מאחורי הקלעים - על מה מדברים הפעילים בשוק?
הסיפור של היום בשוק ההון הוא התשקיף של מימון ישיר שטיוטה שלו פורסמה היום. השיח סביב ההנפקה הוא מעניין. מימון ישיר נכנסה בסערה רבה לתחום המימון החוץ בנקאי והתרכזה בענף הרכב. במקביל פנתה החברה לתחומי ה"הלוואות לכל מטרה" שאלה למעשה הלוואות צרכניות שניתנות ללא בטוחות. המתחרות העיקריות של מימון ישיר בהלוואות לכל מטרה הן חברות כרטיסי האשראי. משבר מקרו כלכלי הוא האיום הגדול ביותר על החברות האלה ונראה שמשבר הקורונה הוא ה"ברבור השחור" של הענף.
בעיקרון שיטת העבודה של חברות כמו מימון ישיר היא די פשוטה: לוקחים אשראי/ הלוואה זולה מהבנק, מוכרים בריבית גבוהה משמעותית את ההלוואה לציבור, ואז מאגחים את תיק ההלוואות, מוכרים אותו לציבור או למשקיעים אחרים ונפגשים עם הכסף וחוזר חלילה. כדי שפעילות כזו תהיה רווחית בסדרי גודל משמעותיים יש צורך לעשות הרבה פעולות כאלה וכמה שיותר מהר וככה מגדילים באופן משמעותי את הפעילות הרווחית.
הסיכון: הסיכון הגדול של חברות כאלה היא חדלות פירעון של הלקוחות, כלומר הלווים. בדומה למערכת הבנקאית מימון ישיר יכולה לספוג כמות מסויימת של דיפולטים בהלוואות. אם הן מגובות בבטוחה של רכב אז הריקברי יהיה גבוה, אם מדובר בהלוואה צרכנית הריקוברי תלוי ביכולת של הלווה לעמוד מאוחרי ההלוואה מבלי לפשוט רגל.
אנחנו בימים בהם נראה כי סיכון המקרו מתממש. אין לכך כרגע ביטוי במאזנים של הבנקים וחברות האשראי החוץ בנקאיות אבל מה שבטוח הוא שמיליון מובטלים לא יעשו טוב לתיק האשראי שלהם.
- פאגאיה משיקה תכנית פיננסית חדשה בתחום ה-POS
- הבנקים וחברות האשראי שוב ירוויחו על חשבון הציבור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לחודש מאי פעילות המימון של כלי הרכב מהווה 78% מתיק האשראי של מימון ישיר, שאר תיק האשראי של החברה ניתן כהלוואה ללא בטוחה "לכל מטרה". פעילות ההלוואות לכל מטרה הופסקה עם תחילת משבר הקורונה אך במקביל תיק האשראי של החברה המשיך לעלות ונכון לחודש מאי עומד תיק האשראי בל החברה על 2.4 מיליארד שקל לעומת 2.2 מיליארד שקל ב-2019. נתח השוק של החברה בתחום הלוואות הרכב (בהתאם לנתוני בנק ישראל) עומד על סדר גודל של 25% מה שהופך את מימון ישיר לסוג של בנק ולא הכי קטן.
באשר להמשך ההתפתחות של רווחי החברה, במדרוג (חברת הדירוג שמלווה את ההנפקה) מעריכים שמימון ישיר צפויה להציג ירידה ברווחיות בגלל הפסקת פעילות ההלוואות לכל מטרה והאטה בפעילות האיגוח של החברה מה שמותיר אותה עם תיק ההלוואות שמנפח את המאזן שלה ויקשה עליה לשווק הלוואות נוספות לרכישת כלי רכב.
נחזור רגע להנפקה עצמה, מימון ישיר מעוניינת להנפיק מניות לפי שווי של 1.120 מיליארד שקל לפני הכסף כשלאחר הכסף ובדילול מלא יעמוד השווי של החברה על 1.3 מיליארד שקל. ההנפקה צפויה להיות במכרז מפלה כלומר ההקצאות יהיו בהתאם לשיקול דעתה של החברה.
