TV

אושר קירוי נתיבי איילון: כך ייראה הכביש בעתיד - צפו בסרטון

הוועדה המקומית החליטה להמליץ על הקמת הפרויקט בהיקף של 2 מיליארד שקל שישלב פארק ומרכזי ספורט ופנאי
לירן סהר | (16)

משנים את פני תל אביב: הוועדה המקומית הוציאה לדרך את אחד מהמייזמים המוניציפאליים הגדולים בישראל - קירוי נתיבי איילון. המטרה היא ליצור פארק מעל הכביש הסואן אשר ישלב מרכזי ספורט ופנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת ותוך כך ליצור רצף בין מרכז תל אביב למזרחה - לשכונות נחלת יצחק, ביצרון ויד אליהו. 

 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו קיבלה בישיבתה הבוקר (ד') החלטה להמליץ בחיוב בפני הוועדה המחוזית על פרסום הודעה בדבר הכנת תכנית בניין עיר לפי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה אשר תאפשר לבצע את הפרויקט. כמו כן הוחלט על קביעת מגבלות להוצאת היתרי בנייה בתחומה של תכנית זו לפי סעיף 78 לחוק התכנון הבנייה, אשר מטרתן להבטיח את כי כל היתרי הבנייה אשר יינתנו בתחום התכנית, לא יפגעו באפשרות לבצע את הפרויקט.

 

הפרויקט, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, ישנה את ליבו של מטרופולין גוש דן והעיר תל אביב-יפו באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח – על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב-יפו לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר. על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בלב האזור העירוני הגדול בישראל יינתן פתרון למחסור בקרקעות ציבוריות במרכז העיר, יתאפשר איחוי רקמות אורבאניות, שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום ויצירת אזור ידידותי ואטרקטיבי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין.

 

נכון להיום נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750,000 כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ, כאשר תנועת הרכבים והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.

בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי תתמוך בפיתוח עירוני מוטה תחבורה ציבורית ותאפשר שיפור משמעותי ברמת השירות להולכי רגל, בפרט עבור יוממים העושים שימוש במערכת הסעת ההמונים המרוכזת באזור זה, אשר מצויות בו תחנות רכבת ישראל הגדולות בארץ ואשר היקף המשתמשים בהן צפוי לגדול באופן משמעותי ביותר בשנים הבאות, עם הקמת תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה בתוואי הסמוך לנתיבי איילון. הקירוי והמרחב הציבורי הפתוח שיוקם מעליו ישנו את האופן שבו נחווה אזור זה על ידי מאות אלפי התושבים, המועסקים והמבקרים בעיר, בפרט במרכז העסקים הראשי שלה.

 

הפרויקט תואם את תכנית המתאר המופקדת לעיר, אשר במסגרתה סומן קירוי האיילון.

ע"פ התכנית, עבודת התכנון תיערך בשני שלבים מובחנים; בשלב א' הכנת תכנית אב "חזון איילון" ושלב ב'- הכנת תב"ע. לאחר סיום הכנת התכניות הן יובאו לאישור מוסדות התכנון, צפי להבאת תכנית האב לדיון בוועדה המקומית- תחילת שנת 2016.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

הכוונה היא כי הפרויקט ייושם בהדרגה החל מן השנים הקרובות ובמסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו. עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל, ובכך למעשה נחשב לפרויקט המוניציפאלי הגדול בישראל.

 

איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר וועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון: "תל אביב-יפו מציינת היום ציון דרך תשתיתי, סביבתי ואדריכלי ומתחילה, בפועל, בפרויקט שימשוך בוודאי תשומת לב ארצית ובין-לאומית. רצועת התשתית העמוסה ביותר במזרח התיכון – המורכבת מרכבת, כבישים, צנרת ביוב, ניקוז, חשמל, תקשורת ועוד - תהפוך בעוד מספר שנים לאי ירוק ופורח בלב העיר. מצוקת השטחים הפתוחים מקבלת מענה ייחודי בדמות יצירת שטח חדש על חשבון שטח קיים, תוך צמצום מפגעים סביבתיים קיימים ויצירת שטחים פתוחים לרווחת העיר, תושביה ואורחיה. מעבר להיותו של הקירוי הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, ואחד השאפתניים בתולדותיה, קירוי איילון יהיה אחד המיזמים התשתיתיים-סביבתיים המרשימים בעולם, וסמל עירוני להתגאות בו".

 

התכנית נערכת ע"י משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מרכזניק 23/07/2015 02:45
    הגב לתגובה זו
    מעין מסלול מהיר בתשלום. הרעיון המוצא יעזור לכמה בעלי נכסים באזור, לא להמוני אנשים שנוסעים שם
  • 9.
    tx; 22/07/2015 17:54
    הגב לתגובה זו
    ב 2 מליארד ש"ח אני הופך את כל הפריפריה לערים בעלות תעסוקה, דיור ותרבות. עוד תקציבים למדינה תל אביב? למה? אנשים מלקקים קצפת כאשר בפריפריה מלקקים דם. כמה אפשר להשקיע במקום אחד? עיני לא צרה ואני בעד פרויקטים גרנדיוזים ומעוררי השראה אבל יש עניינים בוערים הרבה יותר.
  • 8.
    רכבת קלה לא מצליחים אז זה?! אשרי המאמין. (ל"ת)
    חלומות בהספניה 22/07/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בזבוז 22/07/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    של מאות אלפי מכוניות
  • טמבל 23/07/2015 00:39
    הגב לתגובה זו
    זה לא שאפשר לבנות אמצעים של זרימת אוויר כמו שיש בכל פאקינג מנהרה מאז ומתמיד אה? איזה אנשים מפגרים יאללה.
  • שלמי 22/07/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    וכנראה לא הייתה בירושלים הרבה זמן.
  • 6.
    הזוי 22/07/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שאין כסף במדינה
  • חגיגה לגנבים בדרג ממשלתי-אתגר אמיתי כמו נט-ע (ל"ת)
    ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוף סוף, הגיע הזמן. תושבי תל אביב סבלו מספיק. (ל"ת)
    יוסי 22/07/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה כהן 22/07/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    רק לי הדברים נראים תמוהים? שכונות שקטות כמו, נחלת יצחק, ביצרון ויד אליהו, יהפכו לאזורים מלאי תחבורה עודפת, זיהום, מחסור בחניה לדיירים. מי נהנה מזה??? כנראה שיש מי שגוזר קופון עלינו - מי זה? מישהו בעירייה? מישהו אחר?
  • 3.
    לא חראם על הכסף? כמה אנשים רעבים אפשר להאכיל בזה... (ל"ת)
    shafik 22/07/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
    בכרמל הומלסים צריכים לעשות הזמנה כמו בתור בקופת חולים כללית
  • 2.
    ranr 22/07/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
    פרוייקט גרנדיוזי בהחלט. אני מבין איך יופחת הרעש, אינני מבין איך יופחת זיהום האוויר. באיזור המקורה, יצטברו גזי שריפה של הדלקים, ייפלטו דו תחמוצת הפחמן, חלקיקי פיח ומתכות שיתרכזו באיזורים הסמוכים לפתחי ה"מנהרות". כלומר יהיו מי שיהנו מאוויר נקי יחסית ויהיו מי שיסבלו מאוויר מאד מאד מזוהם אלא אם כן יש תכנית ברורה איך האוויר הזה יטוהר. אגב, רצוי היה כי הרכבת תאמץ בלי להמתין, פרוייקט משל עצמה, חישמול הרכבת באיזורים עירוניים ובהמשך, לאורך כל הקווים. פרוייקט שיפחית משמעותית הן את זיהום האוויר והן את הרעש שיוצרים הקטרים.
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    למה רק לחייפיאים?גם לנו בגוש דן מגיע לקבל...גוש סרטני.
  • 1.
    המתריע 22/07/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
    כמות המזהמים ב"מנהרה" שתיווצר שם תהיה אדירה, לאין שיעור יותר גדולה מתחנת הרכבת מודיעין מרכז המקורה אשר ממש אי אפשר לנשום שם.
  • חוץ ממשרתים בפיקוד העורף.להם יש מסכות עם בקבוקי בוטן... (ל"ת)
    ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
צחי אבו. קרדיט: יובל אליאסצחי אבו. קרדיט: יובל אליאס

אבו פמילי ריט רוכשת 35 דירות באשדוד תמורת 46 מיליון שקל

קרן הריט בשליטתו של צחי אבו מתרחבת: הדירות יושכרו ל-5 שנים בתשואה של כ-5.2% צמוד למדד לשנה; העסקה צפויה לתרום לשיפור תזרים המזומנים ולחזק את ה-NOI של החברה

צלי אהרון |

קרן אבו פמילי ריט , שבשליטת היזם צחי אבו, ממשיכה להתרחב ומדווחת על רכישה משמעותית נוספת בתחום המגורים להשכרה. דירקטוריון הקרן אישר את רכישתן של 35 דירות במתחם מגורים באשדוד, בתמורה כוללת של 46 מיליון שקל (כולל מע"מ). נראה כי מדובר במהלך נוסף במסגרת האסטרטגיה של הקרן להגדיל את פורטפוליו הנכסים המניבים שלה ולבסס את פעילותה בשוק השכירות לטווח ארוך.

התמורה תשולם בשני שלבים: 15 מיליון שקל במועד החתימה ו-31 מיליון שקל נוספים בתוך 90 יום ממועד כניסת ההסכם לתוקף, בכפוף להשלמת התנאים המתלים, מסירת החזקה והמצאת האישורים הנדרשים. 

את העסקה מתכננת הקרן לממן באמצעות הנפקת אג"ח או מימון בנקאי, בהתאם לתנאי השוק ולמדיניות המימון שלה.במסגרת התנאים שסוכמו, כל 35 הדירות יושכרו לתקופה של חמש שנים, בהסכמי שכירות שיניבו תשואה שנתית של כ-5.2% צמודה למדד, נתון הנחשב לגבוה יחסית בשוק השכירות המקומי. בקרן מציינים כי השלמת העסקה צפויה לתרום לשיפור תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, ולחזק את ה-NOI (רווח תפעולי נקי מנכסיה של החברה) כבר בטווח הקרוב.

נכון להיום כולל הפורטפוליו של הקרן כ-1,074 דירות בפריסה ארצית, מתוכן 368 דירות מניבות ב-5 פרויקטים פעילים, 324 דירות בשלבי בנייה שונים ו־381 דירות בשלבי תכנון. הנכסים פרוסים בערים חיפה, רחובות, בית שמש, אילת ואשדוד. מה שככל הנראה מעניק לקרן פיזור גיאוגרפי רחב ויציבות תזרימית.

בנוסף, הקרן נמצאת בימים אלו בהליך מיזוג מתקדם עם החברה הציבורית "הודיית הארץ". לפי מתווה העסקה, בעלי המניות של אבו פמילי ריט יקבלו כ-88% ממניות החברה הממוזגת, לצד תמורה כספית נוספת. המיזוג צפוי להעניק לקרן יתרון משמעותי בנגישות לשוק ההון ולמקורות מימון עתידיים, ולחזק את מעמדה כאחת מהשחקניות המרכזיות בתחום הנדל"ן להשכרה לטווח ארוך בישראל.

דירות בבנייה
צילום: איציק יצחקי

מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?

תל אביב עם 10.4 אלף דירות במלאי, עלייה של 2% בחודש. חלק גדול מהמלאי הוא של דירות של התחדשות עירונית

צלי אהרון |

לפי נתוני הלמ"ס, נרשמה ירידה של 1.7% בהיקף מכירת דירות לעומת הרבעון הקודם, ו-ירידה של 16.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, על פני הרבעון יש עלייה במכירות מחודש לחודש. אלו נתונים מעודכנים לאוגוסט, כשנראה שבנטרול נתוני עונתיות בשל החגים, גם ספטמבר ואוקטובר מבטאים יציבות ואפילו עלייה בהיקפים.  

ירידה דרמטית היתה בדירות חדשות - ירידה של 28.1% במכירות הקבלנים ל-8,100 דירות. גם כאן היתה עלייה על פני הרבעון. ועדיין - אלו מספרים נמוכים בראייה היסטורית. ם היסטורית.

הדירות הלא מכורות מצטברות - והפערים בין הערים בולטים

במקביל לירידה בביקושים, היצע הדירות הלא מכורות ממשיך לעלות. באוגוסט נוסף מלאי של כ-800 דירות חדשות, שהעלו את סך המלאי לכ-83,360 דירות - שיא חדש. תל אביב מובילה עם 10,420 דירות, גידול חודשי של 2%; אחריה ירושלים עם 8,240 (עלייה של 2.6%), ובת ים עם 4,380. רמת גן ונתניה סוגרות את החמישייה המובילה, כאשר בנתניה נרשמה דווקא ירידה של 4.7% במלאי.

מרבית המלאי (56%) מרוכז במחוז תל אביב והמרכז, מה שמסביר את הירידות במחירי הדירות באזורים אלה ואת השפעתם על מדדי המחירים הכלליים. המגמה מקבלת חיזוק מהמשך פעילות הבנייה - קצב התחלות הבנייה נשאר גבוה גם כאשר הביקושים נחלשים.

אופקים בצמרת - ומה קורה בשוק היד השנייה?

אחת ההפתעות הגדולות בנתוני הלמ"ס היא העיר אופקים, שמובילה את מכירת הדירות החדשות ברבעון האחרון עם 501 עסקאות - יותר מתל אביב (498), נתניה (432) ולוד (416). ההסבר נעוץ בפרויקטים ממשלתיים כגון "דירה בהנחה" בשכונת עומרים בעיר, שבה נמכרו דירות רבות מראש במסגרת התוכנית.