
H&M מזנקת בבורסת שטוקהולם - אחרי שהפתיעה בתוצאות הרבעוניות
הרשת השוודית עקפה את תחזיות האנליסטים עם זינוק של 40% ברווח התפעולי, והמניה מזנקת ביותר מ־10%; אחרי שנים של שחיקה ברווחיות H&M מציגה סימני התאוששות בישראל הזיכיון שבידי משפחת חורש כנראה נהנה גם הוא מהרוח הגבית
המניה של Hennes & Mauritz (H&M) מזנקת בבורסת שטוקהולם עד 12% במה שנראה בינתיים כמו העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר משנה. זה מגיע אחרי שהחברה פרסמה דוחות רבעוניים חזקים מהצפוי. ברבעון השלישי, שהסתיים באוגוסט, רשמה רשת האופנה השוודית רווח תפעולי
של 4.9 מיליארד קרונה (כ-520 מיליון דולר), עלייה של כ-40% בהשוואה לשנה שעברה, ומעל הצפי שעמד על 3.7 מיליארד קרונה בלבד. שיעור הרווח התפעולי הגיע ל-8.6%, בעוד ההכנסות הסתכמו ב-57 מיליארד קרונה נתון שהתיישב עם התחזיות האנליסטים.
בעשור האחרון H&M
מוצאת את עצמה מתמודדת עם שחיקה מתמשכת ברווחיות, על רקע תחרות גוברת מול אינדיטקס (בעלת זארה) ורשתות אופנה זולות נוספות, לצד שינוי בהרגלי הצריכה של הדור הצעיר שמעדיף יותר קניות אונליין. בשנים האחרונות החברה נאלצה להעניק הנחות אגרסיביות כדי להיפטר ממלאי עודף,
מה שהכביד על שיעורי הרווח ופגע בתחזיות. ברבעונים קודמים שיעור הרווח התפעולי התקשה לעבור את רף 6%, והחברה אף נאלצה לוותר על יעד הרווחיות שהציבה לעצמה ל-2024. המציאות הזאת גרמה למשקיעים לאבד את האמון לגבי היכולת של הרשת השבדית לשמור על המעמד שלה בענף האופנה.
אבל התוצאות האחרונות מראות שהרשת השבדית מצליחה לחזור למסלול: המלאים מצטמצמים, תוך שהיא שולטת בצורה הדוקה יותר בעלויות כשבמקביל רואים עלייה במכירות ובמחירים מלאים (בלי הנחות אגרסיביות) כל זה תורם לעלייה בשולי הרווח. ההנהלה גם דואגת לחזק את הנראות
של המותג באמצעות קמפיינים שיווקיים רחבי היקף, ובמקביל סוגרת סניפים ופעילויות שלא תורמות לרווחיות. התוצאה היא קפיצה בשיעור הרווח התפעולי ל-8.6%, מה שאולי מרמז שרשת האופנה הצליחה לבלום את השחיקה של השנים האחרונות ואפילו לייצר בסיס לתחזית אופטימית יותר קדימה.
הנתונים ממשיכים מגמה חיובית ברבעון הקודם, כשגם הפעם החברה הצליחה להכות את התחזיות. מאז המינוי של המנכ"ל דניאל ארבר, H&M מיישמת אסטרטגיה חדשה שמתמקדת במותג הליבה, מגבירה השקעות בפרסום ומבצעים, ומקפידה על מלאי מצומצם ויעיל יותר. השילוב הזה, שגם מגיע
לצד מזג אוויר קריר יחסית בסוף הקיץ, מסייע להחזיר קונים לחנויות ולפלטפורמות המקוונות. בשוק מעריכים כי ארבר מצליח לבסס מחדש את האמון של המשקיעים ביעד אסטרטגי של רווחיות תפעולית של 10% בטווח הבינוני.
התחרות מול זארה
הביצועים של H&M משתלבים
במגמת התאוששות רחבה יותר בשוק האופנה האירופי. בתחילת החודש פרסמה אינדיטקס, בעלת זארה, תוצאות חזקות מהצפוי עם פתיחת עונת הסתיו תזכורת ליתרון התפעולי שלה בשרשרת אספקה קצרה ובקצב מהיר של חידוש קולקציות. במשך שנים הצליחה זארה לשמור על צמיחה מהירה יותר מזו של H&M,
וכעת נראה שהחברה השוודית מצליחה לצמצם חלק מהפער, גם אם הדרך לעמדת הובלה מחדש עדיין ארוכה.
עם זאת, לצד הסימנים המעודדים, ההנהלה של H&M מבהירה כי הרבעון הרביעי יכול להיות מאתגר יותר. שיעור ההנחות שהיא תיאלץ לתת צפוי לעלות לעומת השנה שעברה, בין היתר
כיוון שמועד ה-Black Friday יחול מוקדם יותר השנה. לכך מתווספות עלויות מכסים גבוהות יותר, שיכולות בתורן ללחוץ על שולי הרווח גם אם השפעת מחירי האנרגיה והסחורות צפויה להיות חיובית במידה מסוימת. במקביל, החברה ממשיכה בהתרחבות גלובלית: בחודש שעבר פתחה חנות דגל ראשונה
בסאו פאולו, צעד שמסמן כניסה לשוק הברזילאי כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר להרחבת הנוכחות ביותר מ-50 מדינות.
בישראל, הזיכיון של H&M נמצא בידי איש העסקים ג’ורג’ חורש, שמחזיק בפעילות המקומית זה למעלה מעשור והפך את הרשת לשחקן מרכזי בשוק האופנה המקומי. חורש,
שנחשב כיום לאחד השמות החזקים בענף הקמעונאות בישראל, ממשיך להרחיב את פריסת הסניפים ולהעמיק את דריסת הרגל של H&M בארץ. מהלך ההתייעלות וההתאוששות הגלובלית של החברה מעניקים רוח גבית גם לפעילות המקומית.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה
בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1% באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.
הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.
ההוזלה
מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.
המכירות באירופה דועכות
למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב
לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.
