חניון חנייה רכב
צילום: Istock

תקן החנייה החדש בתל אביב מעורר קול צעקה אך בטווח הרחוק זה צעד נכון

בקרוב: 0.5 עד 0.8 חניה לכל יחידה בתל אביב - איך זה ישפיע על מחירי הדירות בתל אביב
צחי אפרתי | (11)
נושאים בכתבה חניה

עיריית תל אביב אישרה בשבוע שעבר את המדיניות החדשה להקצאת מקומות חניה בפרויקטי מגורים בעיר. המסמך מתייחס לתב"ע חדשה שצפויה להגיע לכדי מימוש בעוד כ-5 שנים. הרקע למדיניות החדשה של עיריית תל אביב נובעת מהשינוי התחבורתי הצפוי עם הקמת הרכבת הקלה והמטרו, ובמקביל כמות הולכת וגדלה של פרויקטים של התחדשות עירונית שאינם מסוגלים לקלוט את כמות הרכבים באזור.

מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב יפו צפוי להביא לצמצום בהיקף הבנייה של מקומות החניה בפרויקטי מגורים חדשים רבים – כלומר אין גריעת חניות אלא בנייה בתקן נמוך יותר.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה התכנסה לדיון והגדירה תקן מקסימום לבניית מקומות חניה לכל יחידת דיור, וקבעה כי ברובעי מרכז העיר – 5,4,3 ו-6 – התקן יעמוד על 0.5 חניות לכל יחידה, כלומר מתוך שתי דירות בבניין רק לאחת תהיה חניה. ברובעים 9,8,7,2,1 שבצפון העיר ובדרומה, יעמוד התקן המקסימלי על 0.8 מקומות חניה לכל דירה.

בעלי הנכסים והקבלנים חוששים לפגיעה בכדאיות העסקאות החדשות בעיר, ונראה שייקח זמן לשוק להפנים את השינוי. מצד שני אמר אודי כרמלי מהנדס העיר תל אביב בדיון שהתקיים לפני כשבועיים:  "זה פעם ראשונה שאנחנו מייצרים מעשה אמיתי להוזלת מחירי דיור, יש כאן הזדמנות ליצירת מלאי דירות; שמחירם יהיה ב-200-400 אלף שקל פחות. במיוחד שבאותו פרויקט תהיה דירה עם חנייה ובלי חנייה וזה יאפשר למעמד בינוני-גבוה לרכוש דירות ולהסתמך על מערכות התחבורה הציבוריות". 

לאור הביקושים החזקים בעיר תל אביב והייחודיות של העיר נראה שעדיין קשה לתמחר את השינוי והשוק יצטרך לעבור התאמה, בנוסף הדבר יגרום לפער מחירים משמעותי בין דירות שכוללות חנייה לאלו שלא. אך מסתמן שבטווח הרחוק זה הדבר הנכון לעיר. על כך אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת השמאים לשעבר "בטווח של השנים הקרובות זה יגרום לשטחים חדשים בתל-אביב שיבנו בלי חניה להימכר בפחות, מצד שני הסחורה בתל אביב היא מבוקשת ויהיה קשה למדוד את הירידה הזאת. בהסתכלות לטווח ארוך כשיהיה מערכת הסעת המונים יעילה לא נצטרך את כמות מקומות החניה לפי התקנים הישנים"

"שהשוק מנסה לתמחר את שינוי תקן החניה הוא מסתכל על המחיר מחר בבוקר ולא בעוד 20 שנים, וכשחנייה ברוטשילד עולה 600 אלף שקל זה הפסד גדול ליזמים. וגם ירידת ערך של הנכסים בלי חניות. עם זאת יהיה הבדל מובהק במחירים.

"לדוגמא אתה בונה באזור יוקרתי ב-60 אלף שקל למ"ר ומגולמת בתוכה חניה, אז דירה מקבילה ללא חניה היזם יאלץ למכור בפחות. גם ייתכן מצב שמחיר הדירה עם החנייה יעלה ל-70 אלף שקל למ"ר והדירה שבלי החנייה המחיר ירד ל-50 אלף שקל למ"ר ואז בממוצע היזם קיבל את המחיר הממוצע 60 אלף שקל למ"ר." אומר דנוס.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

בדיון שהתקיים בוועדה הוסיף כרמלי – " נושא שעורר הרבה גלים, חלקם לדעתי עבר הגדלה מיותרת. הרקע לבקשה הוא מספרי, אין כאן אידיאולוגיה להוריד חניות מתל-אביב. אנחנו ממתנים את הקצב המטורף של תוספת החניות בתל-אביב. כל שנה נוספים מאות רבות של חניות ואולי אלפים.

