עדיין חברתית? השוק צופה עלייה של 25% בהכנסות פייסבוק, אבל...
מצד אחד, מארק צוקרברג, המייסד, הבעלים והמנכ"ל של הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק (FB), בטוח שאהב את העלייה ברווחיות של הבייבי הענק שלו תודות למגפת הקורונה. מצד שני, החקירות הגוברות מצד רגולטורים בארה"ב שמעוניינים לפרק את החברה, יחד עם בדיקה על חלקה בשבועות שהובילו לאירועי הקפיטול, שבו המון מוסת הסתער על בניין הפרלמנט האמריקאי בתחילת החודש, יגרמו לזוק – כך קוראים לו בחברה – לא כל כך להתגעגע לשנה שעברה.
כי בדיקת המונופול זה לא צחוק. גם לא ההאשמות לפיה פלטפורמת הדגל, כלומר פייסבוק, סייעה להלהיט את הרוחות לקראת אירועי הקפיטול, כמו גם חסימתו לצמיתות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מובילים להרבה אי נחת מצד משקיעים, שמעוניינים לדעת איך החברה מתכוננת להתמודד עם הבעיות שנערמות על שולחנה. תוסיפו לזה מלחמה מתוקשרת עם אפל (AAPL), שלא מאפשרת לחברה גישה לנתוני משתמשיה.
בעיה נוספת מגיעה משירות ההודעות וואטסאפ, שבחודש האחרון זכתה לקיטונות של ביקורת ציבורית ברחבי הגלובוס, לאחר שפייסבוק הודיעה בעדכון התוכנה האחרון כי תתחיל לשתף מידע מהאפליקציה עם פייסבוק. רק אתמול פורסם כי מיליוני משתמשים בבריטניה עזבו את שירות ההודעות לאור השינוי החוזי. זה כנראה שיהוק קטן בחברה כל כך גדולה, אבל מצד שני צריך להודות, לפייסבוק יש יותר מדי שיהוקים בשנים האחרונות.
התדמית הציבורית לא משהו, אבל המשקיעים מרוצים בינתיים
בעוד שמדד הנאסד"ק עשה מתחילת ינואר 2020 45% תשואה, פייסבוק נמצאת על אזור ה-35% תשואה. היא עלתה מרמה של 202 דולר לרמה של 274 דולר. כלומר היא מפגרת אחר המדד שהיא אחד מהמרכיבים הגדולים שבו עם שווי שוק שמתקרב ל-800 מיליארד דולר.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפייסבוק מתגאים בעובדה שמאז תחילת המגפה, 10 מיליון מפרסמים חדשים החלו לפרסם על גבי הפלטפורמה, בשל העובדה שחלק ניכר מתקציבי הפרסום עברו לדיגיטל ממילא, אבל מאז הקורונה ביתר שאת. הקונצנזוס בשוק הוא שהחברה תעלה את השורה העליונה ב-25% ביחס לרבעון 4 של 2-19 ותגיע ל-26.4 מיליארד דולר הכנסות. הרווח למניה (EPS) צפוי לעמוד על 3.54 דולר למניה.
האנליסט של קרדיטסוויס, סטפן ז'ואור, הוריד את מחיר היעד של המניה ל-325 דולר בשבוע שעבר וכתב למשקיעים כי "נראה שיש צמיחה גבוהה מהמצופה בתקציבים מפרסום בפייסבוק ואינסטגרם. אנחנו צופים פתיחה איטית יותר בתחילת 2021 והורדנו במתינות את תחזיות הצמיחה ל-26% ושומרים על המלצת תשואת יתר".
בתחילת השבוע, האנליסט ג'סטין פוסט מבנק אוף אמריקה (BAC) כתב במכתב למשקיעים כי הוא סבור שהשנה הקרובה תהיה טובה לחברה. "פייסבוק תמשיך ליהנות ממעבר התקציבים לדיגיטל, אבל כשהמניה נמצאת תחת לחץ בזמן האחרון, שיחת המשקיעים צפויה להתרכז בצד העסקי, עם פוטנציאל לנקות חלק מהאירועים האחרונים שמעיבים על החברה בנושאי הפרטיות בוואטסאפ ובאירועי הקפיטול", כתב.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
