צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןהנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
יצרנית הרכב הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה שזכתה לביקושים חריגים - המוסדיים הציעו יותר מפי 11 מההיצע והפרטיים מעל פי 300; למרות המכסים של טראמפ צ'רי מקווה לפרוץ לאירופה, למזרח התיכון ולהתרחב במדינות המזרח
מניית יצרנית הרכב הסינית צ’רי פתחה היום את המסחר בהונג קונג בזינוק של 11%, אחרי שהחברה גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה ראשונית לציבור. המסחר במניה נפתח במחיר של 34.2 דולר הונג קונגי, לעומת מחיר ההנפקה שנקבע ברף העליון של הטווח 30.75 דולר הונג קונגי מה
שנותן לחברת הרכב שווי שוק של כמעט 23 מיליארד דולר.
מדובר בהנפקת הרכב הגדולה בעולם והשנייה בגודלה בהונג קונג השנה, (אחרי הנפקת Zijin Gold שהייתה בהיקף של כ־3.2 מיליארד דולר) והיא לוותה בביקושים חריגים, החלק
המוסדי נרשם יותר פי 11, ואילו חלק הציבור נרשם יותר מפי 300 (!). כ־587 מיליון דולר הוזרמו על ידי משקיעים עוגן, בהם קרן הרפורמה במבנה ההחזקות של סין שרכשה מניות בהיקף של כ־190 מיליון דולר, וקרן ההשקעות הפרטית Hillhouse שרכשה בכ־60 מיליון דולר.
לפי
התשקיף, צ’רי מתכננת להפנות 35% מההון שגויס למחקר ופיתוח, עם דגש על הרחבת סל הדגמים וכניסה לדור חדש של כלי רכב חכמים וחשמליים. בכך מצטרפת החברה לגל של הנפקות של חברות סיניות בבורסת הונג קונג, שממשיכה למשוך עניין מצד משקיעים בינלאומיים גם בשנה תנודתית בשווקים.
משכפלת את המודל של הדרום-קוריאניות
צ’רי, המוכרת בעיקר בזכות מותגי Chery, Jetour ו־iCAR, מבססת את עצמה כחלוצה ביצוא רכבים מסין כבר יותר משני עשורים. החברה דיווחה כי באוגוסט האחרון מסרה 242,736 רכבים, מהם 129,472 ליצוא מה שמשקף גידול שנתי
של 14.6% במסירות הכוללות ו־32.3% ביצוא. התוצאות הללו ממחישות את העוצמה של החברה כשחקנית בינלאומית, הרבה מעבר לשוק המקומי הסיני. בשונה מיצרניות רכב חשמלי אחרות בסין שנשענות במידה רבה על שוק היצוא בלבד, צ’רי בחרה באסטרטגיה רחבה יותר: היא מקימה קווי ייצור גם
מחוץ לסין, בווייטנאם, במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, מה שמאפשר לה להפחית חשיפה למכסי מגן ולרגולציה משתנה כמו זו של ממשל טראמפ. המודל הזה מקנה לה יתרון יחסי בשווקים מתפתחים ומציב אותה בעמדה חזקה יותר מול תחרות עזה מצד שחקניות כמו BYD.
- צ'רי טיגו 9 פלאג אין- מתחרה חדש בסגמנט שבעה מושבים
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרחבת הפעילות
באירופה נחשבת מהלך אסטרטגי מרכזי בשנים הקרובות. החברה מתכננת להשיק שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour בפולין כבר בנובמבר הקרוב, צעד שמסמן כניסה אגרסיבית לשוק האירופי. בבריטניה החלה צ’רי למכור רכבים תחת המותג הראשי שלה ביולי האחרון, בנוסף להשקת מותגים משלימים כמו
Jaecoo ו־Omoda, שמיועדים לפנות לפלחי שוק שונים החל מצרכנים צעירים שמחפשים רכב עירוני חכם ועד משפחות שמעדיפות רכבי SUV גדולים. פריסת המותגים הזו מייצרת לצ’רי יתרון כפול: היא לא תלויה במותג אחד בלבד, ובמקביל מסוגלת להציע פתרונות לרמות מחיר וצרכים שונים. בכך
היא מנסה לשכפל את המודל שאיפשר ליצרניות יפניות וקוריאניות בעבר להתרחב במערב דרך נוכחות הדרגתית, תמחור תחרותי ואסטרטגיית מיתוג רב־שכבתית.