"יש לנו בצנרת הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית במתחמים שלא ערוכים לקלוט את כמות הרכבים- בשיכונים של צפון, דרום ומזרח העיר. גם ההפחתה המדוברת הינה מינורית והבשורה היא מעבר מתקן מינימום לתקן מקסימום. אנחנו רוצים לייצר מצב שההיתר הראשון שיגיע במקרה הטוב בעוד שנתיים שלוש וייבנה במקרה הטוב בעוד ארבע חמש שנים."

 

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז : "המדיניות לצמצום תקני החניה שהעירייה אישרה, נשענת ונאחזת בחזון תחבורתי עתידי – רכבת קלה ומטרו ומסלולי תחבורה ציבורית, חזון שקיים כרגע רק על שולחנות המתכננים ובמקרה הטוב בשלב הקמת התשתיות. זהו אבסורד כאשר מה שייווצר בפועל זה כאוס תחבורתי עבור תושבי העיר כמו גם אלפי הנכנסים והיוצאים בשעריה מדי יום לעבודה ומטרות שונות. 

"יש לקחת בחשבון גם צמצום של אלפי מקומות חנייה קיימים לאור בניית נתצ״ים ברחבי העיר. הרעיון להפחית חניות בקרבת רכבת קלה או תחנות מרכזיות עתירות נוסעים הוא רעיון טוב כשלעצמו שנועד לעודד ו"לחנך" את הציבור להשתמש יותר בתחבורה הציבורית ופחות ברכב פרטי, אך יש ליישמו בהדרגתיות ורק כאשר ברור שלעיר קיים מערך תחבורה ציבורית מתאים ופעיל כדי להכיל את התעבורה והתנועה בה. כיוון שמרבית אמצעי תחבורה עליה נסמכת התוכנית יפעלו כהלכה בעוד שנים לא מבוטלות, יש להיערך לתקופת ביניים עם פתרון מתאים.

"התוכנית תשפיע באופן ישיר גם על הקמה של פרויקטים חדשים, במיוחד בפינוי בינוי. צמצום תקני החניה במרכז העיר לפחות מתקן חניה אחד לכל יחידת דיור,  ללא חלופה מידית וזמינה, יביא לכך שקבלנים לא יבנו באזורים אלה פרויקטים חדשים או יחדשו בניינים קיימים , מתוך החשש שלא יצליחו למכור דירות ללא חניות והתחלות הבניה בעיר תיעצרנה. כמו כן, עלות חניה בפרויקט חדש תאמיר מאוד ותעלה עוד יותר את יוקר הדיור בעיר, זו הסיבה שהצענו לוועדה לקבל פתרון ביניים, של חניה אחת לכל יחידת דיור, אשר יאפשר לגשר על התקופה עד להקמת של מערך תחבורה ציבורית נאות"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    כופים את הדבר הנכון 28/07/2020 19:24
    הגב לתגובה זו
    במקום לספק תחבורה ציבורית ורכבים שיתופיים זמינים 24x7 (גזר) עובדים בשיטת המקל. כל כך אופייני לקומיסרים בשירות הציבורי
  • 10.
    ערן 28/07/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    על פי התחשיב של השמאי - דירה של 100 מ"ר עם חניה תעלה מליון שקלים יותר מאותה הדירה ללא חניה
  • 9.
    צריך להפנים שהרכב הפרטי הוא נחלת העבר (ל"ת)
    מזהם ולא יעיל 28/07/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שמשוני 28/07/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    טימטום הבירוקרטיה בעיריה ..רוב הפקידות בעיריה אינם תושבי העיר ואינם סובלים מחוסר חניה וכאן קבור הכלב
  • 7.
    מומחה לקנוניות 27/07/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    חפשו "הערים החכמות גטו עירוני"
  • 6.
    שמואל ברגר 25/07/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    אנשים זקוקים לחניות. למה אתם מטומטמים ומנסים למנוע את זה רק כדי לגרום ליותר קנסות? אל תגידו תחבורה ציבורית, כי לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת ואנשים יהיו חייבים להחזיק רכב.
  • 5.
    יובל 22/07/2020 20:37
    הגב לתגובה זו
    אפסים מושחתים
  • 4.
    פופטיץ 21/07/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה לא יעבוד להם, כי הרבה משפחות זקוקות ליותר מרכב אחד – בעלי מקצוע (שרברבים, חשמלאים, מתקיני מזגנים וכו'), שצריכים להתנייד עם הציוד שלהם, אנשים שעובדים מחוץ לעיר במקומות שאין אליהם תחבורה ציבורית תדירה, אנשים שעושים משמרות וצריכים להגיע לעבודה בשעות שאין תחבורה ציבורית, וכו'. גם הקורונה תשכנע אנשים שעדיף להשתמש בתחבורה פרטית ולא בתחבורה שמשמשת מוקד הדבקה (או מתפוצצת אם חלילה יחזרו הפיגועים).
  • 3.
    אני 21/07/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    באמצע השבוע, אבל בסוף שבוע מעבר לכך שאין תחבורה, אנשים רוצים לטייל, אם אין חניה אז מה אין אוטו? מה עשיתם בזה?
  • 2.
    8 21/07/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    והתוצאה, כמובן, תהיה חורבן.
  • 1.
    אברם המלך הראשון 21/07/2020 07:34
    הגב לתגובה זו
    מילא היה מטרו הייתה רכבת. אבל אין. ועוד 5 שנים גם לא יהיה. מה יעשו אנשים? יסעו באוטובוסים העלובים והמפוייחים שלא עומדים בזמנים?
הדמיית הפרויקט, לינקולן חיפה. קרדיט: סנאפשוט כהן/ארקראפטהדמיית הפרויקט, לינקולן חיפה. קרדיט: סנאפשוט כהן/ארקראפט

פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים

החברה מציעה דירות מוזלות במורדות לינקולן בחיפה - עדות נוספת לשוק שמחפש את עצמו ולמצוקה שמורגשת היטב במשרדי המכירות של היזמים; בזמן שמניות הנדל״ן מזנקות בבורסה, בשטח הקונים הם אלה שמכתיבים את הקצב


צלי אהרון |

חברת פרשקובסקי פרשקובסקי 2.6%  , העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה למגורים ובנדל"ן מניב, יוצאת כעת במבצע “מיוחד” במורדות לינקולן בחיפה - מהלך שממחיש היטב את הלחץ שבו נמצאים יזמים וקבלנים בחתירה לפגוש את הקונים במחיר. במסגרת ה-PRE SALE מוצעות עשר דירות בלבד בהנחה שמסתכמת בכ-10% לעומת תגי מחיר קודמים בשוק, עם פתיחה של 3 מיליון שקל לדירת 4 חדרים ו-3.2 מיליון שקל לדירת 5 חדרים בקומה 12. המבצע מוגבל בכמות וממוקם בפרויקט דגל שנמצא כבר בביצוע, מה שמחדד את המסר: גם בפרויקטים חזקים ונחשקים היזמים מתגמשים.

בפרויקט עצמו מתוכננות 453 דירות בשמונה בניינים (חמישה מגדלים בני 19 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני שלוש קומות), עם תמהיל רחב - מדירות 3-5 חדרים ועד דירות גן, מיני-פנטהאוזים ופנטהאוזים. בבניין יהיה בנוסף לחניונים, לובי מעוצב ומועדון דיירים. המיקום נחשב ליחסית טוב, על צלע הכרמל סמוך לדרך פרויד ובקרבה לפארק ההיי-טק מתם ולצירי תחבורה מרכזיים.

למה זה קורה עכשיו?

הסיבה היא בעיקר כי למרות ירידת מחירים מצטברת של כ- 5%-10% מתחילת השנה (בהתאם לאזור), בשטח קצב העסקאות עדיין נמוך. רוכשים יושבים “על הגדר”, בוחנים, משווים ומנהלים מו”מ אגרסיבי יותר. והיזמים מבינים שהדרך להזיז מלאי היא לכוון אל נקודת המפגש האמיתית של השוק, לא אל מחיר הרשמי שלקבלנים והיזמים כל כך חשוב לשמור עליו. הרי הסיבה העיקרית של שמירת המחיר הרשמי בתודעה של כולנו היא שלא לפגוע בבעלי האינטרסים בשוק שלא יכולים להרשות לעצמם לירידת מחירים רשמית במחירי הנדל״ן בישראל (הרחבה:  מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים )

זה בדיוק ההבדל בין הכותרות של הבורסה, שם מניות יזמיות הנדל”ן נהנו לאחרונה ממומנטום חיובי - לבין משרדי המכירות, שבהם הדופק היומיומי של העסקאות עדיין חלש יחסית. כשקונים מרגישים שיש להם אלטרנטיבות, וששוק המשכנתאות יקר. גם גורם להם להשתעבד לתקופה ארוכה וגם ההחזרים החודשיים יכולים להגיע לכחצי מההכנסה הפנויה של משק בית ממוצע. הם מתמקחים עד הסוף: וכשהמימון הבנקאי של הפרויקט דורש עמידה ביעדי מכירות, הקבלנים נאלצים לשחרר. 

