אחרי ה'ברקזיט': עדכון ריבית דרמטי מחר באנגליה - מה צופים כעת הכלכלנים?
בענקית הבנקאות בלקרוק שמנהלת נכסים בהיקך של 4.7 טריליון דולר, צופים שהבנק המרכזי באנגליה יחתוך מחר את הריבית ל-0% וגם ישיק מחדש תכנית הרחבה כמותית. "בתרחיש המרכזי שלנו אנחנו צופים שבריטניה תיכנס למיתון בהמשך השנה", אמרו אמש בענקית ההשקעות והוסיפו כי בכל אחת מ-5 השנים הבאות הצמיחה תהיה נמוכה בכ-0.5% מהתחזיות המוקדמות. בבלקרוק צופים ירידה בהיקף ההשקעות בבריטניה וגם מעריכים שחוסר הוודאות ישאר גבוה.
שלושה שבועות אחרי משאל העם והחלטת בריטניה על יציאה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט'), מחר בשעה 13:00 שעון ישראל) יפרסם הבנק המרכזי באנגליה את עדכון הריבית, ולפי כל ההערכות - בפעם הראשונה מאז 2009 נראה הפחתת ריבית. ואולי גם מעבר לזה. בכדי להבהיר עד כמה העדכון הקרוב הוא חריג, נדגיש כי ב-90 העדכונים האחרונים הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי.
מה התחזיות? לפי סקר בלומברג שפורסם ביום שני האחרון, 30 מתוך 54 הכלכלנים שהשיבו צופים שתהיה הפחתת ריבית (כלומר 56% מהכלכלנים). מרביתם צופים הפחתה ל-0.25%. כלומר בלקרוק שצופים הפחתת ריבית ל-0% נמצאים בעמדת מיעוט. הסוחרים נותנים הסתברות של כמעט 80% להפחתת ריבית מחר. כלומר הפחתת הריבית מחר כבר מתומחרת, אבל לא במלואה. כלומר הפחתה ל-0% עשויה להיתפס בשווקים כמהלך אגרסיבי.
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: "נגיד הבנק המרכזי האנגלי כבר רמז שתיתכן הורדת הריבית והשווקים כבר מגלמים אותה בהסתברות גבוהה. לנגיד הבריטי יש רזומה של מזהה ומגיב מוקדם להתפתחויות העתידיות. כשהוא היה נגיד הבנק המרכזי בקנדה הוא היה בין הבנקים הראשונים בעולם שהורידו את הריבית הרבה לפני המשבר בשנת 2008."
- המפלגה הקיקיונית שבישרה על המהפך ההיסטורי בכלכלת בריטניה ומה קרה היום לפני 75 שנה
- האיש הכי שנוא באמריקה מורשע בהונאת משקיעים ומה קרה היום לפני 14 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד אמר ז'בזינסקי כי "לא כל כך ברור מדוע הנגיד הבריטי רוצה להוריד את הריבית דווקא כעת. מרחב הפעולה שלו מוגבל, כי הריבית כבר מאוד נמוכה. המטבע האנגלי כבר נחלש משמעותית. מניסיון של התקופה האחרונה בעולם, סביר להניח שהורדת הריבית במצב הנוכחי לא תגרום להגדלת האשראי הבנקאי. הבעיה של האשראי אינה המחיר שלו, אלא הביקוש הנמוך בגלל אי הוודאות הגדולה שלא יגבר אם הריבית תרד בעוד רבע אחוז. במקביל, הורדת הריבית תפגע ברווחיות הבנקים וברצון שלהם לתת אשראי. לפיכך, הכוונה של הנגיד הבריטי להוריד ריבית בנסיבות הנוכחיות יכולה להעיד שהוא חושש מתסריט שלילי מאוד לכלכלת בריטניה כתוצאה מה-Brexit."
אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "יותר מחצי מהאנליסטים המששתפים בסקר של בלומברג מעריכים כי הריבית תופחת מחר בבריטניה, לפחות ברבע אחוז. האם הפחתת ריבית היא הצעד שנחוץ לבריטניה בימים שלאחר הברקזיט? כנראה שלא. ראשית, על אף שהריבית בבריטניה העומדת על 0.5% גבוהה ביחס לריבית בגוש האירו או ביפן, עדיין מדובר על ריבית נמוכה מאוד ברמתה האבסולוטית. כפי שכבר נוכחנו לדעת, בסביבת ריבית נמוכה כל כך אין לשינויים בריבית כבר השפעה על הפעילות העסקית שכן הן מבחינת ציבור החוסכים והן מבחינת ציבור הלווים, אין שום הבדל בין ריבית של 0.5% לריבית של 0.25%. בנוסף, הפעילות הכלכלית בבריטניה אמנם צפויה להיפגע לאחר הברקזיט אך מדובר על אירוע שיתרחש רק בעוד שנתיים וחצי לפחות כך שהפחתת ריבית כעת לא תשנה שום דבר".
- 7.ניתאי 13/07/2016 23:50הגב לתגובה זוזהו תרגיל בנקאי מוכר. בישראל נערים למלחמה {לא יותר מ8 מהיום} שלא תאמרו אחר כך ,לא חשבנו... עסקי הדיור והנכסים תחת סיכון מתקדם.
- 6.מחר התור של אנגליה להדפיס כסף ולהוריד ריבית . (ל"ת)בא 13/07/2016 17:07הגב לתגובה זו
- 5.אורן 13/07/2016 15:14הגב לתגובה זוממש כתבים חכמים מאוד
- 4.אורן 13/07/2016 13:59הגב לתגובה זוכתבו מפולת בסגנון 1929 , בסוף הגיע ראלי 2016
- 3.כלכלן וותיק 13/07/2016 13:40הגב לתגובה זוהשקל שלנו בסכנה לירידה מאד חזקה.
- 2.חבל שיש אתרים לכלכלה שבהם עושים הכל לבלבל המשקיע (ל"ת)אורן 13/07/2016 13:29הגב לתגובה זו
- 1.האחד 13/07/2016 12:20הגב לתגובה זובינתיים ביז אתם מפספים שהכל עלה במשך השבוע רק בארץ בהולכה שלכם הכל רקוב .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה
היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
אורקל Oracle Corp -6.58% מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.
המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.
היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.
חוב של עשרות מיליארדים
אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.
- אורקל נופלת ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70%
- אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר. החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.
