גלי ההדף: הבורסה בטורקיה צללה 7.1%, ותראו את ההתרסקות במניית טורקיש איירליינס

ניסיון ההפיכה אמנם נכשל, אבל בבורסה בטורקיה נרשם לחץ כבד מאוד - בדגש על חברות התיירות והתעופה
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה טורקיה

ביום שאחרי ניסיון ההפיכה, המדד המוביל בבורסה בטורקיה 'איסטנבול 100' צלל 7.2% ורשם בכך את אחד הימים הגרועים ביותר בשנים האחרונות. הלירה הטורקית שצללה כמעט 5% ערב ניסיון ההפיכה (הירידה היומית החדה מאז 2008), מתאוששת כעת בעליות של כ-2%.

מניות החברות הקשורות לתיירות ותעופה סובלנות כעת מהירידות החדות ביותר. כך לדוגמה, מניית חברה TAV שהינה מפעילת שדות תעופה בטורקיה צללה 17.4%, ומניית ענקית התעופה הטורקית טורקיש איירליינס איבדה 12.6% אחרי שבמהלך המסחר צלל העד מינוס 19%. נכון לחודש מאי, מספר התיירים הנכנסים לטורקיה היה נמוך ב-35% לעומת החודש המקביל אשתקד. לאחר ניסיון ההפיכה, ניתן רק להניח שהמגמה תחריף. 

השאלה הגדולה היא בעיקר כיצד רואים המשקיעים הזרים את האירוע האחרון (שלפי שעה גרר פגיעה מטבעית משמעותית לאותם משקיעים). בכיר בממשל ארדואן אמר כי הבנק המרכזי הטורקי לא יפעל לתמיכה בלירה הטורקית אבל בהחלט יעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות. בעניין זה נציין כי הכלכלה הטורקית נסמכת בצורה משמעותית על מימון חיצוני והשקעות זרות. ירידות בלירה הטורקית עשויות להבריח את המשקיעים הזרים.  צריך להגיד שהיקף רזרבות המט"ח של הבנק המרכזי הטורקי עומד על פחות מ-30 מיליארד דולר, כלומר היכולת של הבנק לתמוך בלירה הטורקית לאורך זמן באמצעות רכישת מט"ח היא מוגבלת.  

לפי הבנק העולמי, הכלכלה הטורקית צפויה להציג השנה צמיחה של 3.5%, זאת לאחר צמיחה של 4.5% בשנה שעברה. 

לאחר ניסיון ההשתלטות של המורדים ארדואן מנצל כעת את המצב ומבצע טיהור במספר מוקדים ברחבי המדינה עם גל מעצרים של 6,000 איש. לפני פתיחת המסחר בכירים בממשל הטורקי הבהירו כי הבנק המרכזי צפוי לספק נזילות ולתמוך במטבע באם יידרש אחרי ניסיון ההפיכה שכשל, וזאת בניסיון להרגיע את המשקיעים. עם זאת, נראה הבוקר כי ניסיון ההפיכה נותן את אותותיו.

בענקית הבנקאות הגרמנית קומרצבנק כותבים כי מדובר בהזדמנות קנייה ומסמנים את השאלה שמטרידה את המשקיעים כעת: "השוק צפוי להיות תנודתי לטווח הקצר אבל לבסוף המשקיעים יראו זאת כהזדמנות קנייה. השאלה המרכזית כרגע היא האם תהיה השפעה על פרמיית הסיכון של טורקיה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    nn 18/07/2016 21:25
    הגב לתגובה זו
    איפה הפעם הטעות בכתבה? ממשלת תורכיה לא יכולה לתמוך ע"}י מכירת מטח ולא ע"י קניית מטח כפי שהכתב כותב.
  • 4.
    שימו לב שימו לב 18/07/2016 18:36
    הגב לתגובה זו
    תבדקו את כמות השורטים והפוזיציות PUT על המדד הטורקי ותראו שהיקפם גדול ב200 אחוז מבדרך כלל... כלומר מישהו ידע על זה מראש... אולי ארדואן?
  • מה היה קורה אילו כתוצאה הבורסה היתה עולה ארדואן היה פוש (ל"ת)
    וקס מיכאל 18/07/2016 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חחח העיקר שהמעוף לא יורד. טורקיה , בריטניקה והמעוף איתן (ל"ת)
    1 שלא נבהל מברקזית 18/07/2016 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קסם (ל"ת)
    בוגלולו 18/07/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש 18/07/2016 12:40
    הגב לתגובה זו
    של קסם או תכלית?ממונפת?בחסר?אפשר מס תעודה תודה לעונים
  • איציק 18/07/2016 13:46
    הגב לתגובה זו
    קסם טורקיה MSCI (PR)(4Da)1
  • התעודה הזאת בחסר? (ל"ת)
    יצחק 18/07/2016 17:22
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.