תקן החנייה החדש בתל אביב מעורר קול צעקה אך בטווח הרחוק זה צעד נכון
עיריית תל אביב אישרה בשבוע שעבר את המדיניות החדשה להקצאת מקומות חניה בפרויקטי מגורים בעיר. המסמך מתייחס לתב"ע חדשה שצפויה להגיע לכדי מימוש בעוד כ-5 שנים. הרקע למדיניות החדשה של עיריית תל אביב נובעת מהשינוי התחבורתי הצפוי עם הקמת הרכבת הקלה והמטרו, ובמקביל כמות הולכת וגדלה של פרויקטים של התחדשות עירונית שאינם מסוגלים לקלוט את כמות הרכבים באזור.
מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב יפו צפוי להביא לצמצום בהיקף הבנייה של מקומות החניה בפרויקטי מגורים חדשים רבים – כלומר אין גריעת חניות אלא בנייה בתקן נמוך יותר.
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה התכנסה לדיון והגדירה תקן מקסימום לבניית מקומות חניה לכל יחידת דיור, וקבעה כי ברובעי מרכז העיר – 5,4,3 ו-6 – התקן יעמוד על 0.5 חניות לכל יחידה, כלומר מתוך שתי דירות בבניין רק לאחת תהיה חניה. ברובעים 9,8,7,2,1 שבצפון העיר ובדרומה, יעמוד התקן המקסימלי על 0.8 מקומות חניה לכל דירה.
בעלי הנכסים והקבלנים חוששים לפגיעה בכדאיות העסקאות החדשות בעיר, ונראה שייקח זמן לשוק להפנים את השינוי. מצד שני אמר אודי כרמלי מהנדס העיר תל אביב בדיון שהתקיים לפני כשבועיים: "זה פעם ראשונה שאנחנו מייצרים מעשה אמיתי להוזלת מחירי דיור, יש כאן הזדמנות ליצירת מלאי דירות; שמחירם יהיה ב-200-400 אלף שקל פחות. במיוחד שבאותו פרויקט תהיה דירה עם חנייה ובלי חנייה וזה יאפשר למעמד בינוני-גבוה לרכוש דירות ולהסתמך על מערכות התחבורה הציבוריות".
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור הביקושים החזקים בעיר תל אביב והייחודיות של העיר נראה שעדיין קשה לתמחר את השינוי והשוק יצטרך לעבור התאמה, בנוסף הדבר יגרום לפער מחירים משמעותי בין דירות שכוללות חנייה לאלו שלא. אך מסתמן שבטווח הרחוק זה הדבר הנכון לעיר. על כך אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת השמאים לשעבר "בטווח של השנים הקרובות זה יגרום לשטחים חדשים בתל-אביב שיבנו בלי חניה להימכר בפחות, מצד שני הסחורה בתל אביב היא מבוקשת ויהיה קשה למדוד את הירידה הזאת. בהסתכלות לטווח ארוך כשיהיה מערכת הסעת המונים יעילה לא נצטרך את כמות מקומות החניה לפי התקנים הישנים"
"שהשוק מנסה לתמחר את שינוי תקן החניה הוא מסתכל על המחיר מחר בבוקר ולא בעוד 20 שנים, וכשחנייה ברוטשילד עולה 600 אלף שקל זה הפסד גדול ליזמים. וגם ירידת ערך של הנכסים בלי חניות. עם זאת יהיה הבדל מובהק במחירים.
"לדוגמא אתה בונה באזור יוקרתי ב-60 אלף שקל למ"ר ומגולמת בתוכה חניה, אז דירה מקבילה ללא חניה היזם יאלץ למכור בפחות. גם ייתכן מצב שמחיר הדירה עם החנייה יעלה ל-70 אלף שקל למ"ר והדירה שבלי החנייה המחיר ירד ל-50 אלף שקל למ"ר ואז בממוצע היזם קיבל את המחיר הממוצע 60 אלף שקל למ"ר." אומר דנוס.
- אשדוד מקימה רובע חדשנות בהשקעה של כ-10 מיליארד שקל; מעל למיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומגורים
- איך ישפיעו הממ"דים החדשים על מחירי הדירות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- סערה מושלמת בשוק הדירות - ומה יקרה למחירי הדירות בהמשך?
בדיון שהתקיים בוועדה הוסיף כרמלי – " נושא שעורר הרבה גלים, חלקם לדעתי עבר הגדלה מיותרת. הרקע לבקשה הוא מספרי, אין כאן אידיאולוגיה להוריד חניות מתל-אביב. אנחנו ממתנים את הקצב המטורף של תוספת החניות בתל-אביב. כל שנה נוספים מאות רבות של חניות ואולי אלפים.
