האם נזיפה מהבוסית יכולה להיחשב תאונת עבודה?
דיילת ממחלקת הקוסמטיקה של אחד מסניפי סופר פארם קרסה נפשית במהלך יום עבודה, לאחר שבקשתה ללוות את בעלה להליך רפואי שהיה אמור לעבור, לאחר שקיבלה את הסכמת המנהלת שלה, זכתה לבסוף להתעלמות בסידור העבודה. היא החלה לבכות, צרחה, חברות לעבודה הוציאו אותה החוצה - ובעלה הגיע לאסוף אותה במצב נפשי קשה. בהמשך היא אף פונתה לקופת החולים, שם קיבלה זריקת הרגעה,ולא שבה עוד לעבודה
ביום קיץ חם של אוגוסט 2022 חוותה דיילת ותיקה במחלקת הקוסמטיקה של סניף סופר-פארם בדרום, את אחד הרגעים הקשים בחייה. אחרי יותר מ-18 שנות עבודה רצופה, דייקנית ונאמנה, היא קרסה נפשית במהלך יום עבודה, נאלצה לעזוב את הסניף כשהיא בוכה, צורחת, רועדת - ומיד לאחר מכן אף נזקקה לזריקת הרגעה. כמעט שלוש שנים לאחר אותו אירוע, ב-16 באפריל 2025, קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, באמצעות השופטת יעל אנגלברג שהם, כי האירוע אכן מהווה תאונת עבודה, כהגדרתה בחוק הביטוח הלאומי. פסק הדין הזה לא רק מעניק לתובעת הכרה, אלא מחזק את ההכרה בפגיעות נפשיות כאירוע בעבודה, גם כשהן לא נובעות ממכונה שנפלה או שריפה פתאומית, אלא מיחסי אנוש, לחץ מצטבר וכאב שהצטבר והותיר צלקת עמוקה.
הסיפור מתחיל דווקא בתאריך משמח עבור הדיילת - 3 באוגוסט 2022, יום הולדתה. היא ביקשה מהמנהלת שלה לצאת לחופשה קצרה בחו"ל, בת חמישה ימים. לטענתה, השיחה שהייתה ביניהן היתה חיובית והבקשה אושרה. ואולם למחרת האווירה השתנתה. לדבריה, המנהלת הפסיקה לדבר איתה, החלה להטיח בה הערות עוקצניות ומבזות, לדבר אליה בקול רם בפני לקוחות, ולהפגין כלפיה יחס קר ומנוכר. "מהיום הזה, את תזכרי לי כל יום שאת פה", אמרה לה המנהלת, לפי עדותה. "למה את עומדת פה? למה את מדברת שם?". תחושת השפלה ואובדן שליטה ליוו את הדיילת.
שיאו של הסיפור הגיע ב-24 באוגוסט. בבוקר של אותו היום הגיעה הדיילת לסניף וראתה את סידור העבודה לספטמבר. אף שביקשה שלא לשובץ באותו יום שבו לבעלה נקבע תור לטרום ניתוח, היא הופיעה במשמרת ערב בדיוק בתאריך הזה. לאחר ששאלה לגבי השיבוץ, היא נענתה כי, "מהיום הזה את תקבעי את התורים לפי הסידור שלי". באותו רגע, כך תיארה בבית המשפט, משהו בה נשבר: "הגוף שלי כבר אמר די. אם לא, את הולכת למות. זה היה כבר מעבר להכל". היא החלה לבכות, צרחה, חברות לעבודה הוציאו אותה החוצה - ובעלה הגיע לאסוף אותה במצב נפשי קשה. מעדויות שהובאו בפני בית הדין עולה כי התובעת נראתה נסערת, לא שקטה, בוכה ללא הפסקה, סובלת מחרדה והתקפי בכי. היא פונתה לקופת חולים, קיבלה זריקת הרגעה, ולא שבה עוד לעבודתה.
