הנכס רשום רק על צד אחד? זה לא אומר שהוא לא משותף
גם כשנכס רשום רק על שם אחד מבני הזוג - קיימת סבירות די גבוהה שמדובר ברכוש משותף. הסתרת נדל"ן או הכנסות משכירות יכולות להוביל להשלכות משפטיות ולשנות את אופן חלוקת הרכוש בגירושים; מה אומר החוק?
שנים של חיים משותפים ביחד. גידול ילדים, ניהול שגרה, וחלוקה בהוצאות – ועוד יותר חשוב: מערכת יחסים שמבוססת על אמון. או לפחות שכך צד אחד חשב. ורק כאשר החלה תקופת הגירושים, היא צד אחד מגלה שיש דירה נוספת שמעולם
לא שמע עליה. הדירה רשומה רק על שם אחד, שטוען שרכש אותה לבד. בלי כסף מהחשבון המשותף, בלי קשר אליה.
אבל, לאחר מכן מתברר אחרת - והסיפור הזה הפך לעוד מקרה קלאסי של מה שמכונה היום “בגידה כלכלית”. זה אולי נשמע כמו מונח דרמטי, אבל מדובר במציאות יומיומית:
בני זוג שמנהלים חיים משותפים, אך אחד מהם מסתיר מהשני נכסים, הכנסות או פעולות כלכליות מהותיות. לפעמים לאורך שנים, לפעמים ברגעי הסיום של הקשר. הנדל"ן, מטבע הדברים, נמצא לא פעם בלב הסיפור – הדירה שקנו, המגרש שנרשם רק על צד אחד, השכירות שהוזרמה לחשבון נפרד.
השאלה שמתעוררת כמעט תמיד: האם זה חוקי?
החוק דווקא די ברור - לא תמיד מה שרשום הוא מה שקובע
בישראל, ברירת המחדל בין בני זוג נשואים (ללא הסכם ממון) היא מה שמכונה "איזון משאבים": כל רכוש שהצטבר
במהלך החיים המשותפים - יתחלק ביניהם שווה בשווה. גם אם הנכס רשום רק על שם אחד מהם, כל עוד נרכש במהלך הנישואין ,הוא ככל הנראה ייחשב רכוש משותף. יוצאי דופן? כן, יש כאלה: ירושות, מתנות, או רכוש שהיה בבעלות מלפני הנישואין. אבל גם שם - על הצד המחזיק מוטלת ההוכחה
של מקור הכסף ואת ההפרדה.
בפועל, לא מעט אנשים מנסים לעקוף את הכללים. לפעמים זה קורה מתוך תחושת "הנכס הזה שלי", לפעמים מתוך תכנון מחושב, ולפעמים פשוט כי מדובר על ניסיון להשיג כמה שיותר כסף. יש מי שרושמים דירה על שם אחד מבני הזוג, אחרים ממשיכים לגבות שכר דירה ולהסתיר את ההכנסות, ויש כאלה שנוקטים טריקים יצירתיים יותר - כמו מכירה פיקטיבית לקרוב משפחה במחיר נמוך, או לקיחת הלוואה על נכס כדי להפחית את שוויו.
מה קורה ברגע האמת?
כשהקשר
מתערער והגירושים מתקרבים, הסודות מתחילים לצוף והאמת יוצאת לאור בדרך כלל. החוק מחייב את שני בני הזוג בגילוי מלא של כלל הנכסים והחובות, כולל דירות, חשבונות בנק, השקעות, חברות, הלוואות - הכול. אם צד אחד מערים קשיים או מסתיר מידע, ניתן לפנות לבית המשפט שיחייב
אותו לחשוף מסמכים, ואפילו יורה על מינוי רואה חשבון או נאמן שיבדוק את התנהלותו הכלכלית לעומק.
בתי המשפט לא נשארים אדישים. פסיקה עקבית קובעת שמי שמנסה להסתיר נכסים - עלול לשלם על כך ביוקר. לא פעם פסקו שסטייה מהאיזון השוויוני מוצדקת כשצד אחד פעל בחוסר
תום לב או בהסתרה מכוונת.
למעשה, בניגוד לבגידה רגשית - שבדרך כלל לא משפיעה על חלוקת הרכוש, דווקא בגידה כלכלית יכולה להביא לתוצאה כלכלית שונה לחלוטין.
