תגובות לאישור תכנית מחיר מטרה: "לא תהיה השפעה על מחירי הדירות"
מועצת מקרקעי ישראל התכנסה הבוקר לאישור תכנית מחיר מטרה ועדכונה לקראת יציאתה לדרך. המכרז הראשון יצא לדרך בראש העין במהלך החודש, בו ישווקו 3,000 יח"ד בהנחה של 20% על מחיר השוק. בכירים בשוק הנדל"ן מגיבים להחלטה - האם מחירי הנדל"ן ירדו?
עו"ד ענת בירן: אחת הבעיות במכרזי מחיר מטרה היא חוסר הודאות ליזמים במסגרת המכרז
עו"ד ענת בירן: "אחת הבעיות במכרזי מחיר מטרה היא חוסר הוודאות ליזמים במסגרת המכרז. הקבלן אמור להתחייב למחיר סופי של הדירה תוך שהוא צריך להעריך ולתמחר מראש את כל העיכובים שצפויים בפרויקט. לדוגמא, היום יזמים ממתינים לעיתים שנה ושנתיים לקבלת היתר בניה יש חסמים נוספים איתם מתמודדים היזמים מדי יום. כאשר מדובר בפרויקט רגיל העיכובים מתומחרים במחיר הסופי של הדירה אולם כאשר היזם צריך להעריך אותם מראש יכולים להיווצר כשלי שוק או לחילופין שהסיכונים יתמוחרו ביתר ובסופו של דבר הרוכש לא ייהנה ממלוא ההטבה".
שר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל, אמר בבוקר:
"בשעה טובה, אפשר להגיד שהגענו למטרה. תכנית הדיור המרכזית עליה עבדנו קשה ואשר מוסכמת על כלל הגורמים הכלכליים המשמעותיים בשוק יוצאת לדרך. תכנית מחיר מטרה היא תכנית שמאפשרת להביא להורדת מחירים בשוק ולהשפיע על השוק. אני מקווה ומאמין שבעזרתה בשנה הבאה המחירים יתחילו לרדת".
השמאי חיים מסילתי: המרווחים העיקריים הם רוכשי הדירות באזורי הביקוש בהם הקרקע יקרה ויש ליזמים לאן לרדת"
שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי: "דבר אחד טוב יצא מפירוק הקואלציה ולוח הזמנים הצפוף עד הבחירות. סביר להניח לא היו בחירות, שיקולי אגו ופוליטיקה קטנה היו גורמים לדחייה נוספת ביוזמה הזאת. המרווחים העיקריים הם רוכשי הדירות באזורי הביקוש בהם הקרקע יקרה ויש ליזמים לאן לרדת".
- שני הכובעים של ברק: ראש "ישראל דמוקרטית" ויחצ"ן של תחום הקנאביס
- המלצות המשרד לביטחון פנים להסדרת יצוא קנאביס יוגשו תוך שבועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד הבינוי, אמר בבוקר:
"כל חסר דיור ומשפר דיור זכאי יוכל לגשת לקבלן ולהירשם, כאשר הבחירה תהיה בהגרלה. הם ירכשו דירה במחיר הנמוך ב-20-25 אחוז ממחיר השוק הנוכחי. תחשבו על העובדה הזו שיש הנחה של עד רבע ממחיר הדירה שמיועדת הן לחסרי דירה הן למשפרי דיור, עם עדיפות מסוימת לחסרי דירה".
נתיב פיתוח: כמו במחיר למשתכן, גם תוכנית מטרה לא תשפיע על מחירי הדירות
שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של חברת נתיב פיתוח: "תכנית מחיר מטרה היא למעשה לא תכנית חדשה, והייתה קיימת במתכונת של מחיר למשתכן. בשתי התכניות המטרה היא שהמדינה תוותר על חלק מההכנסות שלה בכדי לאפשר דירות במחירים מוזלים. ההצלחה של התכנית טמונה בשווקים ובאזורים שבהם היא תצא לפועל. תכנית מחיר למשתכן אכן עבדה, ובמסגרתה נמכרו דירות במחירים נמוכים ביחס לשוק, אך היא לא השפיעה על מחירי הדירות בשאר השוק, וכך גם צפוי להיות במקרה הזה".
בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר בבוקר:
עניינה של תכנית מחיר מטרה היא עמידה בפרץ העליות האפשריות במחירי הדיור יחד עם שיווקים גדולים במסגרת הסכמי גג, וזה יכול לתת מענה לעלייה ולהפחתת המחירים בחודשים הקרובים. הקבלן מציע עבור הקרקע למדינה סכום הנמוך משמעותית מהערך הריאלי"
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
קבוצת שכטר: לא נרכוש קרקע באזור בו יש מחיר מטרה
דדי ריזל, מנכ"ל קבוצת שכטר: "בתכנית הנוכחית אנחנו כקבוצה וקבלנים אחרים גם כן לא נרכוש קרקע באזור שיש בו מחיר מטרה, כי אף אחד לא משוגע לרכוש קרקע במחיר מלא כשלידו מוכרים דירה ב-20% פחות. ברגע שכולם מפחדים לרכוש קרקעות באזורים שיש מחיר מטרה, אז מה שיקרה שוב שלא יהיו התחלות בניה, ושוב יהיה מחסור בדירות, וכולם יפסידו".
