המוצרים יוקרתיים, המניות זולות: מניות מותגי היוקרה סובלות מחולשה, האם זו הזדמנות?
רבות ממניות חברות מותגי היוקרה סובלות מחולשה יחסית מתחילת השנה, עניין העשוי להוות הזדמנות השקעה. התעוררות השוק הסיני בשבועות האחרונים והצפי לתמיכה ממשלתית בכלכלה המקומית מספקים להן תמיכה חיובית
השוק הסיני מהווה את אחד מהגאוגרפיות המרכזיות והצומחות עבור שוק מוצרי היוקרה העולמי. לפי נתוני אתר סטטיסטה, היקף מכירות מוצרי היוקרה בסין צפוי השנה לנוע סביב כ-100 מיליארד דולר – ובכך להוות כחמישית מכלל מכירות מותגי היוקרה בעולם שיגיעו לכ-475 מיליארד דולר. עוד לפי סטטיסטה, עד שנת 2029 מכירות מותגי היוקרה בסין יצמחו ב-40% ויגיעו לכ-145 מיליארד דולר – כרבע מההכנסות השנתיות העולמיות הצפויות להסתכם בכ-580 מיליארד דולר בשוק מותגי היוקרה באותה שנה.
לכן, אין זה מפתיע שכמה ממניות מותגי היוקרה הבולטות נהנות בשבועות החולפים ממגמה חיובית, בראשן מניית לואי ויטון (LVMH) – הגדולה והבולטת בענף מותגי היוקרה, שזינקה בכ-20% תוך שבוע בסוף ספטמבר, ומאז תיקנה חלקית כך שבסך הכל מאז ועד כה מציגה עליה של כ-8%.
זאת על רקע העליות החדות שהציגו הבורסות בסין בתקופה זו – מאז נודע על החלטת הממשל הסיני לספק תמיכה פיננסית נרחבת לכלכלה המקומית, הסובלת כבר תקופה ממושכת מחולשה. עוד בלואי ויטון, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים האחרונים ראשי החברה הביעו ביטחון בקשר להתאוששות הביקושים בשוק הסיני, עם עליית ביטחון הצרכנים שם.
למרות זאת, כמו ענפי פעילות רבים, גם חברות מותגי היוקרה התמודדו מתחילת השנה עם חוסר וודאות כלכלית, שהוביל לחולשה יחסית בתוצאות ובביצועי המניות של חלק מחברות הענף, כך שבסך הכל מדד מותגי היוקרה של S&P נסחר ללא שינוי מהותי ב-2024, עד כה.
- 200 אלף שקל למ"ר- זה המחיר לדירת יוקרה על קו החוף של תל-אביב
- בגיל 91: מעצב העל ג'ורג'ו ארמני הלך לעולמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במגזין בארונס מסמנים שתי סיבות בולטות ברקע לכיוון השלילי שאחז בחלק ממניות הענף השנה. האחת היא חולשה בכלכלה הסינית, שכאמור מהווה את אחד משוקי הפעילות המרכזיים והצומחים של חברות מותגי היוקרה בשנים האחרונות, והשנייה היא גל העלאות מחיר חד שביצעו חלק גדול מהחברות, אחרי שהביקושים למוצריהן קפצו לאחר משבר הקורונה ב-2020 – וכעת מרחיק מהן קונים רבים.
ביצועים נאים בטווח הארוך
בשנת 2020, בהשפעת משבר הקורונה שגרם להקפאת הפעילות הכלכלית בעולם במשך תקופה נרחבת, חברות מותגי היוקרה סבלו משחיקה ניכרת בביקושים למוצריהן, אולם התפרצות הביקושים שהגיעה לאחר מכן היו מעבר לציפיות המוקדמות, ובאו לידי ביטוי בזינוקים בשיעורים חדים בהכנסותיהן.
כך שמול החולשה היחסית בביצועי מניות הענף השנה, בפרספקטיבה נרחבת יותר חלקן מציגות ביצועים נאים. כך לדוגמה, מניות לואי ויטון (LVMH), הרמס, פרארי ומונקלר מציגות עליות בטווח של כ-70%-230% חמש שנים אחורה, וטווח התשואות של אותן מניות מגיע לכ-380%-960% עשור אחורה (פרארי החלה להיסחר בשנת 2016).
מנקודת המבט של המשקיע ניתן לייחס כמה יתרונות בולטים ייחודיים לחברות של מותגי יוקרה ובראשם שולי רווח גבוהים יחסית הנגזרים ממחירי המוצרים.
יתרון נוסף אותו ניתן לייחס לחברות אלו הוא החוסן המאפיין את הפעילות - שמקורו בעובדה כי מותגי יוקרה מושפעים בצורה מועטה מאופנות מתחדשות והסיכון עבורם מכניסת שחקנים חדשים
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
לשוק נתפס כמופחת. אותו חוסן מיוחס גם לניסיון הגלום בפעילות החברות, שרבות מהן ותיקות בשוק, ופעילותן מוכרת למשקיעים.
עוד נהנות חברות מוצרי היוקרה מרגישות נמוכה למחזוריות כלכלית הכוללת בתוכה תקופות של חולשה, וזאת משום שהוצאות על מוצרי יוקרה מושפעות יותר ממעמדם הכלכלי הגבוה של הרוכשים אשר פחות רגישים לשינויים בהכנסותיהם.
נוכח יתרונות מובנים אלה, החולשה מהן סובלות מניות הענף מתחילת השנה עשויה להוות נקודת כניסה מעניינת להשקעה.
אלה כמה ממניות חברות מותגי היוקרה הבולטות בשוק:
לואי ויטון (LVMH) - ענקית אירופאית החולשת על עשרות מותגי יוקרה, בהם דיור, TAG Heuer, טיפאני, Bulgari, ומנוהלת ביד רמה על-ידי ברנרד ארנו, הנחשב לאחד מעשירי העולם. על רקע הודעות הממשל הסיני על תכניות תמיכה בכלכלה המקומית, מנייתה נהנתה באחרונה מכיוון חיובי, אולם מתחילת השנה עדיין מציגה תשואה שלילית.
פרארי - יצרנית רכבי היוקרה והפאר מרחיבה את עסקיה גם למוצרים נלווים כמו אופנת יוקרה ואביזרי ספורט. על רקע תוצאות חיוביות שהציגה בסיכום המחצית הראשונה של השנה בבנק ברקליס העלו באחרונה את המלצתם למניה, בזכות חיזוק האמונה בקשר ליכולתה להמשיך לצמוח גם בשנים הבאות, ולאחר שמנייתה קפצה בכ-40% מתחילת השנה.
מונקלר – מניית החברה ריכזה עניין מוגבר באחרונה ונהנתה מעליות משמעותיות, בעקבות עדכון ולפיו חברת לואי ויטון (LVMH) תשקיע במניותיה באמצעות רכישה מידי מנכ"ל החברה, רמו רופיני, עם אפשרות להגדיל את היקף ההשקעה בהמשך. נתח המניות של לואי ויטון במונקלר כעת קטן יחסית, ועשוי להגיע עד 4% מהחברה, אולם בג'י.פי מורגן ציינו כי מדובר במהלך המזכיר השקעה של לואי ויטון בחברת נעלי היוקרה האיטלקיות טוד, שם היא הגדילה את החזקתה בהמשך.
הרמס – החברה ידועה בזכות תיקי הבירקין המפורסמים, שמה דגש על מוצרי עור איכותיים ואסטרטגיית הפעילות שלה מקדמת ייצור בהיקפים מוגבלים ושמירה על בלעדיות. אחרי שאת 2023 סיכמה עם צמיחה של כ-17% בהכנסות שהגיעו ליותר מ-12 מיליארד דולר, הצפי הוא כי גם את השנה הנוכחית תסכם עם שיפור בפעילות.
גילוי נאות: הכותב הינו בעל רישיון ניהול. אין בכתבה זו משום המלצה לביצוע השקעות או תחליף לייעוץ השקעות אישי. ביצועי העבר אינם מעידים בהכרח על ביצועים עתידיים.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
