בעידן טראמפ: סימני המשבר הבא נראים כבר בשמי מקסיקו
בחירתו של טראמפ משפיעה רבות על השווקים. אופטימיות רבה באוויר, כאשר המניות עולות וגם תשואות הריביות עולות; טראמפ מדבר על החזרת הייצור לארצות הברית, וחברות כגון פורד וטויוטה כבר הודיעו על בניית מפעלים חדשים בארצות הברית במקום במקסיקו. אפילו אפל מתחילה לבדוק חלופות לייצור האייפון בסין. כרגע נראה כי האנליסטים והמשקיעים השונים מאוהבים בנשיא הנבחר דונלד טראמפ, ורואים את החיובי בבחירתו לנשיאות.
הבעיה הגדולה בסיפור נמצאת בשווקים המתעוררים. תוצאות הבחירות מביאות לחששות גדולות בכל מדינות השווקים המתעוררים. כיום, אחוז גבוה מכלכלת העולם נמצאת בהם, כאשר 7 מתוך 20 הכלכלות הגדולות בעולם הן חלק משווקים אלו, כולל הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - סין.
הריביות הגבוהות והדולר המתחזק מגדילים את החוב הדולרי על המדינות הללו. החוב הדולרי נהיה יקר פעמיים - קודם כל המטבע של אותן כלכלות שווה פחות דולרים כתוצאה מהתחזקות הדולר, כך שעל כל דולר חוב הן נאלצות לשלם יותר במטבע מקומי. במקביל הריבית על ההלוואות שלהם עולה. תהליך זה החל עוד בשנת 2016, בעיקר במחצית השנייה של השנה.
הקש ששבר את גב הגמל במדינות אלו, הוא ההכרזות של טראמפ על שינוי הסכמי הסחר עימן, כאשר נראה כי ההכרזות לאחר בחירתו אינן מתמתנות. התוצאות בפועל נראות בשטח עם החזרת מפעלים לתוך ארצות הברית, בעיקר ממקסיקו ומסין (אבל לא רק), תוך כדי איום במיסוי גבוה על החברות שלא ייצרו בארצות הברית.
- הפד חותך, טראמפ בוחר - השוק כבר מתמחר את יו"ר הפד הבא
- עליית מדרגה במלחמה בסמים: רחפני AI וכוח צבאי נגד הברחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה הזו הרסנית למדינות אלו, כאשר היואן הסיני נחלש כבר בכ-10% מאז בחירתו של טראמפ, וזה עוד כלום לעומת ההתחזקות של הדולר מול הפסו המקסיקני והלירה הטורקית, כאשר בכל יום שעובר הדולר מתחזק ב 2-3%. במקסיקו עלו מחירי הדלק ב-20%, ודיווחים רבים יוצאים ממקסיקו על מהומות ברחובות והפגנות, וכן אלימות וביזה.
זוהי רק ההתחלה. אם המגמה תימשך נראה את מקסיקו קורסת כלכלית. חלקו הגדול ביותר של הייצוא המקסיקני הוא לארצות הברית - רבע מהתוצר המקסיקני כולו (העומד על כ-1000 מיליארד דולר בשנה) מוזרם בייצוא לארצות הברית, לכן ברור מדוע כל שינוי ואף הקטן ביותר מאיים על כלכלתה, והאיום של טראמפ אינו קטן. על רקע זה, מצבה הכלכלי של מקסיקו בעידן טראמפ נראה קודר מאוד.
טורקיה, הכלכלה ה-18 בגודלה, במשבר גדול גם היא. הנסיבות שונות מעט ומושפעות בעיקר מפועלו של ארדואן, ומעצם הפיכתה של טורקיה ממדינה דמוקרטית לסוג של קיסרות. הבעיה הוחרפה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל האחרון, שלאחריו נראה היה כי ארדואן רק חיכה להזדמנות לשינוי אחרון בטורקיה. כל הפעולות הללו הן מוטיבציה למשקיעים להוציא את כספם מטורקיה, ולחברות להוציא ממנה פסי ייצור. בנוסף נראה, כי התקווה האחרונה להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופאי לא תתממש, ומכאן אפשר להבין מדוע הלירה הטורקית נחלשת לאחרונה בכמה אחוזים ביום למרות ניסיונות התערבות של הבנק המרכזי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
מצבם של שאר השווקים המתעוררים מעט פחות גרוע, אך עדיין רע מאוד. מדינות אלו בקושי החלו להתאושש ממשבר 2008 וכבר הן נכנסות למשבר חדש, שממנו יהיה להן קשה מאוד לצאת, כי הוא מגיע מיד מכוונת של נשיא הכלכלה הגדולה בעולם. לכן מהר מאד אנו עלולים לראות משבר כלכלי גדול במדינות ענק אלו. הדרך ממשבר במדינות המתפתחות למשבר עולמי היא קצרה, ואם טראמפ ימשיך במדיניותו המשבר יחזור לארצות הברית כמו בומרנג.
משבר חדש, שנוצר לפני שרוב מדינות העולם יצאו ממשבר 2008, עלול להיות הרסני, ומומלץ לשים לב היטב למה שקורה במדינות אלו ולא להסתנוור מהאופטימיות בשווקים מבחירתו של טראמפ.
הכותב הוא רוני גיטלין, מנהל מסחר בספוט, חדר עסקאות מט"ח ונגזרים, לאומי שוקי הון.
*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.נפתלי 18/01/2017 14:14הגב לתגובה זוסבבה ,מעניין
- 2.מוסדי לשעבר 16/01/2017 15:28הגב לתגובה זוכולם ממליצים לרוץ לשווקים מתעוררים מעניין לשמוע קול שונה!
- 1.יריב 16/01/2017 15:15הגב לתגובה זוהשווקים המתעוררים מעניינים וגם אירופה עוד חיה על אדי ההקלה המוניטרית של גוש היורו. תורכיה ומקסיקו הגיעו לשפל. אג"ח מדורג גבוה בשתי המדינות עשוי לתת תשואה עודפת. מניות עוד יותר, למי שמסוגל לסבול תנודתיות. מעבר חברות אמריקאיות לייצר בארה"ב יהיה שולי וילווה בעיקר ביחסי ציבור של החברות ושל טראמפ עצמו. כמו כל פוליטיקאי, אחרי שהוא יראה שהוא כביכול מילא אחרי הבטחות הבחירות שלו בהעברת מספר מפעלים, הוא ירגע. לכן גם שוק התרופות אטרקטיבי.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
