זבז'ינסקי: "קשה להסיק משהו מנתוני התעסוקה, הפד' לא יסטה מהמסלול"

הכלכלן הראשי של מיטב דש מציין בסקירתו השבועית כי המשקיעים עברו להתמקד במועד העלאת הריבית, במקום על צמצום רכישות האג"ח
ידידיה אפק | (5)
נושאים בכתבה ארה"ב מאקרו

בעוד שביום המסחר האחרון בוול סטריט לא ידעו המשקיעים איך לעכל את הנתונים המאכזבים מדוח התעסוקה, לאחר סוף השבוע אפשר כבר להסיק כמה מסקנות ראשוניות. כלכלנים מעריכים שלא מדובר בקריסה מערכתית, אלא בהפרעה עונתית של מזג האויר.

כזכור, דוח התעסוקה לחודש דצמבר פורסם ביום ו' והראה תוספת של 74 אלף משרות חדשות לסקטור התעשייתי בארה"ב, וירידה בשיעור האבטלה מ-7% ל-6.7%. מרבית הכלכלנים ציפו לתוספת גדולה בהרבה, של כ-200 אלף משרות חדשות בממוצע ולכן קשה היה לדעת לאיזה נתון לייחס חשיבות גדולה יותר.

"נתוני שוק העבודה האמריקאי האחרונים, שהיו לכאורה פחות טובים מהתחזיות, הושפעו כנראה ממזג האוויר הקר ששרר בארה"ב בחודש דצמבר והיו משובשים מדי מכדי שיהיה ניתן להסיק מסקנות מבוססות על השינויים במצב התעסוקה", מסביר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב דש.

זבז'ינסקי מוסיף כי הירידה בשיעור האבטלה, שכשלעצמה הינה חיובית, לא באה מהסיבות הנכונות אלא בגלל הירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ב-0.2%. מנגד, הוא מצביע על מספר אינדיקטורים שדווקא תומכים בהתחזקות שוק העבודה - "כמות השעות הנוספות עלתה לשיא מאז שנת 2006 ויכולה להעיד על גידול צפוי בגיוסי עובדים. משקל העובדים שהתפטרו מעבודה ברצונם עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז המשבר. עובדה זו משקפת עלייה בביטחון העובדים עקב שיפור בשוק העבודה".

עם זאת, "יש לציין שלמרות השיפור, שוק העבודה לא מייצר בינתיים לחצים לעליית השכר. קצב הגידול השנתי בשכר הממוצע לשעת העבודה אף ירד מ-2% בחודשים האחרונים ל-1.8% בדצמבר, זאת לעומת קצב של כ-3% עד 3.5% שהיה לפני המשבר", מוסיף זבז'ינסקי.

ומה הדוח הזה אומר לגבי המשך צמצום הרכישות? "הפד' לא צפוי לסטות מהמסלול של צמצום הרכישות בקצב של 10 מיליארד דולר בכל פגישה עד לסיומן הסופי עד סוף השנה, בטח לא בגלל נתוני שוק העבודה של חודש אחד. כל סטייה מהתוואי עלולה לזעזע את השווקים מכיוון שתתקבל בשווקים כסוג של הודעת Tapering או QE חדשה. לכן רק התפתחויות חריגות ממש יסיטו את הפד' מהמסלול".

"שם המשחק כעת הוא לא ה-Tapering, אלא מתי תעלה הריבית"

הכלכלן הראשי של מיטב דש מסביר כי כעת המשקיעים מתחילים לחשוש יותר מעליית הריבית בארה"ב ופחות מה-Tapering. "שיפור בנתונים הכלכליים גרם בתקופה האחרונה להקדמת המועד הצפוי של העלאת הריבית, כפי שמשתקף בחוזים על ריבית הפד'".

קיראו עוד ב"גלובל"

"המשתנה המשפיע ביותר על תוכניות הפד' יהיו סימני האינפלציה והתפתחות ציפיות האינפלציה. על פי תחזיות הפד', כפי שבאו לידי ביטוי בפרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה, האינפלציה תישאר נמוכה לפחות עד לשנת 2016" מוסיף זבז'ינסקי.

"אכן יש לא מעט סיבות להניח שהאינפלציה בארה"ב תישאר נמוכה. אולם, יש גם לשים לב להתגברות הכוחות שיכולים לשנות את התמונה מוקדם מהצפוי. מבין הסימנים המוקדמים בשוק העבודה ניתן לציין את הירידה באבטלה, עלייה בשעות נוספות, עלייה בניצולת כושר הייצור וסימנים ראשונים של קושי לאייש משרות בעובדים מתאימים".

"תשואת האג"ח האמריקאית ל-10 שנים שמשקפת תוואי הריבית העתידי בהתאם להערכות הבנק המרכזי אמורה לעמוד על כ-3.0%. בנסיבות שציינו

לעיל בהן יש סיכון להיות מופתעים מהקדמת צעדי הפד', היינו מעדיפים להגדיל חשיפה לשוק האג"ח, רק כאשר התשואות יעמדו מעל רף זה", מסכם הכלכלן.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בארצות הברית עדין יש עיקולי בתים בעוצמה (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ארצות הברית רוצה צמיחה צמיחה ולא פירורים (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יפיטר שוקי הון 12/01/2014 21:50
    הגב לתגובה זו
    בארצות הברית החליטו שמי שלא מגיע ללשכה והתייאש כבר לא ״ מובטל״ הרי זה הזוי בקיצור לדעתי יש עוד הרבה מאוד לעשות בארצות הברית לצמיחה אמיתית שם לדעתי אסור עוד שנים לעלות ריבית עיסקית/ משכנתאות גם פה וגם שם
  • 2.
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:45
    הגב לתגובה זו
    עד שלא תהיה צמיחה מואצת בפועל ואבטלה כמעט אפסית אמיתית לא ניתן לעלות ריבית
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:40
    הגב לתגובה זו
    בלתי ניתן לעלות שם ריבית עוד שנים ארצות הברית כבר לא מעצמה שהייתה פעם סין כבר בנתה נושאת מטוסים ראשונה
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

בואינג
צילום: טוויטר

מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה

נחיתת חירום דרמטית: שני פצועים קל והיעדר שריפה מעלים שאלות על אמינות החיישנים



עמית בר |

שני נוסעים נפצעו קל בפינוי חירום של מטוס יונייטד איירליינס שנאלץ לנחות בנמל התעופה קנסאי באוסקה, יפן. טיסה מספר 32, שהמריאה מנמל נריטה בטוקיו בדרכה לסבו שבפיליפינים, סטתה ממסלולה לאחר התרעה על חשש לשריפה במחסן המטען. הצוות ביצע נחיתת חירום בטוחה.

במטוס הבואינג 737-800 היו 135 נוסעים ושבעה אנשי צוות. הפינוי בוצע באמצעות מגלשות חירום כנדרש בפרוטוקול, והנפגעים, שנפצעו במהלך הירידה במגלשות ,הועברו לבתי חולים מקומיים במצב קל. יתר הנוסעים הוסעו לטרמינל באוטובוסים. בדיקה ראשונית של המטוס לא העלתה סימנים לשריפה, מה שמעלה חשד להתרעת שווא.

הבואינג 737-800: סוס העבודה של התעופה נתקל בבעיות חיישנים

הבואינג 737-800 נחשב לאחד המטוסים האמינים ביותר לטיסות בינוניות, עם רקורד בטיחות מרשים מאז שנות ה-90. עם זאת, הדגם חווה מדי פעם תקלות בחיישנים ומערכות התרעה שגורמות לנחיתות חירום מיותרות. במקרה הנוכחי, ההתרעה התמקדה באזור המטען , אזור רגיש במיוחד מבחינה בטיחותית, אך מערכות גילוי אש עלולות לייצר התרעות שווא עקב עשן קל או התחממות זמנית של רכיבים.

האירוע באוסקה מצטרף לשורה ארוכה של תקריות שפקדו את יונייטד בשנים 2024-2025. החברה התמודדה עם בעיות מנוע, אובדן חלקים חיצוניים במהלך טיסה ותקלות חיישנים מרובות שגרמו לסטיות מסלול. רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) הגבירה משמעותית את הפיקוח על החברה, כולל פתיחת חקירות שגרמו לירידות חדות במניית החברה.

מומחי תעופה מזהירים כי הצטברות תקלות עלולה להצביע על בעיות מערכתיות בתחזוקה או בבקרת איכות, מה שמעמיד את יונייטד תחת לחץ כבד מצד רגולטורים בארצות הברית וביפן כאחד.