"טריגר ישיר וברור לקריסתה הנפשית"
המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתה בדרישה להכרה באירוע כתאונת עבודה. לטענתו, לא אירע אירוע חריג, אלא מדובר ב"התפתחות טבעית של תהליך נפשי". לפי המוסד, אין עדות מספקת לאירוע מוגדר בזמן ובמקום, וכל מערכת היחסים העכורה עם המנהלת - גם אם תתברר - מהווה לחץ מתמשך שאינו עונה על דרישות החוק. מנגד, התובעת טענה, באמצעות בא כוחה עו"ד רועי אסור, כי דווקא קיים אירוע חד, מזוהה וברור - ההתעלמות מהבקשה, העימות הפיזי והמילולי, השלכת סידור העבודה עליה - כל אלה יחד היו "טריגר ישיר וברור לקריסתה הנפשית", כפי שטענה הדיילת. העדים שהובאו לדיונים תמכו בגרסתה - חברתה לעבודה תיארה את הרגע שבו יצאה הדיילת כשהיא נסערת מהמשרדים, ובעלה תיאר את קריאתו הדחופה לקחת אותה מהסניף כששתי עובדות אוחזות בה והיא דומעת.
- מאסר למנהל עבודה שהורשע בגרימת מוות ברשלנות
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהכרעתה, קבעה השופטת אנגלברג שהם בפסק הדין שפורסם כי התובעת הוכיחה את קיומו של "אירוע מיוחד" - תנאי הכרחי להכרה בתאונת עבודה נפשית. לדבריה, "גם אם התקיים מתח מתמשך, יש לבודד את האירוע מיום 24.8.22 כאירוע חריג, אשר גרם לדחק נפשי חמור". עוד היא הוסיפה כי, "אין מדובר רק באווירה קשה או ויכוח שגרתי, אלא בעימות טעון, מתועד בזמן ובמקום, שהוביל לתגובה רפואית מיידית... לא ניתן להתעלם מההשלכה הרגשית החריפה שהיתה לו על התובעת". השופטת התייחסה גם לרישומים הרפואיים ולמהימנות העדים, וציינה בהכרעתה כי, "העובדה שהתובעת פונתה מיידית לטיפול רפואי, תועדה כנסערת, בוכייה וחרדה – מחזקת את המסקנה שהאירוע גרם לפגיעה ממשית ומוחשית".
פסק הדין מבהיר כי יחס פוגעני, סירוב לבקשות אנושיות בסיסיות והיעדר תמיכה, עשויים להוות בסיס להכרה בפגיעה, בדיוק כמו תאונה פיזית. בפסק הדין צוטטה גם ההלכה מבית הדין הארצי לעבודה (פרשת בר ששת), שלפיה, "קיומו של מתח ולחץ נפשי המתפרשים על פני פרק זמן של כחודשיים ימים אינם שוללים אפשרות בידודו של אירוע מיוחד במהלך אותה תקופה". כלומר גם אם הרקע רווי במתחים, די באירוע חריג אחד כדי לחולל טראומה שמזכה בהכרה.
בשלב הזה,
בית הדין הורה על מינוי מומחה רפואי לבחינת הקשר הסיבתי בין האירוע לבין מצבה הרפואי של התובעת, לקראת הכרה מלאה בפגיעתה על ידי המוסד לביטוח לאומי. ואולם עבור הדיילת, ולרבים כמותה, עצם ההכרה בעובדה שהכאב שלה הוא תוצאה של תנאים קשים והתנהלות לקויה, היא צעד משמעותי.
- השתלטו על 110 מ"ר מהשטח המשותף - וכעת יישאו במחיר
- "מסלול לימודים בלי בינה מלאכותית זה פשע נגד הסטודנטים"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק...
האם פסק הדין מעניק הכרה מלאה בפגיעה של התובעת?
לא. בית הדין לא קבע בפסק הדין כי נגרמה נכות או כי התובעת זכאית לפיצויים, אלא הכיר בכך שהתרחש "אירוע חריג" שיכול להיחשב תאונת עבודה.
ההכרה הזו מאפשרת כעת מינוי מומחה רפואי, שיבחן אם קיים קשר סיבתי רפואי מובהק בין האירוע בעבודה לבין מצבה הנפשי.
מדוע הדגש המשפטי כל כך חזק על קיומו של "אירוע חריג"?
הפסיקה בישראל
קובעת שכדי שפגיעה נפשית תוכר כתאונת עבודה, לא מספיק להוכיח מצוקה או לחץ. יש להראות התרחשות חריגה - משהו שיצא משגרת יום העבודה. האירוע שבו התובעת קרסה לאחר שסידור העבודה הוכן שלא בהתאם למה שציפתה ונדחתה בקשתה, עונה על ההגדרה הזו.
