הבנק העולמי
הבנק העולמי

הבנק העולמי: הצמיחה העולמית בדרך לשפל של 60 שנה

מלחמת הסחר והחוב מצמצמים את הצמיחה העתידית

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה הבנק העולמי

הבנק העולמי פרסם תחזית פסימית במיוחד לצמיחה הגלובלית בעשור הנוכחי, אותה כינה כ"חלשה ביותר מאז שנות ה־60". התחזית עודכנה כלפי מטה ל־2.3% בלבד בשנת 2025, לעומת 2.7% בתחזית שפורסמה בינואר, כשהסיבה העיקרית לכך היא הסלמת מלחמת הסחר שמובילה ארה"ב תחת ממשל טראמפ.


על רקע מדיניות המכסים האגרסיבית שהוביל ממשל טראמפ מאז תחילת השנה – כולל מכסים על אלומיניום, פלדה ומוצרים ממדינות מובילות – הבנק העולמי מתריע כי קצב הצמיחה הנוכחי מזכיר תקופות של מיתון. הבנק מזהיר כי "למעט מיתונים, זהו קצב הצמיחה האיטי ביותר מאז 2008", וכי חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הסחר מעיב על השקעות וסחר גלובלי. לפי התחזית, אם המכסים שהוכרזו ב"יום השחרור" של טראמפ באפריל – שהוקפאו זמנית – ייכנסו שוב לתוקף, הצמיחה עלולה להיחלש אף יותר.

ירידה חדה בסחר ובהשקעות, קיפאון בכלכלה המתפתחת

מהדוח עולה כי היקף הסחר העולמי יגדל ב־2025 רק ב־1.8%, לעומת 3.4% ב־2024 – והרבה מתחת לממוצע של כמעט 6% בעשור הקודם. נוסף לכך, שיעור האינפלציה צפוי להגיע ל־2.9%, גבוה מהרמות של טרום־הקורונה. כלכלן הבנק העולמי, אינדרמיט גיל, הזהיר כי המדינות המתפתחות – שהיו מנועי צמיחה משמעותיים בעבר – נמצאות כעת בקיפאון. לדבריו, "הצמיחה במדינות אלו ירדה מ־6% בעשור הקודם לפחות מ־4% כיום. חוץ מאסיה, העולם המתפתח הפך לאזור חסר פיתוח".

לפי הבנק, למעלה ממחצית המדינות עם ההכנסה הנמוכה ביותר כבר נמצאות במשבר חוב או בסיכון גבוה לכך. זרימת הסיוע החיצוני, שבעבר הייתה קריטית למדינות אלו, נמצאת בירידה חדה: בריטניה קיצצה את תקציבי הסיוע שלה לטובת מימון ביטחוני, וזרוע הפיתוח של ארה"ב, USAID, איבדה כמעט את כל כוחה תחת ממשל טראמפ.

שאלות ותשובות

מהי תחזית הצמיחה המעודכנת של הבנק העולמי ל־2025?
2.3% בלבד – ירידה מהתחזית הקודמת של 2.7%, וציון שפל של שישה עשורים בקצב הצמיחה בעשור כולו.

כיצד משפיעה מדיניות הסחר של טראמפ על התחזיות?
המכסים שהוטלו מאז ינואר והאיום בהגבלות נוספות יצרו חוסר ודאות חריף ופגעו בסחר ובהשקעות. התחזית לוקחת בחשבון את המכסים שהיו בתוקף עד סוף מאי, אך מניחה שמכסים נוספים לא ייכנסו לתוקף – הנחה שיכולה להתברר כאופטימית מדי.

מה מצב המדינות המתפתחות?
הצמיחה במדינות אלו ירדה באופן עקבי בעשורים האחרונים. כיום היא נעה סביב 4% בלבד – שיעור שאינו מספיק לצמצום עוני משמעותי. עיקר ההחרפה נרשמת מחוץ לאסיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כיצד השפיע הסיוע החיצוני על התחזית?
קיצוץ בתקציבי הסיוע, בפרט בבריטניה ובארה"ב, מחמיר את משבר החוב והאטת ההשקעות במדינות עניות. פחות סיוע = פחות תשתיות, פחות השקעות ופחות צמיחה.

האם הבנק העולמי רואה פתרון?
לא במובהק. הבנק לא מציע צעדים קונקרטיים אך מזהיר כי אם מדיניות הסחר תחריף, הצמיחה תידרדר אף יותר. המסר העיקרי: אם לא תהיה פעולה בינלאומית נרחבת לתמיכה בכלכלה הגלובלית – העשור הנוכחי ייזכר כתקופת עיכוב היסטורית.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.79%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותהילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

ויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים

עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטוריה'ס סיקרט

מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 15.94%   מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.

הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.

למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.

שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא

ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס, הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.

לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית. הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.