
הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
יצרנית הרכב הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה שזכתה לביקושים חריגים - המוסדיים הציעו יותר מפי 11 מההיצע והפרטיים מעל פי 300; למרות המכסים של טראמפ צ'רי מקווה לפרוץ לאירופה, למזרח התיכון ולהתרחב במדינות המזרח
מניית יצרנית הרכב הסינית צ’רי פתחה היום את המסחר בהונג קונג בזינוק של 11%, אחרי שהחברה גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה ראשונית לציבור. המסחר במניה נפתח במחיר של 34.2 דולר הונג קונגי, לעומת מחיר ההנפקה שנקבע ברף העליון של הטווח 30.75 דולר הונג קונגי מה
שנותן לחברת הרכב שווי שוק של כמעט 23 מיליארד דולר.
מדובר בהנפקת הרכב הגדולה בעולם והשנייה בגודלה בהונג קונג השנה, (אחרי הנפקת Zijin Gold שהייתה בהיקף של כ־3.2 מיליארד דולר) והיא לוותה בביקושים חריגים, החלק
המוסדי נרשם יותר פי 11, ואילו חלק הציבור נרשם יותר מפי 300 (!). כ־587 מיליון דולר הוזרמו על ידי משקיעים עוגן, בהם קרן הרפורמה במבנה ההחזקות של סין שרכשה מניות בהיקף של כ־190 מיליון דולר, וקרן ההשקעות הפרטית Hillhouse שרכשה בכ־60 מיליון דולר.
לפי
התשקיף, צ’רי מתכננת להפנות 35% מההון שגויס למחקר ופיתוח, עם דגש על הרחבת סל הדגמים וכניסה לדור חדש של כלי רכב חכמים וחשמליים. בכך מצטרפת החברה לגל של הנפקות של חברות סיניות בבורסת הונג קונג, שממשיכה למשוך עניין מצד משקיעים בינלאומיים גם בשנה תנודתית בשווקים.
משכפלת את המודל של הדרום-קוריאניות
צ’רי, המוכרת בעיקר בזכות מותגי Chery, Jetour ו־iCAR, מבססת את עצמה כחלוצה ביצוא רכבים מסין כבר יותר משני עשורים. החברה דיווחה כי באוגוסט האחרון מסרה 242,736 רכבים, מהם 129,472 ליצוא מה שמשקף גידול שנתי
של 14.6% במסירות הכוללות ו־32.3% ביצוא. התוצאות הללו ממחישות את העוצמה של החברה כשחקנית בינלאומית, הרבה מעבר לשוק המקומי הסיני. בשונה מיצרניות רכב חשמלי אחרות בסין שנשענות במידה רבה על שוק היצוא בלבד, צ’רי בחרה באסטרטגיה רחבה יותר: היא מקימה קווי ייצור גם
מחוץ לסין, בווייטנאם, במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, מה שמאפשר לה להפחית חשיפה למכסי מגן ולרגולציה משתנה כמו זו של ממשל טראמפ. המודל הזה מקנה לה יתרון יחסי בשווקים מתפתחים ומציב אותה בעמדה חזקה יותר מול תחרות עזה מצד שחקניות כמו BYD.
- התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרחבת הפעילות
באירופה נחשבת מהלך אסטרטגי מרכזי בשנים הקרובות. החברה מתכננת להשיק שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour בפולין כבר בנובמבר הקרוב, צעד שמסמן כניסה אגרסיבית לשוק האירופי. בבריטניה החלה צ’רי למכור רכבים תחת המותג הראשי שלה ביולי האחרון, בנוסף להשקת מותגים משלימים כמו
Jaecoo ו־Omoda, שמיועדים לפנות לפלחי שוק שונים החל מצרכנים צעירים שמחפשים רכב עירוני חכם ועד משפחות שמעדיפות רכבי SUV גדולים. פריסת המותגים הזו מייצרת לצ’רי יתרון כפול: היא לא תלויה במותג אחד בלבד, ובמקביל מסוגלת להציע פתרונות לרמות מחיר וצרכים שונים. בכך
היא מנסה לשכפל את המודל שאיפשר ליצרניות יפניות וקוריאניות בעבר להתרחב במערב דרך נוכחות הדרגתית, תמחור תחרותי ואסטרטגיית מיתוג רב־שכבתית.
