פט גלסינגר אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

המפסידים במובילאיי - אינטל 7 מיליארד דולר, פרופ׳ שעשוע - 7 מיליון בלבד

החברה צופה ביטול הזמנות השנה ומפילה את המניה ב-25%; מובילאיי צופה שהכנסותיה יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 2.58 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (4)

חברת הרכבים האוטונומיים ומערכת הבטיחות, מובילאיי מובילאיי , נופלת היום ב-25% לאחר שפירסמה אזהרת רווח חמורה לשנת 2024 והורידה תחזיות. בין המפסידים הגדולים מהנפילה של מניית החברה ניתן למצוא את פרופ' אמנון שעשוע, שהקים את החברה ומכר אותה לאינטל INTEL CORPORATION , המחזיק 746,667 מניות והפסיד היום 7.4 מיליון דולר. בעוד אינטל, שמכרה מניות לציבור בשביל לגייס כסף ומחזיקה ב-711.5 מיליון מניות הפסידה 7 מיליארד דולר. נראה שנפילת מניית מובילאיי לא ממש מזיזה למניית אינטל שנסחרת ביציבות. 

שעשוע מכר את מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר ב-2017 ונשאר כמנכ"ל החברה. מייסד מובילאיי מרוויח בשנה כ-800 אלף דולר ובהנפקה שערכה אינטל שעשוע מימש את האופציה שניתנה לו ורכש מניות נוספות בכ-10 מיליון דולר מכספו האישי. כזכור, אינטל מכרה בשנה שעברה כ-38.5 מיליון מניות של מובילאיי בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר ומחיר של 42 דולר. כתוצאה מהמכירה, אינטל ירדה לאחזקה של כ-88% במובילאיי. 

 

התחזית

מובילאיי צופה שהכנסותיה יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 2.58 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי צפוי להיות בין 378-468 מיליון דולר, כאשר ההפסד התפעולי ברבעון הראשון צפוי להסתכם בטווח בין 242-257 מיליון דולר. החברה צופה שעיקר הפגיעה תהיה ברבעון הראשון - היא צופה שההכנסות יהיו נמוכות ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, בו הסתכמו ההכנסות ב-458 מיליון דולר. לגבי שלושת הרבעונים האחרים של 2024 החברה צופה הכנסות דומות, כאשר בתרחיש האופטימי היא צופה צמיחה חד ספרתית לעומת הרבעונים המקבילים.

הסיבה להורדת התחזית הזו, לדברי החברה, היא הצפי שלקוחות יבטלו הזמנות תוך כדי שהם ינצלו את המלאים הקיימים שלהן - שרשראות האספקה שהתאוששו לאחרונה הביאו להצטברות של מלאים אצל יצרניות הרכבים, ולהערכות החברה זה יגרום להן לבטל הזמנות קיימות. עם זאת, החברה צופה שהמלאים אצל יצרניות הרכב יחזרו לרמות נורמליות לקראת סוף השנה.

כדאי לציין כי הבעיה של מובילאיי מסתכמת בייצור יתר ובמלאים שהצטברו אצל ערוצי ההפצה. זה לא בהכרח אומר שיצרניות הרכב מאטות את אימוץ הטכנולוגיות לסיוע בנהיגה. 

 

האנליסטים

"העדכון מאכזב בבירור אבל לא נראה שהתזה ארוכת הטווח משתנה", כתב אנליסט סיטי איתי מיכאלי ודירג את מניות מובילאיי כקנייה עם מחיר יעד של 72 דולר. מיכאלי עדיין רואה צמיחה עבור החברה בהמשך הדרך. בוול-סטריט צופים שהמכירות השנתיות של החברה יגיעו ל-5 מיליארד דולר עד 2026, לעומת כ-1.9 מיליארד דולר ב-2024. אנליסטים בביירד נתנו גם הם המלצת קנייה למובילאי עם מחיר יעד של 50 דולר. לפי הערכות, הקיצוץ בתחזית משקף מלאי עודף של 6-7 מיליון יחידות. 

