"השיפוצניקים רעבים ומעסיקים שב"חים. הם משלמים בשחור והמדינה מפסידה"
הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים דנה במצוקת עובדים בענף השיפוצים, ולאור איסור כניסתם של עובדים פלסטינים לישראל, בפתרון המוצע להבאת 5,000 עובדים זרים לעבוד בענף השיפוצים.
לטענת יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, ערן סיב, כיום משופצות כ-350 אלף דירות בשנה בארץ במחזור שנתי של 15 מיליארד שקל. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ ארז מלול קרא במהלך הישיבה לקבלני השיפוצים לא להעסיק פועלים לא חוקיים ולא לפגוע בביטחון המדינה.
מלול טען בישיבה כי מה-7 לאוקטובר ענף השיפוצים הושבת. קבלנים פשטו רגל, אזרחים לא מקבלים את הדירות שרכשו, כשהמשבר לא פוסח על קבלנים גדולים. "ענף הקבלנים הקטנים הפכו לשקופים", הוא הסביר. "ישנם 6,130 קבלנים רשומים ועוד כ-25,000 קבלנים לא רשומים. וכולם סובלים מחוסר בעובדים. הפתרון הוא עובדים זרים". מלול שאל עקב ההרס שגרמה המלחמה: "מאות בתים נהרסו בצפון ובדרום, מי ישפץ אותם?".
הוא הוסיף כי ישראל משתוקקת לעובדים ישראלים. "נכשיר ונעסיק אותם, אולם בהעדר פועלים, אנחנו מבקשים עובדים זרים כפי שיתר הענפים מקבלים. כ-350 אלף דירות משופצות בשנה בארץ. במחזור שנתי של 15 מיליארד שקל. בקשנו להעסיק עובדים זרים בהעסקה ישירה כדי להציל את הענף. הענף קורס, וקבלנים פושטים רגל".
מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, נטלי ויינשטיין, אמרה, כי עקב העלות הגבוהה, קבלני השיפוצים לא יכולים להעסיק עובדים זרים באמצעות חברות כח אדם, אלא רק בהעסקה ישירה. "בתשעת החודשים האחרונים, הלכנו 20 שנה אחורה", הוסיפה.
הוועדה שמעה קבלני שיפוצים שהלינו על כך שבהעדר ידיים עובדות, הענף קורס. קבלנים איבדו את פרנסתם והחלשים שבהם הגיעו לפשיטת רגל.
רן כהן, קבלן שיפוצים וחבר הנהלת התאחדות קבלני השיפוצים אמר: "עד ה-7 לאוקטובר, העסקתי פועלים פלסטינים קבועים במשך 18 שנה. בוקר אחד העסק שלי נעלם. הצעת מחיר שנתתי לשיפוץ בעלות של 100,000 שקל, היום תעלה ללקוח 150 אלף שקל, ואין לי ודאות שאני יוכל לעמוד בהתחייבות".
יריב זילבר, קבלן שיפוצים, טען כי "השפעת קריסת הענף רחבה יותר, מכיוון שמפעלי הבלוקים וחנויות חומרי הבניין קורסים יחד עם ענף השיפוצים שלא עובד". מאיר שמש, מהתאחדות קבלני הפיגומים, סיפר בישיבה כי אלפי שב"חים נכנסים לעבוד בארץ. "הקבלנים הגיעו לפת לחם ואין מנוס מלהעסיק שב"חים. משלמים שכר בכסף שחור, והמדינה מפסידה מכך", הוסיף.
נציג משרד ראש הממשלה, דניאל איטח, אמר כי לבקשת משרד השיכון, הוועדה החליטה להקצות 5,000 עובדים זרים לענף. איטח ציין כי סוגיית שכרם של העובדים לא תידון בוועדה. בעניין האגרות אמר איטח כי הוועדה מוסמכת להמליץ להפחית את גובה האגרות, וכי הוועדה תדון בנושא.
- 3.קבלן שיפוצים 14/07/2024 19:57הגב לתגובה זומה אני פראייר
- 2.דודו 14/07/2024 16:32הגב לתגובה זואם כולם יודעים שזה המצב אצל חלק מהקבלנים אז לעצור אותם זו עבירה פלילית , לפתוח תיק פלילי ולהחמיר בעונשים .
- 1.רשות המסים 14/07/2024 16:16הגב לתגובה זוכולם עובדים בשחור אבל את שי זה לא מעניין , הוא מנותק מהשטח , חי בללה לנד , כולם נוטשים את רשות המסים

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?
מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות
בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.
מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.
ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:
בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).
ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).
ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע
רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.
למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.
60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה
שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ, מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.
אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.
- מי ינצח בחוף האון? המועצה האזורית הודיעה על הקפאת היתרים ל-3 שנים
- "לא חוקי": מועצת עמק הירדן וקיבוץ האון ערערו לעליון נגד רמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.