ממותג סיני מקומי לחלוצה עולמית
צ’רי נוסדה בסוף שנות התשעים בפרובינציית אנחווי, והחלה את דרכה כמותג
מקומי עם דגש על כלי רכב קומפקטיים במחיר נגיש. בתוך שנים ספורות היא הצליחה להפוך למותג המזוהה ביותר עם אסטרטגיית היצוא של סין, כשכבר בתחילת שנות ה־2000 פתחה קווי מכירה במדינות מתפתחות כמו רוסיה, איראן וצ’ילה. בניגוד ליצרנים אחרים, שבחרו להתמקד בשוק המקומי העצום,
צ’רי בחרה מראש לבסס עצמה כשחקנית בינלאומית צעד שהוכיח את עצמו כיתרון תחרותי מהותי.
מאז ועד היום, ולמשך 22 שנים ברציפות, צ’רי היא יצרנית הרכב המובילה ביצוא מסין. הישג זה לא נובע רק מכמות הרכבים שייצאה אלא גם מהיכולת שלה להתאים דגמים שונים לדרישות
השוק המקומי בכל יעד. בעוד מתחרות כמו BYD ביססו את הצלחתן בעיקר בזכות רכב חשמלי וטכנולוגיה מתקדמת, צ’רי פיתחה קו מוצרים רחב החל מרכבים קומפקטיים ועד רכבי SUV שהתאים לשווקים מגוונים. גישה זו אפשרה לה לצבור ניסיון תפעולי גלובלי מוקדם, שכיום מהווה בסיס להתרחבות
מחודשת באירופה ובשווקים נוספים.
- יציבות באסיה - החוזים בוול סטריט מטפסים בזהירות
- אינטל רוצה את אפל כמשקיעה - המניה זינקה ב-6%
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
כיום צ’רי מכוונת את עיקר ההתרחבות הגלובלית שלה לאזורים שבהם הביקוש לרכב חשמלי ומסורתי נמצא במגמת עלייה, תוך התמודדות עם חסמי סחר בארה"ב ובאירופה. באירופה, החברה מתמקדת בכניסה לפולין עם שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour,
ובמקביל החלה למכור רכבים בבריטניה תחת המותג Chery. בנוסף, היא השיקה מותגים נוספים כמו Omoda ו־Jaecoo, שמיועדים לפנות לקהלים צעירים ואורבניים. למרות התחרות מול מותגים ותיקים בשוק האירופי, היכולת של צ’רי להציע רכבים במחירים נוחים מהווה יתרון אסטרטגי.
במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, צ’רי בחרה לאמץ מודל של ייצור מקומי עם קווים והרכבה בשווקי יעד וזאת כדי לעקוף מכסי יבוא ולקרב את המוצרים לצרכן המקומי וככה לחסוך בעלויות שינוע. בשווקים כמו וייטנאם ואיחוד האמירויות, הביקוש לרכבים מתקדמים בטכנולוגיה אבל במחירים
נגישים נמצא בעלייה, ונישה זו מתאימה בדיוק ליתרונות היחסיים של צ’רי. בניגוד לחברות רכב חשמלי סיניות רבות שתלויות כמעט לחלוטין ביצוא מסין, פריסת הייצור המקומי מעניקה לה יציבות רבה יותר אל מול שינויי מדיניות סחר, מתחים בין־מדינתיים ומכסי מגן.
גם
בישראל היא ממוצבת טוב. מותגי רכב סיניים התברגו כמובילים ביבוא כלי רכב בקטגוריות החשמליות כשלפי הנתונים בין ינואר לאפריל נמכרו כ־30 אלף רכבים מתוצרת סין, שתפסו נתח של יותר מרבע מכלל היבוא המקומי. בשוק הרכבים החשמליים הדומיננטיות הסינית בולטת עוד יותר, עם יותר
מ־80% מהמכירות בקטגוריה.