- גיוס של 4 מיליארד שקל בתעשיית הקרנות בספטמבר; לאן הולך הכסף?
- מניה על הכוונת: ההזדמנות של ברן - מהערבה לסוואנה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רמז עבה לסיום העליות בבורסה
ברוח הימים האלה יתווספו להנפקה אופציות שינתנו בחינם. בסך הכל מחיר מניה בהנפקה יהיה 470 שקל כשמחיר זה כולל את שוויה הכלכלי של האופציה שתינתן בחינם לפי שווי של 136.8 שקל.
פוטין והשוק
היום השיקה רוסיה את החיסון שלה לקורונה. פוטין סיפר שהבת שלו קיבלה את החיסון ולאחריו עלה לה חום הגוף ובסיומו של דבר פוטין הודיע, הכל בסדר. חיסון לקורונה הוא הגביע הקדוש של עולם הפארמה וגם מדינות הצטרפו למירוץ הזה בין אם בגלל היוקרה ובין אם כדי להחזיר כמה שיותר מהר את המדינה לתפקוד מלא.
הרצון הזה להגיע מהר לחיסון עלול לייצר הרבה פייקים אבל ברוסיה, כמו ברוסיה מותר לעשות שם דברים שלא בטוח שבדמוקרטיה מערבית ניתן היה לעשות, אז כרגע אין אישוש מערבי לחיסון כזה ולאפקטיביות שלו אבל זה עדיין לא אומר כלום כי בהחלט יכול להיות שבשיטת קצת פחות דמוקרטיות ניתן לבצע ניסויים, לקבל תוצאות שלהם ולתקן אותם תוך כדי תנועה ובאופן מהיר מהמקובל במערב.
האם חברות האשראי החוץ בנקאי חוזרות למשחק?
חברת האשראי החוץ בנקאי אס אר אקורד -0.16% דיווחה הבוקר על צמיחה של 17% בהכנסות הרבעון השני לרמה של 29.7 מיליון שקל, החברה הציגה גידול בשיעור החובות האבודים ובהוצאות התפעול, אך הרווח הנקי עלה בכ-11% לרמה של 14 מיליון שקל.
על רקע החשש מפני גידול בחובות האבודים בשל משבר הקורונה החשש בשוק היה תהיה בתחום כולו הפרשה משמעותית לחובות אבודים, אולם כרגע נראה שהחשש היה מופרז.
- 2.בעיקר מדברים על חוסר ההצלחה של האנליסטים.... (ל"ת)ליבי 11/08/2020 17:36הגב לתגובה זו
- 1.לרון 11/08/2020 15:14הגב לתגובה זוהשוק יורד כשפוטין יטען "לא אמרתי,לא הבנתם,אמרתי ברוסית ותרגמתם לסינית "וכיו"ב

נעילה מעורבת בת"א: ת"א 35 ירד 0.2%, ת"א 90 עלה בשיעור דומה
הבורסה נעה כמטולטלת והמשקיעים הגיבו לכל רמז שיצא מחדרי המו"מ בקהיר - ירידות חדות בשעות הראשונות הוחלפו בעליות חדות אך המדדים ננעלו בקירוב לשערי הפתיחה כשהאי-וודאות גברה; במקביל שער הדולר המשיך להחלש ואיבד כ-0.1% לרמה של 3.28
אחרי תנודתיות משמעותית לאורך יום המסחר המקוצר המדדים המרכזיים נעלו במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד 0.21% כאשר ת"א 90 עלה ב-0.20%.
במבט על הסקטורים - מדד הבנקים איבד 0.99% בעוד מדד ת"א ביטוח הוסיף 0.30%. בסקטור הנדל"ן המשיך המומנטום החיובי - ת"א נדל"ן הוסיף 0.51% ות"א בניה עלה 0.7%. ת"א נפט וגז עלה גם הוא ב-0.28%.
