בואינג
צילום: בלומברג

בעקבות האסון: המשבר בבואינג מחריף, המניה ממשיכה לצלול

מניית בואינג ירדה אתמול ב-5.3% ויורדת כעת ב-5.2% נוספים, כאשר המשקיעים מעכלים את התגובה החריפה נגד המטוס. בריטניה הצטרפת למגמה בעולם והודיעה על קרקוע של מטוס ה-737 מאקס
Bloomberg | (3)

חברת בואינג ממשיכה להתמודד עם עוד ועוד השבתות של המטוס החשוב ביותר שלה. סין, דרום קוריאה, ברזיל, והערב גם בריטניה ונורבגיה הודיעו על קרקוע של מטוס ה-737 מקס של החברה בעקבות ההתרסקות הקטלנית השנייה תוך שנה, ומכניסות את היצרנית האמריקאית עמוק לתוך משבר.

מניית בואינג ירדה אתמול ב-5.3% ויורדת כעת ב -5.2% נוספים, כאשר המשקיעים מעכלים את התגובה החריפה נגד המטוס שמכניס קרוב לשליש מהרווח התפעולי של החברה.

לאחר שסין הפכה לשוק העיקרי הראשון שעוצר את ההמראות והנחיתות של המטוס של בואינג, הצטרפו אליה במהרה מדינות נוספות ברחבי העולם, כאשר היום הייתה זו סינגפור שחסמה את כל הטיסות במטוס המקס 737 פנימה והחוצה ממדינה, בעקבות אוסטרליה ומלזיה.

עוד באסיה, המפעילים בדרום קוריאה הפסיקו גם הם את פעילות מטוסי ה -737 מקס, בעוד ששתי חברות תעופה באמריקה הלטינית עצרו גם את פעולות הסילון, שנכנסו לשירות רק לפני מספר שנים והפכו למטוס הנמכר ביותר של בואינג, עם כמעט 4,700 הזמנות. הפסקת הפעילות הובילה לכך שכשליש מהצי העולמי של 350 מטוסים הושבת.

הטרגדיה באתיופיה מאיימת להפוך לפיאסקו מסחרי עבור בואינג, וזאת כאשר אחת הלקוחות הגדולות שלה, "ליאון אייר" אמרה כי היא שוקלת לעבור לחלוטין למטוס איירבוס SE, והשעתה את כל הזמנותיה למטוסי 737 נוספים השנה.

הגישה של אפס-סיכון מצד חברות תעופה ורשויות תעופה בדרום אמריקה ובאסיה עומדת בניגוד לגישה של הרגולטורים בארה"ב, שטוענים כי המטוס יציב. ההתרסקות הפחידה את חברות התעופה ואת הנוסעים ושחקה את האמון גם בשאר במטוסי החברה, שכן האסון באתיופיה היה דומה לזה שקרה רק לפני כחמישה חודשים. בשני המקרים, המטוס התרסק דקות לאחר ההמראה כאשר הטייסים לא הצליחו לשמור על השליטה.

בעוד שנתוני הטיסה וההקלטות מתא הטייס נמצאו באתר ההתרסקות, מעט מאוד ידוע בשלב זה על הרגעים הגורליים של הטיסה האתיופית 302, אשר היתה בדרך מאדיס אבבה לניירובי שבקניה, עם 157 אנשים עליה.

ההשעייה בסינגפור ואוסטרליה אומר תקפה כלפי הגרסה החדשה ביותר של המודל הנמכר ביותר של בואינג, אשר יהיה חסום מעתה לכל טיסה תיירותית למרחקים ארוכים. רגולטור התעופה בסינגפור אמר כי יש "לאסוף מידע נוסף ולחקור את סיכוני הבטיחות בהמשך הפעלה של מטוס בואינג 737 מקס לתוך ומחוץ לסינגפור".

עם זאת, מנהל התעופה הפדראלי של ארה"ב פרסם אתמול את תמיכתו במטוס, וטען כי המטוס נשאר בטוח לטיסה וכי לא היו עדויות חותכות עד כה שיקשרו את התרסקות הטיסה האתיופית ואת האסון קטלני הקודם בטיסת ליון אייר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוצי 13/03/2019 05:27
    הגב לתגובה זו
    כנסו ותבינו למה מטוסים מתרסקים
  • 1.
    הזדמנות קנייה נפלאה (ל"ת)
    אורי 12/03/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
  • לרון 12/03/2019 19:06
    הגב לתגובה זו
    כי צרות באות בצרורות ,הרווחתי עד עתה לא רע ב air.pa לא המלצה!
Kim Jong Un
צילום: בלומברג

