אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

מארסק עם תחזית שלילית ל-2025 - חדשות טובות לאלי גליקמן?

ענקית השילוח ציינה שהיא צופה כי היקף שילוח המכולות העולמי יירד בין 1%-4% השנה, לעומת תחזית קודמת לגידול של 4%; מנכ"ל צים, שמנסה להשתלט על החברה, יקווה שהחדשות יורידו את המניה

רוי שיינמן | (3)

ענקית השילוח הימי מארסק שנחשבת לברומטר של השילוח הימי דיווחה כי היא צופה כעת ירידה של בין 1%-4% בהיקף שילוח המכולות העולמי, לעומת התחזית הקודמת שלה שהייתה לצמיחה של 4%. החדשות צפויות להשפיע גם על צים ZIM Integrated Shipping Services  שהמניה שלה עלולה לרדת, ואלה צפויות להיות חדשות טובות לאלי גליקמן, המנכ"ל, שרוצה להשתלט על החברה. להרחבה: כשהמנכ"ל רוצה להיות "בעל הבית" המניה בדרך למטה - המקרה של צים.


"אי-הוודאות המדינית והאיום בהסלמות נוספות במלחמת הסחר מטילים צל על התחזיות הכלכליות", נכתב בדו"ח של מארסק. "אם יצואנים סינים יפנו את הייצוא שאבד לשוק האמריקאי לשווקים אחרים, עלולה להתעורר תגובת נגד פרוטקציוניסטית, מה שעלול להוביל למלחמת סחר רחבה יותר". למרות התחזית המדאיגה, מארסק אישררה את תחזית ה-EBITDA שלה לשנה שעומדת על טווח של 6-9 מיליארד דולר.


איך צים תגיב?

מארסק כאמור היא מחברות השילוח הימי הגדולות בעולם והיא מחזיקה בנתח שוק של כ-14%-15%, לכן התחזיות שלה מהוות אינדיקציה למה שצפוי עבור שאר החברות, בינהן גם צים שמחזיקה בנתח שוק של כ-2%-3%.


בדוחות הקודמים של מארסק ציינה החברה הדנית כי היא דווקא לא צופה השפעה מהותית על היקף הסחר כתוצאה מהמכסים, ושהיא אף צופה כאמור צמיחה של 4% בהיקף שילוח המכולות דרך הים. אז מניית צים קפצה על רקע התוצאות, עכשיו היא עשויה לרדת.


חדשות טובות לאלי גליקמן

בעוד המשקיעים של צים יתאכזבו מהחדשות של מארסק, מנכ"ל צים אלי גליקמן דווקא אולי ישמח, במיוחד אם המניה תרד - גליקמן מנסה בתקופה האחרונה להשתלט על חברת הספנות ולכן האינטרס שלו הוא שמחיר המניה יהיה נמוך ככל הניתן, מה שגם יקל עליו לחבור לקבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בחברה יחד איתו.


צים, נזכיר הייתה בעבר בשליטת קנון אחזקות, שהייתה בבעלות קבוצת עידן עופר. עם זאת, בדצמבר 2024, קנון חיסלה את השקעתה בחברת הספנות, לאחר שרשמה רווח של קרוב ל-2 מיליארד דולר מהמכירה ובדרך קיבלה מעל 1.5 מיליארד של דיבידנדים. כמה חודשים לאחר מכן החלו לצוץ שמועות על כך שגליקמן רוצה לרכוש את השליטה. החברה לא התייחסה וזה רק חיזק את ההערכות שהשמועות נכונות.


אנחנו רק שאלנו - למה עכשיו? למה אחרי שהמניה זינקה פי 3 בשנה וחצי? מאז המניה ירדה והיא במינוס 36.6% מתחילת השנה, נסחרת קצת מעל המזומנים שעמדו על כ-1.3 מיליארד דולר נכון לסוף השנה. אנחנו לא אומרים שגליקמן מוריד את המניה במכוון, אבל בינתיים הקלפים משחקים לטובתו - הפסקת התקיפות של ארה"ב בתימן שמחזירה את האיום החות'י לשולחן, מלחמת הסחר העולמית שמשבשת את נתיבי הסחר ועכשיו גם ענקיות השילוח האחרות שמתחילות להזהיר.