ממותג סיני מקומי לחלוצה עולמית
צ’רי נוסדה בסוף שנות התשעים בפרובינציית אנחווי, והחלה את דרכה כמותג
מקומי עם דגש על כלי רכב קומפקטיים במחיר נגיש. בתוך שנים ספורות היא הצליחה להפוך למותג המזוהה ביותר עם אסטרטגיית היצוא של סין, כשכבר בתחילת שנות ה־2000 פתחה קווי מכירה במדינות מתפתחות כמו רוסיה, איראן וצ’ילה. בניגוד ליצרנים אחרים, שבחרו להתמקד בשוק המקומי העצום,
צ’רי בחרה מראש לבסס עצמה כשחקנית בינלאומית צעד שהוכיח את עצמו כיתרון תחרותי מהותי.
מאז ועד היום, ולמשך 22 שנים ברציפות, צ’רי היא יצרנית הרכב המובילה ביצוא מסין. הישג זה לא נובע רק מכמות הרכבים שייצאה אלא גם מהיכולת שלה להתאים דגמים שונים לדרישות
השוק המקומי בכל יעד. בעוד מתחרות כמו BYD ביססו את הצלחתן בעיקר בזכות רכב חשמלי וטכנולוגיה מתקדמת, צ’רי פיתחה קו מוצרים רחב החל מרכבים קומפקטיים ועד רכבי SUV שהתאים לשווקים מגוונים. גישה זו אפשרה לה לצבור ניסיון תפעולי גלובלי מוקדם, שכיום מהווה בסיס להתרחבות
מחודשת באירופה ובשווקים נוספים.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כיום צ’רי מכוונת את עיקר ההתרחבות הגלובלית שלה לאזורים שבהם הביקוש לרכב חשמלי ומסורתי נמצא במגמת עלייה, תוך התמודדות עם חסמי סחר בארה"ב ובאירופה. באירופה, החברה מתמקדת בכניסה לפולין עם שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour,
ובמקביל החלה למכור רכבים בבריטניה תחת המותג Chery. בנוסף, היא השיקה מותגים נוספים כמו Omoda ו־Jaecoo, שמיועדים לפנות לקהלים צעירים ואורבניים. למרות התחרות מול מותגים ותיקים בשוק האירופי, היכולת של צ’רי להציע רכבים במחירים נוחים מהווה יתרון אסטרטגי.
במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, צ’רי בחרה לאמץ מודל של ייצור מקומי עם קווים והרכבה בשווקי יעד וזאת כדי לעקוף מכסי יבוא ולקרב את המוצרים לצרכן המקומי וככה לחסוך בעלויות שינוע. בשווקים כמו וייטנאם ואיחוד האמירויות, הביקוש לרכבים מתקדמים בטכנולוגיה אבל במחירים
נגישים נמצא בעלייה, ונישה זו מתאימה בדיוק ליתרונות היחסיים של צ’רי. בניגוד לחברות רכב חשמלי סיניות רבות שתלויות כמעט לחלוטין ביצוא מסין, פריסת הייצור המקומי מעניקה לה יציבות רבה יותר אל מול שינויי מדיניות סחר, מתחים בין־מדינתיים ומכסי מגן.
גם
בישראל היא ממוצבת טוב. מותגי רכב סיניים התברגו כמובילים ביבוא כלי רכב בקטגוריות החשמליות כשלפי הנתונים בין ינואר לאפריל נמכרו כ־30 אלף רכבים מתוצרת סין, שתפסו נתח של יותר מרבע מכלל היבוא המקומי. בשוק הרכבים החשמליים הדומיננטיות הסינית בולטת עוד יותר, עם יותר
מ־80% מהמכירות בקטגוריה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
