הבנק העולמי בעוד תחזית מפחידה - אבל האם באמת צריך לחשוש כל כך מהתחזיות שלו?
בבנק חותכים (שוב) את תחזית הצמיחה של העולם ל-2022 מ-4.1% ל-2.9% בלבד, אבל כדאי לשים לב שהבנק מפספס די הרבה בתחזיות שלו. הכותרות בעולם זועקות בחצי השנה האחרונה 'ירידות' - אבל לפחות על פי ההיסטוריה, סביר שבעוד עשור בקושי נזכור אותן
הבנק העולמי מזהיר ש"יהיה קשה להימנע ממיתון" וכי ה"סיכון לסטגפלציה עולה" (הסיכון של אינפלציה גבוהה לצד צמיחה נמוכה). "המלחמה באוקראינה, הסגרים בסין, השיבושים בשרשרת האספקה והסיכון לסטגפלציה פוגעים בצמיחה. עבור מדינות רבות, יהיה קשה להימנע ממיתון", אומר נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפאס, כאשר בבנק מדברים על האינפלציה הגבוהה במחירי המזון, לצד הריביות בעולם שהולכות ועולות כדי להתמודד איתה. הם גם חוששים מפני "תקופה ממושכת של סטגפלציה המזכירה את שנות ה-70" - אז מחירי הנפט בעולם זינקו בעקבות מלחמת יום כיפור וחרם הנפט של קרטל מדינות הנפט פגע קשות בעולם המערבי.
בתחזית המעודכנת, הבנק העולמי קיצץ את תחזית הצמיחה מ-4.1% לפני חודשיים ל-2.9% בלבד, כאשר בבנק מסבירים את הירידה החדה בפלישה הרוסית לאוקראינה, שאותה הוא לא לקח בחשבון בתחזית הקודמת שלו בחודש ינואר. מעבר לכך, בבנק צופים כי גם השנתיים הבאות לא יהיו טובות יותר, כאשר ב-2023 צופה הבנק צמיחה של כ-3%. הבנק גם לא אופטימי לגבי כל העשור הקרוב וצופה צמיחה נמוכה והשקעות מעטות. בבנק צופים שהשנה צפויה להיות "ההאטה החדה ביותר ב-80 השנים האחרונות" - לאחר תקופת התאוששות קצרה ממגיפת הקורונה.
ביחס לארצות הברית, צופה הבנק כי הצמיחה ב-2022 תעמוד על 2.6% לעומת 3.8% בתחזית שנתן בחודש ינואר.
בבנק גם קוראים למדינות "לרכך את המכה" על האזרחים בעקבות האינפלציה ולסייע להם על ידי הקלה בפריסת חובות. הבנק גם מזהיר ממשלות מהטלת פיקוח על מחירים, מתן סובסידיות או הגמלת יצוא בעקבות האינפלציה הגבוהה - פעולות שרק יחריפו את המשבר. לסיכום מזהירים בבנק כי אם לא יהיה שיפור במצב הגיאו-פוליטי "הצמיחה הגלובלית עלולה להיות חלשה באופן עוד יותר משמעותי".
התחזית מפחידה אבל האם צריך לחשוש מאוד? לא בטוח. היסטורית, התחזיות של הבנק העולמי לא ממש מדייקות
אז נכון, בבנק העולמי פסימיים, כמו רוב הכותרות בתקשורת העולמית בחצי השנה האחרונה. כולם מדברים על הסכנות הגדולות ועל כך שהעולם שוב נכנס למיתון קשה. אבל האם צריך לחשוש מאוד מהתחזיות הללו? לא בטוח.
- הבנק העולמי: הצמיחה העולמית בדרך לשפל של 60 שנה
- בסנט תוקף את קרן המטבע: "שכחתם את התפקיד שלכם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה הבסיסית היא שהבנק העולמי, לא נעים לומר, מפספס בגדול בתחזיות שלו. למשל, במשברים הקודמים, כמו למשל משבר הסאב פריים, הבנק העולמי צפה שהכלכלה העולמית תתכווץ בשנת 2009 ב-5%, אבל בפועל היא ירדה רק ב-1.3% ובפער של 3.3% נקודות אחוז לעומת השנה שלפניה, כך על פי נתוני הבנק העולמי עצמו. הלאה, בזמן היציאה מהמשבר - בשנת 2010 צפה הבנק צמיחה של 2.9-3.3% ובפועל הכלכלה העולמית צמחה ב-4.5%, כלומר הרבה יותר מהר מהתחזית.
אם נלך עוד אחורה, נראה שהבנק העולמי צפה מיתון בשנת 1999, אבל בפועל הכלכלה העולמית צמחה באותה שנה ב-3.5%, עליה לעומת צמיחה של 2.8% שנה קודם לכן.
ומה קרה במשבר הקורונה?
גם בקורונה התחזיות של הבנק העולמי לא דייקו. הבנק העולמי צפה "מיתון עולמי רציני" אבל כזכור, לקח לבורסות בקושי חודש וחצי כדי לצאת ממנו ולחזור לזנק. בפועל, הכלכלה אכן נפגעה קשות בעקבות הסגרים (התכווצות של 3.3% בכלכלה), אבל אי אפשר לומר שהמיתון נמשך זמן רב - העולם נפתח מחדש וחזר מהר מאוד לצמוח עד כדי צמיחה של 5.7% בשנת 2021, גם כאן אגב הרבה מעל הצפי של הבנק, שם צפו צמיחה של 4%, או אפילו רק 1.6% במקרה שמבצע החיסונים בעולם יתעכב, ואחר כך העלו אותה ל-5.6%.
