הליצן העצוב: דוח חדש מראה שמצבה של מקדונלד'ס בשפל החמור מזה עשורים

ההנהלה, התפריט או הזכיינים - מי אחראי לכך שענקית המזון המהיר מאבדת לקוחות בקצב בלתי נתפס
אלמוג עזר | (10)
נושאים בכתבה מקדונלד'ס

מניית מקדונלד'ס MCDONALDS מאז חודש מאי 2014 השילה 6%, אך אם לשפוט על פי מה שמנהלי הסניפים אומרים, תשואתה בעתיד הקרוב עלול להיות גרוע הרבה יותר. כך מגלה סקר של חברת Janney Capital שערכה אותו בכדי לדעת מה המצב בשטח של אלפי הסניפים שלה. "אנחנו במצב ארור ומקולל" הייתה רק אחת מהתגובות.

באופן כללי, מנהלי הסניפים מתמודדים עם מצב שסניפי מקדונלד'ס לא הכירו בשנים האחרונות. התחרות מול רשתות מזון מהיר חדשניות יותר כמו צ'יפוטלה (סימול: CMG) ושייק שאק (סימול: SHAK) הביאה לכרסום משמעותי בהכנסות וברווחים בשנתיים האחרונות. 

הבעיות מתחילות מלמעלה. הסקר מראה כי מבין התסכולים הגדולים ביותר של מנהלי הסניפים היא החוסר אמנוה שההנהלה הקיימת יכולה לשנות משהו במצבה של החברה. הסקר נערך בקרב 29 בעלי זיכיון, כאשר אלו בעלי יותר מ-200 סניפים. "ההנהלה הגבוהה ביקשה שנתמקד בתפריט עד דולר (תפריט שבו המחיר המקסימאלי הוא דולר אחד), אך זה גורם לסועדים להאמין שאין כאן אוכל אמיתי".  "אין דבר יותר בתפריט שגורם לסועדים שלנו להתרגש", כך אמר אחד הנסקרים. אמר אחר. 

סטיב איסטברוק, הפך להיות מנכ"ל מקדונלד'ס בינואר האחרון, אחרי שמנכ"ל החברה הקודם לא הצליח לעמוד ביעדי החברה. איסטברוק, שעומד בראש רשת מזון מהיר שבעלותה מעל ל-3,000 סניפים יודע שהמותג בצרות. לאחרונה טען איסטבורק, כי המציאות היא ברורה "אנחנו לא משחקים את המשחק שלנו יותר". איסטברוק ביקש לומר כי מקדונלד'ס, מזה עשורים שלמים בארה"ב, הפכה להיות מובלת במקום מובילה בתחום בו היא עוסקת. 

תשואת הדיבידנד של מקדונלד'ס בהווה הינה 3.48%. אחת מהטענות שהועלתה בסקר של Janney Capital היא כי ההנהלה הנוכחית ממוקדת יותר ברצון המשקיעים ולא בטובתם של בעלי הזכיונות. המשקיעים מצדם יכולים לטעון כי התשואה השלילית של המנייה שנה לאחור נובעת מהירידה במכירות בסניפים ואלו לא פועלים מספיק לשנות את המגמה. 

הנהלת מקדונלד'ס תפרסם את הדוח הפיננסי שלה ביום חמישי הבא (23.7). הצפי של השוק הוא לכך שהרווח הנקי של החברה יעמוד על 1.24 דולר למניה, ירידה של 11% לעומת התוצאה של החברה אשתקד שהסתכמה ב-1.4 דולר למניה. אם לשפוט מדברי הזכיינים, התוצאות אמורות להיות עגומות הרבה יותר. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מי שמוכר זבל וממן את הפלשיתינים אין לו עתיד (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/07/2015 22:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אני 18/07/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    הכל בדולר? בארץ הכל ב 50 שח וגם לא משביע
  • 6.
    יקר רצח. 18/07/2015 12:44
    הגב לתגובה זו
    אין בכלל תמורה לאגרה. שנים שלא רואה את מקדונלד מבפנים.
  • 5.
    בעולם 18/07/2015 10:01
    הגב לתגובה זו
    המהפכה הטכנולוגית מגדילה פערים. ויוצרת מעמד של סופר עשירים תחת מעמד הבניים שקורס. חוץ מזה, גם הרחבה מוניטרית מגדילה את מעמד העוני, אלה מדפיסים דולרים ואלה שולחים בתמורה לדולרים, אניות עמוסות כול טוב . שוד בהסכמה.
  • 4.
    מת 18/07/2015 09:17
    הגב לתגובה זו
    וגם האוכל שלו
  • 3.
    ברור 18/07/2015 08:42
    הגב לתגובה זו
    התחרות גדולה,במחיר כזה אין הצדקה לחברה
  • 2.
    מקדונלדס תציג דוחות מצויינים זכרו מה אמרתי (ל"ת)
    כלכלן 18/07/2015 01:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמריקה בשקיעה (ל"ת)
    יחד עם הסמלים שלה 17/07/2015 21:27
    הגב לתגובה זו
  • תמשיך לחלום (ל"ת)
    דודו 17/07/2015 23:29
    הגב לתגובה זו
  • למה ניפגעת? (ל"ת)
    מה לא נעון 18/07/2015 21:55
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: