זבז'ינסקי: "קשה להסיק משהו מנתוני התעסוקה, הפד' לא יסטה מהמסלול"

הכלכלן הראשי של מיטב דש מציין בסקירתו השבועית כי המשקיעים עברו להתמקד במועד העלאת הריבית, במקום על צמצום רכישות האג"ח
ידידיה אפק | (5)
נושאים בכתבה ארה"ב מאקרו

בעוד שביום המסחר האחרון בוול סטריט לא ידעו המשקיעים איך לעכל את הנתונים המאכזבים מדוח התעסוקה, לאחר סוף השבוע אפשר כבר להסיק כמה מסקנות ראשוניות. כלכלנים מעריכים שלא מדובר בקריסה מערכתית, אלא בהפרעה עונתית של מזג האויר.

כזכור, דוח התעסוקה לחודש דצמבר פורסם ביום ו' והראה תוספת של 74 אלף משרות חדשות לסקטור התעשייתי בארה"ב, וירידה בשיעור האבטלה מ-7% ל-6.7%. מרבית הכלכלנים ציפו לתוספת גדולה בהרבה, של כ-200 אלף משרות חדשות בממוצע ולכן קשה היה לדעת לאיזה נתון לייחס חשיבות גדולה יותר.

"נתוני שוק העבודה האמריקאי האחרונים, שהיו לכאורה פחות טובים מהתחזיות, הושפעו כנראה ממזג האוויר הקר ששרר בארה"ב בחודש דצמבר והיו משובשים מדי מכדי שיהיה ניתן להסיק מסקנות מבוססות על השינויים במצב התעסוקה", מסביר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב דש.

זבז'ינסקי מוסיף כי הירידה בשיעור האבטלה, שכשלעצמה הינה חיובית, לא באה מהסיבות הנכונות אלא בגלל הירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ב-0.2%. מנגד, הוא מצביע על מספר אינדיקטורים שדווקא תומכים בהתחזקות שוק העבודה - "כמות השעות הנוספות עלתה לשיא מאז שנת 2006 ויכולה להעיד על גידול צפוי בגיוסי עובדים. משקל העובדים שהתפטרו מעבודה ברצונם עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז המשבר. עובדה זו משקפת עלייה בביטחון העובדים עקב שיפור בשוק העבודה".

עם זאת, "יש לציין שלמרות השיפור, שוק העבודה לא מייצר בינתיים לחצים לעליית השכר. קצב הגידול השנתי בשכר הממוצע לשעת העבודה אף ירד מ-2% בחודשים האחרונים ל-1.8% בדצמבר, זאת לעומת קצב של כ-3% עד 3.5% שהיה לפני המשבר", מוסיף זבז'ינסקי.

ומה הדוח הזה אומר לגבי המשך צמצום הרכישות? "הפד' לא צפוי לסטות מהמסלול של צמצום הרכישות בקצב של 10 מיליארד דולר בכל פגישה עד לסיומן הסופי עד סוף השנה, בטח לא בגלל נתוני שוק העבודה של חודש אחד. כל סטייה מהתוואי עלולה לזעזע את השווקים מכיוון שתתקבל בשווקים כסוג של הודעת Tapering או QE חדשה. לכן רק התפתחויות חריגות ממש יסיטו את הפד' מהמסלול".

"שם המשחק כעת הוא לא ה-Tapering, אלא מתי תעלה הריבית"

הכלכלן הראשי של מיטב דש מסביר כי כעת המשקיעים מתחילים לחשוש יותר מעליית הריבית בארה"ב ופחות מה-Tapering. "שיפור בנתונים הכלכליים גרם בתקופה האחרונה להקדמת המועד הצפוי של העלאת הריבית, כפי שמשתקף בחוזים על ריבית הפד'".

קיראו עוד ב"גלובל"

"המשתנה המשפיע ביותר על תוכניות הפד' יהיו סימני האינפלציה והתפתחות ציפיות האינפלציה. על פי תחזיות הפד', כפי שבאו לידי ביטוי בפרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה, האינפלציה תישאר נמוכה לפחות עד לשנת 2016" מוסיף זבז'ינסקי.

