ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: צילום מסך, Bizportal

שעת האפס: גורל שדה דב בידי נתניהו - האם יאשר דחייה?

חברי וועדת הכספים הצביעו היום פה אחד בעד מתווה הבזק של סמוטריץ' לדחיית סגירת השדה. במשרד הביטחון טוענים כי מדובר מבחינתם בנקודת אל חזור

מורן ישעיהו | (10)

סאגת שדה דב ממשיכה לעמוד על סדר היום הציבורי. בהמשך לדיון שקיימה וועדת הכספים בשבוע שעבר בנושא פינוי השדה, היום (ג') הצביעו חברי הוועדה פה אחד, בעד הצעתו של שר התחבורה הנכנס - בצלאל סמוטריץ לראש הממשלה, לדחות את סגירתו. מנגד טען מנכ"ל משרד הביטחון כי מערכת הביטחון כבר נערכה לעזוב את המקום, וכי שינוי של התוכניות יצריך 3 חודשי התארגנות.

המתווה לחקיקת בזק כפי שמציע סמוטריץ' כולל דחייה של סגירת השדה בעוד שלוש שנים כאשר לטענתו מדובר ברווח לכל הצדדים המעורבים. לדבריו, "השדה ימשיך לעבוד בשנים הקרובות, כאשר במקביל יקודמו כל ההליכים לבנייה על הקרקע, ויעוגנו זכויות בעליה הפרטים של הקרקע, וכאשר תבשיל העת לעבודות בשטח, תפונה הקרקע, כאשר במקביל ינוצל הזמן לגיבוש פתרון חלופי לתושבי אילת".

"המדינה התנהלה בצורה מאוד שגויה בכל הנוגע לטיפול בשדה דוב, מראשית הדרך", אמר סמוטריץ' והוסיף: "ביום שמוניתי, קיבלתי טלפון מרה"מ להיכנס לעובי הקורה ולגבש מתווה. אם רה"מ יאמץ זאת, ניתן להעביר את החוק תוך 48 שעות. אך צריך החלטה מהותית שלו".

בהמשך לדברים שב יו"ר הוועדה, משה גפני, על הצעתו לדחות את סגירת שדה דב עד לינואר 2020. "אנחנו נתבע לדין היסטורי על הנזקים הכלכליים שתביא הפגיעה באילת למדינה, כי הרי במצב דברים שכזה, אילת תיסגר", אמר. 

בין חברי הכנסת שהביעו תמיכתם בהמשך הפעלת שדה התעופה הם ניר ברקת, קטי שטרית, דוד ביטן, קרן ברק, מאי גולן ויואב קיש מסיעת הליכוד; אבי ניסנקורן, מיקי לוי ואורית פרקש-הכהן מסיעת כחול לבן; יעקב אשר, ינון אזולאי ויעקב מרגי ממפלגת ש"ס.

"הנזק המהוון לכלכלת אילת גדול מאיבוד ההכנסות ממימוש החלופה לשדה"

בדיון נכחו גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, וסגן ומ"מ ראש העירייה, אלי לנקרי. בדוח שהציג לנקרי המפרט את נזקי מהלך סגירת השדה בהסתמך על דו"ח שביצע הכלכלן דוד בועז, בעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ציין כי הרחקת אילת מת"א תגרום לירידה שנתית של 13% בכניסות לעיר של תיירים מקומיים ובירידה של כ-850,000 לינות. עוד דובר על צפי לסגירת 1,400 חדרי מלון כמו גם מאות בתי עסק מכלל 7,500 עסקים קיימים בעיר אילת.

לפי בועז, צפויה ירידה ירידה של כ-10% בתוצר של אילת המוערך בכ-12 מיליארד שקל, שתביא לקיטון בהכנסות ממיסים של המדינה. להערכתו, "הנזק המהוון לכלכלת אילת, יהיה גדול בהרבה מאיבוד הכנסות שהמדינה צפויה לקבל באופן חד פעמי ממימוש החלופה לשדה דב הקיים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אתמול העביר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מכתב דחוף לרה"מ שבו קרא לו להתערב בסוגייה. "שעת האפס שקרבה מעמתת אותנו עם ההשלכות ההרסניות שעשויות להיות למהלך. אין צורך להכביר במילים על המחיר הגבוה שתשלם לא רק העיר אילת, אלא החברה הישראלית כולה, במידה ולא תידחה סגירתו של שדה התעופה", כתב.

