פט גלסינגר אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

המפסידים במובילאיי - אינטל 7 מיליארד דולר, פרופ׳ שעשוע - 7 מיליון בלבד

החברה צופה ביטול הזמנות השנה ומפילה את המניה ב-25%; מובילאיי צופה שהכנסותיה יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 2.58 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (4)

חברת הרכבים האוטונומיים ומערכת הבטיחות, מובילאיי מובילאיי , נופלת היום ב-25% לאחר שפירסמה אזהרת רווח חמורה לשנת 2024 והורידה תחזיות. בין המפסידים הגדולים מהנפילה של מניית החברה ניתן למצוא את פרופ' אמנון שעשוע, שהקים את החברה ומכר אותה לאינטל INTEL CORPORATION , המחזיק 746,667 מניות והפסיד היום 7.4 מיליון דולר. בעוד אינטל, שמכרה מניות לציבור בשביל לגייס כסף ומחזיקה ב-711.5 מיליון מניות הפסידה 7 מיליארד דולר. נראה שנפילת מניית מובילאיי לא ממש מזיזה למניית אינטל שנסחרת ביציבות. 

שעשוע מכר את מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר ב-2017 ונשאר כמנכ"ל החברה. מייסד מובילאיי מרוויח בשנה כ-800 אלף דולר ובהנפקה שערכה אינטל שעשוע מימש את האופציה שניתנה לו ורכש מניות נוספות בכ-10 מיליון דולר מכספו האישי. כזכור, אינטל מכרה בשנה שעברה כ-38.5 מיליון מניות של מובילאיי בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר ומחיר של 42 דולר. כתוצאה מהמכירה, אינטל ירדה לאחזקה של כ-88% במובילאיי. 

 

התחזית

מובילאיי צופה שהכנסותיה יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 2.58 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי צפוי להיות בין 378-468 מיליון דולר, כאשר ההפסד התפעולי ברבעון הראשון צפוי להסתכם בטווח בין 242-257 מיליון דולר. החברה צופה שעיקר הפגיעה תהיה ברבעון הראשון - היא צופה שההכנסות יהיו נמוכות ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, בו הסתכמו ההכנסות ב-458 מיליון דולר. לגבי שלושת הרבעונים האחרים של 2024 החברה צופה הכנסות דומות, כאשר בתרחיש האופטימי היא צופה צמיחה חד ספרתית לעומת הרבעונים המקבילים.

הסיבה להורדת התחזית הזו, לדברי החברה, היא הצפי שלקוחות יבטלו הזמנות תוך כדי שהם ינצלו את המלאים הקיימים שלהן - שרשראות האספקה שהתאוששו לאחרונה הביאו להצטברות של מלאים אצל יצרניות הרכבים, ולהערכות החברה זה יגרום להן לבטל הזמנות קיימות. עם זאת, החברה צופה שהמלאים אצל יצרניות הרכב יחזרו לרמות נורמליות לקראת סוף השנה.

כדאי לציין כי הבעיה של מובילאיי מסתכמת בייצור יתר ובמלאים שהצטברו אצל ערוצי ההפצה. זה לא בהכרח אומר שיצרניות הרכב מאטות את אימוץ הטכנולוגיות לסיוע בנהיגה. 

 

האנליסטים

"העדכון מאכזב בבירור אבל לא נראה שהתזה ארוכת הטווח משתנה", כתב אנליסט סיטי איתי מיכאלי ודירג את מניות מובילאיי כקנייה עם מחיר יעד של 72 דולר. מיכאלי עדיין רואה צמיחה עבור החברה בהמשך הדרך. בוול-סטריט צופים שהמכירות השנתיות של החברה יגיעו ל-5 מיליארד דולר עד 2026, לעומת כ-1.9 מיליארד דולר ב-2024. אנליסטים בביירד נתנו גם הם המלצת קנייה למובילאי עם מחיר יעד של 50 דולר. לפי הערכות, הקיצוץ בתחזית משקף מלאי עודף של 6-7 מיליון יחידות. 

 

טכנולוגיות לסיוע בנהיגה והדוחות

באוגוסט האחרון נבחרה מובילאיי לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4 בעלות של פחות מ-6,000 דולר לרכב. החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוצאותיה לרבעון השלישי החברה דיווחה על רווח למניה של 22 סנט והכנסות של 530 מיליון דולר לעומת הצפי בוול סטריט לרווח למניה של 17 סנט והכנסות של 528.2 מיליון דולר. גם ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר בשיפור אז הכניסה החברה 450 מיליון דולר והרווח הסתכם ב-0.15 דולר למניה. עיקר הצמיחה יוחס אז לכמות הזמנות גדולה יותר אבל גם לעליה במחיר ממוצע למערכת לכ-53.8 דולר שנבע מעליה במחיר של שבב ה-EyeQ של החברה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רון 05/01/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    שעשוע צריך סנדביץ?
  • 3.
    יוסף 05/01/2024 09:26
    הגב לתגובה זו
    אני מקווה שכל מי שתמך במחבלי קפלן ירשום הפסדים . פוקס . מובילאיי ועוד ועוד
  • 2.
    אנל איסט 05/01/2024 00:56
    הגב לתגובה זו
    ואין מה להוסיף
  • 1.
    מ. כהן 04/01/2024 20:13
    הגב לתגובה זו
    אם היה להם קצת יושרה, היו ממליצים על מכחרה מיידית לא פחות. אבל זה ברור כשמש שאותם ממליצים מייצגים בתיי השקעות שנמצאים בפוזיציה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".