מניית פיליפ מוריס בדרך להפוך למניית ESG - הייתכן והאם זה הזמן להשקיע?
בראיון לפייננשל טיימס הצהיר מנכ"ל חברת הסיגריות פיליפ מוריס, יאצק אולצ'ק, כי החברה מתווה את הדרך להפוך את המנייה שלה, למניית ESG. הראיון עורר הדים רבים, וצוטט באתרי חדשות ואתרים פיננסיים מובילים (כמו CNN, Seeking Alpha, Market Screener ואחרים).
מניית ESG מתייחסת להשקעה אחראית המתחשבת ברווחה החברתית הכוללת בנוסף לשיקולי הרווח הכלכלי. באופן כללי, משקיעים בעלי אחריות חברתית מעודדים כללי ממשל תאגידי אשר תומכים בשמירה על איכות הסביבה, הגנה על ציבור הצרכנים, שמירה על זכויות אדם ושמירה על המגוון הביולוגי. חלקם של משקיעים אלו נמנע מלהשקיע במוסדות המעורבים בייצור או הפצה של אלכוהול, מוצרי טבק, הימורים, פורנוגרפיה, אמצעי לחימה ומוצרים צבאיים. התחומים בהם מתמקדות השקעות אחראיות הם שמירה על הסביבה, אחריות חברתית והתנהלות תאגידית, ובהתאם לכך מכונים באנגלית ESG (Environmental, Social, and Governance).
מחקרים עדכניים קושרים חברות עם מאפייני קיימות ואחריות תאגידית טובים יותר, לתחזיות תשואה טובות יותר. לפי הפיינשל טיימס, השקעות ESG הן כעת הפלח הצומח ביותר בתעשיית ניהול הנכסים. המונח מייצג מגוון גישות להשקעה אחראית ובת קיימא המתחשבת בכללי אחריות תאגידית, אחריות חברתית, ושמירה על איכות הסביבה (כגון השקעה בענפי אנרגיה ירוקה יותר).
במשך שנים רבות, כחלק ממדיניות ה-ESG שלהם, חלק מהבנקים ומהמשקיעים נמנעו מרכישת מניות של חברות המעורבות בייצור או הפצה של אלכוהול, מוצרי טבק, קנאביס וכדומה, וכן מהשקעה בתעשיות כמו תעשיית ההימורים, הדלק או תעשיות ביטחוניות. עם זאת, לאחרונה חל שינוי מסוים בעמדתם. מספר משקיעים, כולל SEB השבדית, שינו את עמדתם לגבי השקעות בתעשיות אלו. האם מגמה תשפיע גם על תעשיית הטבק?
- ועדת הכספים מעלה את המס על סיגריות ומוצרי עישון
- פלשתינאים ניסו להבריח סיגריות בשווי של 9 מיליון שקל בתוך מכונות כביסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה לפרסומים, גם אתר האנליטסים של חברת דאו ג'ונס, Barron’s יצא בהצהרה: "זה הזמן לקנות את המנייה של פיליפ מוריס". לדברי האנליסט בריאן אנגלר, מנהל תיקים בקוביץ' אינווסטמנט גרופ פרטנרס; "פיליפ מוריס, היא חברה שונה מכפי שהייתה. רכישת חברת Match Swedish בנובמבר מבססת את המובילות העולמית שלה בתחום הניקוטין". אנגלר התייחס לפורטפוליו של מוצרי החברה שאינם דורשים מהמשתמשים לשרוף טבק ושלהם פוטנציאל נזק מופחת. "עסקה זו נסגרה חודש לאחר ששילמה לאלטריה 2.7 מיליארד דולר עבור הזכויות למכור את מוצר הדגל IQOS של פיליפ מוריס בארה"ב, ובכך סימנה את חזרתה הראשונה של פיליפ מוריס לשוק המקומי מאז ששתי החברות נפרדו ב-2008".
"משמעות שתי העסקאות", אומר אנגלר נהיא שפיליפ מוריס יכולה להיות בעלת עתיד ארוך ובהיר יותר ממה שחששו משקיעים רבים". וכי "הן הוכחה נוספת לכך שפיליפ מוריס נמצאת בדרך להיות עסק עמיד, רווחי וצומח לעוד הרבה מאוד זמן".
בראיון לפייננשל טיימס אמר אולצ'אק, מנכ"ל החברה, כי "האסטרטגייה של פיליפ מוריס לסגת מסיגריות צריכה להוביל לחשיבה מחודשת בקרב משקיעים. המעבר של פיליפ מוריס מסיגריות בוערות לחלופות לצריכת ניקוטין ללא בעירה עם פוטנציאל נזק מופחת, שהיוו כשליש מהכנסותיה בשנה שעברה, הציב את קו המוצרים החדש של החברה "על הדוכן" בכל הנוגע להשפעה סביבתית, חברתית וממשלתית", אמר.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כחלק מאסטרטגיה לגייס משקיעים שהתנערו מהמניה עד כה בגלל מדיניות ה-ESG שלהם, התקיימו מספר שיחות ראשוניות עם קרנות מובילות באירופה, כולל פגישת פנים מול פנים עם צוות קשרי משקיעים באחת החברות; אולצ'אק אמר כי "מנהלי הנכסים לא יקדישו זמן לדבר איתך אם הם לא חושבים שיבוא יום בו הם יצטרכו לשקול מחדש את מדיניות ההשקעה הקודמת שלהם ביחס לחברה". כשנשאל אם הוא מאמין שפיליפ מוריס יכולה להיות מסווגת בעתיד כמניית ESG בעקבות מדיניות ההשקעה שלה בחלופות לעישון סיגריות, השיב: "אני חושב שכן".
פיליפ מוריס כזכור, הציבה לעצמה יעד שעד 2025 מחצית מהכנסותיה יגיעו ממוצרים ללא-עשן, הכוללים בעיקר את מערכת חימום הטבק IQOS. עם זאת, אנליסטים צופים שהשיעור כנראה יהיה נמוך במעט מ- 50%. ביחס לכך, אמר אולצ'אק: "ישנה אסכולה אחרת שגם צוברת יותר ויותר תאוצה, שטוענת שדווקא בהימנעות מענף מסוים אתה מוותר כמשקיע על היכולת להשפיע לאן החברה תלך".
הפיננשל טיימס מציין כי האתגרים סביב הגדרת ESG מורכבים מכיוון שאין מסגרת אוניברסלית, אובייקטיבית וקפדנית אחת. באירופה, שבה מגמת ה-ESG מתקדמת יותר, מנהלי נכסים מתלוננים על כך שחוקים חדשים של האיחוד האירופי לסיווג השקעות בנות קיימא אינם ניתנים לביצוע, פיינשל טיימס מצטט את גאיין גוראב, אנליסט ב-Barclays, שאמר " כי לפיליפ מוריס יש את הנרטיב הטוב ביותר להפוך למניית ESG בענף...", האנליסט מתייחס למוצרים כגון IQOS ורכישתה של Swedish Match בשנה שעברה ב-15.7 מיליארד דולר. מאידך הוסיף גוראב כי "הרף שבו קרנות ESG יתחילו להסתכל על הענף הוא גבוה מאוד", וטען כי "יש להם עוד מסע ארוך לעבור לפני שיצליחו לשכנע את המשקיעים".
- 1.אם 12/06/2023 12:31הגב לתגובה זויושב על פיליפ מ. שנים לא רווח ענק אך יש דיבידנד וסולידיות כיאות ל"מניית חוטאים"
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
