אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

פרופ' אמנון שעשוע מאמין בחזון של מובילאיי אבל לא קונה מניות למרות ירידה של 50% - האם הוא יתחיל לקנות מניות בשוק?

ממובילאיי נמסר: "לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי"
דור עצמון | (10)

פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם הנפיקו את מובילאיי בוול סטריט לפני יותר עשור ומכרו אותה לאינטל לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר הם נפגשו עם מיליארדים. שעשוע המשיך להיות בתמונה - ראש הפעילות של מובילאיי בתוך אינטל, האחראי והמוביל של תחום המערכות והשבבים לרכבים סמי-אוטונומיים , אוטונומיים וחשמליים. 

שעשוע הוביל את חזרתה של מובילאיי לוולסטריט. החברה הונפקה שוב כשהרציונל הוא שמובילאיי צריכה להיות עצמאית כדי למכור מוצרים ושבבים גם לחברות שמתחרות באינטל. להגדיל את יריעת הלקוחות. דיברו על שווי של 50 מיליארד, בסוף הנפיקו בשווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר. 

המניה זינקה. שעשוע המנכ"ל ויו"ר החברה, נפנף במחיר הבורסה כסימן להצלחה הגדולה של החברה. השווי זינק כשבדרך אינטל מוכרת מניות נוספות אך היא עדיין מחזיקה ברוב הגדול של המניות. שעשוע מחזיק במניות ואופציות, אבל בסיבוב הזה הוא שכיר מאוד בכיר, לא היזם שמחזיק בחבילת מניות גדולה.

פרופ' שעשוע מקבל שכר והטבות בסכום של 15 מיליון דולר בשנה, מתוכם כ-14 מיליון דולר במניות. בעת ההנפקה הוא רכש מניות של מובילאיי ב-10 מיליון דולר וקיבל מענק הוני של 30 מיליון דולר. אם תרצו - הוא אומנם קנה מניות, אבל ברבע מחיר. נראה לי שכולם היו עושים עסקה כזו. אין בה כדי לבטא אמון, יש בה כדי לבטא רווחים למנכ"ל וליו"ר. 

בסה"כ מושקע שעשוע כיום בסדר גודל של 50 מיליון במובילאיי (עם מניות לא סחירות ואופציות). שעשוע מאוד מדברר את החברה את הדרך שלה, את החזון ואת המהפכה שלדעתו היא מביאה לשוק הרכב. אבל, אם כך - למה הוא לא קונה מניות בזמן האחרון אחרי צניחה של 50% במניה על רקע התחזית המאכזבת? יש לו הזדמנות לקנות את החלום ב"חצי מחיר".

שעשוע חושב שזו מכה בכנף לקראת שנים טובות של מובילאיי בהמשך, אבל כדי שהמשקיעים יאמינו הוא יכול לעשות צעד שהאמת די "קטן עליו" ויש לו משמעות ענקית - לקנות מניות בשוק. הוא לא עשה זאת, למרות שהמניה חזרה למחיר בהנפקה.

 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגרף לא משקר - המניה בדרך למטה בחודשים האחרונים כשהנפילה כאמור מיוחסת ל-הורדת תחזית חמורה לשנת 2024. מניית מובילאיי התרסקה ב-25% תוך ימים בודדים ומאז הדרך למטה רק המשיכה כאשר איבדה עד כה כ-50% מהשיא שעמד על 47 דולר.

פנינו לפרופ' שעשוע בשאלה למה הוא לא רוכש מניות והאם זה יקרה? הנה התגובה שלו, אנחנו בין השורות מבינים פוטנציאל לרכיה עתידית. 

ממובילאיי נמסר: "פרופ' שעשוע רכש מניות בשווי של 10 מיליון דולר במסגרת הנפקת מובילאיי ומאז לא מכר ולו מניה אחת של החברה. למותר לציין, כי לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי".

האם שעשוע מתחבא מאחורי יועצים משפטיים? יש תקופות שאיא פשר למנהלים בחברה לקנות ולמכור מניות. זה נקרא התקופה השקטה. אבל מאז הנפילה היו לשעשוע חלונות זמן לקנות מניות של החברה. הוא לא עשה זאת, אבל זה לא אומר שהוא לא יעשה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מכונית אוטונומית 26/02/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    למוביל איי יש צעצוע שאמור לעזור במניעת תאונות. זה ממש רחוק מחזון המכונית האוטונומית. כולם יודעים שהחזון רחוק מאד. ולכן מוביל איי היא חברה שמייצרת צעצוע לנהגים משועממים. זה לא מספיק מעניין ולכן החברה יורדת
  • ש 27/02/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי עוסקת בהרבה מעבר למה שאתה מכנה "צעצוע שאמור לעזור למנוע תאונות"
  • 5.
    אנונימי 25/02/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    תיזהרו מסכין נופלת זה חד וחותך בבשר ועושה המון דם בכל המטבח...בהצלחה
  • 4.
    קוקו 25/02/2024 16:27
    הגב לתגובה זו
    זה לא שהכסף שוכב במזומן
  • 3.
    צרלי ביוטון 25/02/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    הרבה ישראלים השחילו משקיעים וחברות ענק שעשוע ונוימן מככבים בראש הרשימה אני לא מבין איך חברות כאלה נופלות אצל השרלטנים האלה גםאני רוצה להתעשר
  • מטליקה 25/02/2024 21:38
    הגב לתגובה זו
    קל סהכ
  • 2.
    עם 28% שורט כרגע המניה בדרך ל15 (ל"ת)
    קיי 25/02/2024 16:12
    הגב לתגובה זו
  • muda 26/02/2024 01:40
    הגב לתגובה זו
    יחליט לדפוק קנייה בכמה עשרות מיליונים במכה.
  • 1.
    מושיקו 25/02/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    אחרי שדפקת את אינטל, מה נותר... כולכם אוכלי חינם
  • איך דפק?, הם כבר הרוויחו (ל"ת)
    קוקו 25/02/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.