אלקואה
צילום: wade payne

אחת מיצרניות האלומיניום הגדולות בעולם מאבדת 5% - זו הסיבה

מחירי האלומיניום ירדו בחדות משיאים של יותר מ-4,000 דולר לטון בתחילת 2022 ל-2,600 כעת, נפילה של 35%. מניית ALCOA איבדה מאז השיא בשנה שעברה 43% מערכה. מה בכל זאת מעודד? צפי לשיפור במחצית השניה של 2023
דור עצמון | (1)

תחום הסחורות יכול להיות מצוין כאשר יש מחסור והמחירים עולים - אבל זה הופך למסוכן כאשר המחסור נגמר. כך למדה על בשרה חברת איי.סי.אל, שראתה את המניה שלה מזנקת לפני שנה כאשר מחירי האשלג בעולם זינקו (ובחברה אפילו אמרו אז בראיון לביזפורטל שבגלל הסנקציות על בלארוס היא צופה המשך עליית מחירים). אלא שזה לא קרה והמניה מחקה 33% משווייה כשהמחירים בפועל ירדו. כך קרה גם למניית חברת הספנות הישראלית צים, שזינקה בגלל פקקי התובלה והזינוק במחירי העברת מכולות, ומאז נפלה כיוון שהמחירים 'חוזרים לנורמלי' (וגם במקרה הזה - היא הייתה היחידה שמשום מה לא צפתה את ירידת המחירים הזו, למרות ששאלנו את ההנהלה על כך פעם אחר פעם). 

אבל זה לא קורה רק בתחום האשלג או הספנות, אלא גם בתחום האלומיניום למשל. מניית אלקואה ALCOA, מיצרניות האלומיניום הגדולות בעולם, מאבדת היום גובה במסחר לאחר שדיווחה על מחירים נמוכים יותר למוצרי אלומיניום בסוף 2022. ובכל זאת, השאלה היא מה הצפי לשנה הקרובה.

החברה דיווחה שההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-20% לעומת השנה שעברה, זאת בגלל הנפילה של 35% במחירים. מחירי האלומיניום ירדו בחדות משיאים של יותר מ-4,000 דולר לטון בתחילת 2022, כאשר מחירי החוזים העתידיים עומדים כעת על כ-2,600 דולר לטון.

אבל מה בכל זאת מעודד?

עם זאת, אלקואה אומרת שהיא מצפה לעלייה במשלוחים השנה. "הביקוש ישתפר החל מהמחצית השנייה של 2023 ואילך. אנו רואים צמיחה חזקה בביקוש במגזרי הרכב והאריזה וזה מכפר על החולשה בענף הבנייה, במגזרי תעשייה מסוימים ובכלכלה הרכה באירופה".

אם זה באמת יקרה זה עשוי לעזור גם לחברות מתחרות של אלקואה, ואלה בינתיים מצליחות לא ליפול. כך, קייזר אלומיניום KAISER ALUMINUM CORP, וגם  TREDEGAR CORPORATION וכן ארקוני ARCONIC INC ומניית CENTURY ALUMINUM COMPANY .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גפ 20/01/2023 05:41
    הגב לתגובה זו
    גם התיקון מפולת יהיה אגרסיבי ויש סיכוי לירידה עד למטה לאזור של 10 $ ואפילו מתחת
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 12.65%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


הימורים מכונות הימורים קזינוהימורים מכונות הימורים קזינו

בנק אוף אמריקה: העלייה בהימורים המקוונים יוצרת סיכון אשראי חדש ופוגעת בצעירים

הדו"ח מצביע על קשר בין הימורים מקוונים לבין ירידה בדירוגי אשראי, עלייה בחובות שנשלחים לגבייה וגידול בהחמצת תשלומים, במיוחד בקרב גברים צעירים ומשקי בית בעלי הכנסה נמוכה וקובע כי המלווים יצטרכו לעדכן את מודלי הסיכון שלהם
אדיר בן עמי |

בנק אוף אמריקה מזהיר כי העלייה החדה בהיקף ההימורים המקוונים ושוק החיזויים יוצרת סיכון אשראי חדש עבור הלווים והמלווים כאחד. לפי הערכת הבנק, התפשטות המוצרים האלה הופכת את ההימור לחלק משגרת ההתנהלות הפיננסית של צרכנים רבים, ומשפיעה על יכולתם לעמוד בהתחייבויות.


על פי הדו"ח, נגישות גבוהה לפלטפורמות הימורים וממשקים המעוצבים לעידוד מעורבות מהירה ובלתי מתוכננת, מובילים צרכנים להימורים תכופים ולעלייה בשימוש באשראי. הבנק מציין כי דפוס זה עלול להוביל להעמסת יתר על מסגרות האשראי ולגידול בבעיות פירעון. בנק אוף אמריקה מתאר את הגידול בשוקי ההימורים והחיזויים כתופעה המשלבת בין בידור לבין פעילות ספקולטיבית, מה שמטשטש את הגבול בין משחק לבין פעילות פיננסית. לפי הדו"ח, התערבבות זו עשויה להשפיע על איכות האשראי של צרכנים ועל רווחיותם של מלווים, במיוחד אלה הפועלים מול אוכלוסיות בעלות דירוג אשראי נמוך.


הנתונים שמציג הבנק מצביעים על ירידה ממוצעת של 2.75 נקודות בציוני האשראי במדינות שבהן הימורי ספורט מקוונים זמינים. הירידה אינה חדה במונחים אבסולוטיים, אך היא מייצגת שינוי שנובע מהרגלי הימור מתמשכים ומהשתתפות של צרכנים חסרי כרית ביטחון.


צעירים פגיעים במיוחד

הדו"ח מצביע במיוחד על צעירים וצרכנים בעלי הכנסה נמוכה כקבוצות פגיעות יותר. הבנק מציין כי בקרב גברים צעירים, במיוחד באזורים מוחלשים, השילוב של הבנה פיננסית מוגבלת ומיעוט נזילות הופך אותם לחשופים ללחצים פיננסיים הנובעים מהימורים תכופים. בקרב לווים בעלי דירוג אשראי נמוך, הבנק מזהה סיכון מוגבר לעלייה בחוב מתגלגל, לריבוי מקרים של אי־עמידה בתשלומים ולגידול בהפסדי האשראי של המלווים. לפי הבנק, סימנים ראשוניים לתופעה כבר ניכרים בעלייה בהיקף החובות המועברים לגבייה.


בנוסף, הדו"ח מציין כי מבצעי שיווק, בונוסים ללקוחות חדשים וקמפיינים ברשתות החברתיות מגבירים את החשיפה של צעירים לפלטפורמות הימורים. חלק מהמשתמשים מגיבים לכך בהגדלת מסגרות האשראי ובהצטברות יתרות חוב. לפי נתוני איגוד ההימורים האמריקאי, בשמונת החודשים הראשונים של השנה היקף ההימורים החוקיים הגיע ל־99 מיליארד דולר — עלייה של יותר מ־12% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בבנק מציינים כי הנתון משקף את קצב ההתפשטות המהיר של פעילות ההימורים המקוונים.