אוטונומו נסחרת מתחת למזומן בקופה, אבל האם זו הזדמנות?

החברה שמוזגה לספאק בקיץ לפי 1.2 מיליארד ד', נפלה לשווי 177 מ'. המזומנים בקופה - 208 מיליון דולר; ברבעון 4 הפסידה 16 מ'. אם העסק יפרח מי שיכנס עכשיו כנראה ירוויח. תרחישים נוספים: מכירתה לצד ג' או למחזיקים הגדולים, אבל יש תרחיש שהשוק כעת מאמין בו - שרפת המזומנים תימשך ומהר מאוד העסקה הטובה תהפוך לרעה

איתי פת-יה | (4)

חברת אוטונומו הישראלית, שפיתחה זירת מסחר בנתוני רכבים מקושרים, נכנסה לוול סטריט דרך מיזוג לשלד ספאק בקיץ האחרון בעסקה שגזרה לה שווי של 1.26 מיליארד דולר לפני הכסף (255 מיליון דולר גויסו. התכנון היה לגייס 280 מיליון אך מחזיקי מניות בשלד פדו אותן בחלקן עוד קודם להשלמת המיזוג). הכסף נכנס לחברה, אך אמון המשקיעים, בהתחשב גם בטלטלות בשוק, ברח החוצה ובינתיים השווי כבר צנח ל-177 מיליון דולר, כשמחיר המניה עומד על 1.3 דולר (נמוך בהרבה ממחיר שלד ספאק עוד קודם להכרזה על חברת מטרה שתתמזג לתוכו, שהוא 10 דולר). השווי הנוכחי נמוך מהמזומן בקופה – 208 מיליון דולר בסוף 2021 (כולל שווי מזומנים וכספים בנאמנות). האם זו הזדמנות?

בתרחישי הקצוות (אקזיט, הצלחה או מחיקה) יכול להיות שכן, אך אם תמשיך כפי שעכשיו  התשובה היא שלילית, קשה להעריך מה מהם הוא התרחיש הסביר. מבט על השורה העליונה מגלה שב-2021 הכניסה 1.7 מיליון דולר וזאת אף לאחר רכישת ניורה ב-50 מיליון דולר. בתחילת 2021 כשעסקת ניורה לא באופק, העריכו ש-2021 תסתיים עם הכנסות של 3 מיליון דולר.

יוזכר שמרמת הכנסות אפסית (400 אלף ב-2020) קל לצמוח, ועל אף שגם עכשיו ההכנסות זניחות, קצב הצמיחה בין 2020-2021 לא ישמר. פספוס התחזית לאשתקד מעמיד בספק גם את העמידה ביעדים של 2022 (24 מיליון דולר. הכיצד?), ב-2023 סך של 264 מיליון דולר (רק אז תעבור ל-EBITDA חיובי, ובסכום נמוך של 4 מיליון דולר), וב-2025 יעד להכנסות של חצי מיליארד דולר (הכיצד?).

אז קצב הצמיחה מוטל בספק, ובינתיים בגזרת שריפת המזומנים: ההפסד התפעולי ברבעון הרביעי היה 16 מיליון דולר, ונניח שבפועל החברה שורפת סכום נמוך יותר של 10 מיליון דולר ברבעון – אם הקצב הזה כן ישמר, מדובר ב-40 מיליון דולר בשנה. הוא אף יכול להיות גבוה יותר בתלות בהשקעה בצמיחה. לחלופין, אולי גם צמצומו אפשרי בעזרת התייעלות, אבל לא בטוח, וייתכן שאז השורה העליונה תפגע ויהיה עוד יותר קשה לעמוד ביעדים. 

מכל מקום, השאלה שניצבת לפני המשקיעים היא שאלת המירוץ בין העלייה בהכנסות דרך סגירה של חוזים חדשים והגדלת המכירות ללקוחות קיימים מה שיגרום להשבחה בשווי הפעילות של החברה; לבין קצב שריפת המזומנים שמקטין את המזומנים בקופה. כלומר, מצד אחד, המזומנים יורדים מצד שני, צפוי שערך הפעילות עצמה, יעלה. בתרחיש הביניים  שקיים כעת (לאל צמיחה מרשימה), היקף המזומנים יירד דרמטית - בעוד שנה הוא כבר יהיה מתחת לשווי החברה בשוק.

תרחיש הקצה האופטימי הוא שהמירוץ מוכרע לטובת השורה העליונה, וגם אם אוטונומו לא תעמוד ביעדים השאפתניים, לפחות יכנס יותר כסף מאשר ייצא מדי רבעון. זה המקום לציין שבאוטונומו לא התייחסו להכנסות, אם יש כאלה, של ניורה, ובונים על הסינרגיה איתה. בדוחות הרבעון הרביעי, בו הושלמה עסקת הרכישה, לא יוחסו אי אלו הכנסות לניורה. ראוי להזכיר שלכאורה בתקופה שסמוכה לגיוס כסף (בין אם כחברה פרטית ובין אם בהפיכה לציבורית) הצמיחה אמורה להיות מואצת.

אם זה יהיה התרחיש שיתממש – אז מי שיכנס עכשיו למניית אוטונומו ויביע בה אמון ייצא עם שכרו בצדו. וישנה אפשרות אחרת להרוויח, והיא קשורה בתרחיש קצה אחר: החברה נרכשת בפרמיה. צניחת השווי של חברות טכנולוגיה רבות יצרה הזדמנויות למיזוגים ורכישות, בוודאי של מנהלות נכסים וקרנות הון סיכון שמחפשות הזדמנויות. ייתכן אפילו שחברה מתחום הרכב, או ביטוחי הרכב, תראה הזדמנות באוטונומו. לחברה שיתופי פעולה עם פז׳ו-סיטרואן, פיאט-קרייזלר, BMW, מיצובישי, מרצדס, ניסן-רנו ועוד.

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד על הסקאלה הזו ניצבת האפשרות שאלה המשקיעים הגדולים הקיימים של אוטונומו, אותם אלה שהביאו אותם לציבור המשקיעים לפני פחות משנה, יחליטו למחוקה מהמסחר ולהפכה לפרטית. עם המשקיעים הבולטים בחברה נמנים הקרנות בסמר ו-StageOne שנכנסו להשקעה בה עוד בשלב הסיד, Dell ו-Hearst Ventures. אלה מחזיקים בכ-72% מהמניות. כן תתכן גם רכישת הפעילות של אוטונומו והפיכתה לשלד בורסאי, שעם קליטת פעילות אחרת יקבלו מחזיקיו מניות בחברה הממוזגת, במתווה כזה או אחר.

השנה האחרונה הפכה הרבה חברות פרטיות-סטארטאפים לחברות נסחרות. הן הגיעו לשם בשלב מוקדם, על רקע התמחור הנדיב של המשקיעים בנאסד"ק, כשקרנות ההון סיכון המחזיקות בחברות אלו, הבינו שהדרך המהירה להשבחה היא הנפקה לציבור. כעת, אותן קרנות הון סיכון, יכולות לפעול הפוך - לרכוש סטארטאפים בשוק במחירים נמוכים אפילו מהשוק הפרטי. אוטונומו שקיבלה בשוק הפרטי (לפני ההנפקה לציבור) שווי של 200-300 מיליון דולר, נמכרת היום באפס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משקיע 21/02/2022 23:25
    הגב לתגובה זו
    כל המשקיעים המתוחכמים ידעו שזאת חברה בלי טכנולוגיה מהפכנית ובלי הכנסות. החברה בנתה על ההייפ שאחרי מכירת מובילאיי לאינטל, והמשקיעים הטפשים בלעו את הפיתיון... המסקנה, להשקיע אך ורק בחברות שיש עליהן מידע פנימי. אחרת, פשוט להשקיע בתעודות סל פסיביות
  • 3.
    בלאק מרבוזו 21/02/2022 22:51
    הגב לתגובה זו
    אז מה יגידו על ננו דימנשן.... NNDM
  • 2.
    עובד לשעבר 21/02/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    חברה ללא יתרון טכנןלוגי, הנהלה שרוצה לעשות EXIT מהיר ומפחדת להתמודד עם קשיים, גוף מכירות מאד חלש והעיקר שוק שאינו קיים וערך אסטרטגי זניח לשותפים הקיימים - כל חברה מתחרה יכולה בשנתיים שלש של פיתוח לעקוב את אוטונומו והשותפים האסטרטגיים יוכלו בקלות לעבור אליה.
  • 1.
    משקיע 21/02/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
    עוד הונאה - מזכיר לי את קוויק, נרהטק ועוד חברות עם פעילות זניחה ששורפת מזומן.
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".