רפאל צבא צהל טנקים
צילום: רפאל

לאומי שוקי הון ממליץ על חשיפה לסקטור הביטחון

"נדרשת למדינות נאט"ו עלייה של 38% בהוצאה השנתית על ביטחון, בהיקף של 117 מיליארד דולר כדי לעמוד ביעדים" - כך ניתן להרוויח
ערן סוקול | (2)

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם היום התייחסות להתבטאויות נשיא ארה"ב טראמפ והשפעתן על חברות מסקטור הביטחון (Aerospace&defense) אשר להערכתו צפוי להציג צמיחה עקבית בשנים הקרובות כתוצאה מעליית תקציבי הביטחון וכן כתוצאה מהמשך הביקוש לתעופה אזרחית. יונסיאן ממליץ להיחשף אל הסקטור באמצעות ETF או על ידי קניית מניית אירבאס – Air FP.

יעד ה-2% תוצר: תהליך שיימשך לפחות עד שנת 2024

הנשיא טראמפ נזף במדינות נאט"ו על כך שאינן עומדות ביעד ההוצאה התקציבית על הביטחון – 2% מהתוצר. לדברי יונסיאן "הלחץ על מדינות נאט"ו להגדיל את תקציבי הביטחון הוא חיובי לחברות ה-Defense. גורמים נוספים התומכים בגידול רב שנתי בתקציבי הביטחון בעולם הם פחד באסיה בגלל סין וכן התחממות במפרץ הפרסי. מגמה נוספת התומכת בתעשייה היא ההמשך הצפוי בצמיחה בתעופה האזרחית."

היעד שנקבע ע"י מדינות נאט"ו הוא להגיע לתקציב ביטחון של - 2% תוצר. יעד זה נקבע כבר בשנת 2014, כאשר תאריך היעד להגיע לרף זה הוא 2024. "גם במתכונת הנוכחית, רואים שהגידול בהוצאות הביטחון ב-6 השנים הקרובות צפוי להיות גבוה מהגידול בתמ"ג. טראמפ לוחץ על מדינות נאט"ו להגביר את הקצב ולהגיע ליעד ה-2% מוקדם יותר", מציין יונסיאן.

טראמפ תקף ישירות את גרמניה. הציוץ הבא מסכם את הטענה שלו:

לדברי יונסיאן "טראמפ לא דייק לגמרי בפרטים אבל בעיקרון הוא צודק. עפ"י נתוני נאט"ו שהתפרסמו לפני שבוע רק 4 מדינות חברות נאט"ו (ולא 5) עומדות מעל יעד תקציב הביטחון ביחס לתוצר , כאשר ארה"ב מובילה בפער גדול. ותאריך היעד להגיע להוצאה ביטחונית של 2% תוצר הוא 2024 ולא 2025."

"נדרשת עלייה של 38% בהוצאה השנתית על ביטחון, בהיקף של 117 מיליארד דולר כדי להגיע להוצאה ביטחונית כשיעור מהתוצר מ-1.5% ל-2%. כמה מהמדינות הגדולות בנאט"ו רחוקות מיעד ה-2%, ביניהן: גרמניה, קנדה, איטליה, ספרד."

מקור: נאט"ו

לדברי יונסיאן "הדרישה של טראמפ להגיע להוצאה תקציבית של 4% מהתוצר נראית תלושה, כמו גם תביעתו להגיע 'מייד' להוצאות ביטחון בשיעור של 2% מהתוצר, אבל הלחץ האמריקאי עשוי להשפיע לחיוב על תקציבי הביטחון של מדינות נאט"ו בשנים הקרובות."

איך אפשר להשקיע?

אפשרות אחת שמציע יונסיאן היא השקעה ב-ETF העוקבות אחרי מדדי Defense&Aerospace, כגון: ITA, XAR, PPA. דרך נוספת, היא ללכת לכיוון אירופה ולקנות את המנייה האירופאית הגדולה בתחום – אירבאס.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרציונאל בקנייה של איירבאס נשען על כך שיכול להיות שהמתקפה הכוללת של טראמפ מול פחות או יותר כל מדינה בעולם, תסיט קונים פוטנציאליים מבואינג לאיירבאס.

לדברי יונסיאן "איירבאס (וגם בואינג) יהנו בשנים הקרובות לא רק מהזמנות של מוצרי ביטחון אלא גם מגידול בתעופה אזרחית. בואינג ואירבאס הן דאופול עולמי בתחום התעופה ולכן כל הפרת איזון בין שתי השחקניות ופגיעה באחת מהן פועלת לטובת השנייה. יחד עם זאת יש לסייג ולומר שהשינוי לא יתבטא באופן מיידי, שכן צבר ההזמנות הוא רב שנתי והשינוי אם יהיה, יהיה הדרגתי מאוד. בנוסף, מלחמת הסחר עשויה להסתיים תוך מספר שבועות או חודשים. בתערוכת Farnborough air show  המתקיימת השבוע בבריטניה, נשמע מנכ"ל חברת איירבאס אופטימי מאוד כשלטענתו, האתגר של החברה הוא לעמוד בביקושים."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלביט מערכות. (ל"ת)
    nuyh 19/07/2018 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פאם 16/07/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    .
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.