אחת מיצרניות האלומיניום הגדולות בעולם מאבדת 5% - זו הסיבה
תחום הסחורות יכול להיות מצוין כאשר יש מחסור והמחירים עולים - אבל זה הופך למסוכן כאשר המחסור נגמר. כך למדה על בשרה חברת איי.סי.אל, שראתה את המניה שלה מזנקת לפני שנה כאשר מחירי האשלג בעולם זינקו (ובחברה אפילו אמרו אז בראיון לביזפורטל שבגלל הסנקציות על בלארוס היא צופה המשך עליית מחירים). אלא שזה לא קרה והמניה מחקה 33% משווייה כשהמחירים בפועל ירדו. כך קרה גם למניית חברת הספנות הישראלית צים, שזינקה בגלל פקקי התובלה והזינוק במחירי העברת מכולות, ומאז נפלה כיוון שהמחירים 'חוזרים לנורמלי' (וגם במקרה הזה - היא הייתה היחידה שמשום מה לא צפתה את ירידת המחירים הזו, למרות ששאלנו את ההנהלה על כך פעם אחר פעם).
אבל זה לא קורה רק בתחום האשלג או הספנות, אלא גם בתחום האלומיניום למשל. מניית אלקואה ALCOA, מיצרניות האלומיניום הגדולות בעולם, מאבדת היום גובה במסחר לאחר שדיווחה על מחירים נמוכים יותר למוצרי אלומיניום בסוף 2022. ובכל זאת, השאלה היא מה הצפי לשנה הקרובה.
החברה דיווחה שההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-20% לעומת השנה שעברה, זאת בגלל הנפילה של 35% במחירים. מחירי האלומיניום ירדו בחדות משיאים של יותר מ-4,000 דולר לטון בתחילת 2022, כאשר מחירי החוזים העתידיים עומדים כעת על כ-2,600 דולר לטון.
אבל מה בכל זאת מעודד?
עם זאת, אלקואה אומרת שהיא מצפה לעלייה במשלוחים השנה. "הביקוש ישתפר החל מהמחצית השנייה של 2023 ואילך. אנו רואים צמיחה חזקה בביקוש במגזרי הרכב והאריזה וזה מכפר על החולשה בענף הבנייה, במגזרי תעשייה מסוימים ובכלכלה הרכה באירופה".
- משבר האלומיניום ואיך הוא יכול להעלות את מחירי הדירות
- דני טל, הממונה על היטלי הסחר: ״עליה במחירי האלומיניום לא תפגע ברוכשי הדירות״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם זה באמת יקרה זה עשוי לעזור גם לחברות מתחרות של אלקואה, ואלה בינתיים מצליחות לא ליפול. כך, קייזר אלומיניום KAISER ALUMINUM CORP, וגם TREDEGAR CORPORATION וכן ארקוני ARCONIC INC ומניית CENTURY ALUMINUM COMPANY .
- 1.גפ 20/01/2023 05:41הגב לתגובה זוגם התיקון מפולת יהיה אגרסיבי ויש סיכוי לירידה עד למטה לאזור של 10 $ ואפילו מתחת
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