 

טכנולוגיות לסיוע בנהיגה והדוחות

באוגוסט האחרון נבחרה מובילאיי לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4 בעלות של פחות מ-6,000 דולר לרכב. החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוצאותיה לרבעון השלישי החברה דיווחה על רווח למניה של 22 סנט והכנסות של 530 מיליון דולר לעומת הצפי בוול סטריט לרווח למניה של 17 סנט והכנסות של 528.2 מיליון דולר. גם ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר בשיפור אז הכניסה החברה 450 מיליון דולר והרווח הסתכם ב-0.15 דולר למניה. עיקר הצמיחה יוחס אז לכמות הזמנות גדולה יותר אבל גם לעליה במחיר ממוצע למערכת לכ-53.8 דולר שנבע מעליה במחיר של שבב ה-EyeQ של החברה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רון 05/01/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    שעשוע צריך סנדביץ?
  • 3.
    יוסף 05/01/2024 09:26
    הגב לתגובה זו
    אני מקווה שכל מי שתמך במחבלי קפלן ירשום הפסדים . פוקס . מובילאיי ועוד ועוד
  • 2.
    אנל איסט 05/01/2024 00:56
    הגב לתגובה זו
    ואין מה להוסיף
  • 1.
    מ. כהן 04/01/2024 20:13
    הגב לתגובה זו
    אם היה להם קצת יושרה, היו ממליצים על מכחרה מיידית לא פחות. אבל זה ברור כשמש שאותם ממליצים מייצגים בתיי השקעות שנמצאים בפוזיציה.
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 12.95%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי

העימות בין סין ויפן מחריף; על האסטרטגיה הסינית ועל מוקד העימות

רן קידר |

המתיחות הגיאופוליטית בין בייג'ינג לטוקיו, שמתמקדת בעיקר בסוגיית טייוואן, ממשיכה להסלים וגולשת כעת גם לזירות אזרחיות ומסחריות. בתקרית האחרונה, שהתרחשה במהלך נובמבר 2025, סין מנעה מעיתונאים יפנים וממוזמנים יפנים אחרים להשתתף בתערוכת התעופה הבינלאומית Airshow China בז'והאי - אחד האירועים החשובים ביותר בתחום התעופה האזרחית והביטחונית במזרח אסיה. התערוכה, שמשכה כ-60 אלף מבקרים, שימשה להצגת טכנולוגיות מתקדמות כמו מטוס הקרב J-20, מל"טי Wing Loong ומערכות הגנה אווירית. אלא שהשנה, לראשונה, הדלת נסגרה בפני נציגי יפן - צעד שנראה כחלק ממסע לחצים רחב ומתואם של בייג'ינג.

הרקע הישיר להסלמה הוא הצהרתה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, בתחילת נובמבר 2025, כי טוקיו תשקול שימוש בכוח צבאי להגנה על אינטרסיה אם סין תפלוש לטייוואן. בייג'ינג הגיבה במהירות ובנחישות: אזהרות מסע לאזרחים סינים, הקפאת יבוא פירות ים יפניים, עיכובים בהקרנות סרטים יפניים, והחלטה דרמטית להפחית משמעותית את מספר הטיסות בין שתי המדינות עד מרץ 2026 - צעד שפוגע קשות בחברות התעופה היפניות ובתיירות הדו-צדדית (להרחבה: סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן).

במקביל, משרד החוץ הסיני פרסם אזהרה חריפה לאזרחיו להימנע כליל מנסיעות ליפן, בטענה ל"סיכונים ביטחוניים" (להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן). תחת הכותרת הזו, גם תערוכת ז'והאי - שנחשבה עד כה לפלטפורמה בינלאומית פתוחה יחסית - הפכה לזירה של נקמה סמלית.

סוכנות קיודו היפנית דיווחה כי עיתונאי שאושר מראש קיבל הודעה פתאומית על ביטול האישור שלו. מארגני האירוע, בשיתוף חברת מסה פרנקפורט וממשלת מחוז גואנגדונג, אישרו ש"מספר אישורים בוטלו" אך סירבו לנקוב בשמות או להסביר. בפועל, כל בקשה שהכילה אזרחות יפנית או כתובת דוא"ל יפנית נחסמה אוטומטית - מהלך שפגע לא רק בעיתונאים אלא גם בנציגי חברות כמו מיצובישי הקי תעופה וקוואסאקי, שקיוו לבחון שיתופי פעולה אפשריים.

המהלך משקף שתי אסטרטגיות סיניות מקבילות: