עולם המסחר כבר לא שייך רק לעשירים
המסחר המקוון הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות ומאפשר גם למשקיע הפרטי להיחשף לעולם המסחר, שבעבר היה זמין רק לבעלי הממון, בעיקר אלו אשר בחרו להיכנס לזירת המסחר במטבע חוץ.
אחת הדוגמאות הטובות ביותר, העולה לנגד עיני כיום, היא המהלך המבריק שביצע גורג' סורוס ההונגרי בראשית שנות התשעים, כאשר הימר על פיחות חד בערכו של המטבע המלכותי (הפאונד) - תרחיש שהתממש בשנת 1993. מאז עשה סורוס את הונו בעיקר ממסחר במטבע חוץ.
עידן האינטרנט פתח את זירת המסחר גם למשקיע הפרטי ולמעשה כיום יותר ויותר אנשים מעדיפים את המסחר העצמאי, על פני המסחר באמצעות בנקים, אשר כרוך בתשלום עמלות גבוהות בהרבה, מאלו המשולמות לבתי המסחר השונים. מעבר לכך, המשקיע הפרטי מוכן לקחת ברצינות את תחום המסחר, לומד את יסודות המסחר, מתמקצע, רוכש מיומנות ונהנה מחופש פעולה מלא, מבלי לפתח תלות ביועצי השקעות כאלה ואחרים, שלא תמיד מכירים את התחום טוב יותר מאלו שלומדים אותו בעצמם.
היום ניתן לסחור כמעט בכל נכס מהבית
בשנתיים האחרונות המסחר המקוון עבר מהפכה נוספת, כאשר יותר ויותר מוצרים הפכו לזמינים עבור המשקיע הפרטי. כיום למעשה ניתן לסחור באופן עצמאי במניות, מט"ח, סחורות, מדדים מובילים ואפילו באג"ח.
המציאות הקשה של ימינו מחייבת אותנו לגוון את תיק ההשקעות שלנו ולא להיות "מקובעים" בנכס אחד. מתחילת השנה היו מספר הזדמנויות בשוק, שאפשרו לנו המשקיעים הפרטיים להרוויח. אם נסתכל על ההזדמנויות העומדת על הפרק, נגלה שפיזור השקעותינו בתבונה, יניב לנו רווחים נאים מהשוק. השבוע בחרתי לחשוף בפניכם מספר הזדמנויות להשקעה אשר עומדות על הפרק:
אופציה ראשונה - זהב (סקטור הסחורות)
על אף התנגדותם של ברננקי וחבריו להשקת תוכנית רכישה נוספת, אני מעריך כי לפד' לא תהיה ברירה והם יאלצו לתת זריקת עידוד נוספת לשווקים. להערכתי, במידה ונתוני התעסוקה של אפריל גם יהיו מאכזבים, מקבלי ההחלטות בארה"ב יתחילו לחשוב ברצינות על השקת תוכנית כזו. במידה ותרחיש זה אכן יתממש, אנו צפויים לראות שחיקה בערכו של הדולר ובריחה המונית אל עבר הסחורות בכלל ולעבר הזהב בפרט, שמצליח לשמור על מבנה מחירים עולה, מזה למעלה מעשור, עובדה אשר הופכת סחורה זו לנכס היציב ביותר בשוק.
אופציה שנייה - מדד ה-VIX המכונה "מדד הפחד" (מדדים שונים)
מדד זה מגיב באופן קיצוני ביותר למצבי השוק השונים. ניתן לראות שהמדד זינק לרמות שיא של 89 נקודות בסוף שנת 2008, עם נפילתו של ליהמן ברדרס. בדיוק שנתיים לאחר מכן, צנח המדד אל עבר שפל חדש, שנקבע באזור 15 נקודות, בעת התאוששות ארה"ב מאחד המשברים החמורים ביותר שפקדו אותה, מאז מלחמת העולם השנייה. אולם אז הגיע משבר החובות באירופה. משבר זה הוביל לזינוק חד של המדד אל עבר אזור 48 נקודות וכיום הוא נסחר באזור 17 נקודות, בזכות הראלי המטורף שנמשך מספר חודשים. אני מעריך כי המדד נסחר ברמות אטרקטיביות, שמהן ניתן לשקול את האפשרות להצטרפות למהלך עליות נוסף.
דבר אשר מחזק את הערכותיי השוריות לגבי המדד, היא העובדה שעדיין לא ראינו את הגרוע מכל ובהחלט ייתכן שאחת המדינות הגדולות באירופה תזדקק בעתיד לסיוע חיצוני. מצב שיטלטל באופן קיצוני את השווקים הפיננסיים. גם המשך ההתאוששות בארה"ב מוטל בספק, כך שבהחלט צריך לשים לב למדד זה לפי דעתי, שמשקף את "מצב הרוח" של המשקיעים באופן חד וברור.
אופציה שלישית - מכירה של האירו (השקעה במט"ח)
משבר החוב באירופה יאלץ את הבנק המרכזי לנקוט במדיניות מוניטארית מקלה, שייתכן ותכלול בתוכה, בין היתר, הפחתות ריבית והשקת תוכניות תמריצים נוספות. אני מעריך כי האירו לא יצליח לחצות מעלה את ממוצע נע 200, העובר בנק 1.3475 דולר לאירו. המשך ההתדרדרות באירופה עלול להוביל לצניחה חדה בערכו של האירו, אל עבר אזור 1.25. ניתן לשקול רכישה של הין או של הדולר, כנגד האירו, היות ומטבעות אלו עשויים להיות החזקים ביותר בשוק, אם וכאשר הסנטימנט השלילי ישתלט שוב על השווקים.
אופציה נוספת ואחרונה - מעקב אחרי המדדים המובילים של ארה"ב (השקעה בחוזים עתידיים )
המדדים המובילים נסחרים בסמוך לרמות קריטיות שמהן עשוי לצאת לדרך המהלך הגדול הבא. ניקח לדוגמה את מדד הדאו ג'ונס, הכולל בתוכו את המניות הגדולות ביותר של התעשייה הכבדה של הכלכלה הגדולה בעולם. המדד נסחר בסמוך לרמות התנגדות היסטורית ב-13225 נקודות. כישלון פריצה של רמה זו, עלול להוביל לתיקון חד של 10% לפחות מחד גיסא ומאידך גיסא, פריצה מעל 13225 עשויה להצית ראלי חסר תקדים אל עבר אזור 14000 נקודות, אותו לא ביקר המדד מאז פרוץ משבר הסאב פריים.
לסיכום: אם נשכיל לנצל את כל המשאבים העומדים לרשותנו ולזהות הזדמנויות, נוכל להפוך לסוחרים מקצועיים יותר, התנודתיות הרבה בשווקים פחות תטריד ונדע כיצד והיכן הכי כדאי להשקיע את כספנו.
- 2.שכח לציין שלמעלה מ 90% מהסוחרים בסוף מפסידים (ל"ת)חרגול 03/05/2012 06:53הגב לתגובה זו
- 1.אייל 02/05/2012 19:50הגב לתגובה זואין ספק שאורן איש גדול ןמקצוען
- נראה לי אורן מגיב על הכתבות שלו בעצמו.. (ל"ת)משקיע ותיק 03/05/2012 09:08הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
