הפיל הגדול שמסתובב כעת בבורסות אירופה, האם יצליחו להוציא אותו בשקט?
ביום שאחרי ה'ברקזיט' וכאשר השלכות האירוע עדיין לא ברורות, המוקד עובר למערכת הבנקאות האיטלקית. חובות רעילים בהיקף עצום של 360 מיליארד אירו רובצים על הבנקים באיטליה ויש צורך ברור בחילוץ המערכת הבנקאית במדינה - לפני שזו תגיעה לקריסה. השאלה המרכזית היא איך תבוצע תכנית החילוץ, או במילים אחרות - למי יוגש החשבון.
מניות הבנקים באיטליה איבדו סביב 30% מערכם מאז הברקזיט כאשר היקף החובות הרעילים מכביד על המערכת הבנקאית האיטלקית, הופך אותה לפגיעה מאוד ומקשה על הבנקים במדינה ולתת הלוואות חדשות. העניין הוא שהדרך לחלץ את המערכת הבנקאית האיטלקית מעלה על מסלול התנגשות את ממשלת איטליה מול האיחוד האירופי.
לפי הפקידים בבריסל, הדרך לחלץ בנקים שנמצאים במצוקה עוברת לפני הכל אצל המשקיעים (בעלי המניות ומחזיקי האג"חים). ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי רוצה לבצע את החילוץ באמצעות כספי משלמי המיסים. בסוף החודש הקודם עלו הטונים כאשר רנצי קיים מסיבת עיתונאים ברקע לדיווחים על מסלול ההתנגשות ואמר כי "מעולם לא ביקשנו לשנות את החוקים, ואנחנו לא כאן כדי לקבל הרצאה כאילו אנחנו תלמידי בית ספר". בבריסל טוענים כי יש מספיק דרכים לבצע את חילוץ הבנקים מבלי לגעת הכסף של משלמי המיסים.
בכיר גרמני אמר לרויטרס בסוף השבוע כי גרמניה תהיה מוכנה להסכים לתכנית שתגן באופן חלקי על המשקיעים הפרטיים באיטליה - אבל לא תספק הגנה מלאה על כלל המשקיעים. מדובר בריכוך יחסית על העמדה הגרמנית. ניתן להעריך בזהירות כי אחרי אירוע הברקזיט, באיחוד האירופי לא ירצו להחריף מסלול התנגשות מול מדינה גדולה באיחוד כדי שלא להעלות את הסבירות לפרישה נוספת מהאיחוד. כלומר ביום שאחרי הברקזיט, איטליה ככל הנראה מבינה שהכוח נמצא אצלה.
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
והנה לפי דיווחים מהימים האחרונים, איטליה מתכננת להקים קרן שתשתמש במימון של כספי ציבור בהיקף של 10 מיליארד אירו לרכישת חוב רעיל מהבנקים בהיקף של 50 מיליארד אירו (כלומר רכישת האג"חים הרעילים לפי 20 סנט לאירו). כאמור, קרן שכזו מחדדת את מסלול ההתנגשות מול בריסל.
אמנם השקט בשווקים בשבועות האחרונים נותן מרווח נשימה לטיפול במערכת הבנקאות האיטלקית, אבל העיניים מופנות כעת ל-29 ביולי, אז יפורסמו תוצאות מבחני הלחץ לבנקים באירופה, ואז גם ככל הנראה נקבל הצצה נוספת לעד כמה המצב באיטליה חמור. שר האוצר הגרמני אמר בשבוע החולף כי לא תתקבל שום החלטה בנוגע לחילוץ הבנקים האיטלקיים לפני שיפורסמו תוצאות מבחני הלחץ.
בשיחה עם Bizportal אמר היום אלכס ז'בזינסקי ממיטב-דש כי "באיטליה יש כיום 3 סיכונים מרכזיים, האחד זה הצמיחה שפשוט לא מתרוממת, השני זה אי היציבות הפוליטית ובהקשר זה משאל העם המתקרב לגבי רפורמות שמתכן רנצי, והשלישי זה המערכת הבנקאית".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.קסם דאקס בחסר פי שלוש (ל"ת)לקחתי 18/07/2016 20:15הגב לתגובה זו
- 3.חחחח 18/07/2016 20:01הגב לתגובה זועצוב מאוד מצאו פתרון לכל חוב להדפיס והופה החוב כוסה חחח אם זה לא היה עצוב אז זה היה מצחיק
- 2.שימו תמונה של דב להפחיד (ל"ת)אמאללללללה 18/07/2016 14:54הגב לתגובה זו
- בא 18/07/2016 18:13הגב לתגובה זוכאלה הם לא מצאו לכן שמו איש קרח .
- 1.הפיל המסוכן !!! 18/07/2016 14:52הגב לתגובה זוכל אירופה בגירעונות האגחים יורדים והבורסה עולה הכל יתפוצץ בקרוב.
- דוד מירושלים 18/07/2016 15:32הגב לתגובה זואכן , הגיוני שעליות אלה תתחלפנה לירידות בקרוב
- הפיל המפיל . (ל"ת)בא 18/07/2016 18:14
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