האם ההתנהלות של המנהלת תיחשב התעמרות בעבודה?
אף שהמלה "התעמרות" לא מופיעה בפסק הדין באופן מפורש, התובעת בהחלט מתארת מערכת יחסים מידרדרת שכללה ניכור, צעקות, יחס משפיל והשפלות פומביות. עם זאת, מכיוון שאין חוק ספציפי
נגד התעמרות בישראל (נכון למועד כתיבת פסק הדין), ההכרה בפגיעה התמקדה בפן הנפשי בלבד.
האם היו סימנים מוקדמים למצוקה של התובעת שלא טופלו?
כן. מהעדויות עולה כי עוד לפני האירוע הספציפי,
התובעת הביעה מצוקה, ניסתה לשוב לשגרה עם המנהלת, וביקשה "לחזור להיות בסדר". נראה שההתעלמות או הדחייה מצד ההנהלה החמירה את התחושות שלה - וייתכן שזה תרם להחמרת המצב הנפשי.
האם העובדה שהתובעת טופלה נפשית
גם בעבר פגעה באמינות טענותיה?
לא בהכרח. בית הדין ציין כי היתה בעבר פנייה ב-2016, אך קבע במפורש כי אין "רציפות טיפולית" ואין בכך לשלול את הקשר בין האירוע מ-2022 לבין ההידרדרות הנפשית. למעשה, הודגש שגם מי שהתמודד בעבר עם קושי נפשי זכאי להגנה
במקרים של טראומה חדשה הקשורה לעבודה.
האם המנהלת הכחישה לחלוטין את ההתרחשות?
לא לחלוטין. היא אמנם ניסתה להמעיט מחומרת האירוע וטענה שלא זכור לה שהתרחשה תקרית חריגה, אך היא הודתה
כי התובעת, "זרקה את הכרטיס ויצאה מהחנות מעצבים". בכך, למעשה, היא אישרה שהיה אירוע עם אלמנטים לא רגילים - גם אם היא ניסתה לגמד את השפעתו.
האם יש בפסק הדין קריאה להתערבות ניהולית בסניף?
באופן ישיר, לא. ואולם בעקיפין, ההכרה בכך שאירוע בעבודה יכול להוביל לקריסה נפשית מטילה אחריות כבדה יותר על מנהלים ומנהלות לפעול ברגישות, בייחוד כלפי עובדים מבוגרים, נשים - ובפרט מול בקשות לגיטימיות כמו ליווי בן זוג לטובת ביצוע הליך רפואי.
במקרה אחר, הכריע בית הדין הארצי לעבודה בחודש שעבר במקרה עם פסק דין חשוב שצפוי להשפיע על הפרשנות של המושג "תאונת עבודה". במרכז המקרה נמצאת אשה, עובדת במוסד חינוכי, שנהגה לנסוע לעבודה במסלול קבוע. בוקר אחד היא החליטה לעצור בדרך לקנות קפה במאפייה סמוכה ולהוריד את בתה בבית הספר - סטייה של כמה דקות מהמסלול הרגיל שלה. במהלך העצירה, היא מעדה ונפצעה. היא פנתה למוסד לביטוח לאומי בבקשה להכיר בתאונה כתאונת עבודה, אך נדחתה בטענה שהסטייה מהדרך שוללת את ההכרה בכך. המוסד לביטוח לאומי טען כי החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה בדרך לעבודה או ממנה, וסטייה מהדרך, שאינה לצורך עבודה, שוללת את ההכרה בכך. בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עמדת הביטוח הלאומי, וקבע כי הסטייה לצורך קניית קפה אינה חלק מהדרך לעבודה. האשה ערערה על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, בטענה שהסטייה היתה מינורית, חלק מהשגרה היומית, ואינה מנתקת את הקשר לעבודה. היא הדגישה כי מדובר בפעולה סבירה של עובד בדרכו לעבודה, שאינה צריכה לשלול את זכויותיה.