יורו ישראל: מחיר מטרה ימחק את הפריפרייה
עפרה חדד, סמנכ"לית בחברת יורו ישראל: "היוזמה של מחיר מטרה תמחק את הפריפריה. בשנים האחרונות המדינה שמה לה למטרה להפריח את הפריפריה ועשתה זאת באמצעות מענקים. מחיר מטרה יגרום לכך שבתיאוריה דירות במרכז הארץ יימכרו ב-20% הנחה, לדוגמא, במודיעין וראש העין דירות 4 חדרים צפויות להימכר במיליון שקל. דירות בישובים כמו ב"ש, נתיבות וקריית גת נמכרות ב-940 אלף שקל, ובמציאות כזו לאנשים לא יהיה אינטרס להתיישב בפריפריה, וכל מי שעבר לשם למרות שמשפחתו נמצאת במרכז - ירצה לחזור".
שלומי אברהם, מנהל העסקים הראשי של גינדי החזקות:
- 12.צביקה ד 08/12/2014 19:44הגב לתגובה זואם אדון קבלן לא יקנה באזור שיש בו דירות במחיר מטרה יבוא קבלן אחר שכן ירצה לבנות ולהתכנס למחירים של דירות במחיר מטרה ויציע מחיר שפוי על הקרקע וכך יורדים מחירים
- 11.במחיר למשתכן שווקו 2,300 דירות ב 3 שנים, לא 18,000 בשנה (ל"ת)הערה לקבלנים 08/12/2014 17:50הגב לתגובה זו
- 10.מנתח שוק 08/12/2014 17:45הגב לתגובה זושבשלב השני המחירים בפריפריה ירדו והיא לא "תימחק". כי אם במרכז הארץ ימכרו ב 900,000 אז ברור שאף אחד לא ילך לשלם 940,000 בבאר שבע, אבל מה שעוד ברור (לכל מי שהוא לא קבלן) זה שמחירי הדירות בבאר שבע ירדו, למרות שאין שם תוכנית מחיר מטרה, וכל הקבלנים שבונים שם יגלו בקרוב שהרוכשים לא מוכנים לשלם להם יותר מ 800,000 במקרה הטוב. הקבלנים בכתבה בעצם הוכיחו שהתוכנית כן תשפיע על השוק ותוריד מחירים בכל הארץ. להבדיל ממחיר למשתכן, כאן רוב הציבור עומד בקריטריונים ולכן ישנה את התנהגותו הצרכנית כדי להבטיח שהוא לא יצא פראייר. לכן הביקוש לדירות רגילות שאינן מוזלות הולך לצנוח, כי חלק מספיק גדול מהציבור מתכוון לרכוש במחיר מטרה, גם אם יאלץ להתמודד בהגרלות כמה פעמים עד שיזכה.
- אשקלוני 09/12/2014 12:20הגב לתגובה זוכמו כן, כמו שאמר דדי ריזלח מנכ"ל קבוצת שכטר: "אף אחד לא משוגע לרכוש קרקע במחיר מלא כשלידו מוכרים דירה ב-20% פחות. ברגע שכולם מפחדים לרכוש קרקעות באזורים שיש מחיר מטרה, אז מה שיקרה שוב שלא יהיו התחלות בניה, ושוב יהיה מחסור בדירות, וכולם יפסידו".
- צודק 100% (ל"ת)ירושלמי 08/12/2014 21:47הגב לתגובה זו
- 9.קרטל שליט מחירגבוה=מניע פיצוץטבע=ניצול פראייר=דור עני!! (ל"ת)קבלן,בנקתממשל=חזירות 08/12/2014 16:05הגב לתגובה זו
- 8.נחוניבלוף=תפסיקו אינטרס=צדק=דור עני=סיכון קיום מדינה!!! (ל"ת)קרטל דמגוגיה לפראייר 08/12/2014 16:03הגב לתגובה זו
- 7.אבג 08/12/2014 14:29הגב לתגובה זוהרי תוכנית מחיר מטרה היא לתקוע אלפי זוגות בהמתנה להגרלה שרובם לא יזכו בה חוץ מהמקורבים ולהוציא אותם מהשוק למשך שנתיים ואת זה לא יגידו לכם
- 6.מאיר 08/12/2014 14:26הגב לתגובה זועדיף כבר קבוצות רכישה בתכנית הגג כמו בנופים
- 5.ממחיר מטרה ירוויחו מספר מצומצם של מקורבים (ל"ת)ליצן 08/12/2014 14:22הגב לתגובה זו
- 4.אהבתי את התגובה של גינדי (ל"ת)חחחחחחח חרטה 08/12/2014 14:09הגב לתגובה זו
- 3.אוי אוי אוי - יא בכיינים - סתמו כבר (ל"ת)pshay 08/12/2014 14:07הגב לתגובה זו
- 2.ררר 08/12/2014 14:05הגב לתגובה זוהאינטרס? מה באמת חשבת שהם יגידו ? "כן איזה כיף המחירים ירדו? " הולכים לשווק כמות עצומה של קרקעות במחיר מטרה, דברים מתחילים לזוז , כולם הבינו שזה הדבר הכי חשוב כרגע לטיפול.
- 1.לבנות ביו''ש (ל"ת)מגיב 08/12/2014 13:40הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