אפשר להאשים
את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים - שער
הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
תשתיות זה עולם ענק. עולם ענק עם תדמית משעממת. תשתיות זה כבישים, קבלני ביצוע, נדל"ן, תחבורה, תקשורת, מים. אנרגיה. תשתיות הן הבסיס שעליו בונים את כל התפעול. התשתית היא האדמה ובה נוטעים את העץ שמניב פירות. הסיבים האופטיים הם התשתית שעליה מייצרים תקשורת מהירה בין אנשים ובין עסקים. הכבישים הם התשתית שעליה מייצרים תנועה כדי להיפגש, כדי להעביר דברים. אי אפשר בלי זה.
- הדולר ב-3.26, הרמה הנמוכה מזה 3 שנים
- בית שמש זינקה 8.5%, הבנקים נפלו 2.3% - המדדים סגרו בעליות מתונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני פחות מחודש, באמצע ספטמבר, ערכנו ועידה במתחם הבורסה בה התמקדנו בהזדמנויות שיש בעולם התשתיות גם ובעיקר בחברות מקומיות. השקנו גם ניתוח רוחבי על הענף ובוועידה נכחו בכירים מכל הקשת כדי לדבר על המגמות וההזדמנויות בתחום. מאז שכתבנו לכם על זה המדד הספיק לטפס עוד 9.2%, ומתחילת השנה הוא השיג תשואה של 46% - השקעה במניות תשתית - מה היה ומה צפוי?

מניה על הכוונת: ההזדמנות של ברן - מהערבה לסוואנה
ברן נכנסת לעידן חדש: אחרי שנים של פעילות הנדסית בעיקר בישראל, החברה מציגה צבר הזמנות מתרחב, עסקת ענק באפריקה ורווחיות במגמת עלייה המסע שלה מחבר בין חול, מים ורוח - האם היא הזדמנות?
לאחרונה הח'ותים מתימן סימנו את "שדה התעופה על שם אילן ואסף רמון" כיעד מרכזי לתקיפות הטילים שלהם. יש חברה אחת שמכירה מקרוב מאוד את היעד המדובר- חברת ברן.
קבוצת ברן פועלת כבר 46 שנה כחברת הנדסה מובילה בישראל, המציעה פתרונות מלאים לפרויקטים הנדסיים – תכנון, ניהול, הקמה ותפעול. ובין היתר הייתה אחראית לפרויקט של "שדה התעופה אילן ואסף רמון" שבערבה. לצד זה החברה פועלת במגוון תחומים הנדסיים ופרויקטים מורכבים, ביניהם תשתיות לאומיות, תעשייה וייצור מים, נכסים נדל"ן, תקשורת וטכנולוגיה, ואנרגיה / גז.
קבוצת ברן שואפת להיות מומחית בפתרונות הנדסיים רבend-to-end") - מעניקה שירותים מהשלבים הראשוניים של בדיקת תכנות ותכנון, דרך רכש, ניהול וביצוע, ועד הפעלה, פיקוח ואפילו שירותי תחזוקה בהיקף מסוים.
לחברה יכולת לבצע פרויקטים במתכונות כמו EPC, EPCM, Key‐Turn וכו׳ - מה שמאפשר ללקוח אחד לקבל את רוב הדרישות מהחברה ולצמצם צורך ליבוא שירותים חיצוניים.
- ברן מזנקת לאור עסקת ענק של 480 מיליון דולר
- הכנסות ברן ירדו ב-9% ל-165 מ' שקל; הרווח נחתך ב-55%; המניה צונחת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניסיון רחב וותק בינלאומי - ברן פעילה בישראל וגם בחו"ל (אפריקה, אירופה וכו׳) עם פרויקטים גדולים. הניסיון שמאפשר לה להתמודד עם אתגרים פרויקטים שונים: רגולציות חוץ ישראליות, תכנון מגוון, תנאי סביבה משתנים, דרישות טכניות מגוונות. זה מוסיף אמינות מול לקוחות שמחפשים שותף שיכול “להרים” פרויקט לא רק בארץ.