כך רשות המסים מצליחה לגבות חובות ישנים
בפסק דין שהתקבל באחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה, הובהר כי חוב מס בן 20 שנה אינו נעלם מעצמו ואינו מתיישן, אם רשות המסים נקטה מהלך כלשהו לאורך השנים. אף שהנישום טען שלא ידע דבר על החוב, השופט קבע כי פעולות כמו עיקול או שליחת מכתב השאירו את החוב רלוונטי
- ויצרו איפוס למועד ההתיישנות שלו
במאי האחרון פורסם פסק דין יוצא דופן במחוזי חיפה, שבו נדחתה העתירה של בעל עסק בתעשיית הבשר שטען כי חוב מס בסכום כולל של כ-10 מיליון שקל מ-2002-2001 התיישן. שופט המחוזי, אינאס סלאמה, קבע כי חוב מס - גם כזה שנשאר “בשקט” עשרות שנים - יכול להישאר לגבייה במידה שבמהלך השנים נעשו פעולות מצד רשות המסים.
רעיון המקרה פשוט אך מורכב: בעל עסק הוטלו עליו שומות מס משמעותיות ב-2001 (יותר מ-8 מיליון שקל) ו-2002 (כ-800 אלף שקל), בנוסף לקנסות גירעון ועיצומים שנוספו עם הזמן. סך כל החוב הגיע כאמור לכ-10 מיליון שקל. במשך השנים טען בעל העסק כי לא קיבל מכתבים או הודעות על החוב, שהליכי הגבייה הושבתו, ואף שבשלהי 2021, כשניסה לפתוח תיק עוסק מורשה, לא נמסר לו על החוב הקיים. ואולם במאי־יוני 2022, כך נטען, פתאום החל להיתקל במכתבי דרישה ובעיקול בנקאי על חשבונו בסכום של יותר מ-10 מיליון שקל. לטענתו, המחאות ששלח לא כובדו, והוא הופתע לשמוע על קיומו של התחייבות כספית עצומה שלא ידע עליה במשך שנים.
הנישום טען כי מעולם לא נודע לו על החוב לאורך שנים, ומאז 2011 - אז העביר את העניין לעורך דין - לא נקטה רשות המסים יוזמה כלשהי לגבייה. על כן, לטענתו, החוב אמור היה להתיישן. מנגד, פקיד שומה טען כי נעשו פעולות לאורך השנים: הודעות, עיקולים, תביעות חוב בהליך פשיטת רגל - הקו המתמשך של פעולות אלה מונע את קיומה של התיישנות של המקרה. כמו כן, הובעה ביקורת קשה על התנהלות התובע, בטענה שהוא נמנע באופן מתמשך מלקיים את חובותיו.
הנישום קיבל פטור מריבית, הצמדה, עיצומים ופיגורים
השופט סלאמה קיבל את הטענות של רשות המסים וקבע בפסק הדין כי, “אין שבע שנים רצופות שבהן הנישום ישב בחיבוק־ידיים” בלי שננקטו פעולות כלשהן. הוא קבע כי במסגרת הזמן לאורך השנים נוצרה “חזקת איפוס” של מרוץ ההתיישנות - מושג משפטי שבעקבותיו פעולות מצד הנושה ממחזרות את מניין הזמן מחדש. גם נטען כי התובע ידע על השומות לאורך השנים - בעת קביעתן, בעת בקשת הארכת מועד ערעור ב-2011, וגם כשנפתחו הליכי פשיטת רגל ב-2016. אף שמצא השופט כי נגרם עיכוב של שנים בגביית החוב בשל תקלה טכנית במערכת המחשוב של רשות המסים, שמנעה העברת עדכונים לגורמים אנושיים במשך כארבע שנים - הוא פטר את הנישום מתשלום ריבית, הצמדה, עיצומים ותוספות פיגורים שנבעו מאותה תקופה. כלומר החוב נשאר קיים, אך לא ייתוספו עליו עמלות נוספות.
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את הקופה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המקרה החשוב כאן הוא לא רק גובה החוב או שנותיו, אלא ההבנה שתקופת הזמן לבדה אינה מבטלת חוב מס. מרוץ ההתיישנות, כלומר הזמן שבו הנושה יכול לדרוש את החוב - ניתן לאפס (לחדש) אם לאורך השנים נעשות פעולות מנהליות או משפטיות שמביעות רצון לגבייה. ובמלים אחרות, אם פקיד השומה שולח מכתב דרישה, מטיל עיקול או מבקש צו כינוס נכסים - גם אם מבצע זאת בצורה אטית או חלקית - הפעולה הזו יכולה ללמנוע את התיישנות החוב. זהו עיקרון חשוב במיוחד בנושאי מסים, שכן לפי מקורות משפטיים, תקופת ההתיישנות הכללית לפי חוק ההתיישנות היא שבע שנים לתביעות רגילות. ואולם כשמדובר בחובות מס, המערכת המשפטית נוטה לאפשר מרחב פעולה רחב יותר לנושה, מתוך ראייה שפקיד השומה חייב להיות “סופר אקטיבי” בגבייה.