"אכן יש לא מעט סיבות להניח שהאינפלציה בארה"ב תישאר נמוכה. אולם, יש גם לשים לב להתגברות הכוחות שיכולים לשנות את התמונה מוקדם מהצפוי. מבין הסימנים המוקדמים בשוק העבודה ניתן לציין את הירידה באבטלה, עלייה בשעות נוספות, עלייה בניצולת כושר הייצור וסימנים ראשונים של קושי לאייש משרות בעובדים מתאימים".

"תשואת האג"ח האמריקאית ל-10 שנים שמשקפת תוואי הריבית העתידי בהתאם להערכות הבנק המרכזי אמורה לעמוד על כ-3.0%. בנסיבות שציינו

לעיל בהן יש סיכון להיות מופתעים מהקדמת צעדי הפד', היינו מעדיפים להגדיל חשיפה לשוק האג"ח, רק כאשר התשואות יעמדו מעל רף זה", מסכם הכלכלן.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בארצות הברית עדין יש עיקולי בתים בעוצמה (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ארצות הברית רוצה צמיחה צמיחה ולא פירורים (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יפיטר שוקי הון 12/01/2014 21:50
    הגב לתגובה זו
    בארצות הברית החליטו שמי שלא מגיע ללשכה והתייאש כבר לא ״ מובטל״ הרי זה הזוי בקיצור לדעתי יש עוד הרבה מאוד לעשות בארצות הברית לצמיחה אמיתית שם לדעתי אסור עוד שנים לעלות ריבית עיסקית/ משכנתאות גם פה וגם שם
  • 2.
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:45
    הגב לתגובה זו
    עד שלא תהיה צמיחה מואצת בפועל ואבטלה כמעט אפסית אמיתית לא ניתן לעלות ריבית
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 12/01/2014 21:40
    הגב לתגובה זו
    בלתי ניתן לעלות שם ריבית עוד שנים ארצות הברית כבר לא מעצמה שהייתה פעם סין כבר בנתה נושאת מטוסים ראשונה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיותאשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

אלסטיק עקפה את תחזיות הרווח, אבל צונחת בעקבות האטה בענן

למרות הכנסות ורווח מעל הצפי ועלייה בתחזית 2026, האטה בענן ונתוני צמיחה “רכים” מערערים את הביטחון בשוק

רן קידר |
נושאים בכתבה אלסטיק

חברת אלסטיק Elastic -7.02%  , המספקת פתרונות חיפוש וניתוח נתונים לעסקים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והכתה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ובשורת ההכנסות. למרות זאת, השוק הגיב באופן שלילי והמנייה צונחת במסחר המוקדם, ורושמת ירידה מצטברת של 17% מתחילת השנה. הפער בין הדוחות החזקים לבין תגובת השוק נובע מסימני האטה במנוע הצמיחה המרכזי של החברה, שירותי הענן. האטה זו מטילה ספק ביכולתה של אלסטיק לשמור על רמת צמיחה גבוהה בסביבה תחרותית ומאתגרת יותר.

על פי הדוחות שפורסמו ביום חמישי בלילה, אלסטיק הציגה רווח מתואם של 0.64 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.58 בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-423.5 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה, וגבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על כ-418 מיליון דולר.

החברה ציינה כי היא ממשיכה לראות ביקושים ליכולות החיפוש, האבטחה ויכולות האנליטיקה, במיוחד בארגונים גדולים. במהלך הרבעון נחתמו מספר עסקאות משמעותיות, מה שמלמד על המשך אמון הלקוחות בפלטפורמה.

מעונן חלקית

עם זאת, למרות הצגת נתונים מרשימים, השוק התמקד דווקא בחולשה היחסית במגזר הענן, התחום הנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של אלסטיק בשנים האחרונות.

הכנסות הענן של אלסטיק צמחו ברבעון ב-22%, והציגו ירידה לעומת 24.5% ברבעון הראשון. מעבר לכך, לפי הניתוחים, תחזית ההנהלה לרבעון השלישי מצביעה על המשך האטה ואף על ירידה בקצב הצמיחה העתידי.