קיראו עוד ב"גלובל"


התוצאות האחרונות של צים

בינתיים, התוצאות של צים חזקות. את הרבעון הרביעי של 2024 סיימה החברה עם הכנסות של 2.17 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 4.66 דולר למניה, האנליסטים ציפו ל-2.02 מיליארד דולר הכנסות ורווח של 3.49 דולר למניה.


התחזית של צים כבר אז הייתה מדאיגה, כשהיא ציינה כי היא צופה שאת שנת 2025 תסיים עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי ביחס לאלו שנרשמו במהלך 2024.


את הדוחות הבאים צפויה צים לפרסם בעוד כשבוע וחצי, ב-19.5, ולאור ההתפתחויות האחרונות היא עלולה להוריד את התחזית שלה אפילו יותר. כרגע האנליסטים צופים שצים תדווח ברבעון הראשון על הכנסות של 1.84 מיליארד דולר, צמיחה של 17.8%, ורווח של 1.7 דולר למניה, גידול של מעל פי 2 לעומת הרבעון המקביל. לשנה כולה צופים האנליסטים לצים הכנסות של 1.77 מיליארד דולר, ירידה של 8.5% לעומת 2024, ורווח של 97 סנט למניה, לעומת 3.08 דולר למניה ב-2024.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוטי 09/05/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    צים כבר ירדה בחודשים האחרונים מהשיא ב50%. הירידה הזאת כבר מגלמת את כל הסיכונים.
  • אנונימי 11/05/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
    אם תתרגם את הדיוידנדים שחילקה ברבעונים האחרונים.....תראה שאתה טועה...
  • 1.
    אנונימיגב 08/05/2025 16:45
    הגב לתגובה זו
    תגיד אתה אמיתי או משרת מישהוגם בכתבה הקודמת טעית לגבי סך המזומן ושווי המזומן בקופה. אל את הצאט אם אתה מתעצל לקרוא את הדוח של צים.
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

ראסל אלוונגר טאואר
צילום: שלומי יוסף
הטור של גרינברג

מה מזניק את טאואר?

למרות החששות מתיקון אפשרי בשווקים בעקבות השבתת הממשל האמריקאי, מניות כמו טסלה וטאואר ממשיכות לטפס, בעוד נדל"ן בארה"ב מפגר מאחור; האנליסטים מצביעים על שילוב בין מהפכת ה-AI, ביקושים למפעלי שבבים ייעודיים ומבנה שוק הנדל"ן המשתנה כגורמים שיכריעו את כיוון ההשקעות בשנים הקרובות
שלמה גרינברג |


האם השבתת ממשלת ארה"ב אכן תוביל לתיקון שהמומחים מזהירים מפניו? יש כמה סימנים לכך כמו מחיר הזהב ששובר שיאים או הביטקוין ששוב מאיים לחצות 120,000 דולר (שניהם אגב "יקרים" לא פחות מאנבידיה). מאידך, לא נראה עדיין שתיקון אמיתי בפתח. יש כמה עסקאות מיזוגים ורכישות ענקיות ובערכי חלל שלא נראה שמישהו מנסה לצאת מהן. אפשר, אולי, להסביר זאת בעובדה שמניית TSLA ממשיכה לעלות. איך הסביר זאת האנליסט Daniel Ives מבית ההשקעות Wedbush שהוציא עדכון על טסלה שבו טען כי טסלה ומאסק נכנסו לאחד הפרקים המכריעים ביותר בהיסטוריה של החברה כאשר הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את תעשיית הרכב ושוק המוניות הרובוטיות המיוחל הופך למציאות מה שלדעתו יביא את המניה למחיר כפול מהנוכחי. "הכוח" שמאחורי תחזית זו נמצא באתרי רובינהוד (סימול:HOOD) ורדיט (סימול:RDDT) שלקוחותיהם הם שמניעים את וול סטריט, שמחליפים את הבייבי-בומרס. אלו אנשים שלא מטילים ספק בכך שההתנחלויות על מאדים אכן יקומו. 


למה TSEM עולה כך? 

כזכור לקוראי , באוגוסט 2023 בוטל הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שילמה, עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולר לטאואר והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאואר יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-28%. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-58%.

אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכל תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלוונגר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM בכ-24%.