תכנית הותמ"ל בשדה דב תופקד בתחילת יולי וצפויה למתן תוקף במהלך שנת 2020 וזאת בתנאי שלא יוגשו עררים למועצה הארצית או לבתי המשפט. במכתב שהוציאה מנהלת אגף התכנון בעיריית ת"א בדבר ההליך התכנוני על שטח שדה דב קבעה כי הצפי המהיר ביותר לאפשרות להוצאת היתרי בניה בשטח הוא 4 שנים לפחות.

משרד הביטחון: נקודת אל חזור

לצד הקריאה הנרחבת לדחיית סגירת השדה, לעמדתו של אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון מדובר בנקודת אל חזור מבחינת יציאת מערכת הביטחון. "השקענו כ-2 מיליארד שקל, זה קשור לאלמ"ח, לייחוד טייסות, היום השדה עובד בצורה מרודדת. יש אנשים שהולכים הביתה, יש שמשתחררים, יש שהולכים לבסיס אחר. זה לא שאני נשאר עם קבוצת פקחים פנויים". 

עוד הוסיף כי "מערכת הביטחון ב-1 ליולי, פונקציונאלית לא יודעים להפעיל את המקום הזה, כי לא צריכים אותו. אם שר הביטחון יחליט שנפעיל את השדה הזה, צריך 3 חודשים להכין זאת. גם לא נשמע לי הגיוני שצה"ל יפעיל שדה תעופה אזרחי, אני מבקש שזה לא יוטל על מערכת הביטחון".

עוד בהקשר זה, העריך מאיר מלכה גרניט, ראש מטה רשות שדות התעופה כי "ייקח לפחות שנה להכשיר אנשים שיתפעלו את המקום, אין לנו כרגע פקחים, צריך לקלוט פקחים, להכשיר אותם, לרכוש ציוד שאין שם".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    סמי 30/06/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    הוא ידחה את זה עד אחרי הבחירות כי כל דבר שמחייב החלטה עכשיו, בעיניו יכול לפגוע בו בבחירות. לכן יהיה כאן שיתוק מוחלט עד אחרי שהליכוד יפסיד. והוא בדרך להפסיד, ולא זה לא כמו פעמים קודמות, הפעם הוא הולך באמת להפסיד המצב השתנה לגמרי.
  • 9.
    קונספירציה 28/06/2019 08:46
    הגב לתגובה זו
    זאת דוגמה מעולה, איך יח"צנים לוקחים נושא שלא צריך לעניין אף אחד ומשכנעים אותנו שהמטוסים חייבים לנחות על חוף הים הכי יקר במדינה (הזוי) אחרת יהיה פה איראן!!! ורחמים על הרופאים... ספינים, ספינים, ספינים שנועדו לדשן עוד בעל אינטרס מדושן. שדה הזוי במיקום הזוי. חלם!
  • 8.
    יש קצת 28/06/2019 00:33
    הגב לתגובה זו
    יש קצת מודעות של דירות יד שנייה בקרבה לת"א..
  • 7.
    משרד הבטחון אמר את דברו .אתה מבין את זה משיח השקר סמוטר (ל"ת)
    ששון 26/06/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משרד הבטחון אמר את דברו .אתה מבין את זה משיח השקר סמוטר (ל"ת)
    ששון 26/06/2019 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק רכבת מהירה (ל"ת)
    רק רכבת מהירה 26/06/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    למה נזכרו בדקה ה-90 ??? התאריך היה ידוע מזמן (ל"ת)
    דני 26/06/2019 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    להוציא משם את הצבא ב-1 ביולי. כל השאר כבר יקרה מעצמו. (ל"ת)
    אני 26/06/2019 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסף 25/06/2019 22:35
    הגב לתגובה זו
    והיו החכמים שאמרו שחולדאי מצפצף על בג"ץ כלומד ביד אחת השמאל רוצה לשמור וביד השניה עושה מהחלטת בג"ץ צחוק.... והימין של סמוטריץ איפה הוא???
  • 1.
    שיסגרו כבר את השדה הנוראי הזה! תושבי אילת משקרים (ל"ת)
    פטריוט 25/06/2019 15:32
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.