רכבים במגרש
צילום: istock
מצפצפים עליכם

האג"ח של אלבר בתשואה של עד 70% והחברה מתקרבת להסדר חוב; ובכל זאת - הדירקטוריון מחלק דיבידנד

הזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח נסחרו בתשואות של עד 3% - משבר הקורונה דוחף את הענף אל פי תהום - האג"ח כבר בתשואות של עד 94% 
ערן סוקול | (16)
נושאים בכתבה אלבר ליסינג

כתבנו כבר רבות על הקריסה באג"ח של חברות הליסינג והשוק מתמחר הסדר חוב בחברות בתחום - כאשר מרבית הסדרות כבר נסחרות בתשואת זבל, בהובלת האג"ח של אלדן תחבורה (תשואות של 22%-94%) וסדרות האג"ח של אלבר שנסחרות בתשואות של 22% עד 67%. אז כנראה שבעלי האג"ח מודאגים, אבל באלבר פחות מודאגים. בדירקטוריון כנראה כל כך בטוחים שיוכלו לשרת את החוב עד כדי כך שהחליטו (למרות משבר הקורונה) לשלם דיבידנד של כ-5 מיליון שקל.

> הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה - חלק 1

> הבלוף של חברות הליסינג - חלק 2

> בוקר טוב מידרוג - יוצאת ב"הערת ענף" על חברות הליסינג

כפי שהזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח של חברות הליסינג הציבוריות עוד נסחרו בתשואות של עד 3% - ולאחר שגם חברת דירוג האשראי מידרוג יצאה לפני ימים ספורים ב"הערת ענף" על התחום, האג"ח כבר נסחרות היום בתשואות זבל של עד 94%.

לפני מספר ימים הזהירה אלדן כי רווחיה ברבעון הראשון צפויים לחטוף מכה אנושה, בשל הפגיעה בסקטור התיירות והצפי לירידה חדה במכירת רכבים וכעת נראה שקריסת חברות בתחום, הינה תרחיש שהולך ומתגשם.

היקף החוב של חברות הליסינג הציבוריות בישראל עמד בסוף הרבעון השלישי של 2019 על כ-3.5 מיליארד שקל, מתוכו כ-2.2 מיליארד שקל באג"ח. הבעיה בחובות של חברות הליסינג שהולכות עכשיו למשבר כפול - גם משבר נזילות (אין יכולת למחזר חוב בתשואה כזו) וגם משבר ריאלי - החברות האלו יסבלו מירידה בצי הרכבים במקביל לפיטורים וצמצומים בענף, היא שמדובר בכדור שלג.

חברות הרכב הגדולות שהן למעשה הספקיות של חברות הליסינג, מממנות אותן ובהרבה כסף - זה עלול לפגוע בחברות  דלק רכב -0.59% , קרסו ואחרות - זה לא יהיה מפתיע מאוד אם יתברר ששוק הרכב הוא אחד השווקים הבעייתים במשק, וממנו "תצא הרעה", ותחשבו על ההלוואות בשיעור של 100% שנותנים הבנקים וחברות האשראי החוץ בנקאי לאנשים - פגיעה בענף ובמקביל ירידת ערך הרכבים, עלולה להביא לקטסטרופה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כפי שהסברנו בעבר, מדובר באיגרות חוב מגובות בצי רכבים, ולא רק זה, אלא שצי הרכבים על פי מחירון לוי יצחק עולה על גובה ההתחייבות. הנתונים האלו הם של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, אלא שלמרות הביטחונות, אי אפשר להתנער מסימני האזהרה בדוחות הכספיים, ואי אפשר להתעלם מהסיכונים המימוניים והעסקיים בענף.

