מיקרוסופטמיקרוסופט

הסוד של מיקרוסופט - החברה שלא תלויה רק בבינה המלאכותית

למרות ההתמקדות בהישגי ה-AI, יותר ממחצית מצמיחת Azure הגיעה משירותים רגילים עם שיעור רווח של 73% לעומת 30-40% בבינה מלאכותית - בעוד אמזון מתקשה עם צמיחה של 17.5% בענן, מיקרוסופט נהנית מיתרון תחרותי בזכות מגוון התוכנות העסקיות שלה

אדיר בן עמי |

בעוד השוק מתמקד בהישגי מיקרוסופט Microsoft Corp 2.31%  בתחום הבינה המלאכותית, הנתונים מגלים סיפור נוסף שזוכה לפחות תשומת לב. החברה הצליחה לבנות מודל עסקי חזק שמתבסס על מגוון רחב של שירותים, כאשר הבינה המלאכותית מהווה רק חלק מהתמונה הכוללת.


הנתונים מהרבעון האחרון מראים תמונה מעניינת: יותר ממחצית מהצמיחה של 33% ביחידת הענן Azure במרץ הגיעה משירותים שאינם קשורים לבינה המלאכותית. זה מעיד על חוזק בפעילויות הליבה של החברה שקיימות כבר שנים רבות. החברות העסקיות משנות את אופן רכישת הטכנולוגיה שלהן. במקום להשקיע בציוד IT יקר, הן מעדיפות לשכור שירותים מהענן של מיקרוסופט. מודל זה מספק לחברות גמישות כלכלית ותפעולית, תוך חיסכון בעלויות התחזוקה והשדרוגים.


המעבר לטכנולוגיות בינה מלאכותית דווקא מחזק את העסק המסורתי של מיקרוסופט. חברות הרוצות להטמיע פתרונות AI זקוקות לתשתיות מחשוב ואחסון נתונים נוספות. מיקרוסופט מספקת את השירותים האלה במסגרת הפלטפורמה הקיימת שלה.


שולי רווח גבוהים

המודל העסקי הזה משתלם גם מבחינה כלכלית. לפי הערכות אנליסט מארק מורדלר מברנשטיין ריסרץ', המרווחים הגולמיים מהעסק הלא-בינה מלאכותית של Azure מגיעים לכ-73%, לעומת 30-40% בשירותי הבינה המלאכותית, בעיקר בשל עלויות התשתית הגבוהות בתחום האחרון.


גם בחטיבת התוכנה העסקית Microsoft 365 התוצאות חיוביות. הצמיחה הגיעה ל-16% ברבעון האחרון, זינוק לעומת התקופה הקודמת. גם השירותים הצרכניים הראו שיפור משמעותי עם צמיחה של 20% - הביצועים הטובים ביותר מזה שנים.


מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה מציין שכלי הבינה המלאכותית כמו Copilot מביאים מספר שיא של משתמשים חדשים. רבים מהמשתמשים האלה צפויים להמשיך ולהשתמש בתוכנות הרגילות של החברה, גם אם כלי הבינה המלאכותית לא יצדיקו את הציפיות.


השאלה המרכזית

קיראו עוד ב"גלובל"

שוק שירותי ה-IT העסקיים מראה סימני התאוששות. לאחר זהירות שאפיינה את תחילת השנה בעקבות חששות ממכסים וממצב הכלכלה הגלובלית, הגישה החלה להשתנות. סקר של UBS מיולי מראה "שיפור ברור בטון" לגבי הוצאות הענן.


רוב החברות ממשיכות במאמצי המעבר לענן, תהליך שמיקרוסופט ממוקמת היטב לנצל אותו. בניגוד למתחרות העיקריות כמו אמזון וגוגל, למיקרוסופט יש מגוון רחב של תוכנות עסקיות שמשלימות את שירותי הענן, גם מחוץ לתחום הבינה המלאכותית. ההתמודדות עם התחרות באה לידי ביטוי השבוע כשאמזון דיווחה על צמיחה של 17.5% ביחידת הענן שלה, נתון שאיכזב משקיעים וגרם לירידה של 8% במחיר המניה. מנכ"ל אמזון אנדי ג'אסי הגיב בטענה שההישגים של Azure הם "רק רגעים בזמן".


השאלה המרכזית עבור משקיעי מיקרוסופט נוגעת להערכת השווי הנוכחית. המניה עלתה בכמעט 40% מאז אפריל, והיא נסחרת בכ-33 פעמים הרווחים הצפויים - יקר מאמזון ובאופן משמעותי מגוגל שנסחרת ב-18 פעמים הרווחים. למרות זאת, הבסיס העסקי הרחב של מיקרוסופט מספק יציבות שחורגת מתלות בטרנד טכנולוגי בודד. החברה הוכיחה יכולת להפיק רווחים ממקורות מגוונים, דבר המקנה לה עמידות גם במקרה של שינויים בשוק הבינה המלאכותית.


ענקית הטכנולוגיה נסחרת כעת לפי שווי של 3.97 טריליון דולר, כשמנייתה עלתה ב-26.9% מתחילת השנה וב-30.9% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה