חולה בית חולים
צילום: halfpoint

HCA – אינפלציית השכר ריסקה את מפעילת בתי החולים הגדולה בארה"ב

מפעילת בתי החולים התרסקה ב-22% והפילה את הסקטור, הסיבה - עלויות השכר המאמירות - כ-5% בשנה -  שחתכו כחצי מיליארד דולר מהרווחים; האם צפוי שינוי בקרוב?
יואב בורגן |

בשבוע שעבר כתבנו כאן על הלחצים האינפלציוניים בארה"ב, על כך שייתכן והגיעו כבר לשיא שלאחריו יתחילו להתמתן, ואם זה יקרה – הרי שכנראה מדובר בחדשות טובות מאוד לשווקים.

בינתיים, הולכות ומתגברות העדויות על המחיר הכלכלי הכבד אשר עליות המחירים בארה"ב גובות. דוגמא מצוינת לכך היא השפעת עלויות השכר המאמירות על הביצועיים הפיננסיים של חברות בורסאיות מסקטורים תעשייתיים מגוונים בארה"ב. 

תראו מה עבר ביום ששי שעבר על מניית HCA Healthcare, מפעילת בתי החולים הגדולה ביותר בארה"ב: המנייה התרסקה ב-22%, הנפילה היומית החדה ביותר מאז מרץ 2020, תקופת שיא הירידות הגלובליות עם התפרצות הקורונה בעולם. ודווקא עד יום ששי, מניית HCA נהנתה מומנטום חיובי משמעותי, עם עלייה של 8% מתחילת השנה, לעומת ירידה של 10% במדד ה-S&P 500.

מאחר ו-HCA נתפסת כסמן הימני של סגמנט מפעילות בתי החולים והמתקנים הרפואיים בארה"ב, אזי התרסקות המניה ביום ששי גם גררה עמה גל של ירידות אצל מניות מתחרותיה: Tenet Healthcare TENET HEALTHCARE CORP ירדה ב-16%; Community Health Systems COMMUNITY HEALTH SYSTEMS התכווצה ב-18%; ו-Universal Health Services UNIVERSAL HEALTH SVCS B סבלה מן הירידה החדה ביותר במנייתה מאז ספטמבר 2020, 14%.

מבחינת סיווגה בתעשיית ה-healthcare בכללותה, מניית HCA משתייכת לסגמנט ה-Health Care Providers & Services, לצד המבטחות הרפואיות בארה"ב (United Heath, Cigna, Anthem, Humana), המפיצות הגדולות (McKesson, למשל), ורשתות בתי המרקחת (CVS, Rite Aid). סגמנט זה מהווה כרבע מכלל תעודת הסל XLV, שהינה תעודת הסל הגדולה ביותר והחשובה ביותר בעולם ה-healthcare. אגב, מניית HCA כשלעצמה מהווה כ-1% מכלל ה-XLV.

HCA Healthcare נוסדה בשנת 1968, ומשרדיה הראשיים הינם בנשוויל, טנסי. החברה פעילה ב-20 מדינות בארה"ב וכן בבריטניה. HCA מפעילה 182 בתי חולים, מהם 175 בתי חולים כלליים ולטיפולים אקוטיים, 5 בתי חולים פסיכיאטריים, ושני מרכזי שיקום. כמו כן, החברה מפעילה 125 מרכזים ניתוחיים, ו-21 מרכזים אנדוסקופיים.

אז מה קרה שהצדיק כזו השמדת ערך? הנהלת החברה נאלצה לחתוך את תחזיותיה הפיננסיות לשנת 2022 באופן חד למדי, כשהסיבה העיקרית לכך היא הקפיצה הגדולה בהוצאות השכר. תחזית הרווח של HCA לשנה הנוכחית נחתכה למעשה בכ-10%, מהטווח הקודם של 18.40-19.20 דולר למניה, לטווח הנוכחי של 16.40-17.60 דולר למניה (התייחסנו לנקודות האמצע). כמו כן, תחזית ההכנסות השנתית נחתכה ב-600 מיליון דולר, מ-61.5 ל-59.5 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

המחסור באנשי צוות רפואיים ואדמיניסטרטיביים שנוצר בשנים האחרונות לאחר התפרצות הקורונה, מאלץ בתי חולים בארה"ב להעלות באופן משמעותי את השכר שהם משלמים לעובדים הנ"ל. כמו כן, בתי חולים נאלצים לעתים קרובות להסתמך ואף להתחרות בסוכנויות השמה על מנת לנסות למלא את המחסור החמור בעובדים. הקפיצה הגדולה בעלויות השכר התרחשה עם התפשטות וריאנט הדלתא בארה"ב במהלך הקיץ שעבר, והלחץ המוגבר נותר בעינו מאז, כלומר מזה שלושה רבעונים. האינפלציה בעלויות העבודה, אשר נאמדה במקור ותוקצבה לפי 3.5% ע"י הנהלת HCA, נאמדת כעת בכ-5% לשנת 2022, והיא צפויה לקטום סדר גודל של 400-500 מיליון דולר מרווחיה של HCA. יתרה מזאת, לא צפויה הקלה בעתיד הנראה לעין, בוודאי לא לפני המחצית השנייה של 2022.   

HCA, בעלת שווי שוק של 63.5 מיליארד דולר, מסוקרת על ידי 20 בתי השקעות שונים בארה"ב. מחיר היעד הממוצע עומד על 263 דולר למניה, אפסייד מכובד של 25% לעומת מחיר המניה כיום. במונחי מכפילים, המניה אינה יקרה ונסחרת כיום לפי מכפיל רווח נקי (P/E) של 11 ביחס לתוצאות החזויות לשנה הנוכחית, ו-10 ביחס לשנה הבאה. כמו כן, HCA מגלמת כיום תשואת דיבידנד צפויה של 1%. ובנוסף לכך, HCA היא גם אגרסיבית יחסית בתוכניות ה-buyback שלה (רכישת מניות עצמית).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.