זה לא שהשוק בקריסה כמובן, אבל זו התאמה למחיר שלא יכול להמשיך להרקיע שחקים כפי שאנחנו רואים בשנים האחרונות .בהקשר הזה, המבצע של פרשקובסקי הוא עדות לאמירה של התקופה הנוכחית שמדברת על “שוק של קונים”. הנחות ממוקדות, מוגבלות בזמן ובכמות, הן כלי המאפשר ליזם לשמור על מחירון רשמי גבוה יחסית - אך לסגור עסקאות במחיר אפקטיבי נמוך יותר. 

שמענו כבר על כל סוגי המבצעים הקיימים בשוק הנדל״ן למגורים של היום. זה התחיל עם מבצעי ה- שלם 20% עכשיו, כנס לדירה היום. תשלם את היתרה בעוד שנה מהיום (זה מגלם בתוכו הנחה של כ- 5-6% נוספים), או תקח 400 אלף שקל ל׳שיפור הדירה׳ (ריצוף חדש, מטבח נחשק או חניה נוספת). ואפילו לאחרונה מדברים על ׳אאוטלט׳ כמו בחניות בגדים ונעליים. 

נתיבות
צילום: דרמן ורבקל אדריכלות

אישור מזורז להקמת 30.6 אלף דירות בנתיבות, קריית מלאכי ורחובות

הגדלת היצע הדירות, אבל זה לא יפתור את הבעיה בטווח הקצר ובאזורי הביקוש 

צלי אהרון |

ועדת השרים לענייני פנים אישרה שורה של מהלכים לקידום בניית עשרות אלפי יח"ד חדשות והתחדשות עירונית. ההחלטות שאושרו היום, מוסרים במשרד השיכון, מהוות נדבך נוסף במדיניות הממשלה להגדלת היצע יחידות הדיור, חיזוק הערים, ותמיכה ברשויות המקומיות באזורי עדיפות לאומית ובמרכז הארץ כאחד. עם זאת, אם משרד השיכון והבינוי ומשרד האוצר לא ימצאו פתרון ליום שאחרי תוכנית דירה להנחה, תהיה בעיה של ביקושים ועודפי ביקוש בשוק הדיור עם עליות מחירים - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? 

במסגרת ההחלטות שאושרו, יקודמו למעלה מ־30 אלף יחידות דיור חדשות בארבעה מתחמים מרכזיים:

קריית מלאכי, רובע האלה: הכרזה על מתחם מועדף לדיור בהיקף של 6,080 יחידות דיור לצד 450 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר, שיתרמו לפיתוח תעסוקה מתקדמת בעיר. 

רחובות, מרכז תמ״ל/2048: תיקון הכרזה לטובת הרחבת שטח התכנית והקמת 2,035 יחידות דיור חדשות במסגרת מהלך התחדשות עירונית כולל במרכז העיר.

 נתיבות, העיר הוותיקה: קידום תכנית פינוי־בינוי רחבת היקף בהיקף של 13,000 יחידות דיור, שתאפשר שדרוג משמעותי של השכונות הוותיקות לצד מוסדות ציבור, תעסוקה ושטחים פתוחים.

נתיבות, תמ״ל/2027: תיקון הכרזה והרחבת התכנית לעוד 750 דונם, לצורך הקמת 9,436 יחידות דיור נוספות, בשיתוף רשות מקרקעי ישראל.

 סה״כ, אושרו לקידום מזורז תוספת של 30,551 יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

 

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "ועדת השרים אישרה היום צעדים משמעותיים להגדלת היצע הדיור בישראל ולחיזוק הערים. אנו ממשיכים לקדם במלוא העוצמה תכנון וביצוע של מתחמים חדשים לצד התחדשות עירונית, מתוך ראייה לאומית ארוכת טווח שתבטיח פתרונות דיור נגישים בכל רחבי הארץ וקידום בנייה חדשה לצד שדרוד מתחמים ותיקים ופיתוח מרכזי תעסוקה."