"מסלול לימודים בלי בינה מלאכותית זה פשע נגד הסטודנטים"
שנת הלימודים האקדמית בפתח בזמן ששוק העבודה נמצא בצומת משמעותית: האם התואר האקדמי עדיין רלוונטי בעידן ה-AI?
אם לפני שנה עוד דיברנו על העבודות שהבינה המלאכותית תחליף בעתיד, כיום אנחנו כבר רואים שהיא החליפה עובדים רבים בפועל. הקורבנות האחרונים של המהפכה הזו הם בוגרי מדעי המחשב שמתקשים למצוא עבודה גם חודשים רבים לאחר סיום התואר, מה שמעלה את השאלה הגדולה שאיתה מתמודדים צעירים רבים שנמצאים בתחילת דרכם - מה ללמוד באקדמיה והשאלה הגדולה עוד יותר- האם יש צורך באקדמיה?
"אם יש צורך בתואר? בגדול- כן אבל זה תלוי" אומר בר שלתיאל, מנהל קהילת בינה מלאכותית המונה מעל ל-100 אלף איש ומעביר קורסים בנושא. "מי שרוצה להיות עורך דין חייב לעשות תואר בשביל הרישיון, אבל הוא חייב להיות מבריק כדי להצליח והוא חייב לשלוט בבינה המלאכותית."
לפי שלתיאל בראש רשימת המקצועות שהבינה המלאכותית כבר החליפה נמצאים מקצועות כמו עיצוב גרפי, כתיבה שיווקית, קופירייטרים ועורכים לשוניים, "אלו שעדיין עובדים זה רק מכיוון שהמיומנות עדיין לא נלמדה."
בארה"ב פורסם כי הבינה המלאכותית הביאה לקיצוץ נרחב במשרות התחלתיות בהיי טק, מה שהוכח במחקר של הבנק הפדרלי במדינת ניו יורק שהראה כי בוגרי מדעי המחשב מתמודדים עם שיעור
אבטלה כפול מזה של בוגרי ביולוגיה ואומנות. "בהייטק מנהל סניור יכול להחליף צוות של 5 אנשים כמו כלום. התותחים הכבדים המבריקים בתחומם אולי לא יוחלפו, אולי גם אלו שהיו גם ביחידות הטכנולוגיות בצבא אבל בקרב מתכנתים ג'וניורים התחרות כמעט בלתי אפשרית. אם בעבר היה צורך
בפועלים ביצועיסטים, אנשי שיושבים וכותבים קוד היום צריך מנהל פרויקטים שידע לנהל 10 פרויקטים שה-AI מבצע ולנהל להם את העבודה," אומר שאלתיאל.
"אני חושבת שזה לא ייחודי למדעי המחשב, המצב בו המשרות היותר זוטרות שצריך אותן פחות. עוד לפני הבינה המלאכותית, כבר
תקופה שטכנולוגיה מחליפה משרות שהן יותר טכניות ויותר חזרתיות וזה עוד לפני הבינה המלאכותית היוצרת", אומרת דר' לילך לוריא, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל-אביב.
- קרן המטבע: בום ה-AI מזכיר את הדוט-קום - אבל לא יקריס את הכלכלה
- אורקל תפרוס 50 אלף שבבי AI של AMD
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מוסיפה כי הבינה המלאכותית היא לא המהפכה הראשונה שמביאה לגסיסה של משרות ומעלימה תפקידים מן העולם. "יש תפקידים שמתחלפים וזה משהו שרואים כל כמה שנים כאשר לפתע אין צורך בתפקיד ספציפי. כל בוגר לימודים צריך להתאים את עצמו כשיצא ממערכת ההשכלה הגבוהה עם ביטחון ויכולת לעבור מתפקיד לתפקיד עם ידע שיאפשר לו לעשות שינויים בקלות מאחר והתפקידים כל הזמן משתנים."