מארוול
צילום: Google Street View/Anwar Kashem

מארוול דוחה את יום המשקיעים - המניה צונחת ב-9%

החברה דחתה את יום המשקיעים למועד לא ידוע ב-2026 עקב אי הוודאות הכלכלית; האם המניה זולה היום, ולאיזה אירוע בחודש הבא המשקיעים עדיין מצפים?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה מארוול שבבים

ענקית השבבים מארוול Marvell Technology Group Ltd. -5.6%  , אחת החברות הבולטות בתחום השבבים לבינה מלאכותית, שוב מאכזבת את השוק. החברה הודיעה כי היא דוחה את אירוע יום המשקיעים שתכננה ל-10 ביוני, וציינה כי מועד חדש ייקבע רק מתישהו במהלך 2026. ההסבר הרשמי: תנאים מאקרו-כלכליים דינמיים שלא מאפשרים לה לקיים את האירוע לפי התכנון.


באותה נשימה, מרוול דווקא אישררה את התחזית לרבעון הראשון, עם צפי להכנסות של כ-1.875 מיליארד דולר, תחזית שנמצאת במרכז הטווח הקודם שפרסמה, אך כעת היא גם מצמצמת את טווח התחזית לסטייה של 2% לכל כיוון. הנתון הזה לא הצליח להרגיע את המשקיעים, והמניה צונחת במסחר ומשלימה ירידה של 50% מתחילת השנה.


מניית מארוול איבדה את מעמדה

עד לא מזמן נחשבה מארוול לאחת המניות החמות בשוק השבבים, עם עלייה בשנים האחרונות לצדה של ענקית כמו ברודקום Broadcom -11.43%  . הסיבה הייתה ברורה: האנליסטים העריכו כי לקוחות כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט צפויים להזרים כסף גדול לפיתוח שבבים מותאמים אישית (Custom Silicon) של מארוול - פתרונות שיאפשרו להם להקטין את התלות במובילה הבלתי מעורערת של התחום, אנבידיה.


אבל הדוחות הרבעוניים שפרסמה החברה במרץ סיפקו תחזיות מאכזבות, שגררו תגובת נגד חדה מצד המשקיעים. כל זה התרחש גם על רקע אי-ודאות בזירת המאקרו בעקבות איומים מכיוונו של ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על תעשיית השבבים, מה שגרם להרבה חברות להקפיא הוצאות בתחום הבינה המלאכותית.


בנוסף לכך, גוברים הדיווחים על כך שמארוול צפויה להפסיד את אחד החוזים האסטרטגיים שלה, הפיתוח של הדור הבא של שבבי Trainium של אמזון, לטובת מתחרה מטייוואן בשם Alchip.


האם מארוול איבדה את היתרון?

"הדחייה של יום המשקיעים רק מוסיפה לדאגות הקיימות סביב מארוול, במיוחד בכל הקשור להזדמנויות בתחום שבבי ASIC הייעודיים", כתב האנליסט סבסטיאן נג'י מוויליאם בלייר. לדבריו, אובדן החוזה מול אמזון מהווה נורת אזהרה לגבי כוחה של מארוול בתחום.


עם זאת, למרות הסנטימנט השלילי, נג'י עדיין רואה פוטנציאל במניית מארוול, וממשיך להמליץ עליה בדירוג Outperform. המניה נסחרת כיום לפי מכפיל רווח של 20 על רווחי 2025 ו-15 על רווחי 2026 - רמות שנחשבות נוחות משמעותית לעומת מכפיל של יותר מ-40 שהיה לה בסוף 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, הוא מזהיר כי המניה עלולה לדשדש עד שתשוקם האמונה ביכולות החברה להוביל פרויקטי שבבים ייעודיים. "ברמות המחיר הנוכחיות, המניה אינה יקרה, אך ייתכן שתתקשה לפרוץ כל עוד האמון בתוכנית השבבים המותאמים לא ישוב", כתב.


כעת המשקיעים תולים תקוות באירוע מקוון שתקיים מארוול ב-17 ביוני, שיעסוק בטכנולוגיות שבבים מותאמים לתשתיות בינה מלאכותית. מדובר באירוע מצומצם יותר מיום המשקיעים שבוטל, אך כזה שעדיין עשוי לספק מידע חשוב על כיוון הפעולה של החברה. "אנחנו מצפים לעדכונים על פרויקטים מרכזיים שמתוכננים להתרחב השנה, כולל Trainium 2 של אמזון ו-Axion של גוגל, וכן לפרטים נוספים על פרויקטים שצפויים לעלות לאוויר בתחילת 2026, דוגמת Maia של מיקרוסופט", כתב האנליסט ריק שייפר מ-Oppenheimer.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.