לאחר הפיגוע - לה פן קוראת לסגור את הגבולות ולגירוש מוסלמים חשודים
המתיחות לקראת הבחירות בצרפת שיערכו ביום ראשון הקרוב מגיעות לשיא. זאת ברקע לאירוע הטרור שהתרחש הלילה בשדרות השאנז אליזה כל הנראה על ידי מחבל מוסלמי חבר דעא"ש שהסתיים בהריגתו של שוטר ופציעתם של שני אזרחים (לקריאה מלאה על האירוע - לחץ כאן). ברקע לאירוע הטרור, מדד ה-CAC 40 1.13% נחלש הבוקר בשיעור של 0.5%.
המועמדת לנשיאות מטעם הימין הקיצוני מרין מרין לה פן קוראת הבוקר לממשל להשיב מיד את גבולות המדינה. אמירה זו יכולה להתפרש כרצון להקטין את חופש הגבולות באירופה שהוא הרי אחד מהמאפיין הבולטים של האיחוד האירופי (מעבר חופשי של סחורות ושירותים). כמו כן, לה פן קוראת לגרש את הזרים שנמצאים תחת מעקב של המשטרה המקומית לאחר חשד לפיגוע בפריז.
בתגובתה הראשונה של לה פן לאחר הפיגוע, הגיעה לאחר שסיימה את העימות האחרון שלה לפני הבחירות. המועמדת טענה כי "הנושא הראשון והחשוב ביותר בבחירות האלה הוא היעדר הביטחון של האזרחים, מכל סוג שהוא. צרפת לא יכולה להותיר לדורות הבאים את המדינה ללא יכולת הגנה".
חזרה לבחירות. בסקר שפורסם הבוקר ונערך טרם בוצע הפיגוע, לקראת הסיבוב הראשון הוביל בבטחה המועמד של מפלגת המרכז - עמנואל מקרון. על פי סקר חברת Elabe מקרון הגדיל את היתרון אל מול לה פן. הסקר הראה גם התחזקות של מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון אך הוא עדיין בעל עם הסיכויים הנמוכים יותר מבין השניים לנצח מצמצם את הפער. אך לפי השיטה הצרפתית, שני המנצחים בסיבוב הראשון עולים לסיבוב שני (7 במאי) שבו תוכרע זהות הנשיא הבא. במידה ומקרון ולה פן יעלו לסיבוב השני, מקרון מוביל בשיעור של 65% אל מול 35%.
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- היסטוריה בפריז: מדד CAC 40 טיפס לשיא כל הזמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר כי בשנת 2016 נרשמו שתי שגיאות רציניות בנוגע לצפי של סקרים. זאת מאחר והסקרים לא חזו את יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי ואת בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. לכן תמיד כדאי לבדוק מה סוברים סוכנויות ההימורים.
לפי יחס ההימורים, הסיכויים לכך שלה-פן ומלנשון יעלו לסיבוב השני עומדים על 9%-14.3%, תלוי איזה אתר הימורים. כלומר לפי אתרי ההימורים מדובר בתרחיש בסבירות נמוכה. סייג אחד שעלול להטריד בכל זאת הוא שההימור על כך שלה-פן ומלנשון יעלו לסיבוב השני הינו הימור מאוד פופולרי. למעשה זהו ההימור הפופולרי ביותר עם מעל 31% מהמהמרים. קשה לפי שעה להעריך את משמעות הדבר, אבל לנוכח הפיגוע האחרון, .
- 8.לה פן 22/04/2017 11:23הגב לתגובה זועל מנת שנוכל לשלוח כמה מאות מטוסים לפריז לפני שאת סוגרת את הגבול.
- 7.רציתם מוסלמים קיבלתם מוסלמים (ל"ת)תאוכלו את החרא שבישל 21/04/2017 18:41הגב לתגובה זו
- 6.מתחילים להצדיק את טראמפ (ל"ת)שגי 21/04/2017 17:18הגב לתגובה זו
- מי מתחיל? ומי גומר? (ל"ת)במה? 21/04/2017 17:50הגב לתגובה זו
- 5.די לתקופנות הצרפתית 21/04/2017 16:37הגב לתגובה זויש לפעול לפתרון שתי המדינות שבירתה פריז קורא לצרפת שלא להגיב בתוקפנות ולהרגיע את הרוחות מגנה את האלימות משני הצדדים ומגנה את אפליית המוסלמים והסגר
- 4.המחבל היה יליד צרפת איך סגירת הגבול היתה מונעת פיגוע (ל"ת)רוני 21/04/2017 16:29הגב לתגובה זו
- 3.Fisherking 21/04/2017 15:26הגב לתגובה זובשנה שבה כל הסקרים טועים ברציפות ברור שלה פן לוקחת
- 2.350000000 מוסלמים קיצונים מחכים לך אכלת אותה (ל"ת)יוסי 21/04/2017 14:38הגב לתגובה זו
- 1.חופש תנועה 21/04/2017 13:00הגב לתגובה זונכון ש-100% מהפגועים מבצעים מוסלמים ערבים. נכון ש-100% מהם תומכים ברוצחים ורואים ברוצחים שהידים מטורפים. הנוצרים הצרפתים עוד יתגעגעו ליהודים שגרשו ורצחו.
- זיוני מוח 21/04/2017 18:04הגב לתגובה זונגד מי ולמה וכמה. הרגע ולחך לחטוף מכות וחרבות מנוער הגבעות האצילים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