הסכם ממון - לא רק לעשירים, לא רק בתחילת דרך
במשך שנים נלוותה להסכמי ממון תדמית בעייתית. משהו שנשמע כמו חוסר אמון, כמו "תעודת ביטוח לגירושים", או כמו דבר ששמור לעשירים שמגיעים לקשר עם נדל"ן, מניות או ירושות. בפועל, המציאות השתנתה - וככל הנראה אי עריכת הסכם ממון דווקא היום, עלולה להוות
בעיה חריפה בעתיד. אם המציאות המשפטית בישראל קובעת שברירת המחדל היא חלוקה שוויונית של כל הרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין - בלי קשר לשם שעל הנכס, ההסכם מאפשר לקבוע מראש מה נחשב משותף ומה לא.
הוא יכול להסדיר, למשל, שדירה שהגיעה מירושה תישאר מחוץ לחלוקה,
או שהשקעה בנדל"ן שביצע אחד הצדדים – תיחשב אישית. מעבר לכך, ההסכם גם מייצר שקיפות, מסייע לניהול נכון של רכוש משותף ונפרד, ומפחית מתחים עתידיים.ומה שחשוב לדעת: אפשר לערוך הסכם ממון גם אחרי הנישואין, ולא רק לפני. ההסכם יידרש לאישור של בית המשפט לענייני משפחה
(או בית דין דתי), אך תוקפו זהה - ויכול למנוע מחלוקות רבות ברגעי פרידה.
זוגות רבים מבינים זאת דווקא לאחר שכבר קנו דירה יחד, קיבלו עזרה מהמשפחה, או פתחו עסק - ורוצים להבטיח הגינות כלפי שני הצדדים, או כלפי הילדים מנישואים קודמים.
דרך נוספת לבגידה כלכלית - נכס מניב
ניהול עצמאי של נכס כזה, בלי ידיעת בן או בת הזוג. יכול להיות מחסן תעשייתי, חנות ישנה, דירה שהושכרה בעבר לסטודנטים, או אפילו יחידת דיור בתוך הבית. לרוב, אלה לא "נכסים גדולים" - אלא בדיוק הרכוש שמאפשר לנהל הכנסות
באופן שקט, עם מינימום שאלות. בפועל, רבים מהנכסים האלו רשומים על שם צד אחד בלבד - אך נרכשו או טופלו לאורך השנים מתוך המשאבים המשותפים של בני הזוג.
כלומר: גם אם הדירה עצמה לא נרשמה על שם שני הצדדים, עצם ההכנסה ממנה נחשבת משותפת - ואם לא חולקה, מדובר
בהפרה מהותית של חובת הגילוי. בתי המשפט כבר נתקלו לא פעם במקרים בהם צד אחד גבה שכר דירה לאורך שנים אבל מעולם לא הציג את ההכנסות במסגרת ניהול החיים המשותפים. במקרים כאלה, אם נפתח הליך גירושין, נבחן לא רק עצם הנכס אלא גם רווחיו לאורך זמן - כולל היכולת להוכיח
הסתרה מכוונת. הכספים שהוזרמו לחשבון נפרד, תנועות בבנק, דוחות מס - כל אלה הופכים לחלק ממארג הראיות.
המקרה של "שכר דירה סמוי" מדגיש נקודה חשובה: לא רק הנכסים עצמם נחשבים ברי איזון אלא גם ההכנסות מהם. לכן, בן או בת זוג שנשארו מחוץ לתמונה עלולים לגלות
בדיעבד שהכסף לא שימש את המשק הבית, לא דווח, ולעיתים אף נצבר בצד לטובת חיים חדשים לאחר הגירושין. עבור בתי המשפט, זו בדיוק ההגדרה של חוסר תום לב כלכלי.
- 1.לא משנה מה כתוב בהסכם השופטים קובעים מה שבא להם!!! (ל"ת)אין וודאות משפטית!! חייבים רפורמה!! 01/05/2025 09:58הגב לתגובה זו

נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל קבע כי צוואתה המאוחרת של קשישה, שחילקה את רכושה בין ילדיה, אינה תקפה, אף שהיא משקפת את רצונה האמיתי. לדבריו, "ריכוך הכלל של ביטול צוואה מחמת חוסר כשרות יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה"
בערוב ימיה של אשה בת 84, אם לשלושה, מצאה את עצמה המשפחה שלה מפולגת סביב השאלה מי יירש את הבית שבו היא חיה ומי יירש את הבית שבנה אחד מבניה על אדמתה. מאבק הירושה המשפחתי הזה, שנמשך שנים, הגיע לשיאו בפסק דין ארוך ומפורט של השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל, שקבע כי אף שצוואתה האחרונה של המנוחה תואמת את רצונה, היא אינה תקפה מבחינה משפטית משום שנעשתה כשהיא כבר לא ידעה להבחין בטיבה של צוואה.
