ספינה של מארסק
צילום: unsplash

צים קופצת אחרי דוחות מארסק: "למכסים לא תהיה השפעה גדולה"

ענקית השילוח הימי הדנית דיווחה על תוצאות חזקות ברבעון הרביעי של 2024, אבל צופה האטה ב-2025; עם זאת, מנכ"ל החברה "לא צופה פגיעה משמעותית בהיקפי התובלה" כתוצאה מהמכסים; מניית צים קופצת במסחר המוקדם

רוי שיינמן | (1)

חברת השילוח הימי מארסק היכתה את הצפי האנליסטים ברבעון הרביעי של 2024 אבל צופה האטה ב-2025, אם כי היא צופה שלמכסים של טראמם ושל המדינות האחרות לא תהיה השפעה גדולה על העסקים. ההכנסות של מארסק ברבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-15.76 מיליארד דולר, הרבה מעל צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 12.9 מיליארד דולר. ה-EBITDA של החברה הסתכם ב-3.6 מיליארד דולר, גם כן הרבה מעל לצפי האנליסטים שהיה ל-3 מיליארד דולר.


התוצאות החזקות והצפי שהמכסים לא יפגעו בעסקים מקפיצות את המניה של מארסק, ואת זו של צים ZIM Integrated Shipping Services 0.87%    בסחר המוקדם, למרות התחזית החלשה - החברה צופה EBITDA של בין 6-9 מיליארד דולר ב-2025, זאת בהשוואה ל-12.1 מיליארד דולר ב-2024 ובהתאם לצפי האנליסטים שעומד על 7.5 מיליארד דולר.


"המכסים לא ישפיעו על היקפי התובלה דרמטית"

למרות הטלת מכסי המגן מצד ארה"ב ומדינות נוספות כתגובה, מנכ"ל ענקית הספנות הדנית מעריך כי לא תהיה לכך השפעה דרמטית על הסחר העולמי השנה. וינסנט קלרק, מנכ"ל החברה, ציין כי החברה אינה צופה פגיעה משמעותית בהיקף ההובלה הימית, כשהיא צופה צמיחה של 4% בביקושים לשנת 2025 בהשוואה לשנה הקודמת.


וינסנט קלרק מנכל מרסק; קרדיט:
 אתר החברה
מנכ"ל מארסק וינסנט קלרק; קרדיט: אתר החברה



"הסיבה לכך שאנו לא מצפים להשפעה עצומה היא שהדבר החשוב באמת אינו מכסי המגן עצמם, אלא מהו כוח הקנייה של הצרכנים", אמר קלרק.


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כזכור הרעיד את השווקים כאשר הטיל מכסי מגן על ייבוא מקנדה, מקסיקו וסין. מאז הוא כבר הספיק להשעות את המכסים על מקסיקו לחודש בעקבות הסכמות עם הממשל במדינה, אבל סין הספיקה להגיב בהטלת מכסים על ארה"ב בתגובה, כאשר במקביל, טראמפ גם רמז כי בכוונתו להטיל מסים על מדינות האיחוד האירופי.


עם זאת, קלרק סבור כי עדיין מוקדם לקבוע את ההשפעה בפועל. "כל עוד המכסים לא נכנסו לתוקף ולא ניתן להעריך את ההשלכות על הארנק של הצרכנים, מוקדם מדי לראות בזה גורם משמעותי", הדגיש. לדבריו, מכסי מגן הם רק מרכיב אחד במשוואה מקרו-כלכלית רחבה יותר, הכוללת שיעורי ריבית, אינפלציה, מחירי אנרגיה ועוד - כולם בעלי השפעה מכרעת על מצב הרוח של הצרכנים.


מה אם טראמפ יטיל מכסים על דנמרק?

מארסק היא אחת החברות המושפעות יותר ממדיניות הסחר העולמית, שכן היא אחראית על כחמישית מהמטען הימי העולמי. טראמפ רמז בעבר כי ישקול להטיל מכסים על דנמרק, אם תסרב לאפשר לארה"ב לרכוש שליטה בגרינלנד - שטח אוטונומי אך שנמצא בשליטת דנמרק. האנליסטים מזהים את מארסק כאחת החברות הדניות הפגיעות ביותר למכסי מגן אמריקאיים, ומומחית הביטחון אליזבת בראו מהמכון Atlantic Council אף שיערה כי החברה עשויה להפסיק את פעילותה בנמלים בארה"ב במקרה כזה.

קיראו עוד ב"גלובל"


קלרק סירב להגיב לשאלה האם החברה תנקוט בצעדים כאלה, אך התייחס לאיומי המכסים על דנמרק: "כיצד הם ייושמו? כיצד הצדדים יגיבו לכך? איך כל זה ישפיע על הצרכנים? אנו עוקבים אחר ההתפתחויות, אך נכון להיום, מוקדם מדי לקבוע עמדה חד-משמעית".


מניית צים קופצת

ההערכות של מנכ"ל מארסק מעודדות גם את המשקיעים של צים, שמעלים את המניה במסחר המוקדם. צים אומנם משמעותית קטנה יותר ממארסק, כאשר נתח השוק שלה עומד על בערך 2% לעומת 20% אצל הענקית הדנית, אבל היא כמובן מושפעת מאותם גורמים שמשפיעים על הסחר העולמי והימי כולו. 


בנוסף, בשיחה עם ביזפורטל אחרי הדוחות האחרונים, מנכ"ל צים אלי גליקמן ציין כי "הרווחיות שלנו גבוהה מהחברות המתחרות, אנחנו יעילים, רווחיים מאוד וגמישים". יציאה של שחקן כמו מארסק מהשוק האמריקאי כתוצאה מהטלת מכסים ישירים על דנמרק נראית כרגע כמו תרחיש לא סביר, אבל במידה וזה יקרה זה יפתח וואקום לחברות אחרות, ובעוד לצים אין היום הרבה קווי סחר לארה"ב היא עשויה להגדיל אותם במקרה כזה.


אלי גליקמן מנכל צים
אלי גליקמן מנכל צים - קרדיט: שלומי יוסף



בכל מקרה, דבריו של מנכ"ל מארסק בעיקר מעודדים את המשקיעים של צים, שכבר מכירים היטב את התנודתיות והסיכונים שבתחום השילוח הימי. צים צפויה לדווח בחודש הבא, כאשר האנליסטים צופים שהיא תדווח על הכנסות של 1.99 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2024 לצד רווח של 3.22 דולר למניה. מניית צים זינקה ב-37% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 2.17 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימיגב 06/02/2025 17:51
    הגב לתגובה זו
    הקווים העיקריים של צים זה לארהב
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

ראסל אלוונגר טאואר
צילום: שלומי יוסף
הטור של גרינברג

מה מזניק את טאואר?

למרות החששות מתיקון אפשרי בשווקים בעקבות השבתת הממשל האמריקאי, מניות כמו טסלה וטאואר ממשיכות לטפס, בעוד נדל"ן בארה"ב מפגר מאחור; האנליסטים מצביעים על שילוב בין מהפכת ה-AI, ביקושים למפעלי שבבים ייעודיים ומבנה שוק הנדל"ן המשתנה כגורמים שיכריעו את כיוון ההשקעות בשנים הקרובות
שלמה גרינברג |


האם השבתת ממשלת ארה"ב אכן תוביל לתיקון שהמומחים מזהירים מפניו? יש כמה סימנים לכך כמו מחיר הזהב ששובר שיאים או הביטקוין ששוב מאיים לחצות 120,000 דולר (שניהם אגב "יקרים" לא פחות מאנבידיה). מאידך, לא נראה עדיין שתיקון אמיתי בפתח. יש כמה עסקאות מיזוגים ורכישות ענקיות ובערכי חלל שלא נראה שמישהו מנסה לצאת מהן. אפשר, אולי, להסביר זאת בעובדה שמניית TSLA ממשיכה לעלות. איך הסביר זאת האנליסט Daniel Ives מבית ההשקעות Wedbush שהוציא עדכון על טסלה שבו טען כי טסלה ומאסק נכנסו לאחד הפרקים המכריעים ביותר בהיסטוריה של החברה כאשר הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את תעשיית הרכב ושוק המוניות הרובוטיות המיוחל הופך למציאות מה שלדעתו יביא את המניה למחיר כפול מהנוכחי. "הכוח" שמאחורי תחזית זו נמצא באתרי רובינהוד (סימול:HOOD) ורדיט (סימול:RDDT) שלקוחותיהם הם שמניעים את וול סטריט, שמחליפים את הבייבי-בומרס. אלו אנשים שלא מטילים ספק בכך שההתנחלויות על מאדים אכן יקומו. 


למה TSEM עולה כך? 

כזכור לקוראי , באוגוסט 2023 בוטל הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שילמה, עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולר לטאואר והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאואר יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-28%. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-58%.

אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכל תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלוונגר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM בכ-24%.

בשבוע בו בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל. אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך, רלוונטית.


הסיבה הפחות חשובה היא דמי הביטול, 335 מיליון דולר שסיפקו לטאואר הזרמת מזומנים מיידית, ושפרו את הנזילות שהיוותה, לאורך שנים, עקב אכילס של החברה. הסיבות החשובות יותר להתאוששות המניה התחילו כאשר במהלך הירידות יכלו המשקיעים לתמחר מחדש את המניה על סמך הנתונים שלה במקום על סמך שווי הרכישה, מה שעצר את הירידות. עם הזמן הסתבר למשקיעים שטאואר ממשיכה לצמוח ובמיוחד כאשר הסכימה להשקיע ולהשתמש במתקן הייצור של אינטל בניו מקסיקו כדי להרחיב את הייצור עבור לקוחותיה. בסוף 2023 יצא מאמר חיובי מאוד על החברה באתר ה-Motley Fool שהביא קונים רבים למניה, . ההתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה, חזרה בסוף 2023 ונתנה רוח גבית לשוק השבבים / יציקה / מוליכים למחצה אנלוגיים, מה שעזר לטאואר כבית יציקה מתמחה. גם העליות, כפי שתמיד קורה בוול סטריט, משכו משקיעים למניה. לבסוף, הנתונים, TSEM מכה את הקונצנזוס ובגדול ואפילו שמעתי שתי טענות מעניינות בנושא בניו יורק. הראשונה שכאילו הרה ארגון מחדש של אינטל יחזיר את אינטל לרחרח סביב החברה ממגדל העמק והשנייה שטאואר תיהנה מאוד מהקמת המרכז של אנבידיה בגליל. אסכם זאת כך, מבחינתי, כבייבי בומר, המניה יקרה מאוד אבל לא מספיק יקרה על מנת למכור במיוחד בגלל שתחום ה- Specialized fab שבו פועלת החברה מבוקש מאוד והסיכוי שתירכש בפרמיה עדיין קים. המשקיעים מדורות ה-X-Y או ה-Z שפועלים באמצעות רדיט ורובינהוד אוהבים את החברה וזה מה שקובע!!

מדוע מניות הנדל"ן בארה"ב מפגרות בתשואה מאז תיקון 2022?ֿ

בסוף 2021 ולצד כול מדדי המניות, שברו גם מדדי הנדל"ן את שיאי כל הזמנים שלהם. במהלך 2022 התבצע תיקון הערכות משמעותי וכול מדדי המניות ירדו בעוצמה כולל מדדי הנדל"ן. התיקון הסתיים בסוף 2022 ומדד ה- 500P&S עלה מאז בכ-98% והנאסד"ק ב-104% אבל מדדי הנדל"ן, לעומת זאת, לא התאוששו מאז. מדד ה-iShares U.S. Real Estate (סימול:IYR), כמייצג קבוצת מדדי הנדל"ן, עלה ב- % 17 בלבד. במהלך השנה האחרונה ירד ה- IYR ב- % 4.5 לעומת עלייה של % 15.8 במדד ה-P& Sושל % 24 בנאסד"ק. מדד ה-IYR היכה את מדד ה-500P&S באופן קבוע מאז תחילת שנות ה-90 ועד סוף 2021 והתחיל לפגר אחרי מדד ה-S&P לאחר תיקון 2022. מאז סוף 2022 עלה ה-IYR ב- % 30 לעומת ה-% 98 שעלה כאמור ה-S&P. יש לא מעט סיבות לכך שמדדי הנדל"ן פיגרו אחרי מדדי המניות האחרים. הסיבה החשובה ביותר הייתה העלייה המהירה בשיעורי הריבית שהגדילה את עלויות ההלוואה והפחיתה את יכולת הרכישה. אבל לצד הריבית הייתה גם ההאטה הכלכלית והקורונה שפגעו בענף קשות. גם צמיחת המסחר האלקטרוני פגעה במגזרי הנדל"ן המסחרי, במיוחד משרדים ובכמה נכסי קמעונאות. הבנק UBS שבמהלך 2023 עשה סקירה מקיפה של סקטור הנדל"ן הגלובלי יצא עם הכותרת, "מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023: התכווצות הבועות", שווה לעיין.