צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן

הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה

יצרנית הרכב הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה שזכתה לביקושים חריגים - המוסדיים הציעו יותר מפי 11 מההיצע והפרטיים מעל פי 300; למרות המכסים של טראמפ צ'רי מקווה לפרוץ לאירופה, למזרח התיכון ולהתרחב במדינות המזרח

מנדי הניג |

מניית יצרנית הרכב הסינית צ’רי פתחה היום את המסחר בהונג קונג בזינוק של 11%, אחרי שהחברה גייסה 1.2 מיליארד דולר בהנפקה ראשונית לציבור. המסחר במניה נפתח במחיר של 34.2 דולר הונג קונגי, לעומת מחיר ההנפקה שנקבע ברף העליון של הטווח 30.75 דולר הונג קונגי מה שנותן לחברת הרכב שווי שוק של כמעט 23 מיליארד דולר.

מדובר בהנפקת הרכב הגדולה בעולם והשנייה בגודלה בהונג קונג השנה, (אחרי הנפקת Zijin Gold שהייתה בהיקף של כ־3.2 מיליארד דולר) והיא לוותה בביקושים חריגים, החלק המוסדי נרשם יותר פי 11, ואילו חלק הציבור נרשם יותר מפי 300 (!). כ־587 מיליון דולר הוזרמו על ידי משקיעים עוגן, בהם קרן הרפורמה במבנה ההחזקות של סין שרכשה מניות בהיקף של כ־190 מיליון דולר, וקרן ההשקעות הפרטית Hillhouse שרכשה בכ־60 מיליון דולר.

לפי התשקיף, צ’רי מתכננת להפנות 35% מההון שגויס למחקר ופיתוח, עם דגש על הרחבת סל הדגמים וכניסה לדור חדש של כלי רכב חכמים וחשמליים. בכך מצטרפת החברה לגל של הנפקות של חברות סיניות בבורסת הונג קונג, שממשיכה למשוך עניין מצד משקיעים בינלאומיים גם בשנה תנודתית בשווקים.

משכפלת את המודל של הדרום-קוריאניות

צ’רי, המוכרת בעיקר בזכות מותגי Chery, Jetour ו־iCAR, מבססת את עצמה כחלוצה ביצוא רכבים מסין כבר יותר משני עשורים. החברה דיווחה כי באוגוסט האחרון מסרה 242,736 רכבים, מהם 129,472 ליצוא מה שמשקף גידול שנתי של 14.6% במסירות הכוללות ו־32.3% ביצוא. התוצאות הללו ממחישות את העוצמה של החברה כשחקנית בינלאומית, הרבה מעבר לשוק המקומי הסיני. בשונה מיצרניות רכב חשמלי אחרות בסין שנשענות במידה רבה על שוק היצוא בלבד, צ’רי בחרה באסטרטגיה רחבה יותר: היא מקימה קווי ייצור גם מחוץ לסין, בווייטנאם, במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, מה שמאפשר לה להפחית חשיפה למכסי מגן ולרגולציה משתנה כמו זו של ממשל טראמפ. המודל הזה מקנה לה יתרון יחסי בשווקים מתפתחים ומציב אותה בעמדה חזקה יותר מול תחרות עזה מצד שחקניות כמו BYD.

הרחבת הפעילות באירופה נחשבת מהלך אסטרטגי מרכזי בשנים הקרובות. החברה מתכננת להשיק שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour בפולין כבר בנובמבר הקרוב, צעד שמסמן כניסה אגרסיבית לשוק האירופי. בבריטניה החלה צ’רי למכור רכבים תחת המותג הראשי שלה ביולי האחרון, בנוסף להשקת מותגים משלימים כמו Jaecoo ו־Omoda, שמיועדים לפנות לפלחי שוק שונים החל מצרכנים צעירים שמחפשים רכב עירוני חכם ועד משפחות שמעדיפות רכבי SUV גדולים. פריסת המותגים הזו מייצרת לצ’רי יתרון כפול: היא לא תלויה במותג אחד בלבד, ובמקביל מסוגלת להציע פתרונות לרמות מחיר וצרכים שונים. בכך היא מנסה לשכפל את המודל שאיפשר ליצרניות יפניות וקוריאניות בעבר להתרחב במערב דרך נוכחות הדרגתית, תמחור תחרותי ואסטרטגיית מיתוג רב־שכבתית.

