בעידן טראמפ: סימני המשבר הבא נראים כבר בשמי מקסיקו
בחירתו של טראמפ משפיעה רבות על השווקים. אופטימיות רבה באוויר, כאשר המניות עולות וגם תשואות הריביות עולות; טראמפ מדבר על החזרת הייצור לארצות הברית, וחברות כגון פורד וטויוטה כבר הודיעו על בניית מפעלים חדשים בארצות הברית במקום במקסיקו. אפילו אפל מתחילה לבדוק חלופות לייצור האייפון בסין. כרגע נראה כי האנליסטים והמשקיעים השונים מאוהבים בנשיא הנבחר דונלד טראמפ, ורואים את החיובי בבחירתו לנשיאות.
הבעיה הגדולה בסיפור נמצאת בשווקים המתעוררים. תוצאות הבחירות מביאות לחששות גדולות בכל מדינות השווקים המתעוררים. כיום, אחוז גבוה מכלכלת העולם נמצאת בהם, כאשר 7 מתוך 20 הכלכלות הגדולות בעולם הן חלק משווקים אלו, כולל הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - סין.
הריביות הגבוהות והדולר המתחזק מגדילים את החוב הדולרי על המדינות הללו. החוב הדולרי נהיה יקר פעמיים - קודם כל המטבע של אותן כלכלות שווה פחות דולרים כתוצאה מהתחזקות הדולר, כך שעל כל דולר חוב הן נאלצות לשלם יותר במטבע מקומי. במקביל הריבית על ההלוואות שלהם עולה. תהליך זה החל עוד בשנת 2016, בעיקר במחצית השנייה של השנה.
הקש ששבר את גב הגמל במדינות אלו, הוא ההכרזות של טראמפ על שינוי הסכמי הסחר עימן, כאשר נראה כי ההכרזות לאחר בחירתו אינן מתמתנות. התוצאות בפועל נראות בשטח עם החזרת מפעלים לתוך ארצות הברית, בעיקר ממקסיקו ומסין (אבל לא רק), תוך כדי איום במיסוי גבוה על החברות שלא ייצרו בארצות הברית.
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה הזו הרסנית למדינות אלו, כאשר היואן הסיני נחלש כבר בכ-10% מאז בחירתו של טראמפ, וזה עוד כלום לעומת ההתחזקות של הדולר מול הפסו המקסיקני והלירה הטורקית, כאשר בכל יום שעובר הדולר מתחזק ב 2-3%. במקסיקו עלו מחירי הדלק ב-20%, ודיווחים רבים יוצאים ממקסיקו על מהומות ברחובות והפגנות, וכן אלימות וביזה.
זוהי רק ההתחלה. אם המגמה תימשך נראה את מקסיקו קורסת כלכלית. חלקו הגדול ביותר של הייצוא המקסיקני הוא לארצות הברית - רבע מהתוצר המקסיקני כולו (העומד על כ-1000 מיליארד דולר בשנה) מוזרם בייצוא לארצות הברית, לכן ברור מדוע כל שינוי ואף הקטן ביותר מאיים על כלכלתה, והאיום של טראמפ אינו קטן. על רקע זה, מצבה הכלכלי של מקסיקו בעידן טראמפ נראה קודר מאוד.
טורקיה, הכלכלה ה-18 בגודלה, במשבר גדול גם היא. הנסיבות שונות מעט ומושפעות בעיקר מפועלו של ארדואן, ומעצם הפיכתה של טורקיה ממדינה דמוקרטית לסוג של קיסרות. הבעיה הוחרפה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל האחרון, שלאחריו נראה היה כי ארדואן רק חיכה להזדמנות לשינוי אחרון בטורקיה. כל הפעולות הללו הן מוטיבציה למשקיעים להוציא את כספם מטורקיה, ולחברות להוציא ממנה פסי ייצור. בנוסף נראה, כי התקווה האחרונה להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופאי לא תתממש, ומכאן אפשר להבין מדוע הלירה הטורקית נחלשת לאחרונה בכמה אחוזים ביום למרות ניסיונות התערבות של הבנק המרכזי.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
מצבם של שאר השווקים המתעוררים מעט פחות גרוע, אך עדיין רע מאוד. מדינות אלו בקושי החלו להתאושש ממשבר 2008 וכבר הן נכנסות למשבר חדש, שממנו יהיה להן קשה מאוד לצאת, כי הוא מגיע מיד מכוונת של נשיא הכלכלה הגדולה בעולם. לכן מהר מאד אנו עלולים לראות משבר כלכלי גדול במדינות ענק אלו. הדרך ממשבר במדינות המתפתחות למשבר עולמי היא קצרה, ואם טראמפ ימשיך במדיניותו המשבר יחזור לארצות הברית כמו בומרנג.
משבר חדש, שנוצר לפני שרוב מדינות העולם יצאו ממשבר 2008, עלול להיות הרסני, ומומלץ לשים לב היטב למה שקורה במדינות אלו ולא להסתנוור מהאופטימיות בשווקים מבחירתו של טראמפ.
הכותב הוא רוני גיטלין, מנהל מסחר בספוט, חדר עסקאות מט"ח ונגזרים, לאומי שוקי הון.
*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.נפתלי 18/01/2017 14:14הגב לתגובה זוסבבה ,מעניין
- 2.מוסדי לשעבר 16/01/2017 15:28הגב לתגובה זוכולם ממליצים לרוץ לשווקים מתעוררים מעניין לשמוע קול שונה!
- 1.יריב 16/01/2017 15:15הגב לתגובה זוהשווקים המתעוררים מעניינים וגם אירופה עוד חיה על אדי ההקלה המוניטרית של גוש היורו. תורכיה ומקסיקו הגיעו לשפל. אג"ח מדורג גבוה בשתי המדינות עשוי לתת תשואה עודפת. מניות עוד יותר, למי שמסוגל לסבול תנודתיות. מעבר חברות אמריקאיות לייצר בארה"ב יהיה שולי וילווה בעיקר ביחסי ציבור של החברות ושל טראמפ עצמו. כמו כל פוליטיקאי, אחרי שהוא יראה שהוא כביכול מילא אחרי הבטחות הבחירות שלו בהעברת מספר מפעלים, הוא ירגע. לכן גם שוק התרופות אטרקטיבי.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.