הסיכון העיקרי של מחזיקי האג"ח הוא התלות בגיוסי חוב כדי להחזיר חוב. החברות האלו, ולא מדובר רק על אלדן אלא על כל התעשייה, "חיות" בזכות שוק ההון. הבנקים שהיו לפני שנים מקור החמצן של חברות הליסינג הוחלפו בגופים המוסדיים - למה? חברות הליסינג יגידו שקיבלו מימון זול יותר בשוק האג"ח, וזה נכון, אבל השאלה החשובה היא למה הבנקים ויתרו עליהן? הניסיון מלמד, שהבנקים הם השחקן החכם ביותר בתחום האשראי ועל פי תשואות האג"ח של חברות הליסינג, נראה שגם הפעם זה לא שונה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    הכותב שורטיסט, מחר יגיד שהכול תקין כי הוא כבר לונג (ל"ת)
    יוני 25/03/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יהווית 25/03/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    חשופים לתביעות
  • 12.
    בני גור 24/03/2020 23:02
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה הוא עשה את זה באגרות חוב האמריקאיות , וכל יום היתה כתבה על ממשל לא תקין, ושהאגח יקרסו, בסוף הם עלו 70%, השורטיסט הרויח עשרות מליונים. עכשיו אותו סיפור אחד על אחד עם האג"ח של החברות להשכרת רכב, זה בדיוק אותו יחצ"ן, זה מזכיר לי שלגינדי פעם היה יחצ"ן, שכל פרויקט בניה שהם התחילו, תוך 5 שעות נמכרו כל הדירות.
  • 11.
    אילן 24/03/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    אם המושחתים יחלקו דיבידנד, מדינת ישראל חייבת לתבוע בשם הציבור את הכספים, האחריים צריכים להכנס לבית סוהר. פשוט חזירים.
  • 10.
    אחד מהעם 24/03/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    אנו מתקרבים לאט לבטוח לפרשת "ברני מיידוף מספר 2 ; מעילות ענק ותספורות מודרניות בחברות הגז ,הרכב והליסינג - התחלת התפוררות של כלכלה דמוקרטית ???
  • כלכלה "דמוקרטית"? מה זה? לך צפה ב-ריאליטי (ל"ת)
    עוד טרמח 25/03/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    Yl 24/03/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    אם זו התמונה הנכונה אתם תקבלו רכב בהנחה גם של 50 אחוז אבל אזהרה תבדקו טוב את הרכב וסיכומים רק בכתב
  • 8.
    קורא מודאג 24/03/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
    אלבר לא נמצאת בשום הסדר חוב, זה בכלל לא על הפרק מדוע אתם ממציאים כותרות או לפחות בודקים את העובדות לפני שמפרסמים???
  • 7.
    לא קונה 24/03/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    לקחת את צי המכוניות הישנות בצו בית משפט. החברה תצטרך לקנות צי חדש, בנתיים הלקוחות ששוטרים יעקלו להם את הרכב כבר ילכו לחברה אחרת. אז נראה מי מצפצף על מי
  • 6.
    jucci 24/03/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
    איפה הרשות לניע????
  • 5.
    אחד העם 24/03/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    למרות הכל לאגח של אלדן ואבלר יש ביטחונות , בניגוד להרבה מאוד אגחים אחרים שהונפקו ללא ביטחונות ועם נכסים משועבדים לבנק. אני מניח שחברות הליסינג ימכרו רכבים בהנחה עמוקה יותר מהרגיל ויקבלו אשראי בנקאי ובכך יחזירו את החוב.
  • 4.
    במקום לחלק דיבידנד , עדיף לכם לקנות חזרה את האגחים (ל"ת)
    עצה לכל החברות 24/03/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
  • בני גור 24/03/2020 22:55
    הגב לתגובה זו
    קנתה אגח ב 30 מליון ש"ח ומחקה מבמסחר
  • 3.
    משה 24/03/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    כדאי להזכיר שהחברות דורגו במידרוג הרבה לפני המשבר כ -A והדבר לא מצא חן בעיני החברה והם עברו.... למעלות ש"ברכה" אותם בדרוג לא מוצדק של +A
  • 2.
    כמה אפשר למחזר כתבות ? (ל"ת)
    אלי 24/03/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 24/03/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
    ואני הכוונה מדבר על טעות. ברוב המקרים מדובר בשילוב של טפשות, בצע כסף, וחוסר עמוד שידרה.
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?