"יש לנו בצנרת הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית במתחמים שלא ערוכים לקלוט את כמות הרכבים- בשיכונים של צפון, דרום ומזרח העיר. גם ההפחתה המדוברת הינה מינורית והבשורה היא מעבר מתקן מינימום לתקן מקסימום. אנחנו רוצים לייצר מצב שההיתר הראשון שיגיע במקרה הטוב בעוד שנתיים שלוש וייבנה במקרה הטוב בעוד ארבע חמש שנים."
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז : "המדיניות לצמצום תקני החניה שהעירייה אישרה, נשענת ונאחזת בחזון תחבורתי עתידי – רכבת קלה ומטרו ומסלולי תחבורה ציבורית, חזון שקיים כרגע רק על שולחנות המתכננים ובמקרה הטוב בשלב הקמת התשתיות. זהו אבסורד כאשר מה שייווצר בפועל זה כאוס תחבורתי עבור תושבי העיר כמו גם אלפי הנכנסים והיוצאים בשעריה מדי יום לעבודה ומטרות שונות.
"יש לקחת בחשבון גם צמצום של אלפי מקומות חנייה קיימים לאור בניית נתצ״ים ברחבי העיר. הרעיון להפחית חניות בקרבת רכבת קלה או תחנות מרכזיות עתירות נוסעים הוא רעיון טוב כשלעצמו שנועד לעודד ו"לחנך" את הציבור להשתמש יותר בתחבורה הציבורית ופחות ברכב פרטי, אך יש ליישמו בהדרגתיות ורק כאשר ברור שלעיר קיים מערך תחבורה ציבורית מתאים ופעיל כדי להכיל את התעבורה והתנועה בה. כיוון שמרבית אמצעי תחבורה עליה נסמכת התוכנית יפעלו כהלכה בעוד שנים לא מבוטלות, יש להיערך לתקופת ביניים עם פתרון מתאים.
"התוכנית תשפיע באופן ישיר גם על הקמה של פרויקטים חדשים, במיוחד בפינוי בינוי. צמצום תקני החניה במרכז העיר לפחות מתקן חניה אחד לכל יחידת דיור, ללא חלופה מידית וזמינה, יביא לכך שקבלנים לא יבנו באזורים אלה פרויקטים חדשים או יחדשו בניינים קיימים , מתוך החשש שלא יצליחו למכור דירות ללא חניות והתחלות הבניה בעיר תיעצרנה. כמו כן, עלות חניה בפרויקט חדש תאמיר מאוד ותעלה עוד יותר את יוקר הדיור בעיר, זו הסיבה שהצענו לוועדה לקבל פתרון ביניים, של חניה אחת לכל יחידת דיור, אשר יאפשר לגשר על התקופה עד להקמת של מערך תחבורה ציבורית נאות"
- 11.כופים את הדבר הנכון 28/07/2020 19:24הגב לתגובה זובמקום לספק תחבורה ציבורית ורכבים שיתופיים זמינים 24x7 (גזר) עובדים בשיטת המקל. כל כך אופייני לקומיסרים בשירות הציבורי
- 10.ערן 28/07/2020 18:29הגב לתגובה זועל פי התחשיב של השמאי - דירה של 100 מ"ר עם חניה תעלה מליון שקלים יותר מאותה הדירה ללא חניה
- 9.צריך להפנים שהרכב הפרטי הוא נחלת העבר (ל"ת)מזהם ולא יעיל 28/07/2020 17:47הגב לתגובה זו
- 8.שמשוני 28/07/2020 14:23הגב לתגובה זוטימטום הבירוקרטיה בעיריה ..רוב הפקידות בעיריה אינם תושבי העיר ואינם סובלים מחוסר חניה וכאן קבור הכלב
- 7.מומחה לקנוניות 27/07/2020 15:41הגב לתגובה זוחפשו "הערים החכמות גטו עירוני"
- 6.שמואל ברגר 25/07/2020 09:02הגב לתגובה זואנשים זקוקים לחניות. למה אתם מטומטמים ומנסים למנוע את זה רק כדי לגרום ליותר קנסות? אל תגידו תחבורה ציבורית, כי לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת ואנשים יהיו חייבים להחזיק רכב.
- 5.יובל 22/07/2020 20:37הגב לתגובה זואפסים מושחתים
- 4.פופטיץ 21/07/2020 14:25הגב לתגובה זולדעתי זה לא יעבוד להם, כי הרבה משפחות זקוקות ליותר מרכב אחד – בעלי מקצוע (שרברבים, חשמלאים, מתקיני מזגנים וכו'), שצריכים להתנייד עם הציוד שלהם, אנשים שעובדים מחוץ לעיר במקומות שאין אליהם תחבורה ציבורית תדירה, אנשים שעושים משמרות וצריכים להגיע לעבודה בשעות שאין תחבורה ציבורית, וכו'. גם הקורונה תשכנע אנשים שעדיף להשתמש בתחבורה פרטית ולא בתחבורה שמשמשת מוקד הדבקה (או מתפוצצת אם חלילה יחזרו הפיגועים).
