאה)

מניית  מג'יק 0%  מג'יק (US) הדואלית ירדה הערב ב-1.7% לאחר שהתחזקה אתמול ב-4.3%. החברה פרסמה שלשום תוצאות טובות ברבעון האחרון של השנה. האנליסטים  בברקליס נתנו למניה אפסייד של 13% על מחיר הסגירה אתמול והציבו לה לה מחיר יעד של 19 דולר.

מניית סולאראדג' (SEDG) נסגרה בירידה קטנה אחרי שאתמול זינקה ב-13% ולאחר שנפלה כ-30% בחודש האחרון. המניה מתקרבת לקידומת 300. 

 

גם מניית למונייד סגרה בכמעט במאוזן, לאחר עליות של 7.8% אתמול. קודם לעליות החברה נסחרה בטרנד שלילי כשבמהלכו רשמה נפילה של 50% מאז השיא שלה בינואר. 

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שוב האג"ח אשם בכל !! (ל"ת)
    דוד הגנן 10/03/2021 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עלה אתמול 3.70 ופה לא השפיע בכלל (ל"ת)
    נסדאק 10/03/2021 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טבע עולה אבל מכינים ארביטראז שלילי (ל"ת)
    נסדאק בירוק 10/03/2021 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש 10/03/2021 20:04
    הגב לתגובה זו
    הכול משחק של מספרים.הממשל עושה שוק הגדול בעולם.
  • 2.
    ניר 10/03/2021 16:59
    הגב לתגובה זו
    bitfarms בטח היום תזנק בענקקקקקק
  • 1.
    היום מכדררים לכם ת'צורה. לא ניתן לכם אפילו אפשרות לברוח (ל"ת)
    כבד במוח ובכסף 10/03/2021 16:31
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.