אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

פרופ' אמנון שעשוע מאמין בחזון של מובילאיי אבל לא קונה מניות למרות ירידה של 50% - האם הוא יתחיל לקנות מניות בשוק?

ממובילאיי נמסר: "לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי"
דור עצמון | (10)

פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם הנפיקו את מובילאיי בוול סטריט לפני יותר עשור ומכרו אותה לאינטל לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר הם נפגשו עם מיליארדים. שעשוע המשיך להיות בתמונה - ראש הפעילות של מובילאיי בתוך אינטל, האחראי והמוביל של תחום המערכות והשבבים לרכבים סמי-אוטונומיים , אוטונומיים וחשמליים. 

שעשוע הוביל את חזרתה של מובילאיי לוולסטריט. החברה הונפקה שוב כשהרציונל הוא שמובילאיי צריכה להיות עצמאית כדי למכור מוצרים ושבבים גם לחברות שמתחרות באינטל. להגדיל את יריעת הלקוחות. דיברו על שווי של 50 מיליארד, בסוף הנפיקו בשווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר. 

המניה זינקה. שעשוע המנכ"ל ויו"ר החברה, נפנף במחיר הבורסה כסימן להצלחה הגדולה של החברה. השווי זינק כשבדרך אינטל מוכרת מניות נוספות אך היא עדיין מחזיקה ברוב הגדול של המניות. שעשוע מחזיק במניות ואופציות, אבל בסיבוב הזה הוא שכיר מאוד בכיר, לא היזם שמחזיק בחבילת מניות גדולה.

פרופ' שעשוע מקבל שכר והטבות בסכום של 15 מיליון דולר בשנה, מתוכם כ-14 מיליון דולר במניות. בעת ההנפקה הוא רכש מניות של מובילאיי ב-10 מיליון דולר וקיבל מענק הוני של 30 מיליון דולר. אם תרצו - הוא אומנם קנה מניות, אבל ברבע מחיר. נראה לי שכולם היו עושים עסקה כזו. אין בה כדי לבטא אמון, יש בה כדי לבטא רווחים למנכ"ל וליו"ר. 

בסה"כ מושקע שעשוע כיום בסדר גודל של 50 מיליון במובילאיי (עם מניות לא סחירות ואופציות). שעשוע מאוד מדברר את החברה את הדרך שלה, את החזון ואת המהפכה שלדעתו היא מביאה לשוק הרכב. אבל, אם כך - למה הוא לא קונה מניות בזמן האחרון אחרי צניחה של 50% במניה על רקע התחזית המאכזבת? יש לו הזדמנות לקנות את החלום ב"חצי מחיר".

שעשוע חושב שזו מכה בכנף לקראת שנים טובות של מובילאיי בהמשך, אבל כדי שהמשקיעים יאמינו הוא יכול לעשות צעד שהאמת די "קטן עליו" ויש לו משמעות ענקית - לקנות מניות בשוק. הוא לא עשה זאת, למרות שהמניה חזרה למחיר בהנפקה.

 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגרף לא משקר - המניה בדרך למטה בחודשים האחרונים כשהנפילה כאמור מיוחסת ל-הורדת תחזית חמורה לשנת 2024. מניית מובילאיי התרסקה ב-25% תוך ימים בודדים ומאז הדרך למטה רק המשיכה כאשר איבדה עד כה כ-50% מהשיא שעמד על 47 דולר.

פנינו לפרופ' שעשוע בשאלה למה הוא לא רוכש מניות והאם זה יקרה? הנה התגובה שלו, אנחנו בין השורות מבינים פוטנציאל לרכיה עתידית. 

ממובילאיי נמסר: "פרופ' שעשוע רכש מניות בשווי של 10 מיליון דולר במסגרת הנפקת מובילאיי ומאז לא מכר ולו מניה אחת של החברה. למותר לציין, כי לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי".

האם שעשוע מתחבא מאחורי יועצים משפטיים? יש תקופות שאיא פשר למנהלים בחברה לקנות ולמכור מניות. זה נקרא התקופה השקטה. אבל מאז הנפילה היו לשעשוע חלונות זמן לקנות מניות של החברה. הוא לא עשה זאת, אבל זה לא אומר שהוא לא יעשה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מכונית אוטונומית 26/02/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    למוביל איי יש צעצוע שאמור לעזור במניעת תאונות. זה ממש רחוק מחזון המכונית האוטונומית. כולם יודעים שהחזון רחוק מאד. ולכן מוביל איי היא חברה שמייצרת צעצוע לנהגים משועממים. זה לא מספיק מעניין ולכן החברה יורדת
  • ש 27/02/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי עוסקת בהרבה מעבר למה שאתה מכנה "צעצוע שאמור לעזור למנוע תאונות"
  • 5.
    אנונימי 25/02/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    תיזהרו מסכין נופלת זה חד וחותך בבשר ועושה המון דם בכל המטבח...בהצלחה
  • 4.
    קוקו 25/02/2024 16:27
    הגב לתגובה זו
    זה לא שהכסף שוכב במזומן
  • 3.
    צרלי ביוטון 25/02/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    הרבה ישראלים השחילו משקיעים וחברות ענק שעשוע ונוימן מככבים בראש הרשימה אני לא מבין איך חברות כאלה נופלות אצל השרלטנים האלה גםאני רוצה להתעשר
  • מטליקה 25/02/2024 21:38
    הגב לתגובה זו
    קל סהכ
  • 2.
    עם 28% שורט כרגע המניה בדרך ל15 (ל"ת)
    קיי 25/02/2024 16:12
    הגב לתגובה זו
  • muda 26/02/2024 01:40
    הגב לתגובה זו
    יחליט לדפוק קנייה בכמה עשרות מיליונים במכה.
  • 1.
    מושיקו 25/02/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    אחרי שדפקת את אינטל, מה נותר... כולכם אוכלי חינם
  • איך דפק?, הם כבר הרוויחו (ל"ת)
    קוקו 25/02/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.