ממותג סיני מקומי לחלוצה עולמית

צ’רי נוסדה בסוף שנות התשעים בפרובינציית אנחווי, והחלה את דרכה כמותג מקומי עם דגש על כלי רכב קומפקטיים במחיר נגיש. בתוך שנים ספורות היא הצליחה להפוך למותג המזוהה ביותר עם אסטרטגיית היצוא של סין, כשכבר בתחילת שנות ה־2000 פתחה קווי מכירה במדינות מתפתחות כמו רוסיה, איראן וצ’ילה. בניגוד ליצרנים אחרים, שבחרו להתמקד בשוק המקומי העצום, צ’רי בחרה מראש לבסס עצמה כשחקנית בינלאומית צעד שהוכיח את עצמו כיתרון תחרותי מהותי.

מאז ועד היום, ולמשך 22 שנים ברציפות, צ’רי היא יצרנית הרכב המובילה ביצוא מסין. הישג זה לא נובע רק מכמות הרכבים שייצאה אלא גם מהיכולת שלה להתאים דגמים שונים לדרישות השוק המקומי בכל יעד. בעוד מתחרות כמו BYD ביססו את הצלחתן בעיקר בזכות רכב חשמלי וטכנולוגיה מתקדמת, צ’רי פיתחה קו מוצרים רחב החל מרכבים קומפקטיים ועד רכבי SUV שהתאים לשווקים מגוונים. גישה זו אפשרה לה לצבור ניסיון תפעולי גלובלי מוקדם, שכיום מהווה בסיס להתרחבות מחודשת באירופה ובשווקים נוספים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כיום צ’רי מכוונת את עיקר ההתרחבות הגלובלית שלה לאזורים שבהם הביקוש לרכב חשמלי ומסורתי נמצא במגמת עלייה, תוך התמודדות עם חסמי סחר בארה"ב ובאירופה. באירופה, החברה מתמקדת בכניסה לפולין עם שלושה דגמי SUV תחת מותג Jetour, ובמקביל החלה למכור רכבים בבריטניה תחת המותג Chery. בנוסף, היא השיקה מותגים נוספים כמו Omoda ו־Jaecoo, שמיועדים לפנות לקהלים צעירים ואורבניים. למרות התחרות מול מותגים ותיקים בשוק האירופי, היכולת של צ’רי להציע רכבים במחירים נוחים מהווה יתרון אסטרטגי.

במזרח התיכון ובדרום־מזרח אסיה, צ’רי בחרה לאמץ מודל של ייצור מקומי עם קווים והרכבה בשווקי יעד וזאת כדי לעקוף מכסי יבוא ולקרב את המוצרים לצרכן המקומי וככה לחסוך בעלויות שינוע. בשווקים כמו וייטנאם ואיחוד האמירויות, הביקוש לרכבים מתקדמים בטכנולוגיה אבל במחירים נגישים נמצא בעלייה, ונישה זו מתאימה בדיוק ליתרונות היחסיים של צ’רי. בניגוד לחברות רכב חשמלי סיניות רבות שתלויות כמעט לחלוטין ביצוא מסין, פריסת הייצור המקומי מעניקה לה יציבות רבה יותר אל מול שינויי מדיניות סחר, מתחים בין־מדינתיים ומכסי מגן.

גם בישראל היא ממוצבת טוב. מותגי רכב סיניים התברגו כמובילים ביבוא כלי רכב בקטגוריות החשמליות כשלפי הנתונים בין ינואר לאפריל נמכרו כ־30 אלף רכבים מתוצרת סין, שתפסו נתח של יותר מרבע מכלל היבוא המקומי. בשוק הרכבים החשמליים הדומיננטיות הסינית בולטת עוד יותר, עם יותר מ־80% מהמכירות בקטגוריה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מיקרון עולה ב-3%, נייקי קופצת ב-5%; עליות במדדים

יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם 0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?


המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.