- גוגל מאיימת על OpenAI ומפילה את סופטבנק
- אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
שלא תבינו לא נכון, הבעיות אמיתיות, יש עיכובים בשרשראות האספקה, האינפלציה גבוהה ונמצאת הרבה מעל טווח היעד של הבנקים המרכזיים בעולם, המלחמה באוקראינה משפיעה (מלחמות משפיעות הרבה פחות ממה שחושבים), מחירי הנפט והסחורות מזנקים, הלחץ בשוק העבודה קיים, הבנקים המרכזיים מעלים את הריבית בעולם כדי להילחם באינפלציה - ומייקרים את הכסף, כלומר מאטים את הכלכלה ועוד ועוד. השווקים כידוע מגיבים ומתחילת השנה יורדים ב-20%. אבל עדיין... אם נסתכל בראייה היסטורית - לא בטוח שלהמר כיום על סוף העולם זו תחזית חכמה במיוחד. בינתיים התחזית הזו נכשלת ומתבדה כבר הרבה מאוד שנים (ואתם יודעים, אם העולם לא ישרוד, לא ממש משנה איפה הכסף שלכם יהיה באותו זמן). כלומר - האופטימיות כנראה משתלמת בטווח הארוך (בהנחה שאתם מסוגלים להתמודד עם הירידות שבדרך).
בטווח הארוך השווקים בדרך כלל עולים. הצלחתם לראות על הגרפים את המשבר של 1974? אנחנו לא. המשברים הגדולים של הדוט.קום ב-2000 והסאב פריים ב-2008 נראים כיום כבר כמו אפיזודה חולפת
מעבר לכך, כדאי לזכור שירידות בשווקים זו תופעה שהיא חלק מהשיטה. השוק לא יכול לעלות כל הזמן בקו ישר - כי בצורה כזו הסיכון נעלם ובהגדרה אי אפשר לקבל תשואה גבוה עם סיכון אפסי. המשקיע האגדי וורן באפט ידוע באמירה שהוא פחדן כשכולם חמדנים והוא חמדן כשכולם פוחדים. בנוסף הוא אומר ששוק ההון זה כלי להעברת כסף מאנשים חסרי סבלנות לאנשים עם סבלנות. כדאי להיזכר באמירות הללו כאשר מסתכלים על השווקים לטווח ארוך ושמים לב שבראייה היסטורית די קשה לראות את כל הירידות שהיו בדרך - נכוון אמנם שכל כמה שנים ספורות השוק יורד ב-20%, לפעמים זה מתפתח למשבר כמו הקורונה עם ירידות של 30% ולעיתים נדירות יותר השוק מתרסק גם ב-50%, כמו במשבר הסאב פריים והדוט.קום (הנאסד"ק נפל בדוט.קום אפילו ב-80%) - אבל בראייה היסטורית וכאשר מתרחקים מעט מהגרפים רואים את התמונה הגדולה: השוק בדרך כלל עולה בטווח הארוך. אז האם הפאניקה במקומה? אם תשאלו את באפט הוא יגיד לכם פשוט להתעלם מרעשי הרקע הללו.
- 7.לרון 13/06/2022 09:10הגב לתגובה זולכן הערכות הן רק "הערכות" ואף פעם לא מדייקות
- 6.סוחר נוסטרו 12/06/2022 15:39הגב לתגובה זועד עכשיו מחכים שהכסף שלהם יחזור. וכמה סיבובים מעניינים היו בדרך פשיווו
- 5.תסתכלו על גרף מדד פחד VIX ותבינו הכל !!!!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)אאא 08/06/2022 01:10הגב לתגובה זו
- 4... 07/06/2022 23:03הגב לתגובה זואתר הזה בזיון , את אתם מנסים להלחיץ כשהמדדים ירוקים ואין לכם השפעה על ארצות הברית .??? מעתיקים כתבות ומשנים כותרות בכוונה
- בכלל לא מנסים...אבל מצליחים גם בלי לנסות כי אתה גולם. (ל"ת)לסתם כתבה 08/06/2022 07:51הגב לתגובה זו
- אבי אורן 07/06/2022 23:59הגב לתגובה זואנשים לא קוראים את הכתבה וישר מגיבים. אתה לא נורמלי אתה יודע? תקרא קודם, תראה שהכתבה הזו מנסה להרגיע את המשקיעים. לא להלחיץ
- 3.נ.ש. 07/06/2022 21:08הגב לתגובה זוציטוט: סביר שבעוד עשור בקושי נזכור אותן" אנחנו נמצאים במצב של תחילת שוק יורד כבר חצי שנה. להגיד שבעוד עשור לא יזכרו את זה זו אמירה מאד מאד לא אחראית שמתעלמת מעובדות בשטח. המצב כיום לא דומה לשווקים שהיו בעשור האחרון בכלל. אף אחד לא יודע עד כמה זה גרוע מה שהשווקים הולכים להתמודד בשנה או בשנים הקרובות. ולכן הזלזול הזה כאילו מדובר בעוד איזה תיקון לא חכם בלשון המעטה
- לרון 13/06/2022 09:13הגב לתגובה זו"סידרו את עצמם" כי בנק מרכזי לא התערב,היום השוקים קיבלו כלים מ 2008 והמצב ישתפר ,אך ל א ט
- 2.לא להיות בדורו תמיד מפסידים (ל"ת)מכאל 07/06/2022 20:06הגב לתגובה זו
- 1.הכל בולשיט נסדק יהיה ירוק סנופי גם (ל"ת)יעקב 07/06/2022 19:54הגב לתגובה זו

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
