רפאל צבא צהל טנקים
צילום: רפאל

לאומי שוקי הון ממליץ על חשיפה לסקטור הביטחון

"נדרשת למדינות נאט"ו עלייה של 38% בהוצאה השנתית על ביטחון, בהיקף של 117 מיליארד דולר כדי לעמוד ביעדים" - כך ניתן להרוויח
ערן סוקול | (2)

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם היום התייחסות להתבטאויות נשיא ארה"ב טראמפ והשפעתן על חברות מסקטור הביטחון (Aerospace&defense) אשר להערכתו צפוי להציג צמיחה עקבית בשנים הקרובות כתוצאה מעליית תקציבי הביטחון וכן כתוצאה מהמשך הביקוש לתעופה אזרחית. יונסיאן ממליץ להיחשף אל הסקטור באמצעות ETF או על ידי קניית מניית אירבאס – Air FP.

יעד ה-2% תוצר: תהליך שיימשך לפחות עד שנת 2024

הנשיא טראמפ נזף במדינות נאט"ו על כך שאינן עומדות ביעד ההוצאה התקציבית על הביטחון – 2% מהתוצר. לדברי יונסיאן "הלחץ על מדינות נאט"ו להגדיל את תקציבי הביטחון הוא חיובי לחברות ה-Defense. גורמים נוספים התומכים בגידול רב שנתי בתקציבי הביטחון בעולם הם פחד באסיה בגלל סין וכן התחממות במפרץ הפרסי. מגמה נוספת התומכת בתעשייה היא ההמשך הצפוי בצמיחה בתעופה האזרחית."

היעד שנקבע ע"י מדינות נאט"ו הוא להגיע לתקציב ביטחון של - 2% תוצר. יעד זה נקבע כבר בשנת 2014, כאשר תאריך היעד להגיע לרף זה הוא 2024. "גם במתכונת הנוכחית, רואים שהגידול בהוצאות הביטחון ב-6 השנים הקרובות צפוי להיות גבוה מהגידול בתמ"ג. טראמפ לוחץ על מדינות נאט"ו להגביר את הקצב ולהגיע ליעד ה-2% מוקדם יותר", מציין יונסיאן.

טראמפ תקף ישירות את גרמניה. הציוץ הבא מסכם את הטענה שלו:

לדברי יונסיאן "טראמפ לא דייק לגמרי בפרטים אבל בעיקרון הוא צודק. עפ"י נתוני נאט"ו שהתפרסמו לפני שבוע רק 4 מדינות חברות נאט"ו (ולא 5) עומדות מעל יעד תקציב הביטחון ביחס לתוצר , כאשר ארה"ב מובילה בפער גדול. ותאריך היעד להגיע להוצאה ביטחונית של 2% תוצר הוא 2024 ולא 2025."

"נדרשת עלייה של 38% בהוצאה השנתית על ביטחון, בהיקף של 117 מיליארד דולר כדי להגיע להוצאה ביטחונית כשיעור מהתוצר מ-1.5% ל-2%. כמה מהמדינות הגדולות בנאט"ו רחוקות מיעד ה-2%, ביניהן: גרמניה, קנדה, איטליה, ספרד."

מקור: נאט"ו

לדברי יונסיאן "הדרישה של טראמפ להגיע להוצאה תקציבית של 4% מהתוצר נראית תלושה, כמו גם תביעתו להגיע 'מייד' להוצאות ביטחון בשיעור של 2% מהתוצר, אבל הלחץ האמריקאי עשוי להשפיע לחיוב על תקציבי הביטחון של מדינות נאט"ו בשנים הקרובות."

איך אפשר להשקיע?

אפשרות אחת שמציע יונסיאן היא השקעה ב-ETF העוקבות אחרי מדדי Defense&Aerospace, כגון: ITA, XAR, PPA. דרך נוספת, היא ללכת לכיוון אירופה ולקנות את המנייה האירופאית הגדולה בתחום – אירבאס.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרציונאל בקנייה של איירבאס נשען על כך שיכול להיות שהמתקפה הכוללת של טראמפ מול פחות או יותר כל מדינה בעולם, תסיט קונים פוטנציאליים מבואינג לאיירבאס.

לדברי יונסיאן "איירבאס (וגם בואינג) יהנו בשנים הקרובות לא רק מהזמנות של מוצרי ביטחון אלא גם מגידול בתעופה אזרחית. בואינג ואירבאס הן דאופול עולמי בתחום התעופה ולכן כל הפרת איזון בין שתי השחקניות ופגיעה באחת מהן פועלת לטובת השנייה. יחד עם זאת יש לסייג ולומר שהשינוי לא יתבטא באופן מיידי, שכן צבר ההזמנות הוא רב שנתי והשינוי אם יהיה, יהיה הדרגתי מאוד. בנוסף, מלחמת הסחר עשויה להסתיים תוך מספר שבועות או חודשים. בתערוכת Farnborough air show  המתקיימת השבוע בבריטניה, נשמע מנכ"ל חברת איירבאס אופטימי מאוד כשלטענתו, האתגר של החברה הוא לעמוד בביקושים."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלביט מערכות. (ל"ת)
    nuyh 19/07/2018 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פאם 16/07/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.