- 3.אני 21/07/2020 12:50הגב לתגובה זובאמצע השבוע, אבל בסוף שבוע מעבר לכך שאין תחבורה, אנשים רוצים לטייל, אם אין חניה אז מה אין אוטו? מה עשיתם בזה?
- 2.8 21/07/2020 10:58הגב לתגובה זווהתוצאה, כמובן, תהיה חורבן.
- 1.אברם המלך הראשון 21/07/2020 07:34הגב לתגובה זומילא היה מטרו הייתה רכבת. אבל אין. ועוד 5 שנים גם לא יהיה. מה יעשו אנשים? יסעו באוטובוסים העלובים והמפוייחים שלא עומדים בזמנים?

איך ישפיעו הממ"דים החדשים על מחירי הדירות?
התיקון לחוק שאישר הגדלת ממ"ד עד ל-18 מ"ר והוספת שירותים ומקלחת מתחיל להראות ניצנים בשטח: הרוכשים מרוויחים עוד יחידת הורים, הקבלנים מתמודדים עם עלויות בנייה גבוהות יותר, אבל, מוכרות דירה גדולה וטובה יותר; וגם - מי יספוג את העלויות?
מחודש יולי האחרון נכנס לתוקפו תיקון משמעותי בתקנות הבנייה בנוגע לממ"דים, והוא מאפשר להרחיב את שטח הממ"ד כך שיכלול גם שירותים ומקלחת, ולהפוך אותו ליחידת הורים לכל דבר - מה שנקרא חדר 'מאסטר'. זו תוספת ערך גדולה לדירה כשעל החלק הזה אין היטל השבחה. הערך הזה כמו תמיד אמור להתחלק בין היזם לבין הרוכשים. אבל בשוק של היום - שוק של קונים, נראה שהוא יגיע בעיקר לרוכשים. היזמים יצטרכו לנפנף בו כדי להגדיל מכירות ולא ירוויחו עליו כפי שמרוויחים על יתר חלקי הדירה. נכון, אין מתנות חינם, אבל בשוק יורד, זה יהיה דרך לספוג ירידת מחירים בלי באמת להוריד מחיר. כלומר, יעלו את שטח הדירה ב-6 מ"ר, ויעלו את מחיר הדירה רק בעלויות (ובמקרים מסוימים אפילו פחות מכך). המשמעות היא ירידה למ"ר.
עם זאת, זה יכול להיות טריגר לעליות בהמשך. הציבור אוהב את חדרי המאסטר האלו. הם "שווים" הרבה יותר מחדר רגיל. הביקוש יכול לחזור לדירות עם ממ"ד גדול, וזה ישנה את התמונה וממצב שהממ"ד-מאסטר יהיה כלי שיווקי להחזיר את הרוכשים, זה יהפוך לחלק אינטגרלי מהרווח על הדירה. כן, שינוי לכאורה קטן, אבל עם משמעויות גדולות, חלקן עדיין לא ברורות.
שינוי שכזה, הוא לא רק טכני. מצד אחד הוא מציע למשפחות פתרון איכותי ונוח יותר לחיים בצל מציאות ביטחונית מורכבת, ומצד שני הוא מציב בפני היזמים אתגר כלכלי לא קטן. אלא שיש לו כאמור יתרונות גודלים - עד כה, שטח הממ"ד עמד על כ-12 מ"ר בלבד, לרוב שימש כחדר נוסף - לילדים, עבודה או אורחים. כעת, התקנות מאפשרות להרחיב את שטחו ל-15 מ"ר ואף ל-18 מ"ר כאשר מצורפים אליו שירותים ומקלחת.
המשמעות היא שמדובר למעשה ביחידת הורים שנייה, מאסטר נוסף, המעניק למשפחה עוד נוחות וסביבה בבית, שבמקביל מעלה את רמת הבטיחות במצב חירום, כשאפשר לשהות בו לזמנים ארוכים יותר. מבחינת רוכשי הדירות, מדובר בתוספת משמעותית: עוד יחידת מגורים שלמה בתוך הדירה שיכולה לשמש חדר הורים, מתבגר מתבגר, או אפילו יחידת אירוח. ערך שנתפס גבוה יותר - גם מהסיבה הפשוטה ששטח הדירה אינו גדל מעבר לגבולות החוק, התחושה היא של תמורה גדולה יותר למחיר. אבל אל תתבלבלו, בסופו של דבר, רוכשי הדירות משלמים על זה. נניח רק בשביל הדוגמה שדירה עולה 3 מיליון שקל ובשל ההרחבה היא תעלה ל-3.1 מיליון שקל, למרות שלפי השטח היא היתה אמורה לעלות ל-3.2 מיליון שקל. רכוש הדירה יכול לחשוב שאכן היזם הלך לקראתו והוא נתן לו את השטח הזה ללא רווח. אבל בפועל זה בדיוק כמו לתת הנחה על כל הדירה בסכום של 100 אלף שקל. לכסף אין ריח.