קים גו'נג און ופוטין נפגשו וידונו בסוגיית הגרעין מול ארה"ב

המנהיג הצפון קוריאני צפוי להדגיש את תמיכת עמיתו בקרמלין על הקלת הסנקציות הבינלאומיות על כלכלתו. השניים לא נפגשו מאז עלייתו של קים לשלטון ב-2011
Bloomberg |
קים ג'ונג און נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראשונה הבוקר, כאשר המנהיג הצפון קוריאני מבקש סיוע דיפלומטי כדי לעזור לו למצוא מוצא מהקיפאון בשיחות הגרעין עם דונלד טראמפ. הבוקר, כשהוא מחויך, יצא קים מהלימוזינה שלו באוניברסיטת המזרח הרחוק הפדרלי בוולדיווסטוק ברוסיה ונפגש עם את פוטין, שחיכה לו. השניים לחצו ידיים, החליפו כמה מלים ואחר כך בירכו זה את משלחתו של זה לפני שהתחילו את שיחותיהם. "אני מאמין שהפגישה הזאת תהיה פרודוקטיבית בזמן שהעולם כולו מתמקד בחצי האי הקוריאני", אמר קים לפוטין. "אנחנו יכולים לחלוק את דעתנו ולסקור באופן מקיף את המצב של חצי האי". המנהיג הצפון קוריאני צפוי להדגיש את תמיכת עמיתו בקרמלין על הקלת הסנקציות הבינלאומיות על כלכלתו הזעירה והמרופפת בפגישתם באי הרוסי. קים, שהגיע אתמול בשיירה משוריינת, לא נפגש עם המנהיג הרוסי מאז עלייתו לשלטון ב -2011. עבור פוטין, אירוחו של קים נותן לו הזדמנות להישאר שחקן בסכסוך הביטחוני שמונהג בעיקר על ידי ארה"ב וסין. רוסיה עשויה להציע חזרה לשיחות בנושא הגרעין, שיכללו את רוסיה ויפן, כמו גם את סין, את ארה"ב ואת שתי הקוריאניות. פוטין אמר לקים כי הביקור "יעזור לנו להבין טוב יותר את הדרכים לפתרון המצב בחצי האי הקוריאני, מה נוכל לעשות ביחד, ומה רוסיה יכולה לעשות כדי לתמוך בתהליכים החיוביים האלה, שקורים עכשיו". בעוד שרוסיה הזמינה את קים ג'ונג און לביקור לפני כמעט שנה, המנהיג הצפון קוריאני קיבל את ההזמנה רק אחרי הפסגה השנייה שלו עם טראמפ שהתמוטטה בחודש פברואר ללא הסכמים על הסנקציות או על פירוק הנשק של קים. עם זאת, לא סביר להניח שפוטין יפר את הסנקציות של האו"ם ויועץ מדיניות החוץ הרוסי יורי אושקוב  אמר כי שני המנהיגים לא יעשו שום הצהרות משותפות או יחתמו על ההסכמים. "זהו למעשה מופע-צד בסאגה המתמשכת בין פיונגיאנג לוושינגטון", כתב דימיטרי טרנין, ראש מרכז קרנגי במוסקווה. "רוסיה תבקש להשיג נקודות דיפלומטיות על ידי הוכחת הרלוונטיות שלה, וצפון קוריאה, על ידי הצגת אפשרויותיה". קים צפויה לחפש את עזרתו של פוטין בגזרת הסחר המרכזי בין המדינות - עובדים אורחים צפון קוריאנים – אופרציה שתפסיק לפעול עד סוף השנה בשל סנקציות של האו"ם. צפון קוריאה שלחה עשרות אלפים מאזרחיה במשך השנים למקומות כמו רוסיה וסין עבור עבודה ידנית, דבר שייצר לה יותר מ 500 מיליון דולר בשנה במטבע חוץ חיוני - או 1.5 אחוזים מכלל הכלכלה שלה. "צפון קוריאה רואה ברוסיה מקור לסיוע כלכלי", אמר ג'ורג'י טולוריאיה, ראש המרכז לאסטרטגיה אסיאתית במוסקבה. "אבל אין סיכוי להתקדם עם זה כי משטר הסנקציות אוסר את פרויקטים ולרוסיה פשוט אין את המשאבים". קים לקח את הרכבת האישית שלו מעבר לגבול ביום רביעי, שם קיבלו את פניו נשים צעירות בתלבושות עממיות עם מנחות רוסיות מסורתיות של לחם ומלח . המסע לרוסיה מגיע לאחר שקים אמר מוקדם יותר החודש שהוא מוכן לפגוש טראמפ שוב כל עוד ארה"ב תציע תנאים מקובלים לעסקה עד סוף השנה. בשנה שעברה האשימה ארה"ב את רוסיה בהפרת הסנקציות בכך שהיא סייעה בהעברת ספינות צפון קוריאניות, ולא עשתה מספיק כדי להפסיק את השימוש בעובדים צפון קוריאנים. רוסיה הכחישה את ההאשמות. רוסיה תמכה מזמן בשיבה לשיחות של שש מדינות, שהניבו בזמנו את העסקה לסגור את המפעל הגרעיני העיקרי של צפון קוריאה בתמורה לסיוע באנרגיה. העסקה התמוטטה אחרי שארה"ב ואחרים החליטו כי פירוק המלאי הגרעיני המיוצר על ידי פיונגיאנג אינו שלם, בעוד שמשטרו של קים התלונן כי הסיוע מגיע לאט מדי.