עולם המסחר כבר לא שייך רק לעשירים

אורן אלדד, מנכ"ל ATRADE בית השקעות, מתייחס להתקדמות עולם המסחר המודרני אל עבר הטכנולוגיה, ולדרך בה המשקיע הפרטי התערב בשוק ההון
אורן אלדד | (3)

המסחר המקוון הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות ומאפשר גם למשקיע הפרטי להיחשף לעולם המסחר, שבעבר היה זמין רק לבעלי הממון, בעיקר אלו אשר בחרו להיכנס לזירת המסחר במטבע חוץ.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר, העולה לנגד עיני כיום, היא המהלך המבריק שביצע גורג' סורוס ההונגרי בראשית שנות התשעים, כאשר הימר על פיחות חד בערכו של המטבע המלכותי (הפאונד) - תרחיש שהתממש בשנת 1993. מאז עשה סורוס את הונו בעיקר ממסחר במטבע חוץ.

עידן האינטרנט פתח את זירת המסחר גם למשקיע הפרטי ולמעשה כיום יותר ויותר אנשים מעדיפים את המסחר העצמאי, על פני המסחר באמצעות בנקים, אשר כרוך בתשלום עמלות גבוהות בהרבה, מאלו המשולמות לבתי המסחר השונים. מעבר לכך, המשקיע הפרטי מוכן לקחת ברצינות את תחום המסחר, לומד את יסודות המסחר, מתמקצע, רוכש מיומנות ונהנה מחופש פעולה מלא, מבלי לפתח תלות ביועצי השקעות כאלה ואחרים, שלא תמיד מכירים את התחום טוב יותר מאלו שלומדים אותו בעצמם.

היום ניתן לסחור כמעט בכל נכס מהבית

בשנתיים האחרונות המסחר המקוון עבר מהפכה נוספת, כאשר יותר ויותר מוצרים הפכו לזמינים עבור המשקיע הפרטי. כיום למעשה ניתן לסחור באופן עצמאי במניות, מט"ח, סחורות, מדדים מובילים ואפילו באג"ח.

המציאות הקשה של ימינו מחייבת אותנו לגוון את תיק ההשקעות שלנו ולא להיות "מקובעים" בנכס אחד. מתחילת השנה היו מספר הזדמנויות בשוק, שאפשרו לנו המשקיעים הפרטיים להרוויח. אם נסתכל על ההזדמנויות העומדת על הפרק, נגלה שפיזור השקעותינו בתבונה, יניב לנו רווחים נאים מהשוק. השבוע בחרתי לחשוף בפניכם מספר הזדמנויות להשקעה אשר עומדות על הפרק:

אופציה ראשונה - זהב (סקטור הסחורות)

על אף התנגדותם של ברננקי וחבריו להשקת תוכנית רכישה נוספת, אני מעריך כי לפד' לא תהיה ברירה והם יאלצו לתת זריקת עידוד נוספת לשווקים. להערכתי, במידה ונתוני התעסוקה של אפריל גם יהיו מאכזבים, מקבלי ההחלטות בארה"ב יתחילו לחשוב ברצינות על השקת תוכנית כזו. במידה ותרחיש זה אכן יתממש, אנו צפויים לראות שחיקה בערכו של הדולר ובריחה המונית אל עבר הסחורות בכלל ולעבר הזהב בפרט, שמצליח לשמור על מבנה מחירים עולה, מזה למעלה מעשור, עובדה אשר הופכת סחורה זו לנכס היציב ביותר בשוק.

אופציה שנייה - מדד ה-VIX המכונה "מדד הפחד" (מדדים שונים)

מדד זה מגיב באופן קיצוני ביותר למצבי השוק השונים. ניתן לראות שהמדד זינק לרמות שיא של 89 נקודות בסוף שנת 2008, עם נפילתו של ליהמן ברדרס. בדיוק שנתיים לאחר מכן, צנח המדד אל עבר שפל חדש, שנקבע באזור 15 נקודות, בעת התאוששות ארה"ב מאחד המשברים החמורים ביותר שפקדו אותה, מאז מלחמת העולם השנייה. אולם אז הגיע משבר החובות באירופה. משבר זה הוביל לזינוק חד של המדד אל עבר אזור 48 נקודות וכיום הוא נסחר באזור 17 נקודות, בזכות הראלי המטורף שנמשך מספר חודשים. אני מעריך כי המדד נסחר ברמות אטרקטיביות, שמהן ניתן לשקול את האפשרות להצטרפות למהלך עליות נוסף.

דבר אשר מחזק את הערכותיי השוריות לגבי המדד, היא העובדה שעדיין לא ראינו את הגרוע מכל ובהחלט ייתכן שאחת המדינות הגדולות באירופה תזדקק בעתיד לסיוע חיצוני. מצב שיטלטל באופן קיצוני את השווקים הפיננסיים. גם המשך ההתאוששות בארה"ב מוטל בספק, כך שבהחלט צריך לשים לב למדד זה לפי דעתי, שמשקף את "מצב הרוח" של המשקיעים באופן חד וברור.

אופציה שלישית - מכירה של האירו (השקעה במט"ח)

משבר החוב באירופה יאלץ את הבנק המרכזי לנקוט במדיניות מוניטארית מקלה, שייתכן ותכלול בתוכה, בין היתר, הפחתות ריבית והשקת תוכניות תמריצים נוספות. אני מעריך כי האירו לא יצליח לחצות מעלה את ממוצע נע 200, העובר בנק 1.3475 דולר לאירו. המשך ההתדרדרות באירופה עלול להוביל לצניחה חדה בערכו של האירו, אל עבר אזור 1.25. ניתן לשקול רכישה של הין או של הדולר, כנגד האירו, היות ומטבעות אלו עשויים להיות החזקים ביותר בשוק, אם וכאשר הסנטימנט השלילי ישתלט שוב על השווקים.

אופציה נוספת ואחרונה - מעקב אחרי המדדים המובילים של ארה"ב (השקעה בחוזים עתידיים )

המדדים המובילים נסחרים בסמוך לרמות קריטיות שמהן עשוי לצאת לדרך המהלך הגדול הבא. ניקח לדוגמה את מדד הדאו ג'ונס, הכולל בתוכו את המניות הגדולות ביותר של התעשייה הכבדה של הכלכלה הגדולה בעולם. המדד נסחר בסמוך לרמות התנגדות היסטורית ב-13225 נקודות. כישלון פריצה של רמה זו, עלול להוביל לתיקון חד של 10% לפחות מחד גיסא ומאידך גיסא, פריצה מעל 13225 עשויה להצית ראלי חסר תקדים אל עבר אזור 14000 נקודות, אותו לא ביקר המדד מאז פרוץ משבר הסאב פריים.

לסיכום: אם נשכיל לנצל את כל המשאבים העומדים לרשותנו ולזהות הזדמנויות, נוכל להפוך לסוחרים מקצועיים יותר, התנודתיות הרבה בשווקים פחות תטריד ונדע כיצד והיכן הכי כדאי להשקיע את כספנו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שכח לציין שלמעלה מ 90% מהסוחרים בסוף מפסידים (ל"ת)
    חרגול 03/05/2012 06:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 02/05/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שאורן איש גדול ןמקצוען
  • נראה לי אורן מגיב על הכתבות שלו בעצמו.. (ל"ת)
    משקיע ותיק 03/05/2012 09:08
    הגב לתגובה זו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.