בשבוע בו בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל. אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך, רלוונטית.


הסיבה הפחות חשובה היא דמי הביטול, 335 מיליון דולר שסיפקו לטאואר הזרמת מזומנים מיידית, ושפרו את הנזילות שהיוותה, לאורך שנים, עקב אכילס של החברה. הסיבות החשובות יותר להתאוששות המניה התחילו כאשר במהלך הירידות יכלו המשקיעים לתמחר מחדש את המניה על סמך הנתונים שלה במקום על סמך שווי הרכישה, מה שעצר את הירידות. עם הזמן הסתבר למשקיעים שטאואר ממשיכה לצמוח ובמיוחד כאשר הסכימה להשקיע ולהשתמש במתקן הייצור של אינטל בניו מקסיקו כדי להרחיב את הייצור עבור לקוחותיה. בסוף 2023 יצא מאמר חיובי מאוד על החברה באתר ה-Motley Fool שהביא קונים רבים למניה, . ההתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה, חזרה בסוף 2023 ונתנה רוח גבית לשוק השבבים / יציקה / מוליכים למחצה אנלוגיים, מה שעזר לטאואר כבית יציקה מתמחה. גם העליות, כפי שתמיד קורה בוול סטריט, משכו משקיעים למניה. לבסוף, הנתונים, TSEM מכה את הקונצנזוס ובגדול ואפילו שמעתי שתי טענות מעניינות בנושא בניו יורק. הראשונה שכאילו הרה ארגון מחדש של אינטל יחזיר את אינטל לרחרח סביב החברה ממגדל העמק והשנייה שטאואר תיהנה מאוד מהקמת המרכז של אנבידיה בגליל. אסכם זאת כך, מבחינתי, כבייבי בומר, המניה יקרה מאוד אבל לא מספיק יקרה על מנת למכור במיוחד בגלל שתחום ה- Specialized fab שבו פועלת החברה מבוקש מאוד והסיכוי שתירכש בפרמיה עדיין קים. המשקיעים מדורות ה-X-Y או ה-Z שפועלים באמצעות רדיט ורובינהוד אוהבים את החברה וזה מה שקובע!!

מדוע מניות הנדל"ן בארה"ב מפגרות בתשואה מאז תיקון 2022?ֿ

בסוף 2021 ולצד כול מדדי המניות, שברו גם מדדי הנדל"ן את שיאי כל הזמנים שלהם. במהלך 2022 התבצע תיקון הערכות משמעותי וכול מדדי המניות ירדו בעוצמה כולל מדדי הנדל"ן. התיקון הסתיים בסוף 2022 ומדד ה- 500P&S עלה מאז בכ-98% והנאסד"ק ב-104% אבל מדדי הנדל"ן, לעומת זאת, לא התאוששו מאז. מדד ה-iShares U.S. Real Estate (סימול:IYR), כמייצג קבוצת מדדי הנדל"ן, עלה ב- % 17 בלבד. במהלך השנה האחרונה ירד ה- IYR ב- % 4.5 לעומת עלייה של % 15.8 במדד ה-P& Sושל % 24 בנאסד"ק. מדד ה-IYR היכה את מדד ה-500P&S באופן קבוע מאז תחילת שנות ה-90 ועד סוף 2021 והתחיל לפגר אחרי מדד ה-S&P לאחר תיקון 2022. מאז סוף 2022 עלה ה-IYR ב- % 30 לעומת ה-% 98 שעלה כאמור ה-S&P. יש לא מעט סיבות לכך שמדדי הנדל"ן פיגרו אחרי מדדי המניות האחרים. הסיבה החשובה ביותר הייתה העלייה המהירה בשיעורי הריבית שהגדילה את עלויות ההלוואה והפחיתה את יכולת הרכישה. אבל לצד הריבית הייתה גם ההאטה הכלכלית והקורונה שפגעו בענף קשות. גם צמיחת המסחר האלקטרוני פגעה במגזרי הנדל"ן המסחרי, במיוחד משרדים ובכמה נכסי קמעונאות. הבנק UBS שבמהלך 2023 עשה סקירה מקיפה של סקטור הנדל"ן הגלובלי יצא עם הכותרת, "מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023: התכווצות הבועות", שווה לעיין.