בלומברג. מארק צוקרברג
צילום: בלומברג

צוקרברג ביקש סליחה והבטיח להשתפר; וול-סטריט סלחה: פייסבוק זינקה 60% מתחילת השנה

פייסבוק דיווחה על תשלום קנס של 5 מיליארד דולר, ובכך קוברת את המשבר "הגדול"  (משבר הגנת הפרטיות) שהוביל לירידה של 40% במנייתה בשנה שעברה. מי שהבין שמדובר במשבר מדומה, הרוויח.  ומה עם הפרטיות שלנו?
דרור ניר קסטל | (2)

הרשת החברתית המובילה, פייסבוק (FB) נסחרת קרוב לשיא, אבל רק לפני חצי שנה המצב היה שונה לגמרי. פייסבוק התמודדה אז עם מחדל גדול בעסקיה - התברר שמידע על גולשים ברשת מועבר לחברות וגופים שונים, ומידע רגיש במיוחד עבר לחברת קיימברידג' אנליטיקה שניצלה את המידע לצרכים פוליטיים.

מניית החברה נסחרה אז (סוף 2018 - שיא המשבר) ב-120 דולר, ירידה של כ-40% במהלך 2018 (כיום מחיר המניה חזר לרמות שיא - 204 דולר).

פייסבוק שהפכה אז לשק חבטות, מארק צוקרברג המייסד והמנכ"ל הופיע מספר פעמים מול הסנאט והרגולטורים האמריקאים - הוא ביקש סליחה, והבטיח להשתפר.

רבים, לרבות רגולטורים, טענו שפייסבוק צריכה להגביל את השימוש במידע על הגולשים לצרכים מסחריים. בתגובה פייסבוק יישמה תוכנית ארוכת טווח שכוללת (לטענתה) השקעות של מיליארדים שמטרתה למנוע מחדלים של העברת אינפורמציה לגופים בעיתיים. במקביל החברה דיווחה על תוצאות נמוכות מהתחזית והורידה את התחזית העתידית - בגלל השקעות גדולות בטכנולוגיה ופיתוחים שקשורים להגנה על הפרטיות. 

פייסבוק יוצאת מהמשבר

אלא שבפועל, מאחורי כל המהלכים היחצנים, פייסבוק עשתה כמה מהלכים חשובים שהחזירו לה את המודל העסקי הברור - שימוש בדטה על הגולשים. היא פשוט החתימה אותנו על תקנון אחר. מעטי קוראים את התקנון ומבינים אותו עד הסוף. בפועל היא מצד אחד מתחייבת לשמור על הפרטיות, אבל היא כן דורשת ממכם - קהל החברים ברשת החברתית, לאפשר לה לעשות שימוש מסחרי במידע עליכם.

המשבר שהתחיל כבר בתחילת 2018 והגיע לשיא בסוף 2018 העיב על מנייתפייסבוק לאורך כל 2018 כשהשפל היה בסוף 2018 - אז כאמור ירדה המניה לאזור ה-120 דולר. חשבו שמדובר במשבר גדול, המציאות הוכיחה שלא - פייסבוק עלתה מאז במעל 60%, הרבה מעל המדדים המובילים והמניות המובילות בנאסד"ק. 

הפרשה נגמרת בקנס מצחיק

ועכשיו מודיעה פייסבוק על קנס שתשלם - 5 מיליארד דולר בלבד כדי להשאיר את הפרשה מאחוריה. נציבות הסחר הפדרלית (FTC) אישרה הסדר עם פייסבוק לפיו החברה  תשלם קנס של 5 מיליארד דולר כדי ליישב את החקירה שנפתחה נגדה בעקבות מחדל קיימברידג' אנליטיקה.

קיימברידג' אנליטיקה, נזכיר, היא חברת ייעוץ ששירותיה נשכרו על ידי קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, החברה השיגה מידע על משתמשים מחוקר שיצר אפליקציית שאלות אישיות עבור הרשת החברתית. החברה הזו היא רק דוגמה. החשש הגדול שיש גופים נוספים שעושים שימוש לרעה במידע ברשת החברתית. השאלה עם זה עומד להשתנות? בינתיים נראה שגם אם כן, הרי שמדובר בשינויים קוסמטיים בלבד. 

בפועל, פייסבוק תמשיך להיות תחת זכוכית מגדלת של הרגולטור, אבל נראה שאם היא תדע לא להעביר את הדטה למקומות באמת בעייתים, לא יהיה פסול בשימוש מסחרי במידע, וכך בעצם הרשת החברתית, ממשיכה לשמר את המודל המצליח שלה, ובתמורה לקנס שקטן עליה, חוזרת לעסקים כרגיל - גם בביזנס עצמו, וגם בוול-סטריט.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סליחה 13/07/2019 17:18
    הגב לתגובה זו
    בשבילי כמה עשרות מליארים
  • אני מבקש כל יום סליחה מאשתי המופלאה (ל"ת)
    המלך BB הראשון 14/07/2019 01:57
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.