רוני גיטלין לאומי שוקי הון
צילום: לאומי שוקי הון

בעידן טראמפ: סימני המשבר הבא נראים כבר בשמי מקסיקו

רוני גיטלין | (3)

בחירתו של טראמפ משפיעה רבות על השווקים. אופטימיות רבה באוויר, כאשר המניות עולות וגם תשואות הריביות עולות; טראמפ מדבר על החזרת הייצור לארצות הברית, וחברות כגון פורד וטויוטה כבר הודיעו על בניית מפעלים חדשים בארצות הברית במקום במקסיקו. אפילו אפל מתחילה לבדוק חלופות לייצור האייפון בסין. כרגע נראה כי האנליסטים והמשקיעים השונים מאוהבים בנשיא הנבחר דונלד טראמפ, ורואים את החיובי בבחירתו לנשיאות.

הבעיה הגדולה בסיפור נמצאת בשווקים המתעוררים. תוצאות הבחירות מביאות לחששות גדולות בכל מדינות השווקים המתעוררים. כיום, אחוז גבוה מכלכלת העולם נמצאת בהם, כאשר 7 מתוך 20 הכלכלות הגדולות בעולם הן חלק משווקים אלו, כולל הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - סין.

הריביות הגבוהות והדולר המתחזק מגדילים את החוב הדולרי על המדינות הללו. החוב הדולרי נהיה יקר פעמיים - קודם כל המטבע של אותן כלכלות שווה פחות דולרים כתוצאה מהתחזקות הדולר, כך שעל כל דולר חוב הן נאלצות לשלם יותר במטבע מקומי. במקביל הריבית על ההלוואות שלהם עולה. תהליך זה החל עוד בשנת 2016, בעיקר במחצית השנייה של השנה.

הקש ששבר את גב הגמל במדינות אלו, הוא ההכרזות של טראמפ על שינוי הסכמי הסחר עימן, כאשר נראה כי ההכרזות לאחר בחירתו אינן מתמתנות. התוצאות בפועל נראות בשטח עם החזרת מפעלים לתוך ארצות הברית, בעיקר ממקסיקו ומסין (אבל לא רק), תוך כדי איום במיסוי גבוה על החברות שלא ייצרו בארצות הברית.

התוצאה הזו הרסנית למדינות אלו, כאשר היואן הסיני נחלש כבר בכ-10% מאז בחירתו של טראמפ, וזה עוד כלום לעומת ההתחזקות של הדולר מול הפסו המקסיקני והלירה הטורקית, כאשר בכל יום שעובר הדולר מתחזק ב 2-3%. במקסיקו עלו מחירי הדלק ב-20%, ודיווחים רבים יוצאים ממקסיקו על מהומות ברחובות והפגנות, וכן אלימות וביזה.

זוהי רק ההתחלה. אם המגמה תימשך נראה את מקסיקו קורסת כלכלית. חלקו הגדול ביותר של הייצוא המקסיקני הוא לארצות הברית - רבע מהתוצר המקסיקני כולו (העומד על כ-1000 מיליארד דולר בשנה) מוזרם בייצוא לארצות הברית, לכן ברור מדוע כל שינוי ואף הקטן ביותר מאיים על כלכלתה, והאיום של טראמפ אינו קטן. על רקע זה, מצבה הכלכלי של מקסיקו בעידן טראמפ נראה קודר מאוד.

טורקיה, הכלכלה ה-18 בגודלה, במשבר גדול גם היא. הנסיבות שונות מעט ומושפעות בעיקר מפועלו של ארדואן, ומעצם הפיכתה של טורקיה ממדינה דמוקרטית לסוג של קיסרות. הבעיה הוחרפה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל האחרון, שלאחריו נראה היה כי ארדואן רק חיכה להזדמנות לשינוי אחרון בטורקיה. כל הפעולות הללו הן מוטיבציה למשקיעים להוציא את כספם מטורקיה, ולחברות להוציא ממנה פסי ייצור. בנוסף נראה, כי התקווה האחרונה להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופאי לא תתממש, ומכאן אפשר להבין מדוע הלירה הטורקית נחלשת לאחרונה בכמה אחוזים ביום למרות ניסיונות התערבות של הבנק המרכזי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מצבם של שאר השווקים המתעוררים מעט פחות גרוע, אך עדיין רע מאוד. מדינות אלו בקושי החלו להתאושש ממשבר 2008 וכבר הן נכנסות למשבר חדש, שממנו יהיה להן קשה מאוד לצאת, כי הוא מגיע מיד מכוונת של נשיא הכלכלה הגדולה בעולם. לכן מהר מאד אנו עלולים לראות משבר כלכלי גדול במדינות ענק אלו. הדרך ממשבר במדינות המתפתחות למשבר עולמי היא קצרה, ואם טראמפ ימשיך במדיניותו המשבר יחזור לארצות הברית כמו בומרנג.

משבר חדש, שנוצר לפני שרוב מדינות העולם יצאו ממשבר 2008, עלול להיות הרסני, ומומלץ לשים לב היטב למה שקורה במדינות אלו ולא להסתנוור מהאופטימיות בשווקים מבחירתו של טראמפ.

הכותב הוא רוני גיטלין, מנהל מסחר בספוט, חדר עסקאות מט"ח ונגזרים, לאומי שוקי הון.

*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נפתלי 18/01/2017 14:14
    הגב לתגובה זו
    סבבה ,מעניין
  • 2.
    מוסדי לשעבר 16/01/2017 15:28
    הגב לתגובה זו
    כולם ממליצים לרוץ לשווקים מתעוררים מעניין לשמוע קול שונה!
  • 1.
    יריב 16/01/2017 15:15
    הגב לתגובה זו
    השווקים המתעוררים מעניינים וגם אירופה עוד חיה על אדי ההקלה המוניטרית של גוש היורו. תורכיה ומקסיקו הגיעו לשפל. אג"ח מדורג גבוה בשתי המדינות עשוי לתת תשואה עודפת. מניות עוד יותר, למי שמסוגל לסבול תנודתיות. מעבר חברות אמריקאיות לייצר בארה"ב יהיה שולי וילווה בעיקר ביחסי ציבור של החברות ושל טראמפ עצמו. כמו כל פוליטיקאי, אחרי שהוא יראה שהוא כביכול מילא אחרי הבטחות הבחירות שלו בהעברת מספר מפעלים, הוא ירגע. לכן גם שוק התרופות אטרקטיבי.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.