המשבר הרוסי, האם הסיוע הכלכלי יגיע מכיוון לא צפוי?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, על האפשרות שהכלכלה הגדולה בעולם, סין, תבוא לעזרתה של זו שבמשבר - רוסיה
רונן מנחם | (2)
נושאים בכתבה סין רוסיה

סין היא הכלכלה הגדולה בעולם, אם מודדים את התוצר שלה במונחי שוויון כוח הקנייה. כמו כן, על אף האטה בזמן האחרון, קצב גידול התוצר הסיני הוא בין המהירים בעולם ועומד על 7%.

לכלכלת סין אין בעיות מיוחדות של חוב ציבורי או גירעון ממשלתי גדולים. חשוב לה להפגין מעת לעת את יתרונה ומובילות ברחבי העולם. לפני מספר שנים, עלה הרעיון כי סין תרכוש אג"ח של ממשלות איטליה וספרד, על מנת לבלום את צלילתן ולסייע בכך למניעת חדלות פירעון של שתי המדינות ופירוק של גוש האירו כולו. לכן, ברור כי סין יכולה להגיש סיוע כמעט לכל מדינה בעולם, לרבות רוסיה.

השאלה היא האם כדאי לה? סין הינה צרכנית הנפט הגולמי השנייה בגודלה בעולם, לאחר ארה"ב. הירידה החדה במחיר הנפט משחקת כמובן לטובתה, והגורמים לה - מאבקי כוח בין סעודיה לחברותיה באופ"ק, בין אופ"ק לבין יצרניות נפט מחוץ לאופ"ק ובין כולן לבין ארה"ב, המייצרת נפט מפצלי שמן מתחרים - אינם מעניינה.

מנגד, רוסיה סובלת מאוד מאותן ירידות, שכן אם מחיר הנפט הגולמי יישאר נמוך משמעותית מ-70 דולר החבית, היא לא תוכל לאזן את הגירעון התקציבי שלה ותתקשה לגייס השקעות בינלאומיות. אמנם, בניגוד לעבר, חלק גדול יותר מהחוב הרוסי מקומי היום, אך עדיין - האינטרסים של שתי המדינות מתנגשים כאן.

נראה כי סין תשקיף מהצד, כל עוד ירידת מחירי הנפט לא מערערת את היציבות הכלכלית והפיננסית העולמית. סין לא רוצה שהמדינות המייבאות ממנה מוצרים ושירותים תיקלענה לסחרור בגלל התפשטות המשבר ברוסיה למקומות נוספים, ובראש ובראשונה ליבשת אירופה, המתמודדת גם כך עם קשיים כלכליים גדולים משלה. אחרי הכל, מדינות אירופה הן בין לקוחותיה החשובים. כמו כן, סין תבקש למנוע מצב בו המשבר ברוסיה מוליך להתדרדרות צבאית עולמית, שהיא תיאלץ להיגרר אליה בעל כורחה דווקא בגלל מובילותה הגלובלית.

לכן, אם יסתמן כי המשבר ברוסיה מחריף, המדינה על סף קריסה וכוחות בדלנים שונים כבר בוחשים בקדרה - סין תתערב בסיוע כספי וכלכלי וקשירת הסכמים בילטרליים עם הממשל ברוסיה. ייתכן גם כי הסיוע הסיני יהיה במסגרת סיוע בינלאומי, אך בסבירות נמוכה יותר כרגע, היות וארה"ב והאיחוד האירופי מחרימות ונוקטות עיצומים נגד כלכלת רוסיה ובכיריה על רקע סיפוח חצי האי קרים.

האם הדוב הרוסי יסכים להודות בכך שהוא זקוק לעזרה? ימים יגידו. בכל מקרה, לא מדובר בתרחיש לשנתיים הקרובות, שכן נשיא רוסיה אמר כי המדינה ערוכה כלכלית להתמודד עם המצב בפרק זמן זה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אצל הרוסים לעולם אי אפשר לדעת. הם יכולים להפתיע (ל"ת)
    מרילו 24/12/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הבורר 23/12/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
    כל החיים האלה הם בלוף !!! אחד יכול להיות מאוד מוכשר בתפקידו ולא יזכה להערכה לה הוא ראוי , ואילו השני בכל דרך שילך יצליח ( כמו גורדש או תשובה) יש לשניהם סיפור דומה למה שציינתי שהכל מזל בחיים הכל כתוב אל תילחמו במה שאתם לא יכולים... אל תנסו להיות מי שאתם לא!!! רונן תודה על הכתבה המעניינת ...
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.26%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.