מי הערבי העשיר בעולם ולמה הוא קונה מניות סנאפ?
הנסיך הסעודי שרוכש רוכש מניות סנאפ ב-133 מיליון דולר ומחזיק כעת ב-2.8% מהחברה; במה הוא עוד משקיע, איך התחיל את דרכו העסקית וכל מה שצריך לדעת על אל-ווליד בן טלאל
המשקיע הסעודי הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד חיזק את אחזקותיו בסנאפ, המפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט. על פי דיווחי החברה, הנסיך רכש 15.2 מיליון מניות חדשות בהיקף של 133.5 מיליון דולר, והגדיל את חלקו ל-40.8 מיליון מניות, 2.8% מהון המניות. הרכישה מגיעה זמן קצר לאחר תוצאות רבעוניות חלשות, עם צמיחה מוגבלת בהכנסות פרסום.
מאז השקעתו הראשונה בסנאפ ב-2018, המניה איבדה 20% מערכה, ו-90% מהשיא של 2021, תוצאה של תחרות בשוק. בן טלאל, בן 70 עם הון של 16.5 מיליארד דולר, בוחר להגדיל אחזקה דווקא כעת, דרך חברת ההחזקות שלו Kingdom Holding. לסנאפ 400 מיליון משתמשים יומיים. החברה משקיעה במציאות רבודה ומשחקים, אך הכנסות הפרסום שמהוות 90% מההכנסות, מושפעות מהאטה כלכלית.
שוק המדיה החברתית תחרותי: טיקטוק מובילה עם 1.5 מיליארד משתמשים, ומשכה תקציבי פרסום מסנאפ, שלא רשמה רווח מאז 2017 והפסידה 1.3 מיליארד דולר בשנה האחרונה. האתגר גדל בעקבות עסקת טראמפ עם ByteDance: טיקטוק תמכור פעילות אמריקאית לקבוצה מקומית עם פיקוח של אורקל, מה שמסיר חשש מאיסור. דחייה של 120 יום עד 2026 מאפשרת לטיקטוק להמשיך לפעול בשוק הפרסום החברתי, שבו לסנאפ 5%-7% נתח שוק.
אל-ווליד: אסטרטגיה ארוכת טווח
אלווליד ידוע בהשקעות ארוכות טווח: תיק Kingdom כולל X, xAI של מאסק, Citigroup, Apple ו-Four Seasons, עם 19 מיליארד דולר מנוהלים, 26% בנדל"ן וטכנולוגיה. ההשקעה בסנאפ מתאימה לאסטרטגיה: כניסה בזמן ירידות, מתוך הערכה שהמודל של סנאפ יבדל אותה מטיקטוק.
כל מה שצריך לדעת על הערבי העשיר בעולם - שאלות ותשובות
מי הוא אל-ווליד בן טלאל?
הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד נולד בשנת 1955 בג'דה שבערב הסעודית. הוא בן לשושלת המלוכה הסעודית ונכדו של המלך המייסד עבדולעזיז אבן סעוד. אביו, הנסיך טלאל, כיהן כשר האוצר ונודע כאישיות רפורמיסטית שנכנסה לא פעם לעימות עם הממסד. אימו, מונה אל-סולח, היא בתו של ריאד אל-סולח, ראש ממשלת לבנון הראשון. השילוב בין הון שלטון סעודי לדם לבנוני בעל רקע פוליטי העניק לו זהות מורכבת וייחודית במזרח התיכון.
כיצד השפיע הרקע המשפחתי על דרכו?

