אושר בכנסת: רשויות מקומיות במרכז ובירושלים יקדמו בניית דירות 3 חדרים ומטה

?החוק שאושר אתמול בערב במליאת הכנסת, יחייב רשויות למתן שבס בשיעור של 10% לפחות אשר יסייע בהגדלת היצע הדירות הקטנות בפרויקטים חדשים שיבנו באזור המרכז וירושלים
ענת דניאלי | (1)

הצעת החוק של חברי הכנסת אלי כהן ודוד ביטן המחייבת ראשי רשויות לבניית דירות קטנות (3 חדרים ומטה) אושרה אתמול בערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. החוק יחייב רשויות למתן שבס בשיעור של 10% לפחות אשר יסייע בהגדלת היצע הדירות בכלל ושל דירות קטנות בפרט. 

הקלת שבס במסגרת חוק התכנון והבניה מאפשרת לרשות המקומית להגדיל את מספר יחידות הדיור ביחס לתכנית בניין עיר (תב"ע) עד 30% ללא גידול בשטח הבניה. כלומר, שטח הדירות שיבנה במסגרת ההקלה יהיה קטן יותר. אך למרבה הצער, רשויות מקומיות רבות אינן מאשרות את הגדלת מספר דירות המגורים, על אף שניתן לעשות כן מבחינת כל ההיבטים התכנוניים, זאת כיוון, שחלקן אינן מעוניינות לראות בשטחן אוכלוסיות פחות מבוססות כדוגמת זוגות צעירים וקשישים. 

בעקבות כך, תיקון במסגרת הוראת שעה בחוק התכנון והבניה שיהפוך את השימוש ב"תקנת שבס" עד 10%, למחייב. זאת במקרה שהוגשה בקשה להקלת שבס וכדי לענות על הביקוש לדירות קטנות. שכן, כיום התקנה מנוסחת כך שהוועדה "רשאית" לאשר אותה, אך בפועל לא ממהרת לעשות זאת.

הצעת החוק אושרה בכפוף למספר סייגים; תוקם ועדת חריגים שתוכל להחריג ערים שבהן תמהיל הדירות הקטנות הוא גבוה באופן יחסי. החוק לא יחול על רשויות מקומיות שאישרו בשנה אשתקד יחידות דיור של 3 חדרים ומטה בהיקף שיקבע. החוק יחול על תכניות מאושרות בלבד, ולא על תכניות שיאושרו מעתה והלאה.

במסגרת מתכונתו הנוכחית של החוק סוכם מול נציגי משרד המשפטים ומנהל התכנון על מספר ההחרגות הבאות: מחוזות צפון ודרום לא יכללו במסגרת החוק שכן לרוב תמהיל הדירות הקטנות באזורים אלו הוא יותר גבוה ובין היתר נועד לחזק את הפריפריה בבניית דירות גדולות המיועדות לאוכלוסיות מבוססות יותר.

הצורך במחוז המרכז וירושלים גבוה יותר, בין היתר בעיקר על רקע מחירי הדיור באזורים אלו. פרויקטים של פינוי בינוי יוחרגו אף הם על מנת לא להגדיל את הצפיפות וכן תכניות חדשות שיאושרו אשר אמורות לכלול מראש תמהיל של דירות קטנות בהיקף של כ-20%.

כמו כן נקבע שההוראות יחולו על בניה רוויה של 6 יח"ד לפחות וכן ששטח הדירות שיתווספו יהיה נמוך מ-80 מ"ר. בנוסף הוחלט כי לשר האוצר תהיה הזכות לפטור רשויות ספציפיות על בסיסי שיקולים סוציואקונומיים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

הצעת החוק באה על רקע הנתונים בדבר מספר הדירות 3 חדרים שהולך וקטן. בזמן שמצוקת הדיור גוברת וההיגיון דורש לבנות דירות קטנות רבות ולא דירות גדולות מעטות על אותו שטח הזמין לבנייה, 92% מהדירות הנבנות היום בישראל הן דירות בנות 4, 5 ו־6 חדרים.  כך למשל בשנת 1997 בנו 13,300 דירות בנות 3 חדרים ומטה אשר היוו כ-20% מכלל הדירות שנבנו, בשנת 2015, נבנו רק 3,300 דירות בנות 3 חדרים ומטה המהוות בסך הכל כ-8% מסכך כלל הדירות.

ח"כ אלי כהן: "הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדיי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה. הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר. בהתאם, הצעת החוק האמורה, אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה וכשכך החיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה וועד הבית שתהיינה נמוכות יותר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יואל 26/07/2016 11:10
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להתעלם ולהזניח כל כך הרבה זוגות ומשפחות צעירות עם ילד/שניים שיכולים לחיות בדירה קטנה? התשובה פשוטה: תאוות הבצע של הממשלה והקבלנים מעוורת את מקבלי ההחלטות. 8% דירות 3 ח' ומטה ! לא פלא שכל בעל בית יכול לדרוש שכ"ד מפלצתי שכולל עליות כל שנה באחוזים דו ספרתיים בלי למצמץ בכלל! לא טוב לך תעזוב יבואו עוד שלושים אחריך..
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.