- בכמה יקרה דירה עם ממ"ד לעומת דירה בלי ממ"ד
- הממ"ד יגדל ל-18 מ"ר במקום 12; ההשבחה פטורה ממס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, בשוק לא יודעים עדיין להגיד בדיוק איך יושפעו המחירים, האם השינויים בתב"ע יגרמו לעיכוב בבניית דירות ומה ההשלכות על הקבלנים והיזמים?

סערה מושלמת בשוק הדירות - ומה יקרה למחירי הדירות בהמשך?
מחירי הדירות ירדו במעל 5%, מתי תדעו שהירידה נבלמת?
סערה מושלמת בשוק הדירות למגורים. היקף הדירות שהנמכרות בחודשים האחרונים ירד לשפל חסר תקדים ובהמשך לירידה בכמות יש גם ירידות מחירים. זה תהליך של כחצי שנה והוא מתעצם. אנשים חוששים לקנות. יש ביקורים במשרדי המכירות, אבל מספר העסקאות נמוך למרות מבצעים והטבות. האם אנחנו לפני ירידה משמעותית במחירי הדירות?
כששואלים את מנהלי חברות הנדל"ן והיזמים הם אומרים פה אחד - "יש עודף ביקוש קבוע. הביקושים עולים על ההיצע ולכן, העליות ימשכו". אבל, הם כמובן מוטים והם גם באמירות האלו משפיעים על השוק. אלו מסרים שעוברים לקולגות שלהם והמשמעות לרוב היא - "אל תדאגו. אל תורידו מחירים, תהיה עלייה". גם הבנקים מעורבים. למרות הניסיון שלהם להיות מחוץ לתמונה, אז הקשר הסימביוזי בין הבנק ליזם ולקבלן יוצר תלות שמפילה את האחריות על המחירים גם על הבנקים. בנקים יכולים לקבוע אם המחירים בפרויקט מסוים ירדו או לא, ואם ירידה במחירים תפגע בפרויקטים סמוכים שהבנק מעורב בהם, אז לבנק לא יהיה אינטרס לאפשר הורדת מחיר בפרויקט האמור.
שוק של אינטרסנטים
וכך - היזמים, הקבלנים, הבנקים פועלים יחדיו תחת אינטרס משותף של העלאת מחירי הדירות. מצטרפים אליהם לוביסטים ו-70% מהציבור הישראלי שמחזיק דירות בבעלות. כשמחיר הדירה שלכם עולה, אתם מתעשרים. תחושת העושר הזאת לא תמיד על הנייר, אבל אין בעיה לקפוץ לבנק ולקחת הלוואה לכל מטרה על חשבון שעבוד הדירה (כתוספת למשכנתא). הבנק נותן כי ערך הבטוחה עלה. כלומר, תחושת העושר יכולה להיות מתורגמת לכסף בכיס.
מול כל האינטרסנטים האלו, יש מציאות. המציאות שקשה מאוד לקנות דירה. המחיר הממוצע הוא 2.3 מיליון שקל, במרכז זה כמובן גבוה יותר. זוג צעיר שרוצה לקנות דירה ממוצעת ב-2.3 מיליון שקל, צריך להביא הון עצמי של 575 אלף שקל. זה הון שנצבר על פני כמה שנים טובות ועם תמיכה מההורים, ונניח שהגיעו להון הזה, ולרוב הזוגות זה לוקח שנים לא מעטות. מה עכשיו?
- מחירי הדירות יורדים - לא רק בישראל; ירידות של עד 7% בארה"ב
- רכישת דירה - לא רק מחיר; כל הגורמים שיש לבחון לפני עסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עכשיו הם לוקים משכנתא של 1.725 מיליון שקל ל-25-30 שנים כשההחזר החודשי הוא כ-9,400 שקלים. הם שיעבדו את החיים שלהם למשכנתא גדולה, ששקולה ליותר ממשכורת. כלומר שניהם עובדים, משתכרים את הממוצע במשק (כ-14 ברוטו) והרוב הגדול של אחת המשכורות מממנת את המשכנתא.