אמזון
צילום: טוויטר

גרושתו של מייסד אמזון ממשיכה למכור מניות בשווי מיליארדים

מקנזי סקוט, לשעבר אשתו של מייסד אמזון ,ג'ף בזוס, מכרה לאחרונה 11% ממניות אמזון שלה, בשווי מוערך של למעלה מ-8 מיליארד דולר
גיא אבטליון | (6)
נושאים בכתבה אמזון

מקנזי סקוט קיבלה כ-400 מיליון מניות אמזון AMAZON כחלק מהסדר הגירושין שלה עם בזוס בשנת 2019. במועד זה, היא כבר הכריזה על מחויבותה לתרום את רוב הונה במהלך חייה, כחלק מ"התחייבות הנתינה" (The Giving Pledge), יוזמה עולמית שמאמצים בה עשירי העולם על מנת להחזיר לקהילה. מאז, סקוט פעלה בעקביות למימוש חזון זה.

ההחלטה למכור מניות נוספות היא המשך ישיר למחויבותה של סקוט לקדם שינוי חברתי. עד כה, היא תרמה סכום עצום של כ-37 מיליארד דולר, 255 מיליון מניות, למגוון רחב של יוזמות חברתיות, תוך התמקדות בחינוך, צדק חברתי ובריאות הציבור. סכומים אלה הגיעו למאות ארגונים, המאפשרים להם להרחיב את פעילותם.

תמיכה בקהילה ואמזון כמנוע פיננסי לפילנתרופיה

סקוט נוקטת בגישה פילנתרופית ייחודית, עם גישה של שפע וקורט נאיביות, המתמקדת בהעצמת קהילות מוחלשות. היא מעדיפה להעניק תמיכה כספית ללא תנאים מגבילים, מתוך אמונה כי הארגונים בשטח הינם בעלי הידע והיכולת הטובה ביותר לקבוע את צרכיהם ולהקצות את המשאבים בהתאם. גישתה זו מאפשרת לארגונים גמישות מקסימלית במימוש יוזמותיהם, תוך התמקדות במגוון רחב של תחומים, לרבות חינוך שוויוני, קידום מעמד האישה וסיוע לקבוצות מיעוט.

אמנם גישתה של סקוט מעודדת יוזמה ויצירתיות, אך יש הטוענים כי הענקת סכומי כסף גדולים ללא בקרה מספקת עלולה להוביל לשימוש לרעה בכספים. מתנגדים טוענים כי היעדר מנגנוני בקרה עלול לאפשר לארגונים לא יעילים או מושחתים ליהנות מהתרומות, על חשבון יוזמות ראויות יותר.

השווי הגבוה של מניות אמזון הפך את סקוט לדמות מפתח בעולם הפילנתרופיה. מניות החברה, אשר נסחרות בשווי שוק עצום, סיפקו לה בסיס כלכלי רחב להשגת מטרותיה. ב-2019, כאשר הוערך שווי המניות שקיבלה בכ-38 מיליארד דולר, סקוט הפכה לאחת הנשים העשירות בעולם. אך במקום להתמקד בשימור ההון האישי, היא פועלת להפוך את ההון הזה למשאב עבור החברה.

המכירה האחרונה מהווה ציון דרך משמעותי נוסף במסעה של סקוט. במקביל, היא מעוררת עניין בקרב אנליסטים ומשקיעים, אשר עוקבים בדריכות אחרי השפעות מכירה כזו על ערך המניה של אמזון בשוק. בעוד שמדובר בצעד שגרתי יחסית עבור סקוט, המהלך מדגיש את מחויבותה המתמשכת להקדיש את הונה לשיפור חייהם של אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כשלא מזיעים בשביל כסף קל לשרוף אותו (ל"ת)
    זאת האמת 18/11/2024 08:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מנשה 17/11/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    יש לי משכנתא.
  • 4.
    רוית 17/11/2024 16:14
    הגב לתגובה זו
    להיפטר כל כך מהר מ-64% מהעושר שלה, שהרוויחה אותו ביושר? ???? מקווה שתשאיר לעצמה משהו בצד...
  • 3.
    ישראלית אומללה 16/11/2024 05:38
    הגב לתגובה זו
    חוץ מתרומה למעון נשים מוכות. חיילים פצועים . וילדים בסיכון .
  • 2.
    שלום פיינברג 16/11/2024 02:40
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כשאתה לא עובד בשביל הכסף שלך, אתה חושב שאפשר לסמוך על אנשים......
  • 1.
    פועלת 15/11/2024 23:07
    הגב לתגובה זו
    אשת חיל. מי ימצא ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.