אורקל זינקה 6.7%, טבע עלתה 2.9%, אנבידיה טיפסה 3.9%, אפל עלתה 4.3%
לאחר פתיחה עם מימושים קלים, המדדים נסגרו בעליות כשהנאסד"ק עלה 0.67%, ה-S&P500 עלה 0.4% והדאו עלה 0.2%; טבע קפצה לאור תרופה גנרית שעלתה כטיפול אפשרי באוטיזם; אפל עלתה לאור ביקושים גבוהים לאייפון 17; מטסרה זינקה אחרי שפייזר רכשה אותה; פוקס ניוז טיפסה לאור הצטרפות אפשרית של לארי אליסון מאורקל ומייקל דל מדל; סקטור הקוואנטים התרסק וסקטור הקריפטו ירד; הזהב עלה 1.7%
המסחר נפתח, ולאחר ירידות קלות, המדדים עברו לעליות, כשמדד ה-S&P 500 נסגר בעליה של 0.4%, הנאסד"ק
עולה 0.7% והדאו עולה 0.2%. אחרי רצף עליות שהוביל לשיאים חדשים בשבוע שעבר, ראינו מימוש מתבקש וכמו בתקופה האחרונה, היה זה עוד יום שנפתח במימוש קל ועבר לירוק. תשואת אג״ח ממשלתי ל-10 שנים נותרה ללא שינוי ברמה של 4.13%, והתשואה לשנתיים נותרה יציבה על 3.58%. הכל
פתוח, הנה המניות הבולטות היום במסחר.
מניות במוקד
טבע Teva Pharmaceutical Industries -0.93% עלתה 2.9% לאחר הודעת הממשל כי נטילת טיילנול בזמן הריון עלולה להוביל לאוטיזם בעקבות הרכיב הפעיל בתרופה, אצטמינופן במקביל, בכירים צפויים להדגיש את הפוטנציאל של לייקובורין (חומצה פולינית) כטיפול אפשרי לאוטיזם. טבע היא היצרנית העיקרית של לייקרוברן בצורת גלולה, בעוד פייזר מייצרת את התרופה בצורת זריקה. ממשל טראמפ קושר בין שימוש בטיילנול בהריון ואוטיזם - טבע עשויה להרוויח
אפל Apple -0.83% עלתה 4.3%, לאחר שבית ההשקעות Wedbush העלה את מחיר היעד מ-270 דולר ל-310 דולר, בעקבות ביקושים גבוהים מהצפוי לאייפון 17. אפל חושפת שלושה שבבים שפיתחה בעצמה - בדרך לעצמאות טכנולוגית
אנבידיה NVIDIA Corp. -0.82% טיפסה 3.9%. לאחר עסקת אינטל, החברה הודיעה על השקעה מדורגת של 100 מיליארד
דולר ב-OpenAI. בנוסף, החברה הודיעה כי היא חונכת באבו דאבי את מרכז ה-AI הראשון שלה במזרח התיכון, שיתמקד ברובוטיקה ובמודלי בינה מלאכותית מתקדמים תוך שימוש בשבב
החדש Jetson Thor; המרכז ישתמש במודל השפה Falcon, שמתמחה בשפה הערבית. בנוסף, כדאי לקרוא כאן על המטרה של שיתוף הפעולה בין שתי ענקיות השבבים - המרוויחות מעסקת אנבידיה ואינטל
והמטרה של ענקיות השבבים: מכירות משותפות של 50 מיליארד דולר
- המשקיעים לא מקשיבים לפאואל; השוק ירד ב-0.3% בלבד, ולמה מארוול מזנקת?
- החוזים בעליה בזכות עליבאבא ומיקרון, ומי חברת חומרי הגלם שטסה 71%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופיס דיפו, חברת האם ODP The ODP Corporation -0.18% הודיעה על חתימת הסכם מחייב למכירתה לקרן ההשקעות אטלס הולדינגס תמורת מיליארד דולר. במסגרת העסקה ישולמו 28 דולר במזומן לכל מניה, מחיר המשקף פרמיה של 34% על שער הסגירה האחרון ב-19 בספטמבר. עם השלמת העסקה תהפוך ODP לחברה פרטית, ומניותיה יימחקו ממסחר בנאסד״ק; בעלי המניות יקבלו 28 דולר במזומן לכל מניה, שעלתה ב-33%, בהתאם למחיר הרכישה