החלטתו של השופט כרמי מציבה דילמה עקרונית ועמוקה: האם צריך להעדיף את רצונו של אדם, כפי שניתן לזהותו לאורך השנים, גם אם במועד חתימתו על הצוואה הוא לא היה כשיר משפטית, או שעל בית המשפט לדבוק בדרישת הכשרות גם במחיר של ביטול רצון מפורש וברור? הכרעתו של השופט היתה נחרצת: אין מקום לריכוך הכלל, שכן הדבר "יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה".
המנוחה נולדה בארגנטינה, עלתה לישראל עם משפחתה ונישאה, ולימים נולדו לה שלושה ילדים - שניים מנישואיה הראשונים ובן נוסף, צעיר מהם, שנולד בארץ. לאחר מות בעלה היא נותרה לגור לבדה, ובסוף שנות ה-90 העניקה לבנה הצעיר, התובע, את הזכות לבנות את ביתו בצמוד לביתה על אותו מגרש. התובע השקיע בבנייה מכספו, גר במקום עם משפחתו מאז, והיחסים בין האחים הידרדרו והלכו.
מיד אחרי מינוי האפוטרופוס נחתמה צוואה חדשה
עוד ב-1999 ערכה האם צוואה ראשונה ("הצוואה המוקדמת"), שבה חילקה את רכושה בין ילדיה: את ביתה שלה הורישה לשני ילדיה הבוגרים, ואילו את הבית שבנה התובע היא הותירה לו. בהמשך היא ערכה גרסאות נוספות של צוואות, שכולן עסקו בשאלה כיצד יחולק המגרש והבתים, אך עם השנים הידרדר מצבה הבריאותי והקוגניטיבי של האם, וב-2017 ביקשו ילדיה הבוגרים למנות לה אפוטרופוסים. בית המשפט באותו הליך דחה את הבקשה, לאחר ששמע את המנוחה עצמה והתרשם כי היא מבינה היטב את הנעשה. באותו שלב מונתה רק בקרה מסוימת על חשבונה, והתובע - בנה הצעיר - מונה כמיופה כוח. אלא שמיד לאחר מכן, ב-2 בספטמבר 2017, חתמה האם על צוואה נוטריונית חדשה ("הצוואה המאוחרת"), שבה חילקה את ביתה בין שלושת ילדיה באופן שווה, ואת הבית שבנה התובע היא הותירה לו לבדו.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכללה כרונולוגיה מפורטת של ארבע צוואות שונות שערכה המנוחה לאורך השנים: צוואה מ-1999, צוואה נוספת מ-2003 שבה היא חילקה באופן מפורט את המגרש והבתים, צוואה מ-2012 שבה היא הביעה לראשונה רצון לחלק את ביתה שווה בשווה בין שלושת ילדיה, ולבסוף הצוואה המאוחרת מ-2017. לאחר פטירתה הוגשו לרשם הירושות שתי בקשות מתחרות - ילדיה הבוגרים ביקשו לקיים את הצוואה המוקדמת, בעוד שהבן הצעיר עתר לקיים את הצוואה המאוחרת. כל צד טען כי הצוואה האחרת אינה תקפה - זה בשל חוסר כשרות, וזה בשל השפעה בלתי הוגנת.

מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי מכתב שנשלח על ידי אהרון אפלבאום למשרד החינוך ולבכירים נוספים, ובו הוצגה עמותת בני ברוך - קבלה לעם כ"כת המביאה לחיי תלות ושעבוד", מהווה לשון הרע חמורה. אפלבאום חויב לשלם פיצוי בסך 168 אלף שקל ולפרסם התנצלות בעיתון. בפסק
הדין ביקר בית המשפט את התנהלות הנתבע וקבע כי דבריו היו שקריים, נכתבו בזדון ומתוך רצון מוצהר לפגוע בעמותה
הפרשה הבאה החלה בדצמבר 2012, כשאהרון אפלבאום, תושב הצפון ואב לבן שהיה חבר בעמותת בני ברוך, שלח מכתב חריף למנכ"לית משרד החינוך דאז דליה שטאובר, לשר החינוך דאז גדעון סער ולגורמים נוספים במשרד. במכתבו הוא טען כי עמותת קבלה לעם היא "כת לכל דבר", הפועלת בשיטות של שליטה, ניתוק, מניפולציה וגיוס כספים. "בדומה לכתות אחרות," כתב אפלבאום, "‘הקבלה לעם’ מביאה את מאמיניה לחיים של תלות ושעבוד... הקרע בין ‘אנחנו’ ו‘הם’ מביא לניתוק של החברים בכת מבני משפחותיהם". לדבריו, מדובר בארגון "המסתתר מאחורי מסכה חייכנית של ערבות הדדית ואהבה", שבפועל "שולח זרועות ארוכות אל מערכת החינוך בדומה לסיינטולוגיה". המכתב נשלח, לדבריו, כ"פנייה אזרחית אחראית" לרשויות, אך כפי שציין בית המשפט, נוסחו החריף, ההאשמות הקשות ואופן הפצתו לגורמים רבים חרגו בהרבה מהגבולות של תלונה לגיטימית.
עמותת בני ברוך, המפעילה מערכי לימוד והפצת חכמת הקבלה בארץ ובעולם, טענה בתביעתה כי מדובר ב"עלילה חמורה ושקרית" שנועדה לפגוע בשמה הטוב, ושנכתבה מתוך מניע אישי הקשור לסכסוך של אפלבאום עם בנו, שחבר בתנועה. "הנתבע בחר להשמיץ את העמותה בזדון, תוך ידיעה שדבריו שקריים", טענה התובעת.
בית המשפט קיבל את גרסתה במלואה. השופט אריאל ברגנר כתב כי אפלבאום אמנם הודה ששלח את המכתב, אך ניסה להצדיקו בטענה שמדובר היה בפנייה לרשות מוסמכת וב"הבעת דעה לגיטימית" על גוף ציבורי. אלא שהשופט דחה אחת לאחת את כל טענות ההגנה האלה. השופט הדגיש כי מדובר בפרסום מובהק של לשון הרע. לדבריו, "המונחים שבהם השתמש הנתבע - ‘כת’, ‘חיים של תלות ושעבוד’, ‘מותר לשקר’, ‘חדירה למערכת החינוך’, ‘בדומה לסיינטולוגיה’ - מציגים את התובעת באור שלילי שיש בו כדי לבזותה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז". הוא קבע כי בעיני האדם הסביר, הכינוי "כת" נושא משמעות שלילית ביותר, ולעתים אף פלילית.
המרכז לנפגעי כתות קיבל תרומה מהתובע
בהמשך פסק הדין ציין השופט כי השאלה האם בני ברוך היא כת או לא נהפכה לאחד מצירי הדיון המרכזיים. אלא שאפלבאום, שבתחילה טען כי בידיו הוכחות לכך, זנח בהמשך את הטענה ולא הצליח להציג אף ראיה ממשית. "למושג כת אין כל הגדרה בחוק", ציין ברגנר, "ולא הובאה כל חוות דעת מקצועית שתראה כי מתקיימים בעמותה אותם מאפיינים כיתתיים שעליהם דיבר הנתבע". השופט סקר בהרחבה את עדויות המומחים שהובאו מטעם שני הצדדים. מטעם הנתבע העידו מנהלת המרכז לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין, והפסיכולוג נחמן אלון, שטענו כי לעמותה יש מאפיינים של כת. ואולם בית המשפט מצא כי עדותם מוטה וחסרת משקל. ליכטנשטיין, כך התברר, קיבלה תרומות מאפלבאום, והמרכז שבראשו עמדה אף סייע לו בכתיבת המכתב עצמו. "העדה לא גילתה לבית המשפט את ניגוד העניינים החמור שבו היתה מצויה", כתב ברגנר בהכרעתו. "עדותה אינה אמינה, מוטה ומגמתית".
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, העדים והמומחים מטעם העמותה, ובהם פרופ’ מאסימו אינטרווינה, סוציולוג איטלקי מוביל לחקר תנועות דתיות חדשות, ופרופ’ ג’ון גורדון מלטון מארה"ב, שללו לחלוטין את האפשרות שמדובר בכת. אינטרווינה העיד כי בבדיקות שערך בארץ ובאיטליה לא מצא סימנים כלשהם לתלות, ניתוק משפחתי או שליטה נפשית בקרב חברי הקבוצה. לדבריו, "הדלת פתוחה - מי שרוצה יוצא, מי שרוצה נשאר", והוסיף כי, "מדובר בקבוצה שאינה מסיונרית ואינה מפעילה כפייה". גם חברי הקהילה עצמם העידו על חופש מוחלט. אחד מהם, טייס חיל האוויר לשעבר ארז הררי, העיד כי הוא אדם עצמאי לחלוטין, עובד באל על, ומעולם לא חווה כפייה כלשהי מצד הארגון. עו"ד חנוך מילביצקי, כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, העיד כי "לא נאמר לי עם מי להיות בקשר או כיצד לחיות - אילו היה כך, לא הייתי חלק מהעמותה".
